Garmin connect imponerar inte

Ett problem med Stravas funktion är (var iaf.) att den inte bryr sig om annat än cykel och löpning, om man är lagd att ägna sig åt andra sporter. Tränar man längdskidor, kajak, simmar, ... så ignorerar Strava glatt det.

Trainingpeaks inkluderar alla sporter, och, bäst av allt, man kan manuellt lägga in TSS för att rätta där det blivit fel.
För löpning föredrar jag TrainingPeaks rTSS värde jämfört med att enbart gå på pulsbelastning för löpning som jag tror Strava gör. Båda värdena har väl dock sina för och nackdelar.

Jag får så himla låg belastning i Strava när jag springer i ca 4:50-5 tempo, upplever det som lite missvisande (för mig åtminstone).

IMG_0134.png

Ett problem med Stravas funktion är (var iaf.) att den inte bryr sig om annat än cykel och löpning, om man är lagd att ägna sig åt andra sporter. Tränar man längdskidor, kajak, simmar, ... så ignorerar Strava glatt …
Hmm.
I min strava går det att välja melln 50 olika sporter (jag har räknat) inkl de du nämner samt ett antal för mig helt okända.

Hmm.
I min strava går det att välja melln 50 olika sporter (jag har räknat) inkl de du nämner samt ett antal för mig helt okända.
Jodå, man kan regga dessa sporter. Men de tas (iaf togs, när jag fortfarande hade premium, idag kan jag inte kolla) inte med i Stravas motsvarighet till TSS, CTL, ATL etc. Så t.ex. efter en vecka med flera timmar sportigt längdskidande per dag så tyckte Strava att jag var 100% utvilad men måste tappat flås (eftersom jag inte hade tränat). Jag och kroppen tyckte annorlunda ?.

Jodå, man kan regga dessa sporter. Men de tas (iaf togs, när jag fortfarande hade premium, idag kan jag inte kolla) inte med i Stravas motsvarighet till TSS, CTL, ATL etc. Så t.ex. efter en vecka med flera timmar sportigt längdskidande per dag så tyckte Strava att jag var 100% utvilad men måste tappat flås (eftersom jag inte hade tränat). Jag och kroppen tyckte annorlunda ?.
Det går ju bra att skita i strava också. Du vet ju vad du gjort. Förhoppningsvis ?

Garmin connect kommer såklart inte bli någon betaltjänst. Det är prylarna som garmin säljer, utveckling av connect är för att hålla kvar och locka användare.
Kan alltid bli någon betalväg för premium tjänster. Dock tror jag det är ett långsiktigt dåligt affärsbeslut. Alternativt man erbjuder en strippad version för billigaste klockorna. Köper man en 8000kr klocka/cykeldator så ska allt ingå.

Kan alltid bli någon betalväg för premium tjänster. Dock tror jag det är ett långsiktigt dåligt affärsbeslut. Alternativt man erbjuder en strippad version för billigaste klockorna. Köper man en 8000kr klocka/cykeldator så ska allt ingå.
Precis. Du köper en klocka för 8 990 kr, och då ingår Garmin Premium i tolv månader. En klocka för 12 990 kr ger hela 24 månader. Sen kostar det 199kr/mån efter det, och om du inte är premiumkund så är hälften av funktionerna otillgängliga.

Jag är förvånad över att de inte redan har gjort så. ?

Precis. Du köper en klocka för 8 990 kr, och då ingår Garmin Premium i tolv månader. En klocka för 12 990 kr ger hela 24 månader. Sen kostar det 199kr/mån efter det, och om du inte är premiumkund så är hälften av funktionerna otillgängliga.

Jag är förvånad över att de inte redan har gjort så. ?
Hmmm, återstår att se hur det går för en eventuell betaversion av Garmin. I dagsläget kan jag inte riktigt förstå varför jag skulle vilja betala för tjänsten.

Senast ändrad:
Det är naturligtvis inte omöjligt att Garmin skulle göra Connect till en betaltjänst. Det är heller inte omöjligt att happy skulle bli en betaltjänst. Båda känns dock precis lika fjärran från sannolika så det är i realiteten en meningslös fråga.

Efter randot skulle jag vila 30 timmar. Sedan rullade jag långsamt och utan ansträngning till tågstationen. Då skulle jag vila 9 timmar...
Gårdagens randorunda gav en träningsbelastning på 523 och 1147 intensiva minuter. Detta ledde, efter rull till stationen och hem från stationen, till 7 timmars återhämtning... Jag måste vara värsta superproffset på återhämtning. Sen tyckte den att jag inte sov på drygt två timmar efter att jag lagt mig, men jag minns det som att jag somnade innan huvudet landat på kudden så det är mycket Garmin har fel på.

Gårdagens randorunda gav en träningsbelastning på 523 och 1147 intensiva minuter. Detta ledde, efter rull till stationen och hem från stationen, till 7 timmars återhämtning... Jag måste vara värsta superproffset på återhämtning. Sen tyckte den att jag inte sov på drygt två timmar efter att jag lagt mig, men jag minns det som att jag somnade innan huvudet landat på kudden så det är mycket Garmin har fel på.
Vad är "den", alltså vilken garminapparat är det du använder?
För mig fungerar åtminstone återhämtningsrekommendationerna med min Edge 1030
Häromdagen cyklade jag en längre tur som avslutades vid en pendeltågstation, jag fick då rekommendation på X timmar återhämtning.
Sedan cyklade jag ytterligare ~7km hem efter att ha klivit av tåget och när jag avslutade den cyklingen fick jag då en rekommendation på X+n timmar återhämtning, alltså längre återhämtning än efter enbart 1a cyklingen.
Men detta var återhämtningsrekommendationerna i min Edge 1030,
därför undrar jag vilken garminapparat är det du använder?
För om det är skillnad verkar det ju mer bero på vilken garminapparat som har använts,
inte Garmin Connect.

Fipplade lite med Garmin connect på mobilen i går och upptäckte att batteristatus för Garmin sensorer som nyligen använts registreras. Ligger under Enheter->sensorer
Kanske har funnits där länge, men jag har missat det.

Smidigare än att gå in Garmin Edge meny som känns som en kvarleva sedan 80-talet.

Har du Physio TrueUp aktiverat i Garmin Connect på dina enheter? Annars känner nog inte din FR255 till att du cyklat långt.
Det kräver väl även att man inte enbart avslutar den tidigare aktiviteten + att aktiviteten även måste laddas upp till GC för att Physio TrueUp öht skall ha en chans att fungera.

Får logga allt med Edge nästa gång.
+1
Det borde öka chansen för en bättre sammanlagd återhämtningsrekommendation.

Det kräver väl även att man inte enbart avslutar den tidigare aktiviteten + att den laddas upp till GC för att Physio TrueUp öht skall ha en chans att fungera.
Rimligtvis.

Sidodiskussion:
Att Garmin inte gör detta server-side (för de användare som har Connect) är dumt, men beror nog på girighet. De vill sälja enheter, skulle dessa bara vara sensorer med en display skulle Garmin inte lätt kunna sälja nya enheter (med "nya" features) lika ofta.

Säkert glasklart för alla förutom mig men tydligen ska inte Garmins ”återhämtningstid” ses som tid tills man kan/bör/ska träna igen enligt detta inlägg:

Säkert glasklart för alla förutom mig men tydligen ska inte Garmins ”återhämtningstid” ses som tid tills man kan/bör/ska träna igen enligt detta inlägg:
Det har vi ju redan gått igenom. I den här tråden. Med en like från dig. ?

Ut och spring lite nu, det är bra för minnet.

Har du Physio TrueUp aktiverat i Garmin Connect på dina enheter? Annars känner nog inte din FR255 till att du cyklat långt.
Visa bilaga 692403
Intressant ? det här måste jag som hyfsat ny Garmin ägare kolla upp, igen drar jag starka Apple vibbar till Garmins strategitänk.

Jag tolkar det så här:
"Om du trots allt är så dum så att du även använder icke Garmin enheter så kan du klicka i den här knappen så att det blir rätt i Garmin Connect."

Det har vi ju redan gått igenom. I den här tråden. Med en like från dig. ?

Jag blir ju 54 i år, demensen kommer snart. ?

Tror mest jag fascineras över Garmin, hur kan man kalla det för "återhämtningstid” om det inte ska ses som en tid tills man kan/bör/ska träna igen? Tycker att det finns något komiskt element här.

Njae, jag har fortfarande lite löparvila, höll på att ställa till det rejält när jag fortsatte träna efter en sträckning men sedan är löpningen bara ett komplement för att få lite variation i livet, typ... cyklingen är prio och (generellt) mera skonsamt för 50+ atleter. ?

Senast ändrad:
Intressant ? det här måste jag som hyfsat ny Garmin ägare kolla upp, igen drar jag starka Apple vibbar till Garmins strategitänk.

Jag tolkar det så här:
"Om du trots allt är så dum så att du även använder icke Garmin enheter så kan du klicka i den här knappen så att det blir rätt i Garmin Connect."
Nä. Värre. "Om du använder andra Garmin-enheter ska du klicka i den här knappen (för varje enhet) för att de ska synka med varandra".

Suck, så har man blivit påtvingad det nya utseendet i appen då, och iom det så förstördes det man ställt in på webben också...
Jag vill inte ha en massa blaffiga kort och svajpa hit å dit, vad var det för fel på den gamla hederliga listan?!?!?
Och vart har tex HRV tagit vägen, finns ju inte att lägga till?!
/GubbSur

Tillbaka
Topp