Blockettråden 2

Blockettråden 2
Jag säljer nya 26-tummare med Shimano Tourney för 9000kr i butiken där jag arbetar.
Om alla delar är helt nya, oanvända, så är det en ny cykel. Då är det nog korkat att sälja cykeln för mindre än vad en ny kostar. Med de här delarna skulle den säkert kosta 13' eller mer i butik.
Skulle någon utan påverkan från en cykelbutiks personal köpa en 26a år 2024 för den där summan då? Jag känner ingen som har köpt en ny 26a sedan 2015.

Blockettråden 2
Du tycker liksom säljaren ovan att det är lurigt att ange årsmodell? Förutom att det är svårt att veta om den är ny.
Vad kallar du totalt oanvända XTR-reglage från 2014 i kartong? Nya eller gamla? Begagnade eller nya?

Om jag hade sålt en Rolex-klocka från 1967, i originalförpackning - hade den varit ny eller gammal då?

Om prylarna är oanvända, men av äldre årsmodell - är den helt ny då? Eller gammal? Vad skriver man när delarna är totalt oanvända, men från olika år?

Blockettråden 2
Vad kallar du totalt oanvända XTR-reglage från 2014 i kartong? Nya eller gamla? Begagnade eller nya?

Om jag hade sålt en Rolex-klocka från 1967, i originalförpackning - hade den varit ny eller gammal då?

Om prylarna är oanvända, men av äldre årsmodell - är den helt ny då? Eller gammal? Vad skriver man när delarna är totalt oanvända, men från olika år?

Om du jobbar med cyklar så måste du väl förstå hur MY på en cykel fungerar och att det inte är speciellt lurigt. Sätter du nya delar på en ospecad skitram så det en ospecifierad skitcykel.

Blockettråden 2
Om den kostar lika mycket som i butik så antar jag att man får samma nivå av service (gratis service i 1-2 år?), försäkring (3 månader gratis?), garantier från tillverkare, skydd av konsumentköplag, o.s.v.
Den här skulle ha kostat mellan 15-16000 i butik idag. Därför säljer jag den för 10.000.
Vad man får för 10.000 idag, i butik? I värsta fall något med Shimano Alivio och skit-gaffel. I bästa fall Deore, men absolut inte med luft-dämpare. Och då absolut inte med de hjulen som sitter på det här bygget.

Varför debatterar jag detta med dig? Ska du köpa den eller? Är du 145cm lång?

Blockettråden 2
Den här skulle ha kostat mellan 15-16000 i butik idag. Därför säljer jag den för 10.000.
Vad man får för 10.000 idag, i butik? I värsta fall något med Shimano Alivio och skit-gaffel. I bästa fall Deore, men absolut inte med luft-dämpare. Och då absolut inte med de hjulen som sitter på det här bygget.

Växelreglagen skulle varit intressant att köpa löst. Men känns meckigt att köpa en cykel för ngt sånt.

Den som köper den cykeln lär inte bry sig om det sitter xtr eller alivio reglage på

Senast ändrad:
Blockettråden 2

Men nu får du väl ge dig. Det där är ett jävla skräpbygge med gamla skitdelar och en aliexpress-gaffel gjord på skit och ingenting. Du försöker ju lura nån stackars ovetande förälder/svagbegåvad. Skämmes.

Vilken butik är det du säljer såna där lurendrejarhojar i så att vi kan undvika det bedrägliga etablissemanget?

Blockettråden 2
ramen är från aliexpress också: https://www.aliexpress.com/item/1005005393902076.html

inte nödvändigtvis en dålig ram för det, men geometrin ser ganska konstig ut, och en köpare vill nog gärna veta att det är en låtsas-bridgestone (antar jag?) och inte en drömhoj.

men ramen har fått fem stjärnor av en p*****n i sverige :)
Screenshot_20240408-152826_Firefox.jpg

Blockettråden 2

Den säljs inte idag för att ingen vill ha en sån där cykel idag. Du har haft flera av dina skojarbyggen uppe här för diskussion :) Håller du ett fair price så är det väl aldrig något problem, men du tror att du har guld! Är det velo & oxygen du jobbar på?

Blockettråden 2
Men nu får du väl ge dig. Det där är ett jävla skräpbygge med gamla skitdelar och en aliexpress-gaffel gjord på skit och ingenting. Du försöker ju lura nån stackars ovetande förälder/svagbegåvad. Skämmes.

Vilken butik är det du säljer såna där lurendrejarhojar i så att vi kan undvika det bedrägliga etablissemanget?
Köper du hojen och säljer delarna löst så lovar jag att du tjänar mer än vad cykeln kostar. Dvs om du nu verkligen förstår vad grejerna har för värde.
Jag skulle hävda att ramen på den här cykeln är bättre än vad som sitter på den här Crescenten - för samma pris - som jag säljer.
Du verkar tro att det är 2017 fortfarande - men det har tyvärr hänt mycket med både kronan och fraktkostnader sedan dess.
Det är dyrt med cykel nu för tiden. Det är utifrån detta som jag satt pris på cykeln jag satt ihop.
Ska du köpa den?

Blockettråden 2

Tack för ditt svar

I inlägget jag citerade skrev du
”Då är det nog korkat att sälja cykeln för mindre än vad en ny kostar.”

Av det påståendet drog jag slutsatsen att priset i annonsen skulle motsvara butikspriset. Den alternativa tolkningen vore att säljaren är korkad vilken jag valde att betrakta som en felaktig. Du får motbevisa mig om du vill.

