Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hm, svår (och känslig?) fråga.. Generellt skulle jag säga att man ska skydda barnet genom att ge dom förutsättningar för att lära sig hantera det dom ska använda. Bara cykla på gräsmattor i ett par dagar? Går långsamt och är mjukt att landa. Bara cykla plan parkeringsplats? Svårt att låsa upp framhjulet när man har jättebra grepp.Med fälgbroms kan man ju lätt ställa ner hur hårt bromsen nyper för att fungera mer som ABS än av/på som hydrauliska bromsar kanske kan upplevas av den lille/nya cyclisten.
Vad kan man göra för att få hydrauliska skivbromsar att vara lite mer följsamma och inte riskera vurpor? lite fett på skivan hade funkat men då måste man köpa nya klossar och skivor den dagen man väljer att ge cykeln fullt fungerande bromsar. Klossar av ett annat material?
Minns fortfarande den gång min lillasyster 4 år drog i "handbromsen" för fulla muggar på sin lilla gula DBS och slog ansiktet rakt i backen som resultat. Blodigt!
Inte Specialized Ground Control iallafall!?Funderar på om min fyraåring kommer vara redo för 20tummaren snart.
Vad är maxbredd däck i en Isla Beinn 20? Vilka däck ska jag köopa som ger bra med volym och lite grepp på grusväg och enklare stig samt med bra rull!?
39!
![]()
Schwalbe Rocket Ron Evolution ADDIX Speed Super Race 20" Folding Tyre
The Schwalbe Rocket Ron Evolution ADDIX Speed Super Race 20" folding tyre - the XC rocket The Rocket Ron Evolution 20" folding tyre from Schwalbe offers speed and cornering stability. Its low rolling resistance combined with good grip and great selwww.bike-components.de
äldsta fick sin 20 (scott scale) när han var typ 112 cmHur lång är ungarna som cyklar 20"? Grabben har ju precis växt i sin 16" verkar det som...
Den/dom krascherna kommer man få uppleva oavsett. På sätt och vis bättre att göra det när man är liten, lätt, nära marken och lägre hastighet.Med fälgbroms kan man ju lätt ställa ner hur hårt bromsen nyper för att fungera mer som ABS än av/på som hydrauliska bromsar kanske kan upplevas av den lille/nya cyclisten.
Vad kan man göra för att få hydrauliska skivbromsar att vara lite mer följsamma och inte riskera vurpor? lite fett på skivan hade funkat men då måste man köpa nya klossar och skivor den dagen man väljer att ge cykeln fullt fungerande bromsar. Klossar av ett annat material?
Minns fortfarande den gång min lillasyster 4 år drog i "handbromsen" för fulla muggar på sin lilla gula DBS och slog ansiktet rakt i backen som resultat. Blodigt!
Hm, svår (och känslig?) fråga.. Generellt skulle jag säga att man ska skydda barnet genom att ge dom förutsättningar för att lära sig hantera det dom ska använda. Bara cykla på gräsmattor i ett par dagar? Går långsamt och är mjukt att landa. Bara cykla plan parkeringsplats? Svårt att låsa upp framhjulet när man har jättebra grepp.
Om ett barn cyklar så fort och har möjlighet att krascha när det inte är redo så skulle jag tycka att föräldern har ansvaret för att ha satt barnet i den situationen.
Om vi vänder på saken och säger att man gjort bromsarna dåliga, men helt plötsligt behöver barnet bromsarna i en farlig situation men saknar bromsar eller åtminstone förmågan att bromsa - då blir det också farligt.
Mao, jag tycker barn ska cykla med bra cyklar och bra bromsar, men cykla där de har förmåga att cykla.
Har man kört springcykel med riktiga bromsar redan från början och cyklat kontinuerligt blir nog detta en icke-fråga, men börjar man med större cykel med bra bromsar behöver man nog se till att begränsa barnet så det inte blir farligt snarare än att fixa så bromsarna tar dåligt.
Sen ska sägas att barn titt som tätt ramlar och slår sig och att det är en ganska bra grej, men det är ju en fördel om de inte skadar sig allt för allvarligt. Jag cyklar sällan runt med barnen utan att ha med första-hjälpen-kit och där behöver jag fylla på facket för "stora plåster" ganska ofta.?
Min äldsta fick sin första hydrauliska skivbroms med fyrkolvsok på balanscykeln. Han modulerar superbra nu på 20" med skivor fram och bak eftersom han aldrig haft dåliga bromsar.Med fälgbroms kan man ju lätt ställa ner hur hårt bromsen nyper för att fungera mer som ABS än av/på som hydrauliska bromsar kanske kan upplevas av den lille/nya cyclisten.
Med fälgbroms kan man ju lätt ställa ner hur hårt bromsen nyper för att fungera mer som ABS än av/på som hydrauliska bromsar kanske kan upplevas av den lille/nya cyclisten.
Får man lov att fråga vilken fincykel grabbarna uppskattade så mycket?
Det var en Woom OFF 4 jag talade om, som nu är såld så då kan jag prata fritt utan att försöka sälja något.? Magiskt bra cykel på alla vis. Gick igenom den inför försäljning och det är ruggigt väl valda komponenter, riktigt bra geo och barnen bara flyger fram på cykeln!Så jälka bra marknadsföringsstrategi!!!
Nu är jag ju sjukt nyfiken på vad det är ?
Rent och städat ??Det var en Woom OFF 4 jag talade om, som nu är såld så då kan jag prata fritt utan att försöka sälja något.? Magiskt bra cykel på alla vis. Gick igenom den inför försäljning och det är ruggigt väl valda komponenter, riktigt bra geo och barnen bara flyger fram på cykeln!
Köparen hämtade precis upp den och killen som ska använda den drog iväg som en raket, cyklade lite på bakhjulet och bara lekte runt så som barn på bra cyklar gör. Herregud så härligt!?
Btw, hur smarrigt är det inte med mörkgröna nav?
Visa bilaga 693873
Vad kör han på för bromsar?Min äldsta fick sin första hydrauliska skivbroms med fyrkolvsok på balanscykeln. Han modulerar superbra nu på 20" med skivor fram och bak eftersom han aldrig haft dåliga bromsar.
Vad kör han på för bromsar?
Vi har kört MT4 på hennes 16, med one-finger lever, funderar på fortsätta med det men de har kanske lite dålig modulation? Eller är hon bara dålig på modulera på den.
På den nya 20” verkar det lättare att modulera, men svårare att nå handtaget med hennes små händer.
Som vi kört på då, ska köpa de beläggen också! :)Magura MT4 med HC handtag är min favorita broms. Ergonomin är bra, framförallt för barn. Om den ta för hårt kan man "nedgradera" till Magura Sport belägg.
Som vi kört på då, ska köpa de beläggen också! :)
Växlar då? Hon har ju Sram X4, men svårt med små händer att växla ner, även fast jag följt något råd jag såg här om att vrida ner reglaget mera.
Det jag sprungit på vid min research är Microshift Acolyte, dock pro triggern inte finnas i lager på så många sidor :/
Vad kör han på för bromsar?
Vi har kört MT4 på hennes 16, med one-finger lever, funderar på fortsätta med det men de har kanske lite dålig modulation? Eller är hon bara dålig på modulera på den.
På den nya 20” verkar det lättare att modulera, men svårare att nå handtaget med hennes små händer.
Jag tycker ändå att mina grabbar 4 & 6 har klarat vanliga handtag utan bekymmer och lock-on-grips är väl ganska tunna ändå?
jag har specialized standard och de är tunna tycker jag - men har väl lite större händer än barn...
![]()
Trail Grips
Flow, chunk, ruts, drops, jumps, berms… The trail grip can handle it all. Featuring a unique, diagonal micro-ridge pattern and super-soft, grippy compou...www.specialized.com
10s med zee bak? Jag vet inte annars vad det finns för bud. 8s 11-34 tycker jag funkar även om 11-36 låter bättre men om man är i uppgraderingstagen så sätter man gärna nåt med clutch?
Tjenare, tänkte uppdatera drivlinan på grabbens White xc240. Han tar sig fram fint med nuvarande Altus 8-vxl med 11-34 men ville kolla efter andra tips nu när man ändå skall greja med det. Den växlar dåligt och är ganska trög och långsam i reglaget.SunRace har till 9-delat, som också borde funka till 8-delat. Rimligt pris också:
Tjenare, tänkte uppdatera drivlinan på grabbens White xc240. Han tar sig fram fint med nuvarande Altus 8-vxl med 11-34 men ville kolla efter andra tips nu när man ändå skall greja med det. Den växlar dåligt och är ganska trög och långsam i reglaget.
