Garmin connect imponerar inte

Verkar som att Garmins "tips" för vila/återhämtning skiljer sig totalt från tex form/belastningskurvorna på Strava (betalversion) och TrainingPeaks?

Trots att kurvorna på ovan nämnda sajter kan se "jättefina" ut så kan Garmin skrika om att man behöver vila i flera dagar.

Gissar att det är olika logik/beräkningar bakom helt enkelt.

Verkar som att Garmins "tips" för vila/återhämtning skiljer sig totalt från tex form/belastningskurvorna på Strava (betalversion) och TrainingPeaks?

Trots att kurvorna på ovan nämnda sajter kan se "jättefina" ut så kan Garmin skrika om att man behöver vila i flera dagar.

Gissar att det är olika logik/beräkningar bakom helt enkelt.
Garmin väger in saker så som belastnings historik, sömn, stress osv.

Den verkar bli bättre med tiden och om man tränar dagligen.

Hamnar du utanför optimal belastning spannet så kommer du få att den vill att du vilar mera.

Garmin väger in saker så som belastnings historik, sömn, stress osv.

Den verkar bli bättre med tiden och om man tränar dagligen.

Hamnar du utanför optimal belastning spannet så kommer du få att den vill att du vilar mera.

Ja, Garmins "tips" blir mest distraherande nu men kanske blir annorlunda över tid. Tror inte det hjälpt för fem öre att jag importerat in all träningshistorik från november, verkar inte ta hänsyn till det. Tills vidare så väljer jag att lita på mina form/belastningskurvor på Trainingpeaks samt min känsla. Men blir nästan lite komiskt när det skiljer sig så brutalt. Möjligen blir det så att Garmin dissar/mobbar de av oss som tycker att vi fungerar ok på ca 5-6 timmar/sömn per natt, den får väl tycka det (men det går väl att stänga av sömnanalysen också). Garmin: "Du sover för lite, därför går du en långsam utdragen död till mötes."

Ja, Garmins "tips" blir mest distraherande nu men kanske blir annorlunda över tid. Tror inte det hjälpt för fem öre att jag importerat in all träningshistorik från november, verkar inte ta hänsyn till det. Tills vidare så väljer jag att lita på mina form/belastningskurvor på Trainingpeaks samt min känsla. Men blir nästan lite komiskt när det skiljer sig så brutalt. Möjligen blir det så att Garmin dissar/mobbar de av oss som tycker att vi fungerar ok på ca 5-6 timmar/sömn per natt, den får väl tycka det (men det går väl att stänga av sömnanalysen också). Garmin: "Du sover för lite, därför går du en långsam utdragen död till mötes."
Recovery time har färg kod också. Röd, orange och grön. Är väll typ en rekommendation om du bör ta ett pass eller ej.

Om man (jag) har tagit i med intervaller påväg till jobbet så brukar högre siffra på recovery betyda ungefär motsvarande procentsats ineffektiv under dagen

Jag har ett drygt problem. När jag sprungit klar min aktivitet så räknas det som slutet av ett varv oavsett hur långt det var. Nästkommande varv räknas då från den punkten.

Dvs om min workout tar slut efter 30min och 5.2km å jag fortsätter springa så kommer nästa km alert på 6.2km och inte 6km.

Riktigt störigt då jag inte kan lita på avståndet efter min planerade workout är gjord.

Någon som vet en lösning?

Jag har ett drygt problem. När jag sprungit klar min aktivitet så räknas det som slutet av ett varv oavsett hur långt det var. Nästkommande varv räknas då från den punkten.

Dvs om min workout tar slut efter 30min och 5.2km å jag fortsätter springa så kommer nästa km alert på 6.2km och inte 6km.

Riktigt störigt då jag inte kan lita på avståndet efter min planerade workout är gjord.

Stäng av auto-lap?

Det är nog så det är deginat, varje del av en "structured workout" blir som något slags "varv". Jag ser inte riktigt problemet, du kan väl lägga dit ett fält med total längd på någon skärm?

Det är nog så det är deginat, varje del av en "structured workout" blir som något slags "varv". Jag ser inte riktigt problemet, du kan väl lägga dit ett fält med total längd på någon skärm?
Vi är inne på enorma i-lands problem. Jag har totalt avstånd på skärmen.

Men det är störigt att den meddelar varv varje km och sedan inte.

Exempel vill jag köra försök på PB på en längre tur så vill jag kunna springa all out tills klockan säger jag är klar utan kolla klockan hela tiden.

Vi är inne på enorma i-lands problem. Jag har totalt avstånd på skärmen.

Men det är störigt att den meddelar varv varje km och sedan inte.

Exempel vill jag köra försök på PB på en längre tur så vill jag kunna springa all out tills klockan säger jag är klar utan kolla klockan hela tiden.
Och du vill göra detta försök över slutet på en "structured workout"? Jag förstår ändå inte riktigt behovet...

Jag har en workout där jag lagt till 10 repetitioner av arbete till tryck på lap-knappen. Kanske nåt sånt skulle kunna hjälpa till? Då kan man ju ha autolap på i kombination med en intervall med öppet slut.

Men visst mer flexibilitet när man lägger in pass skulle man ju ibland vilja ha. T ex om jag på förhand tänker köra 4x1k men det känns bra så jag vill utöka med en eller två extra intervaller. Det går ju inte. Men jag förstår också att gränssnittet för att åtstadkomma detta skulle bli rätt tillkrånglat och inte många skulle använda funktionen.

På min egde840 skulle jag vilja ta bort virtual partner under navigering, vet någon hur man gör?
Det gick förut men verkar inte gå nu längre, otroligt störande. Tycker inte det är tjat när man klagar på ett otroligt dåligt designbeslut av Garmin.