Med den slutsatsen som bakgrund bidrog jag med min åsikt att ett köp då också borde innefatta samma förmåner och kringtjänster som vid ett köp i butik.

Jag visste inte heller vem säljaren var när jag svarade på ditt inlägg.

Ha en fortsatt trevlig dag.

PS. Är 3-delat fortfarande modernt?

Blockettråden 2
Vad man får för 10.000 idag, i butik? I värsta fall något med Shimano Alivio och skit-gaffel. I bästa fall Deore, men absolut inte med luft-dämpare.
Sa någon 10000 i butik med Deore och luftgaffel?

Blockettråden 2
Svar på tal har ju redan getts. Hur det bygget skulle kunna kosta 15-16000 i butik är ju ren fantasi, kolla whiten som sagt. Eller annan valfri cykel på xxl för 8-10000. Eller en Allebike för typ 2000 till med riktigt bra komponenter.

Att slänga sig med ord som "drömhöj", grymt bygge och "Mer än nog om man vill cykla MTB på riktigt" är ju befängt

Blockettråden 2
Blockettråden 2
Köper du hojen och säljer delarna löst så lovar jag att du tjänar mer än vad cykeln kostar. Dvs om du nu verkligen förstår vad grejerna har för värde.
Jag skulle hävda att ramen på den här cykeln är bättre än vad som sitter på den här Crescenten - för samma pris - som jag säljer.
Du verkar tro att det är 2017 fortfarande - men det har tyvärr hänt mycket med både kronan och fraktkostnader sedan dess.
Det är dyrt med cykel nu för tiden. Det är utifrån detta som jag satt pris på cykeln jag satt ihop.
Ska du köpa den?
Vaneföreställningar verkar det inte råda brist på.

Pärleporten håller sig stängd för bedragare, det vet du väl.

Blockettråden 2
Jag kom att tänka på ett av mina favoritskämt som handlar om en man som kör på A7 mellan Hamburg och Hannover:
”Rätt som det är varnar man på bilradion för en galning, som kör på fel sida av vägen, mot trafiken.
När mannen hör detta utbrister han:
- En!? Det är ju flera tusen!”

Förlåt för off topic

Blockettråden 2
11799-1200 SEK

Blockettråden 2
Bara jag som reagerade på att cykeln finns i sickla köpcentrum?

Snäll arbetsgivare som inte bryr sig om att dom agerar showroom för deras anställde som snackar ner cyklarna han säljer om dagarna som bara har tourney

Blockettråden 2
Legat ute ett par gånger men då fans info om den gigantiska bucklan på downtuben och bild men nu helt plötsligt så sitter det en stor supreme klibba över bucklan och finns tydligen inte längre... Bara att inse att fram triangeln är skrot mannen.

Blockettråden 2
Så länge cockpit inte är så lång eller med för mycket drop så går det väl utmärkt.
Lite taskigt luftmotstånd bara :)

Ja, inser nu att det kanske inte är så problematiskt. Det liknar väl positionen av barends, även om jag. för 25 år sen, hade dom lite flackare. På tal om barends är ekvivalenten barends som monteras vertikalt och greppas vid horisontella delarna som hamnar rakt ovanför styret.

Blockettråden 2
Alltså! Det här börjar ju bli ett reellt problem. 1. Folk kan tro att jag köpt min GT (med kona gaffel, skivbroms fram och fälgbroms i bak) av Fixmybike. 2. Min fru skulle kunna få för sig att "factchecka" vad jag säger jag köpt mina cyklar för och vad dom är "värda" på blocket ?. Det är hy betydligt mer ok att komma hem med en gammal risig cykel som kostat 100kr vs 11000

Blockettråden 2

Från deras hemsida:
Här kommer en prisidé för bygget av en ny cykel med äldre ram (Inkl. kvalitetsdelar och jobb):

• Raktstyre med hydrauliska skivbromsar, samt singelklinga med 8-10 växlar bak – Från 9000:-
  • Bockstyre med mekaniska skivbromsar, samt singelklinga med 9-10 växlar bak – Från 11000:-
Haha måste vara rätt bra marginal på det där, med tanke på att 8-10 växlade grupperna , speciellt mtb, är snorbilliga...till och med 11 cäxkade grupper är ju rätt billiga jämfört med 12.

Blockettråden 2
Är det så bra? Man måste nästan ha ram och hjul gratis i så fall?

Sen kunde man ha lite skam i kroppen och köra samma broms fram och bak.
Mekanisk fram antar jag?

Blockettråden 2
Fast hade den listats i ”visa din monstergravel” tror jag den fått många tummar upp? Är väl inte så stor skillnad om ett företag eller en privatperson bygger den, byggd av en entusiast oavsett. Bättre att göra såhär än att hamna på skroten?
Det är bara priset jag uschar. (Och lite att dom dammsuger upp billigs funktionella 90tals-mtbs, slänger på lite mellanmjölksgrejer och kränger dom för 10k+)

Blockettråden 2
Från deras hemsida:
Här kommer en prisidé för bygget av en ny cykel med äldre ram (Inkl. kvalitetsdelar och jobb):

• Raktstyre med hydrauliska skivbromsar, samt singelklinga med 8-10 växlar bak – Från 9000:-
  • Bockstyre med mekaniska skivbromsar, samt singelklinga med 9-10 växlar bak – Från 11000:-
Haha måste vara rätt bra marginal på det där, med tanke på att 8-10 växlade grupperna , speciellt mtb, är snorbilliga...till och med 11 cäxkade grupper är ju rätt billiga jämfört med 12.
USCH

Tillbaka
Topp