Hjul: 650b för fälgbroms - har någon testat NAITS?

vattenkran

Medlem
Hallå alla, jagar runt efter 650b-hjul som är kompatibla med fälgbroms och hittade dessa kompletta combi-hjul från NAITS.
Bifogar specs. för den late.

Är det någon som testat dessa eller har andra förslag på hjulset?
Eller är det rent av så att man till slut ska ta sig an hjulbyggandets pilliga arbete?

Bilagor

• Skärmbild 2024-04-01 140519.png
    Skärmbild 2024-04-01 140519.png
    16.8 KB · Besök: 97
i19 låter inte jättekul. jag har letat slanglös- och fälgbromskompatibla fälgar som är minst i25, och har sneglat på de här, som inte officiellt är för fälgbroms, men som ser ut att funka ändå: https://www.bikeshopxl.com/en_gb/velg-ryot-27-5-584-25.html

obs: kanske inte alls funkar med fälgbroms, bara en teori :) kör du slang är det lätt att hitta andra.

att bygga hjul är inte svårt, och att komma över den tröskeln mentalt minskar prylångesten. så himla lätt att laga, räta upp och bygga om hjul precis som man vill ha dem.

Ah, den aspekten tänkte jag inte på, men siktar på att köra med slang!
Har faktiskt haft svårt att hitta andra hjulset utöver NAITS, men kanske har letat slarvigt också hehe
Några tips på onlinebutiker att leta i?

Det känns ju helt klart lockande att kunna plocka nav och fälgar och kunna kombinera fritt! kanske ska snoka runt lite i det träsket...

Det finns ingen mellanklass på fälgbromsade 650b hjul. Jag har försökt hitta men det slutade med att jag köpte fälgar på en liten tysk webshop (de är slut i lager nu) och byggde.

Antingen så:

velocity cliffhanger finns också, men jag vill inte veta vad de kostar med frakt och tull.

om en accepterar 21 mm innerbredd finns dessa kinlin också: https://shop.ginkgo-veloteile.de/La...5-Zoll-584-mm/Kinlin-XM25T-584mm-schwarz.html

och dessa, lite billigare https://hollandbikeshop.com/sv-se/c...-421-falg-27-5-32-hal-falgbroms-svart-604321/

de här ser nästan ut att kunna funka för fälgbroms, men dyra, och med i40 blir nog väldigt svårt att få plats med bromsklossarna/-skorna. https://www.ridewill.com/p/en/drc-5...mountain-internal-width-40mm-32-holes/599385/

vad är det för cykel och vilka däck tänkte du använda?
Haha ja det är ju såklart inget märkvärdigare än en 26-tums mtb, Univega Alu 702.

Idiotprojekt skulle man kanske kunna kalla det, men tanken slår en ca. vartannat år att skulle inte en 650b-konvertering ändå kunna vara en bra idé?

Däck hade nog landat på
Något semislick, såg ett par Ultradynamico Rosé skymta förbi på köp/sälj-sidan häromdagen tex.

velocity cliffhanger finns också, men jag vill inte veta vad de kostar med frakt och tull.

om en accepterar 21 mm innerbredd finns dessa kinlin också: https://shop.ginkgo-veloteile.de/La...5-Zoll-584-mm/Kinlin-XM25T-584mm-schwarz.html

och dessa, lite billigare https://hollandbikeshop.com/sv-se/c...-421-falg-27-5-32-hal-falgbroms-svart-604321/

de här ser nästan ut att kunna funka för fälgbroms, men dyra, och med i40 blir nog väldigt svårt att få plats med bromsklossarna/-skorna. https://www.ridewill.com/p/en/drc-5...mountain-internal-width-40mm-32-holes/599385/
Frågan återkommer ju om man ska ”vaska” pengar på lågkvalitetsgrejer i syfte att experimentera och sedan eventuellt uppgradera, eller bara ta det som kommer till en och göra det bästa av situationen.

Men tack för listan! Det verkar ju helt klart vara krångligt att få tag på kompletta hjul där kvalité/pris inte är i extremändarna av skalan, kanske blir värt att lära sig bygga eget i slutändan ändå!

@uandt Rideway-hjulen är ju löjligt billiga!

Det finns ingen mellanklass på fälgbromsade 650b hjul. Jag har försökt hitta men det slutade med att jag köpte fälgar på en liten tysk webshop (de är slut i lager nu) och byggde.