Det handlar om prioriteringar, någon på Garmin har bestämt att det är viktigare att implementera en massa nya onödiga funktioner istället för att ge ALLA edge-användare 1 cm större navigerings-skärm.

Jag tror bara Garmin connect behöver lära känna mig som någon skrev i tråden.

Men den är underhållande varje fall, rolig, både klockan och Garmin connect, man får se det så. För riktiga analyser håller jag mig till form och belastningskurvorna på TrainingPeaks.

"Överdriven träning", ok, jag ber om ursäkt
1711530908888.png

1711530937222.png

1 av 100? Ok, jag ska ladda om.
1711530945605.png

Min konditionsålder är tydligen ca (ok knappt) 10 år lägre än min ålder, bra där.

VO2 tycker den är helt fantastisk, bra där

Sömnen har den vissa åsikter om men det var väntat och där har väl den generellt rätt, någon timme till vissa nätter vore bra, typ (jag håller med). Gnäller lite över brist på djupsömn också men däremot bra rem (dvs jag drömmer mycket men sover inte som en klubbad säl, kanske stämmer också).

Senast ändrad:
Men den är underhållande varje fall, rolig, både klockan och Garmin connect, man får se det så.
+1
"Överdriven träning", ok, jag ber om ursäkt
Vilken maxpuls tror Garmin att du har?
Deras "träningsråd" är väldigt mkt baserat på tränings puls och förhållandet till den maxpuls Garmin tror att vi har. Har man inte justerat den kan det lätt bli helt fel.

Tycker det är rätt festligt att jag får uppmaning att röra på mig mer pga låga stegsiffror. Samtidigt som jag har 2k intensiva minuter denna vecka.
Eller hur, likt många andra fitness-appar så verkar inte heller Garmin Connect vilja förstå koncept som periodisering i sina ”insikter”, tips och rekommendationer. T.ex berättade GC för mig på den tiden jag löptränade regelbundet att jag verkade ta färre steg på fredagar - dvs den veckodag på vilken jag aldrig hade planerad träning i ett block - och tipsade om att jag ganska skulle försöka hålla uppe snittet.

Det funkar kanske för dem som inte (alls) når upp till rekommendationer om fysisk aktivitet men inte för de som är aktiva och tränar.

Fast det visste vi ju redan

Kommer att bli en betalversion när den sätts i produktion, så jag tänker inte vara deras gratis betatestare.
Vad kommer bli betaversion? Allt? Kommer gamla finnas kvar som fri?
Eller gör Garmin som Trailforks och helt plötsligt inför en avgift för att nyttja det man köpt eller i TF fall bidragit till att skapa?
Källa och detaljer?

I går (och flera dagar innan det) hade jag 0 timmar återhämtning kvar i min Forerunner 255. När jag vaknade upplyste den mig om att jag hade förlängd återhämtningstid och fem timmar kvar...

(Jag har mancold och den mäter det som hög stressnivå trots att jag bara vilar för fjärde dagen i rad).

Kommer att bli en betalversion när den sätts i produktion, så jag tänker inte vara deras gratis betatestare.
Googlat en del nu, men hittar inget om att nya Garmin Connect skulle bli betaltjänst...
Läste DC Rainmakers genomgång:
och de nämner inte heller något om det.

Har du några mer detaljer?

Alla mina värden för träningsberedskap är dock på bra värden. Är en dålig kommer det påverka din återhämtningstid.
Tränar man lite ("lagom") och sover bra blir Garmin jättenöjd, ja.

För mig är det i synnerhet Garmins träningsberedskap och återhämtningstid som distraherar.

Möjligt Garmins intelligens/analyser fungerar för andra men form och belastningskurvorna på Strava och TrainingPeaks passar mig personligen otroligt mycket bättre än så länge, det blir inte lika distraherande och de beter sig (enligt mig) logiskt. Tycker att de brukar stämma rätt bra för mig (men inte alltid).

Men jag dömer inte ut Garmins analyser riktigt ännu, den kanske lär sig mer om en själv över tid. Som en träningsklocka för att registrera träningspass är den ju helt toppen och för smidig trådlös överföring etc. Sedan kan det visst vara "nyttigt" med statistik för puls, sömn, hrv och dylika värden (24/7 mätningar). Man får lite värden/verktyg som kanske vara lite till hjälp för bedöma om något inte står helt rätt till i kroppen eller indikationer på att man är väl sliten.

Senast ändrad:
Tränar man lite ("lagom") och sover bra blir Garmin jättenöjd, ja.

Möjligt Garmins intelligens fungerar för andra men form och belastningskurvorna på Strava och TrainingPeaks passar mig personligen otroligt mycket bättre än så länge, det blir inte lika distraherande och de beter sig (enligt mig) logiskt. Tycker att de brukar stämma rätt bra för mig (men inte alltid).

Men jag dömer inte ut Garmins analyser riktigt ännu, den kanske lär sig mer om en själv över tid. Som en träningsklocka för att registrera träningspass är den ju helt toppen och för smidig trådlös överföring etc. Sedan kan det visst vara "nyttigt" med statistik för puls, sömn, hrv och dylika värden. Man får lite verktyg som gör att man kanske kan vara lite till hjälp förr bedöma om något inte står helt rätt till i kroppen eller indikationer på att man är väl sliten.
Ett problem med Stravas funktion är (var iaf.) att den inte bryr sig om annat än cykel och löpning, om man är lagd att ägna sig åt andra sporter. Tränar man längdskidor, kajak, simmar, ... så ignorerar Strava glatt det.

Trainingpeaks inkluderar alla sporter, och, bäst av allt, man kan manuellt lägga in TSS för att rätta där det blivit fel.

Tillbaka
Topp