[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Och på ämnet, eftersom jag klagat så mycket på min urusla nästan nya Volvo: vid punka tryckte jag på OnCall-knappen, damen i andra änden svarade snabbt, hon såg var jag var och en halvtimme senare kom bärgaren. Smidigt och kostade inget mer än själva reparationen. 1,5 timme efter punkan var jag hemma med hyrbil trots att det var sen kväll.
Ja det låter ju smidigt absolut. Men man är nog lite olika. Jag tycker det låter helt galet med en hyrbil för en punka? Kan de inte bara laga den då?

Ja det låter ju smidigt absolut. Men man är nog lite olika. Jag tycker det låter helt galet med en hyrbil för en punka? Kan de inte bara laga den då?
Jo det kan man tycka. Men när Volvon varnade för punka stannade jag inom 200 m. Bärgaren sade två saker: Detta har du kört för långt med för att kunna laga, samt Volvo tillåter ingen däcklagning utan alla Volvos skall bärgas.
Punkan på min uppfart hemma löstes på plats, men det var ingen Volvo.

Jo det kan man tycka. Men när Volvon varnade för punka stannade jag inom 200 m. Bärgaren sade två saker: Detta har du kört för långt med för att kunna laga, samt Volvo tillåter ingen däcklagning utan alla Volvos skall bärgas.
Det är sånt här jag inte förstår mig på då direkt. Tillåter ingen lagning..? Nähä, varför inte då? Men det kan naturlgitvis va att det inte går att laga men det är lite så " allt" utvecklas. Händer minsta lillla ska hela bilfan bärgas osv men det är väl bra antar jag.

Jaja, min bil har reservhjul så det är egentligen inga problem för mig.

Det är sånt här jag inte förstår mig på då direkt. Tillåter ingen lagning..? Nähä, varför inte då? Men det kan naturlgitvis va att det inte går att laga men det är lite så " allt" utvecklas. Händer minsta lillla ska hela bilfan bärgas osv men det är väl bra antar jag.

Och jag tycker å andra sidan det låter onödigt att släpa runt på extra vikt och mindre utrymme i 50000 mil för att slippa tappa en timme en gång på att hämta hyrbil... (Jag räknar alltså inte fisketuren i Norrland för då hade jag också slängt in ett däck eventuellt). Vi tänker olika helt enkelt ?

Att Volvo inte tillåter lagning gissar jag är kopplat till garantier mm. Bättre för dem att jag får betala för nytt däck än att de riskerar behöva skicka bärgare en gång till pga dålig lagning.

De vill nog att det tas till en däckverkstad så lagningen blir riktigt gjord, dvs att däcket tas av fälg och kontrolleras innan det ev lagas. Om de bara pluggar på plats eller drar i tätningsvätska är nog risken stor att många tycker det duger och kör vidare (”det funkar ju, varför ska jag då åka in t verkstad o betala för en lagning till”) och sen helt plötsligt går det åt helvete på riktigt. Tror inte Volvo eller bärgaren vill stå med det ansvaret.

För min del så sa jag ju att man kan ha reservhjul när/om man ska långt eller ut i obygden. Inte till vardags. Jag bränner runt en del på små skitvägar där jag verkligen inte skulle vilja ringa bärgare. Dessutom kör jag inte ny bil med avtal om bärgning, så jag gissar att det kostar skjortan att bli bärgad.

swift.jpg

Edit: Också en av olika anledningar att vilja ha fyrhjulsdrift. Men inte SUV för den sakens skull.

swift2.jpg

Räddning (dvs bärgning) ingår i halvförsäkring, brukar vara självrisk på 1500kr. Assistansförsäkring kostar 3-400kr/år, antingen som tillägg i bilförsäkringen eller som separat försäkring fr Solid eller Assistancekåren eller liknande, då är självrisken 0kr. Så är inte speciellt dyrt med bärgning, försäkringsbolaget tar en del av (eller hela) notan.

Senast ändrad:
Tjena!

En enda gång har jag fått en punktering där det har behövts reservhjul. Blev prejad in i en hög kant.
RunFlat hade inte hjälpt eftersom en bra bit av fälgen trillade av också.

Varför envisas egentligen BMW med de där run-flat-däcken när alla verkar vara rungande överrens om att det är kass?
Fast bara upp till vissa år,
2017?

Däremot är det mer märkligt att många BMWs är skodda på Hankookdäck original medans vissa kinesbilar har Michelin.

