[OT] Internet i skogen

Makten

Aktiv medlem
[OT] Internet i skogen
Vad finns det för rimliga lösningar för trådlöst internet om man exempelvis har ett landställe där man bara är ibland? Jag har insett att det inte går att använda telefonen till detta. Bara att lyssna på Spotify på sämsta ljudkvalitet i några timmar, samt surfa väldigt lite, drar 1-2 gig på en helg. Skulle jag låta bli att "hålla igen" skulle min månadspott på 10 gig inte räcka mer än kanske två helger, max.

I min mening är det rätt sjukt att det fortfarande inte finns trådlöst internet helt utan begränsningar, till rimligt pris. En gång i tiden hade jag Telenors "fri surf"-abonnemang för hundra spänn i månaden. Men sen gjorde de allt för att bli av med sina kunder genom att höja priserna nåt helt absurt. När de ville ha 500:- i månaden bad jag dem fara och flyga. Voffo gör di på detta viset?

Hur gör man?

[OT] Internet i skogen
Menar du billigast abonnemang för 4/5G eller menar du nåt annat än mobilt?

Jag har svårt att tro att det finns nåt annat som är billigare som inte involverar en granne med fiber.

[OT] Internet i skogen
Fri surf vet jag att Comviq har men då är vi ju uppe i de kostnaderna. Typ 399 i månaden

Men kanske ett kontantkort för mobilt bredband. Har jag använt ibland på sommaren, typ Hallon 20 GB för 149:- 100 för 249:- men då behöver man bränna det på 30 dagar.

[OT] Internet i skogen
Jag pyntar 500 i månaden har jag precis insett så jag kan köpa stuga och slippa problem. Men det jag gjorde förr i tiden var ju att ladda mer några plattor och lyssna i offline-läge, sen lyssnar man på fm-radio för nyheter och läser bok efter cyklingen.

[OT] Internet i skogen
Om du kan acceptera lägre hastighet så finns det billigare abonnemang med fri surf, mitt kostar 99 kr i månaden men har då bara 1 Mbps

[OT] Internet i skogen
Ett Fello-abonnemang där du sparar potten kanske? Ofta har de kampanjer med dubbel datatrafik "for life", då blir det 6GB / mån som sparas i massa månader. Men det beror ju på hur ofta det kommer användas.

Är lite bortskämd själv med jobb-abonnemang med fri trafik + tvillingkort, det sistnämnda brukar sitta i min jobbdator men får sitta i en router vid behov.

[OT] Internet i skogen
Vi kör mobilt bredband från tre hemma, och tar med oss routern till landet. Funkar tillräckligt bra för att två vuxna ska kunna jobba hemma samtidigt som barnen kollar på streamade program.
399 kr/månad utan gräns.

[OT] Internet i skogen
Jag glömde nämna att jag i dagsläget använder jobbtelefon som enda lur, och det abonnemanget har 10 gig/månad som pott. Som inte går att spara. Att köpa ett till mobilabonnemang känns lite onödigt, men om det är billigare än specifikt internetabonnemang (vad det nu skulle vara för skillnad?) så är det ju värt att överväga.

Hela grejen med att behöva planera och i förväg avgöra hur mycket man gör av med känns så jäka stenålder. Har vi verkligen inte kommit längre?

[OT] Internet i skogen
Även teleoperatörerna behöver få in pengar. Internationellt sett har vi låga priser i Europa och Sverige. De har enorma investeringar i att bygga infrastrukturen, medan det är content providers som skördar frukterna genom att sno åt sig den stora delen av kakan konsumenter är beredda att betala.

Håller i övrigt med jomper om fello, jag har ett 14GB abbonemang som jag betalar 145kr/månad för (tecknades som dubbel surf for life för ett par år sedan). För kring 200kr bör det gå att få kring 30GB när de har dubbel surf for life kampanj.

[OT] Internet i skogen
Även teleoperatörerna behöver få in pengar. Internationellt sett har vi låga priser i Europa och Sverige. De har enorma investeringar i att bygga infrastrukturen, medan det är content providers som skördar frukterna genom att sno åt sig den stora delen av kakan konsumenter är beredda att betala.

Håller i övrigt med jomper om fello, jag har ett 14GB abbonemang som jag betalar 145kr/månad för (tecknades som dubbel surf for life för ett par år sedan). För kring 200kr bör det gå att få kring 30GB när de har dubbel surf for life kampanj.
Jag förstår bara inte grejen med begränsad datamängd per månad. Vem tjänar nåt på det? Det är väl bättre att sänka bandbredden på de ställen där det är många som surfar samtidigt? Det är ju så det funkar med trådbundet. Infrastrukturen belastas ju liksom inte mer ju mer man surfar. Bara sjukt störande att behöva sitta och räkna på hur mycket man kan surfa och ladda ner.

[OT] Internet i skogen
Jag förstår bara inte grejen med begränsad datamängd per månad. Vem tjänar nåt på det? Det är väl bättre att sänka bandbredden på de ställen där det är många som surfar samtidigt? Det är ju så det funkar med trådbundet. Infrastrukturen belastas ju liksom inte mer ju mer man surfar. Bara sjukt störande att behöva sitta och räkna på hur mycket man kan surfa och ladda ner.

Det har ingenting att göra med att begränsa bandbredden som behövs. Det är "bara" för att får in max pengar. Precis för att folk är rädd att datamängden inte räcker tar de kanske ett dyrare paket.

[OT] Internet i skogen
Jag har stugbredband via chili. Betalar dom få dagar vi är i stugan eller på resande fot. Kostar 19kr /dag. Kopplas lätt av/på via hemsidan. Är någon startavgift och man behöver en 4g router.

[OT] Internet i skogen
Jag har stugbredband via chili. Betalar dom få dagar vi är i stugan eller på resande fot. Kostar 19kr /dag. Kopplas lätt av/på via hemsidan. Är någon startavgift och man behöver en 4g router.

Verkar vara 25 kr / mån men annars verkar det ju vara en riktigt bra variant om det bara är några veckor om året. Vilken "riktig" operatör går de via?

[OT] Internet i skogen
Fast uppkoppling med nedgrävd fiber kostar här nu 450 kr för 100 Mbps, valde att inte hoppa på det tåget för jag har nog med bekymmer med de kablar som redan ligger i marken och vill inte ha fler särskilt inte när avtalet var att de skulle få fri tillgång att gräva ned ytterligare kablar om de behövde. Alla andra häromkring har nedgrävd fiber men nu skiljer sig inte priset längre mellan fast och mobil så det var en win att slippa fiberkabeln.

[OT] Internet i skogen
Vi valde att gräva ner fiber till torpet. (indragen fiber, men inte indraget vatten ?)

Lagom till att fibern var klar, gick mobila bredbandet från i princip oanvändbart till 10 Mbit/s om man har routern på rätt ställe. Men om jag ska jobba därifrån, kopplar jag på fibern en månad.

[OT] Internet i skogen
Även jag kör Chili stugbredband i 4G-router från Kjell &Co. Funkar bra men ska ju användas rätt få gånger för att man för 25 kr/dag inte ska börja överväga andra lösningar. Skönt dock med obegränsat de dagar man betalar för. Chili går i Tres nät så kolla/testa deras nät på den aktuella platsen.

/J

[OT] Internet i skogen
Synd att 5G-routrarna fortfarande är så erbarmligt dyra. Skulle vilja ha en rimligt prissatt, icke kinesisk sådan som går att köra på 12V och har ingång för externa antenner.

Nu har jag en Teltonika RUT950, den är förvisso extremt (!) stabil men den är bara 4G och inte särskilt snabb.

[OT] Internet i skogen
Operatörerna körde ju med att begränsa bandbredden förr men sen växlade alla till begränsad data eftersom det är det vi egentligen efterfrågar och vill betala för. Du visar ju att det funkar som begränsning även om du heller inte vill betala för det.

Jag kör likt flera ovan här också Fello med dubbel surf som sparas. Dessutom bränner jag alltid av jobbets surf som jag också har först så när det väl är semester har jag full surfpott plus den månadens surf. Plus att jag har ett eget nummer som inte min arbetsgivare äger.

[OT] Internet i skogen
Det finns också begränsingar i systemet så det är väl inte fel att de som kör mycket betalar mer.

Det är i alla fall inte konstigare än att sälja 10G fiber till folk med router med max throughput på 900 och som ändå använder wifi med max 50-150.

[OT] Internet i skogen
Det finns också begränsingar i systemet så det är väl inte fel att de som kör mycket betalar mer.

Det är i alla fall inte konstigare än att sälja 10G fiber till folk med router med max throughput på 900 och som ändå använder wifi med max 50-150.
Precis, radiospektrumet är begränsat. Dessutom dimensioneras infrastrukturen efter behov, så ju mer data att transportera i ett område desto mer utrustning (investering) kommer att behövas.

[OT] Internet i skogen
Vad det kostar osv är bara en policy från operatören för att tjäna så mkt stålar som möjligt. Ta mer betalt för större datamängder kan alla gå med på, även om det inte kostar något för den som äger nätet ...

Mobilnät innehåller redan funktioner för prioritet av olika samtal osv. Även om det finns 200 småtjejer som kollar på eller sänder youtube på samma plats så måste det gå att ringa 112, eller vanliga samtal. Hanteras av nätet genom att video odyl begränsas och dras ned.

[OT] Internet i skogen
Jag glömde nämna att jag i dagsläget använder jobbtelefon som enda lur, och det abonnemanget har 10 gig/månad som pott. Som inte går att spara. Att köpa ett till mobilabonnemang känns lite onödigt, men om det är billigare än specifikt internetabonnemang (vad det nu skulle vara för skillnad?) så är det ju värt att överväga.

Hela grejen med att behöva planera och i förväg avgöra hur mycket man gör av med känns så jäka stenålder. Har vi verkligen inte kommit längre?
Kan du inte köpa till extra surf när potten är slut? Det kunde vi förut på jobbet när vi hade begränsad surf.

[OT] Internet i skogen
Vad det kostar osv är bara en policy från operatören för att tjäna så mkt stålar som möjligt. Ta mer betalt för större datamängder kan alla gå med på, även om det inte kostar något för den som äger nätet ...

Mobilnät innehåller redan funktioner för prioritet av olika samtal osv. Även om det finns 200 småtjejer som kollar på eller sänder youtube på samma plats så måste det gå att ringa 112, eller vanliga samtal. Hanteras av nätet genom att video odyl begränsas och dras ned.
Du är inte garanterad hastighet utan delar på vad närmsta mast orkar med. Om man använder 5G i månaden så vill man kanske inte betala samma som den som trycker 1T...

Ja, självklart är det för att tjäna pengar.

[OT] Internet i skogen
Du är inte garanterad hastighet utan delar på vad närmsta mast orkar med. Om man använder 5G i månaden så vill man kanske inte betala samma som den som trycker 1T...

Ja, självklart är det för att tjäna pengar.
Ja precis. Om alla hade obegränsat hade det bidragit till beteenden som belastar nätet mycket mer över tid. Jag har bra 5G-täckning hemma så hade ju kunnat säga upp fasta bredbandet och dra allt streamat 4k-material över mobilnätet istället t ex.

[OT] Internet i skogen
Blandat för att då kan man inte sälja en fiberinstallation i fall skulle jag tro. Den säljs istället på hastighet.
Man kan lika gärna fråga sig varför de begränsar hastigheten.

Sen är nog för närvarande flaskhalsen större än utnyttjandet i nuläget vilket skulle förklara varför de försöker sälja 10G

[OT] Internet i skogen
Slippa fiber?

Mycket ska man då få läsa :)
Jag är ärligt talat lite nyfiken på vad fiberns storhet är för den genomsnittlige konsumenten, tänker att väldigt många klarar sig med trådlös anslutning för vad-man-nu-gör för typ samma månadskostnad som fiber? Frågan gäller alltså främst fritidshus, köper konceptet till permanentbostad. Jag vet man pratar framtidssäkra osv men jag tänker att framtiden knappast lär gå mot mer trådbunden kommunikation?
Det här är alltså baserat på nyfikenhet, inte på att jag tror mig sitta på facit!

[OT] Internet i skogen
Jag är ärligt talat lite nyfiken på vad fiberns storhet är för den genomsnittlige konsumenten, tänker att väldigt många klarar sig med trådlös anslutning för vad-man-nu-gör för typ samma månadskostnad som fiber? Frågan gäller alltså främst fritidshus, köper konceptet till permanentbostad. Jag vet man pratar framtidssäkra osv men jag tänker att framtiden knappast lär gå mot mer trådbunden kommunikation?
Det här är alltså baserat på nyfikenhet, inte på att jag tror mig sitta på facit!

För min del dålig täckning. 10 MBit/s på rätt ställe. Man måste även tänka på var man står för att kunna ringa.

Jag har förövrigt dålig täckning även hemma i Västerort, Stockholm. Vilket var kul för några år sedan när en försäljare lovade mig lika bra internet via deras abonnemang som via tråd. Han tystade när jag sa att jag inte kan prata i telefon och gå från framsidan till baksidan utan att det bryts.

[OT] Internet i skogen
Frågan är väl snarast hur det kan löna sig att gräva ner fiber istället för att strössla med trådlösa burkar/master (vad de nu heter). För jag antar att även de pratar trådlöst med varandra och inte behöver fiber ditdraget. Eller?

[OT] Internet i skogen
Håller delvis med ang fritidshus, men permanentbostad ska definitivt ha fiber (om rimlig installationskostnad, bor man ensligt i skogen vill nog ingen gräva fiber dit). Och det handlar som du säger om framtidssäkring, fibern har i princip obegränsad bandbredd (kapacitet att överföra data) och inget tyder på att datamängderna vi kräver kommer att minska. 4K-tv, jobba hemifrån, surf, streamingtjänster, etc. När fibern väl finns där så finns den, det enda som behöver uppgraderas i framtiden är utrustning i ändarna.

