Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Den är bra men går sannolikt inte fritt från fälgbroms. Den som sittar på sadelstolpe å andra sidan är tråkig när man kört sadeln i botten

Barncyklar samlingstråd
Tänkte köpa en cykel till grabben nu när han fyller 3. Han är ca 1m lång.

Är det 14" som gäller? Några förslag på cyklar att titta efter?

Vi hade en 12” scott voltage och en 16” specialided hotrock. Med styret bakåt var 16-tummaren lika liten som 14 skotten men en otroligt mycket bättre cykel att cykla på. Dessutom var 12-tummaren tyngre. BMX-stuket är praktiskt då man kan ändra storleken på cykeln enkelt.

Så håll koll på storlekarna, och Hotrock är en bra hoj.

Barncyklar samlingstråd
Vi kör islabike. Har en rothan (12") till vår treåring. Hon började när hon var typ 2,5 och byter nu till en Islabike CNOC 14 där vi monterat av pedalerna. Funkar toppen, och hon gillar det.

Gissar att hon kommer trampa själv innan sommaren!

Barncyklar samlingstråd
Svårt att köpa Islabike nummera tror jag.
Frog, ER och Woom går väl att få tag på. Vitus och Serious är borta (minns inte om serious hade 14). White xc140 har funnits men verkar inte finnas just nu.

Barncyklar samlingstråd
Cube och Puky verkar också ha nåt för 100cm om man giller dem.
Bikeshop har förresten också Frog ser jag. Så är kanske det som gäller. Ser fin ut till skillnad mot, enligt mig, större modeller.

Barncyklar samlingstråd
Kollar på Orbea Laufey H30 24" till en 8-åring som är ~130cm. Verkar finnas förra årets modell för 6-7k. Kommer jag ångra det köpet? Är det värt att köpa en helstel för att få ner vikten något?

Barncyklar samlingstråd
Ja, men nu slår det mig att det finns en stel laufey?
Ja fasen det har du rätt i! H30 är ju stel... det såg jag inte, de ser nästan likadana ut... Hm.
H20/H10 har dämpad framgaffel och kostar 10k+.

Får ändå känslan att den stela H30 är en bättre cykel än t ex Scott och Treks i motsvarande prisklass. Men frågan är då om man ska investera 3k för att få dämp fram...

Barncyklar samlingstråd
Ja fasen det har du rätt i! H30 är ju stel... det såg jag inte, de ser nästan likadana ut... Hm.
H20/H10 har dämpad framgaffel och kostar 10k+.

Får ändå känslan att den stela H30 är en bättre cykel än t ex Scott och Treks i motsvarande prisklass. Men frågan är då om man ska investera 3k för att få dämp fram...
Många tycker att stel funkar bäst i den åldern men det beror nog mest på barnet.
Vi kör White xc240 och det räcker bra.

Jag tror bara de dyraste Scott är nåt att ha.

Barncyklar samlingstråd
Många tycker att stel funkar bäst i den åldern men det beror nog mest på barnet.
Vi kör White xc240 och det räcker bra.

Jag tror bara de dyraste Scott är nåt att ha.
Kan vara så att stel är bäst. Jag tänker att låg vikt är viktigare än dämpad.

Woom 5 OFF väger bara 8.6kg, de flesta andra 24" väger minst 10kg. Men Woomen är dyrare också...

Barncyklar samlingstråd
Ser fin ut! Omöjligt att veta om den är bättre än Orbea utan att testa känns det som...
Ja så är det ju. Har själv ingen erfarenhet av andra barncyklar. Helstel var krav i denna storleken och priset. När grabben växer ur den så är det dags för lillebror att ta över så priset får ju ses som överkomligt.

Barncyklar samlingstråd
Sen är frågan hur mycket bättre de är än White xc240.....Men det är väl bara att prioritera på
Vikt
Pris
Ht angle
Stack

Tycker bmc ser onödigt hög ut. Lafey måste vara hög för att kunna ta dämpare.

