Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Ny kedja monterad idag (12-delat shimano) men kedjan fastnar mellan nedersta trissan i bakväxeln och cagen. Endast på 2 lättaste växlarna. Hände 3-4 gånger på dagens skogsrunda. Kan det hjälpa att tighta till b-skruven för att få mer spänn i kedjan? Tyckte det rullade bra i mekstället men kan ha rasslat en del på stigen men var riktigt blött så det kan ju låta av all skit som hamnar i drivlinan. Tips på vad som kan vara fel och hur jag löser detta mottages! ?

Hej!
Ny på forumet. Jag har en gammal enklare Crescent Mtb som sonen har fått ta över. Upptäckte att den är väldigt glapp i gaffeln. Känns farligt att köra den. Ser ut som det saknas någon packning. Är detta något som går att fixa till en rimlig peng vid en service?

IMG_4332.jpeg
IMG_4331.jpeg

Hej!
Ny på forumet. Jag har en gammal enklare Crescent Mtb som sonen har fått ta över. Upptäckte att den är väldigt glapp i gaffeln. Känns farligt att köra den. Ser ut som det saknas någon packning. Är detta något som går att fixa till en rimlig peng vid en service?

Visa bilaga 686646Visa bilaga 686647
Jag tror det är billigare/bättre att köpa en ny. Kanske en stel (om den ska användas mer i stadsmiljö).

Gör man inte service själv blir det snabbt dyrt. Är gaffeln inte värd så mycket...
Ja det känns tyvärr vettigare att köpa en annan fungerande mtb än att laga. Denna är inte värd mer än 1-2.000 kr, men växlarna funkar klockrent och ram och fälgar är i bra skick.

Ja det känns tyvärr vettigare att köpa en annan fungerande mtb än att laga. Denna är inte värd mer än 1-2.000 kr, men växlarna funkar klockrent och ram och fälgar är i bra skick.

Ja, det är trist. Såna dämpade gafflar ger vanligtvis mindre än en cm slag och gör cykel lite dyrare, tyngre, mindre styv men framförallt mindre hållbart. Klart bättre att undvika cyklar med billiga dämpade gafflar, men det kan tyvärr vara svårt i billiga segmentet.

Hej!
Den har inte bara åkt upp och sitter där uppe under dragspelet?

Vad är det för märke på gaffeln? Till bl a Suntour finns det reservdelar på aliexpress för ett par hundringar och det är inte svårt att serva själv.

Den har inte bara åkt upp och sitter där uppe under dragspelet?

Vad är det för märke på gaffeln? Till bl a Suntour finns det reservdelar på aliexpress för ett par hundringar och det är inte svårt att serva själv.
Kollade och det gick att trycka ner dragspel och en halvhylsa, men tycker ändå det är väldigt mycket glapp. Det är en Suntour.

Är det enkelt att byta gaffel själv? Såg t ex Rock Shox för under tusingen hos Bikester

IMG_4337.jpeg

Senast ändrad:
Är det enkelt att byta gaffel själv?
Det svåraste är att lyckas hitta exakt rätt gaffel då det är många mått som ska stämma - hjuldiameter, navbredd/infästning, bromsfäste, slaglängd, a2c och styrrör - men har man det så är det inte så lurigt. Lagersätet (crown race) ska flyttas över men annars är det inga specialverktyg eller så.

Kollade och det gick att trycka ner dragspel och en halvhylsa, men tycker ändå det är väldigt mycket glapp. Det är en Suntour.

Är det enkelt att byta gaffel själv? Såg t ex Rock Shox för under tusingen hos Bikester

Visa bilaga 686705
Nu har jag aldrig skruvat med cykeldämpare men mycket annat. Kollade i lite dokumentation och de flesta dämpare verkar vara väldigt enkla konstruktioner. Kanske kan lista ut vad problemet är? https://www.srsuntour.com/service/d...uspension-fork/suspension-fork-exploded-view/

Nu har jag aldrig skruvat med cykeldämpare men mycket annat. Kollade i lite dokumentation och de flesta dämpare verkar vara väldigt enkla konstruktioner. Kanske kan lista ut vad problemet är? https://www.srsuntour.com/service/d...uspension-fork/suspension-fork-exploded-view/
Hittade en 20 år gammal recension av cykeln här på Happyride där åkaren dömde ut dämparen så skulle nog vara bra med en ny dämpare hursomhelst. XC60 heter dämparen. De var före Volvo…

Ny kedja monterad idag (12-delat shimano) men kedjan fastnar mellan nedersta trissan i bakväxeln och cagen.
Tips på vad som kan vara fel och hur jag löser detta mottages!
Det kanske funkar bättre om undre trissan är av narrow/wide typ? Läs mer några dagar tidigare i tråden

Det kanske funkar bättre om undre trissan är av narrow/wide typ? Läs mer några dagar tidigare i tråden

Såg detta också. Dock har jag inte haft problem innan jag bytte kedjan så något har blivit galet. Kan sliten kassett göra att ny kedja vill krypa i sidled och då hamna fel i nedersta trissan? Kassetten (slx) har kanske rullat 150 mil eller så med 2 tidigare kedjebyten. Något med vajerspänning eller annan justering som kan få bukt med detta fel?

Såg detta också. Dock har jag inte haft problem innan jag bytte kedjan så något har blivit galet. Kan sliten kassett göra att ny kedja vill krypa i sidled och då hamna fel i nedersta trissan? Kassetten (slx) har kanske rullat 150 mil eller så med 2 tidigare kedjebyten. Något med vajerspänning eller annan justering som kan få bukt med detta fel?
Det är väl oftast när man byter till en ny kedja som man märker att kassetten är för sliten

Vilket är det happykorrekta pendlardäcket för cx vårsäsongen 2024, helst 35mm
Du får säkert olika svar från alla. Men jag kör med Schwalbe Marathon Supreme. Rullar fint och verkar vara punkasäkra. Ingen punka än på ett par år. Finns i 37 mm i alla fall, det är den bredden jag har.

Kanske var jag nu slarvig och läste inte allt. Dù tänker dig kombinera CX-cyklande och sedan pendla på samma cykel med samma däck?

Ska skaffa skärmar till min nyinköpta Orbea Occam. Har tidigare haft X blade bak men tycker det är lite svårare med framskärm. Vissa är så stora och fula. Har haft stänkskydd som sitter på ramen på tidigare cyklar. Har funkat helt ok.

Har ni tips på bra skärmar?

Du får säkert olika svar från alla. Men jag kör med Schwalbe Marathon Supreme. Rullar fint och verkar vara punkasäkra. Ingen punka än på ett par år. Finns i 37 mm i alla fall, det är den bredden jag har.

Kanske var jag nu slarvig och läste inte allt. Dù tänker dig kombinera CX-cyklande och sedan pendla på samma cykel med samma däck?

Marathon Supreme finns inte längre. Jag har bytt till Marathon Almotion, som jag tycker är klart bättre. Den finns dock inte i mindre än 40 mm bredde.

Det finns Marathon Racer som liknar Supreme. Den har SpeedGrip gummi. SpeedGrip greppar dåligt på blöta häll när det är kalt, men jag vet inte hur det funkar på gatan.

Även conti Grand Prix Urban finns som hyfsat snabbrullat i 35-622

Även conti Grand Prix Urban finns som hyfsat snabbrullat i 35-622

Jag har just dem som sommardäck på min vardagscykel, rullar lätt och fint och inga punkor ifjol, dock pendlar jag inte varje dag, men de har rullat en del grus. De mätte dock inte riktigt upp till 35 mm på ett par gamla smala Mavic-fälgar.

Har en pendlare quick release-axel, vågar man sätta en sådan här korg på? Eller pallar inte axeln det?
Visa bilaga 686900
Jag hade inte vågat. Korgen med last på trycker axeln nedåt så i absolut värsta fall om hjulet t.ex. lättar från marken i något väggupp så skulle hela hjulet kunna lossna. Kanske bara i teorin, men ändå

Har en 7-växlad cykel som jag köpte begagnad i augusti förra året, märkte att kedjan var sliten i november (över 1.0 på kedjemätare) och byte till en ny kedja. Nu denna också är över 1.0 på kedjemätare, är de en skitkedja(biltema 120kr...),dåligt underhåll eller byter jag kedja för lättvindigt?

Cykelpendlar för övrigt ~5mil i veckan så inga långa distanser. Cykeln står utomhus på heltid, under tak på kvällar

Har en 7-växlad cykel som jag köpte begagnad i augusti förra året, märkte att kedjan var sliten i november (över 1.0 på kedjemätare) och byte till en ny kedja. Nu denna också är över 1.0 på kedjemätare, är de en skitkedja(biltema 120kr...),dåligt underhåll eller byter jag kedja för lättvindigt?

Cykelpendlar för övrigt ~5mil i veckan så inga långa distanser. Cykeln står utomhus på heltid, under tak på kvällar

Om kedjan är över 1.0 är drev bak och kanske också fram troligtvis riktigt nedsliten. Då sliter en ny kedja väldigt snabbt till den passar bra på drevet. Då behöver du byta drev bak och kanske också fram.

biltema har traditionellt sålt bra och billiga kedjor från shimano och kmc. men tyvärr för några år sedan ändrades även dessa kedjor till mjukost, det som förr höll fem år håller nu typ över vintern.

det hjälper tyvärr inte att köpa samma kedjor dyrare på din lbs. de standardkedjor som idag håller bättre men fortfarande inte som förr är trehundrakronors-modeller tänkta för elcyklar. t ex wippermann.

sen sachs/sram slutade sälja sina superhärdade bakdrev som höll en livstid är det lika bra att byta bakdrev med varje ny kedja. man kan med vissa växelnav vända på dem och på så sätt klara två kedjor.

undvik sedan longlife kedjeolja så du år lite omsättning på smutsen och smörjmedlet.

Senast ändrad:

Här vill jag ändå slå ett slag för att det är onödigt att mäta kedjan på en singelspeedkedja. Jag tycker att ofta är toleranserna större så de är redan "slitna" från förpackningen. + att det inte påverkar växlingen att kedjan slits och att den är mycket tjockare och har längre livslängd. Så kör med samma kedja tills du inte kan spänna upp den mer i ramen.
Enligt mig då

Här vill jag ändå slå ett slag för att det är onödigt att mäta kedjan på en singelspeedkedja. Jag tycker att ofta är toleranserna större så de är redan "slitna" från förpackningen. + att det inte påverkar växlingen att kedjan slits och att den är mycket tjockare och har längre livslängd. Så kör med samma kedja tills du inte kan spänna upp den mer i ramen.
Enligt mig då

O den här fallet är allt redan slitet för mycket, så då kan man köra vidare så länge det håller.

Men generellt håller jag inte med. Växlingen är inte första problemet, men slitage av drev. Också på singlespeed kan man använda drev mycket längre när man byter kedjor i tid. Extra kostnader för att byta drev tidigare är dock klart lägre än när man har växlar.

O den här fallet är allt redan slitet för mycket, så då kan man köra vidare så länge det håller.

Men generellt håller jag inte med. Växlingen är inte första problemet, men slitage av drev. Också på singlespeed kan man använda drev mycket längre när man byter kedjor i tid. Extra kostnader för att byta drev tidigare är dock klart lägre än när man har växlar.
Det beror på hur lat man är, och hur glad man är i att byta kedja ;)
Skämt åsido, jag är också för att byta kedjan innan de tuggat ner drev och vevparti helt. Men grundproblemet här är att de flesta kedjemätarna inte är tänka för singelspeedkedjor, och därför missvisande när man vill kolla slitage.

Det beror på hur lat man är, och hur glad man är i att byta kedja ;)
Skämt åsido, jag är också för att byta kedjan innan de tuggat ner drev och vevparti helt. Men grundproblemet här är att de flesta kedjemätarna inte är tänka för singelspeedkedjor, och därför missvisande när man vill kolla slitage.

Vad är skillnaden då mellan singlespeed och växelkedjor när man mäter? Jag har inte haft någon problem (tror jag) med kedjemätare och mina SS-kedjor.

Vad är skillnaden då mellan singlespeed och växelkedjor när man mäter? Jag har inte haft någon problem (tror jag) med kedjemätare och mina SS-kedjor.
Helt ärligt så vet jag inte. Jag har testat att mäta ett gäng kedjor nya ur förpackningen och och de ligger ofta kring 0,75. och oftare så är de inte lika styva i sidled heller (vilket de inte behöver heller iom att de inte ska byta kugg) men styvheten bör ju inte påverka på mätresultatet, det är bara en iaktagelse jag gjort

Helt ärligt så vet jag inte. Jag har testat att mäta ett gäng kedjor nya ur förpackningen och och de ligger ofta kring 0,75. och oftare så är de inte lika styva i sidled heller (vilket de inte behöver heller iom att de inte ska byta kugg) men styvheten bör ju inte påverka på mätresultatet, det är bara en iaktagelse jag gjort

Då har du andra SS kedjor en jag. Mina är klart styvare i sidled, som jag skulle förvänta för att de inte behöva böjas. Utan flex får man en kedja som håller längre. Jag brukade har Shimano Nexus kedjor och kör nuförtiden KMC.

om jag själv skall njuta av cyklingen är största problemet med sliten kedja den osköna friktionen den ger när den klättrar/kurrar. står man ut och det inte är en dyr kassett man i det läget snabbt förstör kan man förstås köra på tills det inte funkar längre.

det är långt förbi gränsen för acceptabel friktion

kortare och kortare smörjintervall är en bieffekt.

Man kan visst fortsätta köra med sliten singelspeedkedja rätt längre om man skiter i dreven eller redan planerar byta ut allt samtidigt. Det som besvärar mig i sån situation är oljud och rasslande som den slitna kedjan skapar. Ingen mängd olja kan hjälpa mot det.

Man kan visst fortsätta köra med sliten singelspeedkedja rätt längre om man skiter i dreven eller redan planerar byta ut allt samtidigt. Det som besvärar mig i sån situation är oljud och rasslande som den slitna kedjan skapar. Ingen mängd olja kan hjälpa mot det.
Men fett! Det kan dämpa de mesta oljud ?

Tillbaka
Topp