Antingen så:
Och tack för den här listan!

Tänker också lite på vad som ska uppnås genom att byta hjulstorlek. På slät mark är det ytterst tveksamt om någonting blir bättre av större hjul. Utbudet på 26-tumsdäck är ju inte superstort så det kan ju vara en anledning, men det finns ju också superfina däck om man är beredd att betala en liten slant. Lätta fina däck är alltid en riktigt bra uppgradering, medan nya hjul ibland knappt märks om de inte är avsevärt mycket lättare. Att byta från 26- till lågbudget-650B-hjul har jag svårt att se meningen med.

Haha ja det är ju såklart inget märkvärdigare än en 26-tums mtb, Univega Alu 702.

Idiotprojekt skulle man kanske kunna kalla det, men tanken slår en ca. vartannat år att skulle inte en 650b-konvertering ändå kunna vara en bra idé?

Däck hade nog landat på
Något semislick, såg ett par Ultradynamico Rosé skymta förbi på köp/sälj-sidan häromdagen tex.

Frågan återkommer ju om man ska ”vaska” pengar på lågkvalitetsgrejer i syfte att experimentera och sedan eventuellt uppgradera, eller bara ta det som kommer till en och göra det bästa av situationen.

Men tack för listan! Det verkar ju helt klart vara krångligt att få tag på kompletta hjul där kvalité/pris inte är i extremändarna av skalan, kanske blir värt att lära sig bygga eget i slutändan ändå!

@uandt Rideway-hjulen är ju löjligt billiga!
intressant med en 584-konvertering av den cykeln.

jag går i liknande tankar, eftersom det inte finns några vettiga släta slanglösdäck i 40-50-millimetersspannet för 559, vad jag vet. naches pass finns, men är kass kvalitet i förhållande till priset. med 584 skulle det öppna upp gör pari-moto eller gravelking slick, som kostar nästan inget på bike-components: https://www.bike-components.de/en/P...ing-Tyre-OEM-Packaging-p80293/?v=124559-black

559-hjulen kan en ju ha kvar med race king protection på, och sedan ett 584-hjulpar med slätare, tystare och mer aerodynamiska däck.

tycker inte du ska fundera på fälgvikt, det påverkar inte cyklingen så det märks. det intressanta med fälgar för mig är innerbredden och huruvida de funkar slanglöst. om jag tänkte köra (latex-) slang så skulle jag ha noll ångest över att köra "tunga" fälgar, typ ryde andra 40, särskilt inte med små 584-hjul och lätta däck – det blir rappa känsla i hjulen ändå, om en bryr sig om sånt. jag är väldigt nöjd med "tunga" ryde big bull på en cykel.

naits- och rideway-hjulen skulle för mig kännas otillfredställande med skivbromsnav av oklar kvalitet. och fälgarna är i min bok åt skogen för smala för däck över 40 mm.

bygg! säger jag. igen. det finns många bra youtubevideor i ämnet. det är inte lika noga som perfektionisterna hävdar, särskilt inte när man bygger till sig själv och bara kan fixa hjulet. det underlättar cykellivet väldigt mycket att kunna. särskilt med fälgbromsar där fälgen är en slitdel som behöver bytas till slut.

Velo Orange – Voyager
Pacenti – Brevet
Velocity – Atlas / Cliffhanger / Quill
Ryde (Rigida) – Zac / Andra
Thorn – 650b Rim
Soma – Weymouth / El Nino
Crust – Rim Brake 650b
Cycles Toussaint

Tänker också lite på vad som ska uppnås genom att byta hjulstorlek. På slät mark är det ytterst tveksamt om någonting blir bättre av större hjul. Utbudet på 26-tumsdäck är ju inte superstort så det kan ju vara en anledning, men det finns ju också superfina däck om man är beredd att betala en liten slant. Lätta fina däck är alltid en riktigt bra uppgradering, medan nya hjul ibland knappt märks om de inte är avsevärt mycket lättare. Att byta från 26- till lågbudget-650B-hjul har jag svårt att se meningen med.
Just det här skulle nog falla under kategorin experiment för min del, för att se ifall det finns någon mening med det eller inte dvs. Frågan debatteras ju friskt fram och tillbaka utifrån olika faktorer: hastighet, känsla, kadens, rullmotstånd, slät mark/skrovlig mark, så skulle vara kul att bilda sig en egen uppfattning!

