Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag har köpt Crankbrothers Doubleshot-3 pedaler till min gravel. Vad heter modellen av sko jag kan använda till pedalerna?
Mina googlingar antyder att Crankbrothers har en typ av kloss.
Den verkar ha 2 skruvar, lisom Shimano SPD.
Då borde också SPD-skor fungera.

Edit: Alltså i princip alla skor som har skruvhål för 2-skruvskolssar.

Exempel:

Mina googlingar antyder att Crankbrothers har en typ av kloss.
Den verkar ha 2 skruvar, lisom Shimano SPD.
Då borde också SPD-skor fungera.

Edit: Alltså i princip alla skor som har skruvhål för 2-skruvskolssar.

Exempel:
Det är samma hålbild i skon förCB och SPD. Och gud vet vilka flera.

Har återigen börjat fundera på att byta till 1x på HTn nu till våren men som vanligt så blir jag förvirrad av tillgänglig information om olika komponenter.

RD-M5100 och RD-M5120 verkar båda vara lämpliga kandidater men den första listas som 1x11 medan den andra nämner 2x10 och 2x11 också. Hur kan det vara möjligt? Borde inte båda ha exakt samma kompabilitet vad gäller antal kasettdrev?

Edit: Inser nu att det kan ha med utrymmet i cagen att göra och att 10x-kedjor inte ryms.

Edit 2: En rimlig följdfråga är hur jag vet om jag kan ha 11x eller om 10x är gränsen.
Edit 3: Har Shimano 2x8 idag.

Edit 4:
Om jag på min Trek Marlin 5 (gen 2) vill byta ut 2x8-drivlinan (M315) mot en Shimano 1x-drivlina, vilka komponenter vore då lämpliga att titta på i budgetsegmentet? Är 5100 rätt väg att gå?

Senast ändrad:
Har återigen börjat fundera på att byta till 1x på HTn nu till våren men som vanligt så blir jag förvirrad av tillgänglig information om olika komponenter.

RD-M5100 och RD-M5120 verkar båda vara lämpliga kandidater men den första listas som 1x11 medan den andra nämner 2x10 och 2x11 också. Hur kan det vara möjligt? Borde inte båda ha exakt samma kompabilitet vad gäller antal kasettdrev?

Edit: Inser nu att det kan ha med utrymmet i cagen att göra och att 10x-kedjor inte ryms.

Edit 2: En rimlig följdfråga är hur jag vet om jag kan ha 11x eller om 10x är gränsen.

Edit 4:
Om jag på min Trek Marlin 5 (gen 2) vill byta ut 2x8-drivlinan (M315) mot en Shimano 1x-drivlina, vilka komponenter vore då lämpliga att titta på i budgetsegmentet? Är 5100 rätt väg att gå?
Jag gjorde något liknande förra året. Bytte en gammal ihoprostad 3x9 Deore LX mot 1x11 med just en M5100. Mycket prisvärt. Det behövs bara en kasett, ett växelreglage och en narrow-wide ring som passar på dina befintliga vevar. De nya CUES borde har bra alternativ annars.

Jag gjorde något liknande förra året. Bytte en gammal ihoprostad 3x9 Deore LX mot 1x11 med just en M5100. Mycket prisvärt. Det behövs bara en kasett, ett växelreglage och en narrow-wide ring som passar på dina befintliga vevar. De nya CUES borde har bra alternativ annars.
Jag är nog begränsad till 1x10 om jag inte byter bakhjul. Min magkänsla säger att M5100 funkar med 1x10 också men hittar ingen säker källa som styrker det.

Klinga på befinglig vev vore ju nice om det går så slipper jag köpa nytt vevparti och lager.

Edit: Kan nog glömma det med ProWheel TM-CY10 vevpartiet....

Jag är nog begränsad till 1x10 om jag inte byter bakhjul. Min magkänsla säger att M5100 funkar med 1x10 också men hittar ingen säker källa som styrker det.

Klinga på befinglig vev vore ju nice om det går så slipper jag köpa nytt vevparti och lager.

Edit: Kan nog glömma det med ProWheel TM-CY10 vevpartiet....
Bakhjulet bryr sig inte om det..

