Bygga retro-mtb till cykelställs/dra-till-ica-båge!

rallychrille

Aktiv medlem
Halloj

Har länge varit sugen på att bygga en schysst dailycykel till sommarhalvåret.

Jag är inne på att ta en mtb ifrån 90-talet och fräscha upp, singelklinga i fram, brett styre (bredare än dåtidens iaf), fixa schyssta fälgbromsar och kanske lite snabbare däck för asfalt.

Har fått inspiration ifrån denna nissen;

Någon som gjort något liknande och vet vilka ramar som är bra för detta ändamål? Visa gärna era byggen, har hittils väldigt svårt att ens hitta gamla mtb-ramar till salu.

Halloj

Har länge varit sugen på att bygga en schysst dailycykel till sommarhalvåret.

Jag är inne på att ta en mtb ifrån 90-talet och fräscha upp, singelklinga i fram, brett styre (bredare än dåtidens iaf), fixa schyssta fälgbromsar och kanske lite snabbare däck för asfalt.

Har fått inspiration ifrån denna nissen;

Någon som gjort något liknande och vet vilka ramar som är bra för detta ändamål? Visa gärna era byggen, har hittils väldigt svårt att ens hitta gamla mtb-ramar till salu.
Den ram du får tag på är nog den bästa. Det är ju inte så att det är höga prestandakrav på den. :) Och, ju snyggare och coolare den är desto mer intressant blir den för tjuvajävlarna. Det finns trådar här med väldigt bra inspiration (jag kör gammal minicykel till affären så jag han inte bidra).

Denna byggde jag klart för ett tag sedan.
Den är klunkig och funkar helt ok. Lödde om bakbromsen då de gamla fästena var på undersidan och inget som var nice så jag pendlar och vill inte ha bös upp i dem.
?‍♀️

1000004789.jpg

Blev nyss klar med min Miyata, valde att köra 1x11 och snabba men ändock feta continental contact speed. Får se om jag orkar med skärmar men det är tveksamt då min aversion mot att cykla i regn är hög. Gamla styret valde jag att behålla då det funkade bra.

Utöver det så plckades cykeln ner helt och jållet, gjordes rent grundligt samt vaxade och polerade, vevlagret behövde jag byta med då det var i princip slut. Just vevlagret var väll den jobbigaste biten då det satt som berget.

1000033721.jpg

1000033722.jpg

Eller ja nästan klar, ska på med nya plattformspedaler och en svart sadelstolpe, sen så!

Ps det kryllar av gamla 90tals mtb på matketplace och blocket, iaf i sthlm, sök på nåt kreativt så som mtb 26, cykel 26 eller liknande. Min miyata var listad som barncykel 26 :D

Blev nyss klar med min Miyata, valde att köra 1x11 och snabba men ändock feta continental contact speed. Får se om jag orkar med skärmar men det är tveksamt då min aversion mot att cykla i regn är hög. Gamla styret valde jag att behålla då det funkade bra.

Utöver det så plckades cykeln ner helt och jållet, gjordes rent grundligt samt vaxade och polerade, vevlagret behövde jag byta med då det var i princip slut. Just vevlagret var väll den jobbigaste biten då det satt som berget.

Visa bilaga 687298
Visa bilaga 687299
Eller ja nästan klar, ska på med nya plattformspedaler och en svart sadelstolpe, sen så!

Ps det kryllar av gamla 90tals mtb på matketplace och blocket, iaf i sthlm, sök på nåt kreativt så som mtb 26, cykel 26 eller liknande. Min miyata var listad som barncykel 26 :D
Wow snyggt, det där börjar verkligen likna något jag är ute efter, var det krångligt att konvertera till singeklinga fram med stenålder vevlager? Är inte superhajj på såhär gamla prylar

Wow snyggt, det där börjar verkligen likna något jag är ute efter, var det krångligt att konvertera till singeklinga fram med stenålder vevlager? Är inte superhajj på såhär gamla prylar
Det behöver inte vara svårt alls.
om det gamla vevlagret är funkis så kan du låta det vara. Samma med vevparti. De är ofta tredelade på gamla mtbs så då tar du bort yttre och inre och kör på mellanklingan bara. Eventuellt behöver du byta till ett drev för ändamålet för att inte tappa kedjan så lätt, men det behöver inte vara särskilt krångligt att ordna.

Men skulle säga att det jag ångrar med min är väl att det är ett känt märke, så jag hade nog tagit någon mer no name ram ifall jag skulle gjort om det.