Just det här skulle nog falla under kategorin experiment för min del, för att se ifall det finns någon mening med det eller inte dvs. Frågan debatteras ju friskt fram och tillbaka utifrån olika faktorer: hastighet, känsla, kadens, rullmotstånd, slät mark/skrovlig mark, så skulle vara kul att bilda sig en egen uppfattning!
Har man de ekonomiska möjligheterna och det miljömässiga moraliska utrymmet att köpa för skojs skull är det ju bara att köra på. Jag skulle säga att du letar förgäves efter regnbågens slut.

Har man de ekonomiska möjligheterna och det miljömässiga moraliska utrymmet att köpa för skojs skull är det ju bara att köra på. Jag skulle säga att du letar förgäves efter regnbågens slut.
du tog en för laget när du byggde din senaste onödiga cykel, och nu försöker du hjälpa andra att inte begå samma misstag?

som antytts spelar däckens kvalitet mycket större roll för rull och känsla än i det här fallet diminutiva ändringar av fälgdiametern.

på asfalt vill säga. men det kan ju finnas andra goda skäl, inte minst optiska:)

när det gäller utbud av däck gissar jag att 584 i det långa loppet kommer få en liknande framtid som 590, på sjuttiotalet europas vanligaste. inte så det inte går att köpa däck, men ett avsmalande utbud.

559 kommer överleva oss alla.

du tog en för laget när du byggde din senaste onödiga cykel, och nu försöker du hjälpa andra att inte begå samma misstag?
Jag har aldrig byggt en onödig cykel. Cykeln blev liksom onödigt först efter att den blivit byggd.?

Skämt åsido så förstår jag att det jag skrev lät jäkligt präktigt. Jag själv är långt förbi gränsen för experimenterande och nörderi och har verkligen inget rent samvete på den fronten. Ursäkta för klumpigt formulerat inlägg!

Hjulstorlek är en högst personlig preferens så det är väl bara att köra på med experimenterandet!

som antytts spelar däckens kvalitet mycket större roll för rull och känsla än i det här fallet diminutiva ändringar av fälgdiametern.

på asfalt vill säga. men det kan ju finnas andra goda skäl, inte minst optiska:)

när det gäller utbud av däck gissar jag att 584 i det långa loppet kommer få en liknande framtid som 590, på sjuttiotalet europas vanligaste. inte så det inte går att köpa däck, men ett avsmalande utbud.

559 kommer överleva oss alla.
fälgar kan ju anses vara en slitdel på fälgbromsade cyklar, och om man ser ett så långt liv för cykeln som att 584-däck ska hinna bli ovanliga, så är fälgarna slubromsade då.

som sagt är utbudet av bra 40-50-millimetersdäck mycket bättre just nu för 584 än 559.

så var det på in på 50- och 60-talet med. sedan följde en uppåt fyra decennier lång ökenvandring.

men cykeldäcksbranchen är fantastisk i att hålla igång produktion även i korta serier. man behöver inte riskera bli utan.

sedan har man föga glädje av att det finns en massa alternativ man andrig kommer använda, så länge däcket man egentligen vill ha finns tillgängligt.

Jag har kört med Pacenti Brevet på de två par 650b-hjul jag har byggt. Inget av hjulen har dock ännu använts i verkliga livet, så kan inte uttala mig om hur de känns. Men de ser snygga ut och passar fint på små cyklar avsedda för 622-hjul och på gamla 26”-cyklar.
IMG_2096.jpeg
IMG_1512.jpeg

Jag har kört med Pacenti Brevet på de två par 650b-hjul jag har byggt. Inget av hjulen har dock ännu använts i verkliga livet, så kan inte uttala mig om hur de känns. Men de ser snygga ut och passar fint på små cyklar avsedda för 622-hjul och på gamla 26”-cyklar.
Visa bilaga 690590Visa bilaga 690592
pacenti brevet verkar vara i19, så med de där gp5000 kanske de passar okej. men för bredare däck finns det ju bättre och billigare alternativ, t ex kinlin xm25t som också finns i silver (men inte i lager för tillfället) https://shop.ginkgo-veloteile.de/en...silver.html?listtype=search&searchparam=xm25t

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp