Fox Raceframe D3O vs Poc VPD torso

Nån som testat/har båda?

Nog tänkt att ha den under jersey. Är Fox skönast då kanske?
Utan att ha provat Fox och svårt att se på bild hur lika de är på insidan, men har VPD System Torso:
Den är inte så trevlig att ha mot huden men med ett brynjeunderställslinne under funkar det finfint. Det är också en trevlig finess att det i stort sett inte är någon textil i det som kan bli äcklig, bara banden. Så understället tar svetten och skyddet kan man vid behov skölja av med slang bara.

Utan att ha provat Fox och svårt att se på bild hur lika de är på insidan, men har VPD System Torso:
Den är inte så trevlig att ha mot huden men med ett brynjeunderställslinne under funkar det finfint. Det är också en trevlig finess att det i stort sett inte är någon textil i det som kan bli äcklig, bara banden. Så understället tar svetten och skyddet kan man vid behov skölja av med slang bara.
Tackar! Ja POC är väl tänkt att köra utanpå helt enkelt… argh svårt att bestämma sig ?

Får man fråga om din längd och vilken storlek du kör? Är själv 180/80kg typ normalbyggd. Är det Large i regular då som gäller? Eller slim kanske?

Tackar! Ja POC är väl tänkt att köra utanpå helt enkelt… argh svårt att bestämma sig ?

Får man fråga om din längd och vilken storlek du kör? Är själv 180/80kg typ normalbyggd. Är det Large i regular då som gäller? Eller slim kanske?
Jag tycker inte det är speciellt snyggt med det utanpå, eller för den delen praktiskt att skyddet blir helt lerigt i dåligt väder, så därav att jag kör underställslinne-skydd-tröja utom när det är riktigt varmt då det blir tisha-skydd.

Lite osäker, tror det står M/L i mitt, köpte mitt 2020 vet inte om de ändrat storlekarna lite för känner inte igen slim/regular. Jag är 185/70 och det är inga problem att spänna åt det så det sitter bra iaf.

Har bara testat Foxs passform osv, aldrig cyklat i den. Men VPD System har jag använt i några år nu och tycker det är toppen. Precis som Rattnalle skriver så är det inget man har mot huden.
Jag har kört det utanpå tröjor mest, visst det blir skitigt när det är rötet ute men lätt att skölja av.

Jag har en Fox Baseframe som är någon lättare variant typ för XC/stigcykling men det är betydligt jobbigare att ha på sig än POC:en även för stigcykling så det kommer nog ryka. Så för mig fungerar POC:en både för bikepark och stigcykling (såklart beroende på hur hetsigt man cyklar).

Är 175cm/70kg och kör ett M, ingen aningen om slim eller regular dock men passar fint.

Kan ju tillägga att jag bara använder mitt i bikepark.

Cyklar jag stig kör jag antingen utan eller med ryggsäck med skydd.

Bröstplattan hade jag nog haft svårt för på stig när man blir varmare av ansträngning.

Tackar för fina svar!

Känns som om jag har koll på POC varianten.

Har ngn här en raceframe d3o så vore det intressant att veta om man kan ha den som första lager utan tröja under…

?

Jag sålde precis mitt POC för att köpa ett FOX D3O av just den anledningen att jag ville ha skyddet under tröjan, vilket inte alls var skönt med POC. Ryggskyddet är dock lite kortare på FOX men bröstskyddet större.

Jag tycker personligen skydd direkt mot huden = Svettfest deluxe.
Visst, svettas gör man oavsett skydd men det är mina fem cent i alla fall.

Om man ska köpa sig en nätbrynja då kanske - brukar ha POC utanpå annars. Funkar en sån här i "kammad bomull"?

Om man ska köpa sig en nätbrynja då kanske - brukar ha POC utanpå annars. Funkar en sån här i "kammad bomull"?

Bomull måste ju bli fruktansvärt. Skulle satsa på Craft Coolmesh eller liknande som är utformat för att kyla och transportera bort fukt.

Bomull måste ju bli fruktansvärt. Skulle satsa på Craft Coolmesh eller liknande som är utformat för att kyla och transportera bort fukt.
Jo, fast jag tänker att det lär väl inte blir så mkt transport av fukt med skyddet på? Allt blir väl fuktigt oavsett material?

Ska kolla Crafts variant. Tack för tipset!

Edit: Hittade även denna till lite bättre pris än Craft: https://www.decathlon.se/p/623-1833...g.html#/demodelsize-200s/demodelcolor-8296143

Vet inte hur mycket du kollat runt innan du hamnade i valet mellan dessa. Jag vill ändå tipsa om Leatts väst. Kollade en del tester på Youtube och valde den som heter Airflex. Nu verkar det finnas nån Reaflex, osäker om det är en ersättare (båda finns på Leatts sida).

Bra ventilerad samt lätt och smidig att trampa runt med en heldag i park, eller ett par timmars pushbikande i hemmabackarna. Har en Craft coolmesh under och tröja över. Spolar av den i duschen, ibland med lite flytande tvättmedel som jag stryker ut med handen. Den väger strax över 700 g och bör vara ca 100 g lättare än foxen.

Vet inte hur mycket du kollat runt innan du hamnade i valet mellan dessa. Jag vill ändå tipsa om Leatts väst. Kollade en del tester på Youtube och valde den som heter Airflex. Nu verkar det finnas nån Reaflex, osäker om det är en ersättare (båda finns på Leatts sida).

Bra ventilerad samt lätt och smidig att trampa runt med en heldag i park, eller ett par timmars pushbikande i hemmabackarna. Har en Craft coolmesh under och tröja över. Spolar av den i duschen, ibland med lite flytande tvättmedel som jag stryker ut med handen. Den väger strax över 700 g och bör vara ca 100 g lättare än foxen.
Jag tackar för tipset. Men jo den och även 3.5 chest från Leatt har jag kollat på.

Känns som att Fox o Poc skyddar mer än det tunna materialet på airflexen… eller? Kan ju ha fel som vanligt ? Löst nån review att materialet i airflex är oskönt mot bar hud också. Men det vet man ju aldrig.

Jag tackar för tipset. Men jo den och även 3.5 chest från Leatt har jag kollat på.

Känns som att Fox o Poc skyddar mer än det tunna materialet på airflexen… eller? Kan ju ha fel som vanligt ? Löst nån review att materialet i airflex är oskönt mot bar hud också. Men det vet man ju aldrig.
Jag har aldrig kört den direkt mot fläsket så det vet jag inte. Däremot har jag gjort en rejäl lufttur och landat på rygg, hade nog mycket flyt men det var bara att cykla vidare.

Jag har själv POC och barnen har varsitt Fox Raceframe. Som många sagt tidigare så är inte poc så nice mot huden men är inte katastrof, man vänjer sig och allt är varmt när det är vamt... Värst är att det låter som man har en bläckfisk på bröstet som skvalpar runt.

För bikepark främst hade jag köpt raceframe, och för mestadels skogscykling POC, båda fungerar för båda ändamål

Jag har själv POC och barnen har varsitt Fox Raceframe. Som många sagt tidigare så är inte poc så nice mot huden men är inte katastrof, man vänjer sig och allt är varmt när det är vamt... Värst är att det låter som man har en bläckfisk på bröstet som skvalpar runt.

För bikepark främst hade jag köpt raceframe, och för mestadels skogscykling POC, båda fungerar för båda ändamål
Haha. Bläckfisk ? ??

Jo, fast jag tänker att det lär väl inte blir så mkt transport av fukt med skyddet på? Allt blir väl fuktigt oavsett material?

Ska kolla Crafts variant. Tack för tipset!

Edit: Hittade även denna till lite bättre pris än Craft: https://www.decathlon.se/p/623-1833...g.html#/demodelsize-200s/demodelcolor-8296143
Det är skillnad om fukten ligger kvar mot huden eller om tyget ändå hjälper till att leda bort lite - plus att om man t ex knäpper upp vid lunch eller ett långt liftåk hinner man torka en del om det är ett snabbtorkande tyg. Men det behöver inte vara något fancy, bara det sitter bra och inte är för kort så det kryper upp i ryggen under skyddet.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp