[Kalender] Randone Barkarby 200 km "Nästan till Västerås"

Om de nu är vårrundan så blir det en sväng inpå Resta gård (där det var påsk-kaos förra året)

Opastöriserad mjölk eller "raw milk" som det heter på engelska. På gården erbjuder vi även opastöriserad helmjölk, som tappas upp direkt från spene via mjölkmaskinen och sen direkt till ditt egna medtagna kärl. En fullständig naturprodukt, med samtliga aromer intakta: en nötig, något gräsigare version av den pastöriserade mjölken (där de flyktigaste aromerna byts ut mot lite rundare och krämigare toner). Detta beställs dagen innan upphämtning så häller vi upp från dagens mjölk så håller den maximalt 5 dagar. (Läs längst ned på sidan om riskerna med opastöriserad mjölk) 40 kr/ 1 liter
WTF!!! Jag trodde det var förbjudet sälja sån mjölk!?

Login? Är det övernattning? ?
JAg har bokat rum åt dig i Irsta

1709630902835.png

Nu finns det ju inget gpx spår alls! Sitter här och försöker planera mitt listeria-intag. Det går ju inte nu

Ska du utöka ditt fotande från lokala kyrkor till att även inkludera jordhögar?
Jag har utökat till krematorier och kolumbarier just nu så jag har jag ganska gott om besöksmål att fota. En ordentlig hög är annars något som brukar göra mig glad i största allmänhet. Gropar i alla dess former är också väldigt skoj!

Västerås kör "Lite Uppland" samma dag. Verkar dock vara små chanser att de två starterna träffar varandra.

Låter ju som en kul grej.

Förr i tiden fanns det ju en icke-brevettur där folk från olika håll sammanstrålade för kakbuffé i Karmansbo.

Om man har ork så borde det gå att hitta något ställe på ungefär likartat avstånd från Västerås och Stockholm där randonnörer från båda ställen skulle kunna sammanstråla på turen.

kakbuffen har tyvärr stängt vilket är trist, annars hade jag lätt dragit igång en sån

kakbuffen har tyvärr stängt vilket är trist, annars hade jag lätt dragit igång en sån
Från Bålsta verkar det vara drygt 13 mil till Karmansbo, och drygt 14 mil till Elsa Anderssons i Norberg (typ lika central samlingspunkt i norra Mälardalen). Så kör i vind på det istället.

De kanske inte har kakbuffe dock. ?

Kan få ner det till 12,5 mil om man är villig att inkludera ett par racercyklingsbar grusvägsavsnitt på väg upp mot Sala.

1710422950463.png

Från Bålsta verkar det vara drygt 13 mil till Karmansbo, och drygt 14 mil till Elsa Anderssons i Norberg (typ lika central samlingspunkt i norra Mälardalen). Så kör i vind på det istället.

De kanske inte har kakbuffe dock. ?
precis, kakbuffen är central. dom hade en riktig också, man betalade inträde och fick äta till man kräktes.. kanske inte så konstigt att dom fick stänga om alla cyklister inom en 15mils radie frekventerade

precis, kakbuffen är central. dom hade en riktig också, man betalade inträde och fick äta till man kräktes.. kanske inte så konstigt att dom fick stänga om alla cyklister inom en 15mils radie frekventerade

Kakbuffén har flyttat ett en mil norrut och finns numera på Färna Herrgård så det är inga problem.

När jag åkt från Linköping till Barkarby så har jag tidigare åkt Östgötapendeln till Norrköping och bytt till Mälartåg och gått av vid centralstationen. Första gången cyklade jag ut och andra gången regnade det så jag cyklade till Odenplan och tog pendeltåg till Barkarby. Då var det nästan tomt på tåget.

Finns det något smidigare sätt? Ett alternativ som SL skriver om i reseplaneraren är att gå av i Flemingsberg och ta pendeltåg till Odenplan och byta till annat tåg till Barkarby. Fördelen är att det i alla fall ibland är samma perrong vid Odenplan ("Byte: Stå kvar"). Är det en bättre lösning?

Finns det någon speciell vagn som man ska hålla sig till med cykel? Annars, hur placerar man cykeln så att man inte är i vägen?

Du kan i princip byta vid Älvsjö, Årstaberg, Stockholms Södra eller Odenplan. Odenplan är ju trevligast då det är inomhus.

Om du ska till ett brevet på lördagsmorgonen bör det inte vara så mkt folk. Har för mig att det vid sista dörrparet kan finnas någon slags barnvagnsplats med lite mer utrymme som man kan använda om det inte är någon med barnvagn och man vill sitta.

Personligen brukar jag nästan alltid stå vid dörrarna som nästan aldrig öppnas (mer än möjligen vid City), vilket är de till vänster i tågets färdriktning. Liten brasklapp på biten mellan Älvsjö och Flemmingsberg som jag sällan åker.

De kör ofta korta tåg som blir helt knöfulla med folk som ska in till city tidigt. Efter t-centralen lättar det sen men på vägen dit är det för det mesta jättetrångt
OK. Då är det rätt annorlunda jämfört med Nynäshamnslinjen som jag åker. Åker man på lördag fm är det en hel del folk, men åker man in klart före affärerna öppnar brukar det vara rätt lugnt tycker jag. Och i detta fall handlar det väl om tåg vid sjusnåret in mot stan genom att starten går vid 8.

Senast ändrad:
OK. Då är det rätt annorlunda jämfört med Nynäshamnslinjen som jag åker. Åker man på lördag fm är det fullt, men åker man in klart före affärerna öppnar brukar det vara rätt lugnt tycker jag. Och i detta fall handlar det väl om tåg vid sjusnåret in mot stan genom att starten går vid 8.
Precis. Det är bara halvtimmestrafik innan 8 också. Ett par ggr har pendeln ställts in. Jag hade inte hoppat av i flempan om jag satt på ett mälartåg

Första Mälartåget kommer till Stockholm C strax efter 9 på lördag så det är snarare fredag eftermiddag/kväll jag främst tänkte på.

Mellan 15.00 och 18.00 på vardagar är det inte tillåtet att ta cyklar på pendeltågen, undantaget längst ut på linjerna och det är inte aktuellt här.

Efter 18, efter att ha läst svaret från GöranS, om jag vill åka pendeltåg alls. Men det smidigaste är ju helt klart att cykla från centralstationen. Bara att kliva ut från de spår Mälartåg stannar på och cykla från Klarabergsutgången.

Efter 18, efter att ha läst svaret från GöranS, om jag vill åka pendeltåg alls. Men det smidigaste är ju helt klart att cykla från centralstationen. Bara att kliva ut från de spår Mälartåg stannar på och cykla från Klarabergsutgången.
kan ju vara så att jag jobbar bredvid centralen och har bil med dragkrok och cykelhållare och bor några km från Barkarby.. host host...

Jag har aldrig startat rando i Västerås, så det vore spännande. Men å andra sidan vet jag hur det fungerar i Barkarby. Resa upp på fredag, en natt på hotell, cykla runt, cykla in till Klarabergsviadukten och tåg hem på lördag är klart ett alternativ. Sen extra roligt med många föranmälda.

Tillbaka
Topp