BFS
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Till och med jag tänker: "Det där är misshandel av kedja..." och jag misshandlar mina kedjor!Framdrev, slitet? bakdrev ser lika taggig utVisa bilaga 686935
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Till och med jag tänker: "Det där är misshandel av kedja..." och jag misshandlar mina kedjor!Framdrev, slitet? bakdrev ser lika taggig utVisa bilaga 686935
Mina googlingar antyder att Crankbrothers har en typ av kloss.Jag har köpt Crankbrothers Doubleshot-3 pedaler till min gravel. Vad heter modellen av sko jag kan använda till pedalerna?
Det är samma hålbild i skon förCB och SPD. Och gud vet vilka flera.Mina googlingar antyder att Crankbrothers har en typ av kloss.
Den verkar ha 2 skruvar, lisom Shimano SPD.
Då borde också SPD-skor fungera.
Edit: Alltså i princip alla skor som har skruvhål för 2-skruvskolssar.
Exempel:
![]()
Crankbrothers Cleat Standard Release angel 15° | Skokloss Float 6 grader | TCMcykel.se
Köp Crankbrothers Cleat Standard Release angel 15° | Skokloss Float 6 grader online hos TCMcykel.se | Sveriges bästa utbud av Crankbrotherswww.tcmcykel.se
Jag gjorde något liknande förra året. Bytte en gammal ihoprostad 3x9 Deore LX mot 1x11 med just en M5100. Mycket prisvärt. Det behövs bara en kasett, ett växelreglage och en narrow-wide ring som passar på dina befintliga vevar. De nya CUES borde har bra alternativ annars.Har återigen börjat fundera på att byta till 1x på HTn nu till våren men som vanligt så blir jag förvirrad av tillgänglig information om olika komponenter.
RD-M5100 och RD-M5120 verkar båda vara lämpliga kandidater men den första listas som 1x11 medan den andra nämner 2x10 och 2x11 också. Hur kan det vara möjligt? Borde inte båda ha exakt samma kompabilitet vad gäller antal kasettdrev?
Edit: Inser nu att det kan ha med utrymmet i cagen att göra och att 10x-kedjor inte ryms.
Edit 2: En rimlig följdfråga är hur jag vet om jag kan ha 11x eller om 10x är gränsen.
Edit 3: Har Shimano 2x8 idag.
Edit 4:
Om jag på min Trek Marlin 5 (gen 2) vill byta ut 2x8-drivlinan (M315) mot en Shimano 1x-drivlina, vilka komponenter vore då lämpliga att titta på i budgetsegmentet? Är 5100 rätt väg att gå?
Jag är nog begränsad till 1x10 om jag inte byter bakhjul. Min magkänsla säger att M5100 funkar med 1x10 också men hittar ingen säker källa som styrker det.Jag gjorde något liknande förra året. Bytte en gammal ihoprostad 3x9 Deore LX mot 1x11 med just en M5100. Mycket prisvärt. Det behövs bara en kasett, ett växelreglage och en narrow-wide ring som passar på dina befintliga vevar. De nya CUES borde har bra alternativ annars.
Bakhjulet bryr sig inte om det..Jag är nog begränsad till 1x10 om jag inte byter bakhjul. Min magkänsla säger att M5100 funkar med 1x10 också men hittar ingen säker källa som styrker det.
Klinga på befinglig vev vore ju nice om det går så slipper jag köpa nytt vevparti och lager.
Edit: Kan nog glömma det med ProWheel TM-CY10 vevpartiet....
Har återigen börjat fundera på att byta till 1x på HTn nu till våren men som vanligt så blir jag förvirrad av tillgänglig information om olika komponenter.
RD-M5100 och RD-M5120 verkar båda vara lämpliga kandidater men den första listas som 1x11 medan den andra nämner 2x10 och 2x11 också. Hur kan det vara möjligt? Borde inte båda ha exakt samma kompabilitet vad gäller antal kasettdrev?
Edit: Inser nu att det kan ha med utrymmet i cagen att göra och att 10x-kedjor inte ryms.
Edit 2: En rimlig följdfråga är hur jag vet om jag kan ha 11x eller om 10x är gränsen.
Edit 3: Har Shimano 2x8 idag.
Edit 4:
Om jag på min Trek Marlin 5 (gen 2) vill byta ut 2x8-drivlinan (M315) mot en Shimano 1x-drivlina, vilka komponenter vore då lämpliga att titta på i budgetsegmentet? Är 5100 rätt väg att gå?
Fast max 46 är vad m8000 och tar ingen förnekar att den tar 11x1.
Även m6000 tar 46
Inte enligt spec ....eller så hänger jag inte medDet är tvärtom här. Både tar 1x11, men bara 5120 tar 2x.
M5120 är nog egentligen rätt för 1x10 men då är det max 46T. Därför jag sneglar på M5100 istället.Jag kör "fel", har skrivit i andra trådar innan. Råkade köpa 51t varianten RD-M5100 till 46t kassett. Det funkar men lite taggig ibland. Köp "rätt" om du ändå skall köpa nytt. (jag har en 5120 och en 51t kassett liggande nu. Så när jag orkar skall jag byta antigen kasett eller växel ?)
Du har säkert ett helt vanligt HG nav. 11växlat borde fungera finfint.Mitt baknav verkar vara begränsat till 8/9/10.
Det vore trevligt. Enligt Treks spec har jag ett "Formula DC-22, aluminium, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, 135 x 5 mm QR" nav.Du har säkert ett helt vanligt HG nav. 11växlat borde fungera finfint.
