svennbenny
Medlem
Tiagra kabeldragning
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr inte, en tröst kan ju vara att många anser att det växlar bättre med tvättlinorna.Hej. Har Tiagra reglage där kablarna går ut på sidan av reglaget (se bild). Går det att byta/ändra på något enkelt sätt och få dom under styrlindan istället?
Nix. Men jag har kört med sådan lösning på flera hojar (dock ej Tiagra) och jag måste säga att de faktiskt, precis som @Nickson säger, växlar lite bättre än senare generationer med dragning under lindan. Framförallt slipper du svindyra vajrar och höljen modell Jagwire Road Elite m fl för att uppnå god växling.Hej. Har Tiagra reglage där kablarna går ut på sidan av reglaget (se bild). Går det att byta/ändra på något enkelt sätt och få dom under styrlindan istället?
Nya växlar, ny kassett, nya kablar och nya reglage.Ok. Tack för svar. Tål att tänkas på. Skulle man ändå vilja ha den andra varianten, vad skulle behövas då?
Om det är 10-delad Tiagra, så finns Ultegra 6700 och Dura-Ace 7900 reglage med invändig dragning. Problemet är bara att hitta några sådana. Kanske begagnat? De lär inte fungera bättre än de du har, även om jag tyckte mina 6700 funkade bra.Ok. Tack för svar. Tål att tänkas på. Skulle man ändå vilja ha den andra varianten, vad skulle behövas då?
Nya reglage räcker väl?Nya växlar, ny kassett, nya kablar och nya reglage.
Tiagra 4600 och 4700 har olika cable pull, så det går väl inte?Nya reglage räcker väl?
Vet inte varför jag fastnade på att det skulle bytas till andra tiagrashifters. My bad.Som Stumpy är inne på, det finns andra serier av brifters som torde vara kompatibla och det skulle räcka med att byta dessa (och troligen krävs nya vajerhöljen och varjar). Det beror lite på vilken generation av Tiagra det är, men det är iaf inte 4700.
Varför nya kassett (men samtidigt ingen ny kedja?)?Nya växlar, ny kassett, nya kablar och nya reglage.
Även 105 ST-5700 har växelvajern under styrlindan.Om det är 10-delad Tiagra, så finns Ultegra 6700 och Dura-Ace 7900 reglage med invändig dragning.
+1Problemet är bara att hitta några sådana. Kanske begagnat? De lär inte fungera bättre än de du har
Utgår ifrån bef är 9 vx. Behövs säkert även ny linda....Varför nya kassett (men samtidigt ingen ny kedja?)?
Även 105 ST-5700 har växelvajern under styrlindan.
+1