Men hitta schyssta originalfälgar- avskyr eftermarknadsfälgar som pesten. Ser ut som epor alltihop.

Edit. Grattis förresten, ser schysst ut, snygg färg.

Fast WLTP på laddhybrider är ju rätt rejält off mot verkligheten. Vår V90 ligger på under 0.1 l/mil i WLTP men min verkliga genomsnittliga förbrukning efter ett år ligger snarare på 0.5. Och då kör vi allt utom långresor på helel. Klart att hybrider kommer hamna bra i en lista om förbrukningen på dessa hamnar en faktor 5 fel.

Som sagt. Man kan inte basera faktiskt utsläpp på WLTP-siffror.

Senast ändrad:
Allt beror ju på hur man kör. Har man en annan körprofil än wltp får man andra siffror, gäller ju inte bara hybrider utan även andra bilar (har vi ju hört flera exempel här i tråden). Det betyder inte att det inte går att få ner förbrukningen till wltp. Och så länge det inte finns nåt annat standardiserat test är det ju det man får använda.

Allt beror ju på hur man kör. Har man en annan körprofil än wltp får man andra siffror, gäller ju inte bara hybrider utan även andra bilar (har vi ju hört flera exempel här i tråden). Det betyder inte att det inte går att få ner förbrukningen till wltp. Och så länge det inte finns nåt annat standardiserat test är det ju det man får använda.
Visst kan man få ner förbrukningen till angivet. Men uppenbarligen lyckas vare sig Sveriges eller EUs invånare med det i praktiken eftersom den genomsnittliga körprofilen innebär 250% mer utsläpp än WLTP.

Motsvarande siffror för icke-hybrider med förbränningsmotor från samma undersökning visar verkliga utsläpp som ligger ca 20-23% över WLTP.

Så hybridförares körprofil innebär alltså en faktor 10 större fel mot WLTP än andra förbränningsbilar. Antingen är förare av hybrider extremt värdelösa eller så är WLTP en extremt värdelös siffra för att mäta faktiskt utsläpp. Jag vet ju vad jag tror på.

Och min poäng är alltså att sammanställningar som visar vilken bil som är "bäst för miljön" som på något sätt bygger sin argumentation på siffror från WLTP eller motsvarande får en rejält skev bild av hybrider.

Grejen är väl att just för pluginhybrider slår det extra snett. Det blir inte plus 25% utan plus några hundra procent.
Edit:ja, vad H sa mer utvecklat OCH snabbare ;)

Original är verkligen skräp ibland. Fick stenskott på Toyotan och åkte till Toyota som försäkringsbolaget sa. Men nej, de lagade inte skador i nån triangel framför föraren så en skada till och med under torkarnas viloläge var inte ok. Åkte 300 meter upp för gatan till Carglass som fixade utan en kommentar.

Visst kan man få ner förbrukningen till angivet. Men uppenbarligen lyckas vare sig Sveriges eller EUs invånare med det i praktiken eftersom den genomsnittliga körprofilen innebär 250% mer utsläpp än WLTP.

Motsvarande siffror för icke-hybrider med förbränningsmotor från samma undersökning visar verkliga utsläpp som ligger ca 20-23% över WLTP.

Så hybridförares körprofil innebär alltså en faktor 10 större fel mot WLTP än andra förbränningsbilar. Antingen är förare av hybrider extremt värdelösa eller så är WLTP en extremt värdelös siffra för att mäta faktiskt utsläpp. Jag vet ju vad jag tror på.

Och min poäng är alltså att sammanställningar som visar vilken bil som är "bäst för miljön" som på något sätt bygger sin argumentation på siffror från WLTP eller motsvarande får en rejält skev bild av hybrider.
WLTP är en alldeles utmärkt siffra för att mäta förbrukningen under vissa givna förutsättningar, oavsett typ av drivmedel. MEN bara under just dessa förutsättningar. För en laddhybrid är WLTP i praktiken ett mått på räckvidden på el eftersom WLTP inte har med förbrukningen vid långresa. Och långresa det som förstör min förbrukning på hybriden. Körprofilen borde väl innehålla en bra bit körning med urladdat batteri.

Den amerikanska EPA ger mer realistiska förbrukningssiffror än WLTP.

Den amerikanska EPA ger mer realistiska förbrukningssiffror än WLTP.
Och den amerikanska studien som diskuteras använde väl just EPA, om jag minns rätt (orkar inte kolla igen).
För mig kvittar det egentligen vilket, det viktiga är att en standardiserad metod används när man jämför saker, och inte nåt eget hittepå. .