Jag har också 46t kassett till M5100, den vill helst ha 51t. Det kan vara lite bråkig på de största kransarna ibland, men min kedjelinje eller mina inställningar är säkert inte helt perfekta.
Till M5*00 så är det en bra idé att köpa XT växelreglagen, de kostar nån hundring mer, men de kan växla upp flera växlar år gången.
Många av de där gamla 11x Deore grejjerna är tokigt billiga nu.
Texten om 8/9/10-delad kan varit skriven innan 11 fanns, copy-paste sedan dess :)Det vore trevligt. Enligt Treks spec har jag ett "Formula DC-22, aluminium, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, 135 x 5 mm QR" nav.
Låter inte helt osannolikt.Texten om 8/9/10-delad kan varit skriven innan 11 fanns, copy-paste sedan dess :)
Låter inte helt osannolikt.
Shimanos mini-kit räcker gott och väl.Kan någon tipsa om ett prisvärt luftningskit för Shimano-bromsar (105 om det spelar någon roll?
Om man luftar med kopp så behövs det en annan kopp till lvg reglagen.Shimanos mini-kit räcker gott och väl.
( jag har själv bara shimano av mtb-typ men utgår ifrån att kitet passar även de enklare lvg)
Gamla var så, nu är det två olika trattar iställetHar för mig att jag separat behövde inhandla en adapter för att få koppen att passa på reglaget.
Jaha ja, det kunde man förstås förväntat sig.Om man luftar med kopp så behövs det en annan kopp till lvg reglagen.
Edit, inte först på bollen...
Wolftoooth har haft vet jag.Skall inför våren byta slitdelar i form av kassett, trissor, kedja och vevparti på pendlaren (Apex 1), har allt hemma utom vevparti. SRAM's variant hittar jag ingenstans med 40T, har någon tips om fullgoda substitut från andra tillverkare?
Kollat T.A. och Stronglight?Skall inför våren byta slitdelar i form av kassett, trissor, kedja och vevparti på pendlaren (Apex 1), har allt hemma utom vevparti. SRAM's variant hittar jag ingenstans med 40T, har någon tips om fullgoda substitut från andra tillverkare?
Stronglight har jag kollat, men tycker de var dyra även hos düskenKollat T.A. och Stronglight?
För att Shimano sagt att du skall göra så? Spruta nere och kopp uppe när man fyller systemet. Hur ofta som helst kommer folk med massa hemmasnickrade sätt och sen undrar de varför det inte funkar. RTFM osv.varför slabba med kopp när man kan köra slutet system med två sprutor...?
luftar för övrigt bara genom att trycka i fräsch vätska nerifrån. har lite svårt förstå varför man skall trycka luft in i systemet uppifrån. för det är där den finns:)
Min favorit är folk som provar köra vakum, spräcker blåsan och sen gråter på internet om att shimano har så dålig designFör att Shimano sagt att du skall göra så? Spruta nere och kopp uppe när man fyller systemet. Hur ofta som helst kommer folk med massa hemmasnickrade sätt och sen undrar de varför det inte funkar. RTFM osv.
Med det sagt så kan man göra som man vill och man kan lösa det på jättemånga sätt.
Fördelen med bara tratten är ju att man kan få till en snabbluftning utan meck. Skruva i koppen med olja, och låt det värsta bubble ur. KLart.
koppen gör alltså samma nytta som en ansluten spruta som får emot vätskan och eventuell luft nedifrån. någon trycksättning blir det inte fråga om.För att Shimano sagt att du skall göra så? Spruta nere och kopp uppe när man fyller systemet. Hur ofta som helst kommer folk med massa hemmasnickrade sätt och sen undrar de varför det inte funkar. RTFM osv.
Med det sagt så kan man göra som man vill och man kan lösa det på jättemånga sätt.
Fördelen med bara tratten är ju att man kan få till en snabbluftning utan meck. Skruva i koppen med olja, och låt det värsta bubbla ur. Klart.
Det kan jag hålla med om. Bleedkits kit är utförd just (nästan) på det viset. Och med mässingnippel istf mjukplast.koppen gör alltså samma nytta som en ansluten spruta som får emot vätskan och eventuell luft nedifrån. någon trycksättning blir det inte fråga om.
minus då att man inte lämpligtvis kan vrida runt på handtaget (eller cykeln om man inte vill ta loss handtaget) och på det sättet locka ut luftbubblor från diverse hörn?
två sprutor är standardförfarande och inte ett hemmasnickrat sätt. koppen förefaller däremot åt det hållet?
Jag svarar bara på din fråga om varför. För att det står så i manualen. För shimano är inte två sprutor "standard-förfarande".koppen gör alltså samma nytta som en ansluten spruta som får emot vätskan och eventuell luft nedifrån. någon trycksättning blir det inte fråga om.
minus då att man inte lämpligtvis kan vrida runt på handtaget (eller cykeln om man inte vill ta loss handtaget) och på det sättet locka ut luftbubblor från diverse hörn?
två sprutor är standardförfarande och inte ett hemmasnickrat sätt. koppen förefaller däremot åt det hållet?
Du får fråga shimanoja min fråga gällde snarast om det fanns något gott skäl för shimano att köra sin specialare:)
Jag har conversion kit som heter
HWGXXX00S3801S
På ett mtb-hjul. Från thru-axle till QR. Det funkar fint och man kan byta utan problem.
Köpt på bike24 för några år sen. Det gäller väl bara att lista ut exakt vilka hjul till vilket kit…