Om det inte kommer att köras mer avancerat och pris är en faktor tycker jag xc240 ligger bra till.

Barncyklar samlingstråd
Någon som sett en lösning för Follow-me-tandem för en Canyon Offspring 20 som har en genomgående axel fram? Går det med en adapter till qr eller blir det helt tokigt?

Barncyklar samlingstråd
Hej,
Jag letar efter en MTB till sonen som fyller 6 år till hösten. Han har idag en fullt fungerande på asfalt men fullkomligt värdelös i terräng, oväxlad 16" cykel. Jag försöker först och främst titta på begagnade cyklar i samma storlek då han nog har max 1 år till med den stl. Men fastnar hela tiden på att så få barncyklar i den stl har växlar? Alltså växlar som ett yngre barn kan hantera. Grabben cyklar ju jättebra så länge det är hårt underlag och inget till svagt uppförslut, men så fort det börjar luta uppför lite mer så måste han hoppa av och leda. Minsta nerförsbacke så spinner hans små ben runt så fort så det blir fartcirklar och han får ändå inte upp farten. Han är ca 120 cm just nu och snart dags att uppgradera till en 20" - frågan är, är det bättre att strunta i att cykla i skogen detta året, och istället köpa en 20" (då är utbudet med växlade cyklar betydligt större)?
Eller satsa på en 20" i år men då en cykel som kan justeras lite inte bara höjd på sadel utan också i längsled styre-sadel?

Barncyklar samlingstråd
Hej,
Jag letar efter en MTB till sonen som fyller 6 år till hösten. Han har idag en fullt fungerande på asfalt men fullkomligt värdelös i terräng, oväxlad 16" cykel. Jag försöker först och främst titta på begagnade cyklar i samma storlek då han nog har max 1 år till med den stl. Men fastnar hela tiden på att så få barncyklar i den stl har växlar? Alltså växlar som ett yngre barn kan hantera. Grabben cyklar ju jättebra så länge det är hårt underlag och inget till svagt uppförslut, men så fort det börjar luta uppför lite mer så måste han hoppa av och leda. Minsta nerförsbacke så spinner hans små ben runt så fort så det blir fartcirklar och han får ändå inte upp farten. Han är ca 120 cm just nu och snart dags att uppgradera till en 20" - frågan är, är det bättre att strunta i att cykla i skogen detta året, och istället köpa en 20" (då är utbudet med växlade cyklar betydligt större)?
Eller satsa på en 20" i år men då en cykel som kan justeras lite inte bara höjd på sadel utan också i längsled styre-sadel?

Några barn i den ålder har problem med växlar men de flesta inte.

Jag förstår inte din storleksfunderingar. Du verkar skriva att 20" är stor till 120 cm. Men med 120 cm passar 20" bra och behöver man snart byta till 24"

Barncyklar samlingstråd
16'' har sällan växlar och hur som helst är 16'' svårt i skogen för de flesta. Det tar stopp på minsta lilla.
120 borde vara långt in på 20'' ja. runt 130 är det 24'' som gäller och det funkar betydligt bättre på stig

Barncyklar samlingstråd
Våra grabbar är 116 (snart 6 år) och 122 (kort 8-åring) och båda har 20-tummare men i lite olika storlek.

När den äldre skulle få 20-tummare var han typ 112 cm och vi testade en massa olika modeller och den enda han kände sig skapligt bekväm på var en Scott Scale 20 tum med stel gaffel. Jag modifierade den med nytt vetparti/kortare vevarmar och ett styre med rise som man kunde rotera lite bakåt för att han skulle få mer upprätt sittställning.

Vi övervägde att han skulle få en 24-tummare i år (och lillebrorsan skulle ärva hans Scale) men insåg ganska snabbt att trots att han är rätt duktig på att cykla så skulle 24 tum bli för stort och att vinsterna med 24 tum i på stig (och gata) skulle ätas upp av att han kände sig otrygg och inte kunde hantera cykeln.