Även om 5G på pappret lovar höga hastigheter, så är det ett delat medium med begränsad kapacitet. Beroende på var man bor kan man få sämre hastigheter än man förväntar sig, och även om operatören bygger ut kan det ta tid. Och nånstans tar spektrumet slut.

Senast ändrad:
[OT] Internet i skogen
Frågan är väl snarast hur det kan löna sig att gräva ner fiber istället för att strössla med trådlösa burkar/master (vad de nu heter). För jag antar att även de pratar trådlöst med varandra och inte behöver fiber ditdraget. Eller?
Till viss del används wireless backhaul, men normalt vill man ha fiber till siten om det är möjligt. F.ö. är det väldigt svårt att hitta nya siter och få alla nödvändiga tillstånd idag.

[OT] Internet i skogen
Trådlöst ska undvikas i möjligaste mån, om all trafik som idag gick i fiber skulle de trådlösa 4g/5g-näten inte vara användbara. Det är trångt i luften.

Dessutom är trådbunden kommunikation klart mer stabil och har lägre och stabilare latens och upplevs oftare som snabbare trots lägre hastighet.

Men jag skulle inte heller dra in fiber till sommarstugan om jag inte var där väldigt mycket.

[OT] Internet i skogen
Slippa fiber?

Mycket ska man då få läsa :)
Det kan väl vara kul med den uppkoppling fiber ger möjlighet till men för den som äger marken är det inte lika roligt med kablar kors och tvärs, det skapar mycket problem när man dikar eller om man t.ex. vill lägga ned jordvärmeslang, bygga eller plantera. Nu försöker man väl i görligaste mån dra dem intill vägar för att minska intrånget men här var det meningen att de skulle gå tvärs över marken och det var det inte värt för att få en fast anslutning.

[OT] Internet i skogen
Håller delvis med ang fritidshus, men permanentbostad ska definitivt ha fiber (om rimlig installationskostnad, bor man ensligt i skogen vill nog ingen gräva fiber dit). Och det handlar som du säger om framtidssäkring, fibern har i princip obegränsad bandbredd (kapacitet att överföra data) och inget tyder på att datamängderna vi kräver kommer att minska. 4K-tv, jobba hemifrån, surf, streamingtjänster, etc. När fibern väl finns där så finns den, det enda som behöver uppgraderas i framtiden är utrustning i ändarna.

Även om 5G på pappret lovar höga hastigheter, så är det ett delat medium med begränsad kapacitet. Beroende på var man bor kan man få sämre hastigheter än man förväntar sig, och även om operatören bygger ut kan det ta tid. Och nånstans tar spektrumet slut.
Inga större problem att byta ut kablarna heller om det skulle behövas.

[OT] Internet i skogen
Alltså, allt kommer ju bli trådlöst förr eller senare ändå, eftersom vi "måste" (???) vara uppkopplade exakt hela tiden. Om inte med luren så med bilen eller andra manicker. Så varför behandla problemet annorlunda när man sitter i ett hus jämfört med när man är mellan huset och nån annan fast punkt? Är ju enormt onödigt att ha dubbel infrastruktur.

För min del måste det vara trådlöst eftersom behovet är ungefär samma oavsett var jag är, bara det inte är hemma. Särskilt snabbt behöver det inte vara, men gärna stabilt. Och med beräknelig kostnad.

[OT] Internet i skogen
Alltså, allt kommer ju bli trådlöst förr eller senare ändå, eftersom vi "måste" (???) vara uppkopplade exakt hela tiden. Om inte med luren så med bilen eller andra manicker. Så varför behandla problemet annorlunda när man sitter i ett hus jämfört med när man är mellan huset och nån annan fast punkt? Är ju enormt onödigt att ha dubbel infrastruktur.

För min del måste det vara trådlöst eftersom behovet är ungefär samma oavsett var jag är, bara det inte är hemma. Särskilt snabbt behöver det inte vara, men gärna stabilt. Och med beräknelig kostnad.
Nej, allt kommer inte bli trådlöst. Det är redan idag brist på spektrum i tätbefolkade områden, och fullt slagsmål om det lämpliga spektrum som finns (det är inte bara mobil kommunikation som behöver spektrum). Lite mer kommer att tillkomma, men bara den trafik som idag går i de fasta näten skulle flyttas till mobilt så skulle det inte funka. Det är så enormt mycket mer trafik som går i de fasta näten. Men visst är det dyrare att gräva fiber, och i vissa glesbebyggda områden byggs sista hoppet trådlöst. Men att all trafik i framtiden skulle bli trådlös går inte, det skulle strida mot fysikens lagar.

Tillbaka
Topp