5120 funkar enligt spec
2x11, 1x10, 2x10

Men det bör vara helt omöjligt att den inte funkar m 1x11 också....

Edit 4:

RD-M5100 har 51 som största drev bak, så är tänkt till 1x. RD-M5120 tar mindre max drev, så är tänkt till 2x eller 1x med mindre kassett. Jag vet inte om 5100 kommer att funka dåligt med mindre kassett.

Det är tvärtom här. Både tar 1x11, men bara 5120 tar 2x.
Inte enligt spec ....eller så hänger jag inte med

1000001184.jpg

Jag kör "fel", har skrivit i andra trådar innan. Råkade köpa 51t varianten RD-M5100 till 46t kassett. Det funkar men lite taggig ibland. Köp "rätt" om du ändå skall köpa nytt. (jag har en 5120 och en 51t kassett liggande nu. Så när jag orkar skall jag byta antigen kasett eller växel ?)

Jag kör "fel", har skrivit i andra trådar innan. Råkade köpa 51t varianten RD-M5100 till 46t kassett. Det funkar men lite taggig ibland. Köp "rätt" om du ändå skall köpa nytt. (jag har en 5120 och en 51t kassett liggande nu. Så när jag orkar skall jag byta antigen kasett eller växel ?)
M5120 är nog egentligen rätt för 1x10 men då är det max 46T. Därför jag sneglar på M5100 istället.
Det och att den just nu är billig.

Mitt baknav verkar vara begränsat till 8/9/10.
Du har säkert ett helt vanligt HG nav. 11växlat borde fungera finfint.
Jag har också 46t kassett till M5100, den vill helst ha 51t. Det kan vara lite bråkig på de största kransarna ibland, men min kedjelinje eller mina inställningar är säkert inte helt perfekta.
Till M5*00 så är det en bra idé att köpa XT växelreglagen, de kostar nån hundring mer, men de kan växla upp flera växlar år gången.
Många av de där gamla 11x Deore grejjerna är tokigt billiga nu.

Du har säkert ett helt vanligt HG nav. 11växlat borde fungera finfint.
Jag har också 46t kassett till M5100, den vill helst ha 51t. Det kan vara lite bråkig på de största kransarna ibland, men min kedjelinje eller mina inställningar är säkert inte helt perfekta.
Till M5*00 så är det en bra idé att köpa XT växelreglagen, de kostar nån hundring mer, men de kan växla upp flera växlar år gången.
Många av de där gamla 11x Deore grejjerna är tokigt billiga nu.
Det vore trevligt. Enligt Treks spec har jag ett "Formula DC-22, aluminium, 6-bults, Shimano 8/9/10-delad frikrans, 135 x 5 mm QR" nav.

Bara tratten är inte så dyr, du får den för en hundring hos Rose eller även på Amazon (inkl frakt om man är Prime medlem). Däremot är kompletta kittet med sprutan dyrare, det är ju bara en spruta och en slangbit som man kan hacka ihop själv i värsta fall. Skall du bara "snabb-blöda" så räcker koppen oftast. Skall du byta allt eller installera nytt så behövs sprutan.

Olika gängor på MTB och LVH-handtagen. I gamla kitet hade man en adapter, i nya är det färdigt beroende på koppen.
Denna är för road: https://www.rosebikes.se/shimano-tl...ing-2701545?article_size=6075&product_shape=1

Bara sprutan heter br001: https://www.rosebikes.se/shimano-tl-br001-syringe-with-hose-for-disc-brake-bleeding-2701544

Kit med allt: https://www.rosebikes.se/shimano-tl...003-professional-disc-brake-bleed-kit-2701547

Men sen finns det ju en massa tredjepartsvarianter.