Det slutade med att vi köpte en Voom off 4 (med vändbar styrstam etc) och lät barnen göra upp om vem som skulle ha vilken cykel.

Lillebror testade båda och var helt säker på att han ville ha Scott Scale eftersom den kändes mindre (han tyckte att Voom kändes för stor) och storebror föredrog Voom eftersom den kändes mer lagom (med sin något större ram).
Båda barnen känner sig trygga på cyklarna och vågar då kanske mer istället för att tycka att det är vingligt/jobbigt/svårt på en för stor och tung cykel.

Visst känns lite surt med frekventa cykelköp i den här åldern men hellre det än att de blir brända och inte vill cykla tycker jag.

Barncyklar samlingstråd
Några barn i den ålder har problem med växlar men de flesta inte.

Jag förstår inte din storleksfunderingar. Du verkar skriva att 20" är stor till 120 cm. Men med 120 cm passar 20" bra och behöver man snart byta till 24"
Han kanske inte är 120 cm riktigt än (sist jag mätte honom var han nog 115 men det är ett par månader sen).
Jag tycker han ser liten ut på sin 16". Jag höjde sadeln så att han skulle kunna sträcka lite bättre på benen när han trampar men det uppskattade han inte och jag fick sänka igen (inte tillbaks till ursprungsläget men.. en bit). Mormor köpte honom en begagnad 20" men både han och mormor tyckte den var ALLDELES på tok för stor.
Guider säger lite olika ?

Barncyklar samlingstråd
16'' har sällan växlar och hur som helst är 16'' svårt i skogen för de flesta. Det tar stopp på minsta lilla.
120 borde vara långt in på 20'' ja. runt 130 är det 24'' som gäller och det funkar betydligt bättre på stig
Ah ok det har jag inte ens tänkt på. Vi tänkte inte kanske inte ge oss på de svåraste trailsen utan mer hålla det lite enkelt. men att han ska kunna växla. Men då är det avgjort, han får försöka lite bättre med 20-tummaren hos sin mormor, testa ett par ggr till och se hur det känns och därefter tar vi beslut om att köpa en 20" cykel.
Då stora sonen (13) också cyklar MTB har jag fått lite tips om märken av honom. T ex hittade jag denna tex, "Orbea MX 20 Xc" . Snygg, helt okej pris, lite fler växlar än vad jag tänkt, men ok. Vad säger ni?

Barncyklar samlingstråd
Han kanske inte är 120 cm riktigt än (sist jag mätte honom var han nog 115 men det är ett par månader sen).
Jag tycker han ser liten ut på sin 16". Jag höjde sadeln så att han skulle kunna sträcka lite bättre på benen när han trampar men det uppskattade han inte och jag fick sänka igen (inte tillbaks till ursprungsläget men.. en bit). Mormor köpte honom en begagnad 20" men både han och mormor tyckte den var ALLDELES på tok för stor.

Det berör också mycket på hur stor ramen är. Många 16" cyklar har ram som är högre än en låg 20" ram. Min son bytte till 24" vid 117 cm, men det var en Vpace Max24 som har en små ram.

Håller med att det är bättre att låta barn välja. Men när du väljer en ny cykel och vill cykla stig, välj då gärna en cykel med stora hjul och en små ram.

Barncyklar samlingstråd
Våra grabbar är 116 (snart 6 år) och 122 (kort 8-åring) och båda har 20-tummare men i lite olika storlek.

När den äldre skulle få 20-tummare var han typ 112 cm och vi testade en massa olika modeller och den enda han kände sig skapligt bekväm på var en Scott Scale 20 tum med stel gaffel. Jag modifierade den med nytt vetparti/kortare vevarmar och ett styre med rise som man kunde rotera lite bakåt för att han skulle få mer upprätt sittställning.