Har en gammal Crescent Balder som jag använder dagligen till jobbet.
Idag sitter 3x8 Shimano Acera monterat, men har en 10-delad kassett (11-36) samt tillhörande SLX bakväxel…går detta att få dit utan allt för stora modifieringar tro?
Sen skulle jag isf. vilja köra singelklinga fram. Då det är 3-delat idag, går det att ta bort dom 2 minsta klingorna å montera det största på ”mitten-platsen”?
IMG_1712.jpeg

Idag sitter 3x8 Shimano Acera monterat, men har en 10-delad kassett (11-36) samt tillhörande SLX bakväxel…går detta att få dit utan allt för stora modifieringar tro?
Sen skulle jag isf. vilja köra singelklinga fram. Då det är 3-delat idag, går det att ta bort dom 2 minsta klingorna å montera det största på ”mitten-platsen”?
Visa bilaga 691748
Att konvertera till 10-delat är inga konstigheter. Din 8-delade kasettbody kan ta ända upp till 11-delade kassetter.

Om klingorna på vevpartiet inte är nitade ska det gå att flytta storklingan till mellanklingans position. Det som kan strula är att kedjan kan vilja hoppa av drevet. Själv vet jag inte om det brukar vara ett stort problem, men om det är det finns det några lösningar, antingen kan man montera narrow wide framklinga om det går att hitta till ett vettigt pris, eller låta framväxeln sitta kvar, låsa den i läge och bara ha den som kedjestyrare.

När själv konverterade en cykel från 3x8 till 1x11 valde jag istället att montera ett Hollowtech II vevlager för att kunna köra ett modernare vevparti som redan hade narrow wide klinga. Vevpartiet kom från AliExpress och hette Prowheel Claw. Det vägde en hel del och vevlagret som följde med vevpartiet höll bara i 1 år, men i övrigt funkade allt bra.

827F2A05-C4AF-4BE4-A8E1-70E1DC2EB145.jpeg
662BA85C-9FFC-4A72-A478-D19618016A86.jpeg
2BD2054B-59A1-444D-8BC6-224E230062F2.jpeg

Nu har bygget kommit igång med en väldigt gul RD Coyote jag fick tag på ifrån huvudstaden.
Hittils har jag fått på en narrow wide 40t klinga som jag monterade på den inre delen av veven (var 2 fram original), dock tar klingan i lite i svingen så jag kommer behöva massera in en buckla, det får ni tycka vad ni vill om ?
Även fått på snabba billy bonkers, verkade som dom var ett vinnande koncept.
Nästa steg är resten av drivlinan, väntar nu på en 11-36t kassett, kedja samt en växelförare, allt shimano alivio så detta blir 1x9 istället för 1x8. Tror detta kommer bli en grym trottoarkants-dräpare

Bilagor

• IMG_1469.jpeg
    IMG_1469.jpeg
    739.9 KB · Besök: 111
Visa bilaga 691748
Jag hittade denna på amazon, finns i olika storlekar och olika bcd för ett relativt billigt pris, tänkte ifall du ska x1 konvertera så lär du köra en narrow wide.

Bilagor

• IMG_1471.png
    IMG_1471.png
    177.6 KB · Besök: 70
Att konvertera till 10-delat är inga konstigheter. Din 8-delade kasettbody kan ta ända upp till 11-delade kassetter.

Om klingorna på vevpartiet inte är nitade ska det gå att flytta storklingan till mellanklingans position. Det som kan strula är att kedjan kan vilja hoppa av drevet. Själv vet jag inte om det brukar vara ett stort problem, men om det är det finns det några lösningar, antingen kan man montera narrow wide framklinga om det går att hitta till ett vettigt pris, eller låta framväxeln sitta kvar, låsa den i läge och bara ha den som kedjestyrare.

När själv konverterade en cykel från 3x8 till 1x11 valde jag istället att montera ett Hollowtech II vevlager för att kunna köra ett modernare vevparti som redan hade narrow wide klinga. Vevpartiet kom från AliExpress och hette Prowheel Claw. Det vägde en hel del och vevlagret som följde med vevpartiet höll bara i 1 år, men i övrigt funkade allt bra.

Visa bilaga 691765Visa bilaga 691767Visa bilaga 691766
Coolt bygge!
Å tack för matnyttig info. ?

Visa bilaga 687298
Visa bilaga 687299

Blev det en annan bredd på lagret eller hur blir det med kedjelinjen ?

Tillbaka
Topp