Skall inför våren byta slitdelar i form av kassett, trissor, kedja och vevparti på pendlaren (Apex 1), har allt hemma utom vevparti. SRAM's variant hittar jag ingenstans med 40T, har någon tips om fullgoda substitut från andra tillverkare?

varför slabba med kopp när man kan köra slutet system med två sprutor...?

luftar för övrigt bara genom att trycka i fräsch vätska nerifrån. har lite svårt förstå varför man skall trycka luft in i systemet uppifrån. för det är där den finns:)

Skall inför våren byta slitdelar i form av kassett, trissor, kedja och vevparti på pendlaren (Apex 1), har allt hemma utom vevparti. SRAM's variant hittar jag ingenstans med 40T, har någon tips om fullgoda substitut från andra tillverkare?
Wolftoooth har haft vet jag.
Men hur trist det än känns så är det ju typ billigare att köpa ett nytt vevparti än ett wolftooth-drev

varför slabba med kopp när man kan köra slutet system med två sprutor...?

luftar för övrigt bara genom att trycka i fräsch vätska nerifrån. har lite svårt förstå varför man skall trycka luft in i systemet uppifrån. för det är där den finns:)
För att Shimano sagt att du skall göra så? Spruta nere och kopp uppe när man fyller systemet. Hur ofta som helst kommer folk med massa hemmasnickrade sätt och sen undrar de varför det inte funkar. RTFM osv.

Med det sagt så kan man göra som man vill och man kan lösa det på jättemånga sätt.

Fördelen med bara tratten är ju att man kan få till en snabbluftning utan meck. Skruva i koppen med olja, och låt det värsta bubbla ur. Klart.

Senast ändrad:
För att Shimano sagt att du skall göra så? Spruta nere och kopp uppe när man fyller systemet. Hur ofta som helst kommer folk med massa hemmasnickrade sätt och sen undrar de varför det inte funkar. RTFM osv.

Med det sagt så kan man göra som man vill och man kan lösa det på jättemånga sätt.

Fördelen med bara tratten är ju att man kan få till en snabbluftning utan meck. Skruva i koppen med olja, och låt det värsta bubble ur. KLart.
Min favorit är folk som provar köra vakum, spräcker blåsan och sen gråter på internet om att shimano har så dålig design

Fördelen med bara tratten är ju att man kan få till en snabbluftning utan meck. Skruva i koppen med olja, och låt det värsta bubbla ur. Klart.
koppen gör alltså samma nytta som en ansluten spruta som får emot vätskan och eventuell luft nedifrån. någon trycksättning blir det inte fråga om.

minus då att man inte lämpligtvis kan vrida runt på handtaget (eller cykeln om man inte vill ta loss handtaget) och på det sättet locka ut luftbubblor från diverse hörn?

två sprutor är standardförfarande och inte ett hemmasnickrat sätt. koppen förefaller däremot åt det hållet?

koppen gör alltså samma nytta som en ansluten spruta som får emot vätskan och eventuell luft nedifrån. någon trycksättning blir det inte fråga om.

minus då att man inte lämpligtvis kan vrida runt på handtaget (eller cykeln om man inte vill ta loss handtaget) och på det sättet locka ut luftbubblor från diverse hörn?

två sprutor är standardförfarande och inte ett hemmasnickrat sätt. koppen förefaller däremot åt det hållet?
Det kan jag hålla med om. Bleedkits kit är utförd just (nästan) på det viset. Och med mässingnippel istf mjukplast.

Jag svarar bara på din fråga om varför. För att det står så i manualen. För shimano är inte två sprutor "standard-förfarande".

Men det finns ju hur många tredjepartskit som helst som innehåller massa olika lösningar som säkert fungerar bra så då kan man ju välja det istället

Sökande efter nya gravel-hjul fortsätter.
Har nu snöat in mig DT Swiss och försöker förstå
  1. Går alla deras nav att bygga om till QR och
  2. vilka end caps ska man i så fall använda?
Kollade bland annat på RR481 och GR531 hos Slowbuild, båda med "New DT350 SP CL 36SL" nav.
Tolkar det som Straight Pull, Center Lock med 36-tänders ratchet.

DT själva verkar inte vilja kännas vid QR-konvertering. Hittar i alla fall inte end caps där.
Hos Bike24 hittar jag dessa (HWGXXX0001528S).
Passar de?
Vad är motsvarande för framhjul?
Varför ska det vara så svårt?

Jag har conversion kit som heter
HWGXXX00S3801S
På ett mtb-hjul. Från thru-axle till QR. Det funkar fint och man kan byta utan problem.

Köpt på bike24 för några år sen. Det gäller väl bara att lista ut exakt vilka hjul till vilket kit…

Tillbaka
Topp