Vi övervägde att han skulle få en 24-tummare i år (och lillebrorsan skulle ärva hans Scale) men insåg ganska snabbt att trots att han är rätt duktig på att cykla så skulle 24 tum bli för stort och att vinsterna med 24 tum i på stig (och gata) skulle ätas upp av att han kände sig otrygg och inte kunde hantera cykeln.

Det slutade med att vi köpte en Voom off 4 (med vändbar styrstam etc) och lät barnen göra upp om vem som skulle ha vilken cykel.

Lillebror testade båda och var helt säker på att han ville ha Scott Scale eftersom den kändes mindre (han tyckte att Voom kändes för stor) och storebror föredrog Voom eftersom den kändes mer lagom (med sin något större ram).
Båda barnen känner sig trygga på cyklarna och vågar då kanske mer istället för att tycka att det är vingligt/jobbigt/svårt på en för stor och tung cykel.

Visst känns lite surt med frekventa cykelköp i den här åldern men hellre det än att de blir brända och inte vill cykla tycker jag.
Det fetade: Absolut. Det är det viktigaste. Just därför vill jag att han ska få ha en liten cykel som han känner sig trygg med, men som inte skapar onödiga funktionshinder genom att det inte går att växla.
Jag tackar för tipsen på märkena! Voom har jag inte hört talas om, Scott scale är välbeprövad - funderar lite på vad som skiljer sig från t ex Orbea MX 20 Xc - känns som man får lite mer för pengarna? Ett annat märke som kommer upp när jag googlar Scott Scale 20" är Bergamott "Bergamonster" - för mig som inte kan så mycket tycker jag att alla dessa ser ungefär likadana ut och har alla väldigt säljande produktinformation! ?

Barncyklar samlingstråd
Det berör också mycket på hur stor ramen är. Många 16" cyklar har ram som är högre än en låg 20" ram. Min son bytte till 24" vid 117 cm, men det var en Vpace Max24 som har en små ram.

Håller med att det är bättre att låta barn välja. Men när du väljer en ny cykel och vill cykla stig, välj då gärna en cykel med stora hjul och en små ram.
Stora hjul och liten ram - det är taget! Tack snälla alla, jag lär mig mycket här! ?

Barncyklar samlingstråd
  • Låg vikt (glöm dämpad gaffel på 20 tum).
  • Lagom liten ram med möjlighet till låg sadel, lågt insteg och en relativt kort ram som gör att de får en upprätt sittställning (skönare och lättare för dem att vara uppmärksamma på omgivningen)
  • Anpassade tryckreglage för växlarna (vrid kanske verkar roligt i affären men när man kommer hem är det för trögt....)
  • Kort vevarmar om möjligt, konstigt nog har många 20 tummare typ 127 mm vevarmar. Om ett barn har sadeln lågt innebär det att de kommer väldigt högt upp med knäna i pedalens högstaläge och får sämre kraft att trampa ner

Det är väl min tipslista antar jag.

Orbean har jag för mig är något större i ramen än Scott Scale. Merida Matts 20 är relativt stor om jag inte minns fel, vet att äldsta grabben inte kunde ha sadeln tillräckligt långt ner på Meridan när han var 112 cm. Bergamonster har vi inte testat men den påminner om Scotten på bild

Insåg att jag skrivit fel namn på Voom, märket heter Woom.

Barncyklar samlingstråd
  • Låg vikt (glöm dämpad gaffel på 20 tum).
  • Lagom liten ram med möjlighet till låg sadel, lågt insteg och en relativt kort ram som gör att de får en upprätt sittställning (skönare och lättare för dem att vara uppmärksamma på omgivningen)
  • Anpassade tryckreglage för växlarna (vrid kanske verkar roligt i affären men när man kommer hem är det för trögt....)
  • Kort vevarmar om möjligt, konstigt nog har många 20 tummare typ 127 mm vevarmar. Om ett barn har sadeln lågt innebär det att de kommer väldigt högt upp med knäna i pedalens högstaläge och får sämre kraft att trampa ner

Det är väl min tipslista antar jag.