Samtidigt är det väl rätt bra om den metoden som används faktiskt speglar användandet, annars blir det meningslöst ändå.
Absolut! Och kommer du på en metod som med rimlig ansträngning speglar både ditt, mitt och alla andras användning men ändå är rimligt förståelig och användbar är det nog nobelprisvarning.
Eller ja, min och min... jag har en bil som drar mindre än WLTP och en som drar många gånger mer (ja, laddhybrid). Så inte ens min användning verkar vara konsekvent...

WLTP är för de flesta en vettig metod att jämföra liknande bilar. Om en bensinbil har 20% högre WLTP än en annan, kommer den antagligen dra i runda sllngar 20% mer än den andra även för dig. Och om en elbil har 20% kortare räckvidd än en annan kommer den antagligen vara så även för dig (men med stor sannolikhet kommer ingen av dom uppnå specad räckvidd). Så helt dumt är det inte.
För laddhybrider är det dock ganska svårt att hitta ett allmängiltigt sätt att mäta. Det viktigaste är typiskt att bilen kommer till jobbet och tillbaka på el, och vi har olika långt till jobbet. Därför kan måttet bli helt fel. En bil som drar 20% mer än en annan, pga kortare räckvidd, kanske drar lika mycket för dig eftersom du kommer fram och tillbaka med båda bilarna. Eller tom omvänt om den med kortare räckvidd är snålare när batteriet är tomt.

Angående reparation av däck så är det sällan det behövs ja men nåt som varje förare bör kunna fixa själv. En pump, verktyg, domkraft och lagningssats tar inte mycket plats och gör dig mer resilient.
Har lagat bildäck med lagningskit för tubeless mtb där en vass sten borrade sig in i däcket i långtbortistan på gränsen mellan norge/sverige där mobilnätet var svajigt och ingen kunde höra dig skrika.
Är man förberedd för kris blir man inte överrumplad när det händer.

Ja, för en laddhybrid är det ju mest intressant att veta hur långt batteriet räcker och ev. vad den drar när batteriet är slut.
Det finns laddhybrider som om man använder navigatorn "pytsar ut" batteriet som "bensinspararhjälp" under hela resan.
Men hur mkt skillnad det gör och hur man skall standardisera ett test för att mäta det har jag ingen aning om.

Det finns laddhybrider som om man använder navigatorn "pytsar ut" batteriet som "bensinspararhjälp" under hela resan.
Men hur mkt skillnad det gör och hur man skall standardisera ett test för att mäta det har jag ingen aning om.
Det finns på Volvo. Funkar kass åtminstone på min. Drar väsentligt mindre om jag själv orkar styra.

Apropå det här med servicekostnad ice-bil vs elbil såg jag nedanstående ang serviceavtal rulla på en skärm hos Bavaria förra helgen. Det som ingår är alltså standard-servicepunkter i cbs, förutom byte av bromsar (vilket är jokern som beror på körstil). Dock är ju många av punkterna som ingår exklusiva för ice-bil (oljebyte, luftfilter, bränslefilter, tändstift), men ändå är avtalet dyrare för elbil??
759DFDC2-6E17-4D09-B0FE-C6F0EC6C63AC.jpeg

565356C9-DB52-400B-B33C-1DE57EACF3A2.jpeg

Finns lite olika på Blocket, lite halvdåligt med info vad som ingår och tillkommer. Men jag leasar ju en BYD för ca 3k/mån inkl service, men det var ju klart bättre att köpa egna v-däck.

Ok, begagnat. Jo, det hade funkat för oss. Å ena sidan kör min fru sin v40 billigt nu å andra sidan skulle vi båda köra elbilen i så fall. Jag kör v90 nu och den fick ju stå i så fall.

1000 mil om året räcker väl kanske dåligt däremot

Är nog inte så blodigt att höja till 1500-2000. Vi kör så lite så jag har 1000 mil sen betalar jag övermil på resterande, break even går vid 1400 mil/år för att det ska vara billigare än att betala för 1500mil/år på mitt avtal och dit når vi inte. Skulle säga att vi landar kring 1200mil/år på den.

Är nog inte så blodigt att höja till 1500-2000. Vi kör så lite så jag har 1000 mil sen betalar jag övermil på resterande, break even går vid 1400 mil/år för att det ska vara billigare än att betala för 1500mil/år på mitt avtal och dit når vi inte. Skulle säga att vi landar kring 1200mil/år på den.
Min fru frågar mig om den är mindre än v40 som hon hävdar är mycket större än golf. Jag vet inte så hon får köra v40 lite till eller till hon själv tar reda på det.... Jag tycker inte vi ska ha två bilar större än golf....Men när det är dags så låter begagnad leasing som grejen för oss. Beroende på det finstilta

Min fru frågar mig om den är mindre än v40 som hon hävdar är mycket större än golf. Jag vet inte så hon får köra v40 lite till eller till hon själv tar reda på det.... Jag tycker inte vi ska ha två bilar större än golf....Men när det är dags så låter begagnad leasing som grejen för oss. Beroende på det finstilta
Är det senaste v40:n så är den snarare mycket mindre än Golf?

Edit: tydligen fel. Inuti känns Golfen mycket rymligare men V40:n är faktiskt en aning längre...

Är det senaste v40:n så är den snarare mycket mindre än Golf?
2016. Finns väl ingen nyare? Däremot är det en cc så kanske där skon klämmer

Edit. Hon vill troligen ha typ sportage men den finns nog bara som cross? Jag vill ha el som räcker t.o.r mitt jobb på vintern. Tror ingen hybrid klarar det.

2016. Finns väl ingen nyare? Däremot är det en cc så kanske där skon klämmer

Edit. Hon vill troligen ha typ sportage men den finns nog bara som cross? Jag vill ha el som räcker t.o.r mitt jobb på vintern. Tror ingen hybrid klarar det.
Vet inte hur långt du har, men en del nya hybrider har ju runt 10 mil på pappret. Blir kanske en 6-7 mil på vintern? Men då är det en helt annan prisklass förstås

Vet inte hur långt du har, men en del nya hybrider har ju runt 10 mil på pappret. Blir kanske en 6-7 mil på vintern? Men då är det en helt annan prisklass förstås
Ja, det räcker dit. Har inte sett så många som går så långt men har ej följt utvecklingen.

Edit. Sportage finns visst som plug in med "upp till" 70km.

Jag kommer till 99% gå direkt till full-el. Min fru har egna pengar och kortare pendling så vi får väl se.
Min egen tanke är att vi ska dela på en pendlare....

Senast ändrad:
Ja, det räcker dit. Har inte sett så många som går så långt men har ej följt utvecklingen.
Volvos nyare ligger där (men om det inte redan framgått skulle jag inte välja en Volvo). Mercedes C-klass vet jag ligger där. Mazda MX-30 hybrid för den som vill vara crazy (verkar vara rejält törstig när motorn går dock).
Sen har jag inte heller hängt med men finns säkert fler.
Edit: sen beror det på vägen också. Är det mycket 120-väg blir det inga 7 mil...

Volvos nyare ligger där (men om det inte redan framgått skulle jag inte välja en Volvo). Mercedes C-klass vet jag ligger där. Mazda MX-30 hybrid för den som vill vara crazy (verkar vara rejält törstig när motorn går dock).
VWs nya GTE ligger kring ~100km på el.

Edit: sen beror det på vägen också. Är det mycket 120-väg blir det inga 7 mil...
Allt på 140 väg utom några km.

Var det i den här tråden det var diskussion kring allväders- eller åretrunt-däck eller vad de nu kallas? Teknikens värld (eller om det var Vi bilägare) hade med Michelin Cross Climate 2 i sitt sommardäckstest som publicerades nu i mars. Det kom sist, efter kina-däcken.

Edit: det var visst Vi bilägare (betalvägg, men framgår vilka däck som var med): https://www.vibilagare.se/test/dacktest/test-av-sommardack-2024-har-ar-basta-valet

Senast ändrad:
Var det i den här tråden det var diskussion kring allväders- eller åretrunt-däck eller vad de nu kallas? Teknikens värld (eller om det var Vi bilägare) hade med Michelin Cross Climate 2 i sitt sommardäckstest som publicerades nu i mars. Det kom sist, efter kina-däcken.
Är det samma som dubbfria eller finns det en till kategori? Dubbfria funkar ju kanon på vintern men åker av som "vanliga" när den är slut.

Är det samma som dubbfria eller finns det en till kategori? Dubbfria funkar ju kanon på vintern men åker av som "vanliga" när den är slut.
Sk året runt-däck är en egen kategori. Är bra ett par veckor på hösten och våren (typ just nu). Resten av året är de sämst. Och Volvo med sin säkerhetsimage tvingade på många köpare sådana däck.

Tillbaka
Topp