Orbean har jag för mig är något större i ramen än Scott Scale. Merida Matts 20 är relativt stor om jag inte minns fel, vet att äldsta grabben inte kunde ha sadeln tillräckligt långt ner på Meridan när han var 112 cm. Bergamonster har vi inte testat men den påminner om Scotten på bild

Insåg att jag skrivit fel namn på Voom, märket heter Woom.
Tack snälla, jag antecknar och tar med mig! ?

Barncyklar samlingstråd
Jag slängde ihop en grupp på facebook främst för köp och sälj av barn och juniorcyklar! men även för disskution och inspiration,
Hittade ingen sån på facebook och tänkte att det kanske finns ett behov för det.

Så gå gärna med i den och dela den
Länk nedan

Barncyklar samlingstråd
Jag slängde ihop en grupp på facebook främst för köp och sälj av barn och juniorcyklar! men även för disskution och inspiration,
Hittade ingen sån på facebook och tänkte att det kanske finns ett behov för det.

Så gå gärna med i den och dela den
Länk nedan

Jag har själv försökt söka efter en sån grupp utan att hitta så går med direkt!

Barncyklar samlingstråd
Pojken tipsar att det är bara att luta den direkt mot bilen, stöd behövs inte då.

Cykeln tar ingen skada om den skulle ramla omkull när den lutas mot den, helst nytvättade, bilen...
Nu äre sjuåriga dottern som absolut vill ha stöd så hon måste väl få ett då när jag iaf lyckats övertyga om att korgen inte behövs på den här cykeln :-)

Barncyklar samlingstråd
Pojken tipsar att det är bara att luta den direkt mot bilen, stöd behövs inte då.

Cykeln tar ingen skada om den skulle ramla omkull när den lutas mot den, helst nytvättade, bilen...

Som min mor som gick gärna närmare bilen än cyklar med saker som soptunnan. Nu håller jag med att det är viktigare att cyklarna är i fin skick än bilen, men när man vill sälja bilen ...

Barncyklar samlingstråd
Ett litet tips är att smyghöja pyttelite i taget så vänjer dom sig långsamt att sitta på en mer rätt höjd..

Barncyklar samlingstråd
Jag letar nästa barncykel till vår son. Han lärde sig cykla på sin Woom 2 vid 2 år 2 dagars ålder. Nu ska han snart fylla 4 år, är 103 cm i strumplästen och det börjar bli dags för ny cykel. Cykla är hans största intresse. Varit ute i skogen med macride på min mtb många gånger. Så förhoppning att vi skulle kunna komma iväg och cykla grusstig i sommar.

Jag sneglar på en Vpace max20, men står lite i valet och kvalet om det är rimligt att lägga 12k på 4-åringens cykel. Eller om det är vettigare att köra en säsong till på Woom 2, alternativt mellanlanda på en 16-tummare.

Nån som suttit i liknande sits? Har bra tips/erfarenheter på 16-tummare som ger nåt mer än hans Woom?

Barncyklar samlingstråd
Jag letar nästa barncykel till vår son. Han lärde sig cykla på sin Woom 2 vid 2 år 2 dagars ålder. Nu ska han snart fylla 4 år, är 103 cm i strumplästen och det börjar bli dags för ny cykel. Cykla är hans största intresse. Varit ute i skogen med macride på min mtb många gånger. Så förhoppning att vi skulle kunna komma iväg och cykla grusstig i sommar.

Jag sneglar på en Vpace max20, men står lite i valet och kvalet om det är rimligt att lägga 12k på 4-åringens cykel. Eller om det är vettigare att köra en säsong till på Woom 2, alternativt mellanlanda på en 16-tummare.

Nån som suttit i liknande sits? Har bra tips/erfarenheter på 16-tummare som ger nåt mer än hans Woom?
Early Rider Seeker 16 är en klockren cykel för den åldern. Särskilt om det ska cyklas lite enklare stig.

Tillbaka
Topp