8-delat räcker gott och väl men om det inte kräver mycket mek så kan det vara fler.
Ny kassett och kedja till detta. Samt tillhörande reglage då.
Sunrace med 11-36 hade varit intressant, passar det rakt av på nuvarande shimano-body? Och vad är grejen med short och medium cage? Vill man ha short för att inte dra i saker i skogen? Isåfall verkar ju Zee-växeln smidig, men känns nästan overkill?
Ja börjar man addera växelväljaren m.m för Zee så sticker det nog iväg mer än vad det är värt :) men den ser ju väldigt trevlig ut! Indikatorn hade varit skön att bli av med.. en sak mindre att kika ner på istället för att ögonen framåt :)Sen är det intressant hur klämman ser ut och om indicatorn går att plocka av. Jag tycker det är ok att köra med indicator och bromsar med 4 finger på 24 men sen så får de ju bort.
EDIT. Om tanken var att behålla altus trigger och bara byta kassett och rd så det bara att köra på så klart
Jag har själv valt att köra kvar på altus och MT200 på 24'' och lägga pengerna på större cyklar. Inte minst för att den dubblerar som skolcykel.Ja börjar man addera växelväljaren m.m för Zee så sticker det nog iväg mer än vad det är värt :) men den ser ju väldigt trevlig ut! Indikatorn hade varit skön att bli av med.. en sak mindre att kika ner på istället för att ögonen framåt :)
För smidighets skull lutar det kanske åt att skaffa en ny Altus rd och ny växelväljare bara. (samt kassett och kedja då)
Ja det får nog bli så, MT200 fungerar bra, ska bara få bort skriket från frambromsen... :) Tack för hjälp!Jag har själv valt att köra kvar på altus och MT200 på 24'' och lägga pengerna på större cyklar. Inte minst för att den dubblerar som skolcykel.
Hej (igen;)Ja börjar man addera växelväljaren m.m för Zee så sticker det nog iväg mer än vad det är värt :) men den ser ju väldigt trevlig ut! Indikatorn hade varit skön att bli av med.. en sak mindre att kika ner på istället för att ögonen framåt :)
För smidighets skull lutar det kanske åt att skaffa en ny Altus rd och ny växelväljare bara. (samt kassett och kedja då)
Ja, precis något sånt här jag var ute efter! Tack för input!Hej (igen;)
vet inte om du hade bågra frågor men passar på att skriva av mig medans jag hinner.
Hoppas det är till hjälp iaf. ?
jag har faktiskt haft Zee bakväxel/reglage och 10vxl (11-36t) kassett på vår XC240 ett tag. Fina grejjer !
Men...
Bakväxeln Zee har kort "cage" och funkar bättre med kassetter för downhill/mindre utväxling, t.ex. hade en 11-28t kassett eller mindre funkat bättre, även om den passar för 11-36t.
Det är kedjespänningen som blir lidande när kassetten inte är precis på gränsen (dvs 11-36) som bakväxeln kan hantera. Växlingen funkade bra men kedjan hoppade av framdrevet rätt ofta ändå.
Så välj en annan bakväxel än Zee (för en 11-36t kassett) med länge "cage" än "short" rekommenderar jag.
Då kommer inte kedjespännararmen "cage" behöva arbeta i ytterlägena.
Jag vet att t.ex. den enklaste Deore-seriens bakväxel funkar riktigt bra på grabbens nuvarande mtb.
Tyvärr fattar jag nada vad gäller shimanos benämningar "GS, SGS, long, short..." för att enkelt välja rätt bakväxel och vad de passar för.
Sammanfattningsvis,
- bra val med 11-36t kassett på XC240 tycker jag.
- Välj en bakväxel med rätt längd på "cage" så den inte behöver arbeta precis i ytterlägena. Se till att den även har "clutch" dvs det som shimano benämner "SHADOW RD"
- Skrikande/dåliga mt200 bromsar.
Prova att rengöra skiva och bromsok.
Bromsa sen bort oljudet (dvs bromsa i en nedförsbacke tills det ryker om bromsen) då kommer bromsen sluta skrika och funka riktigt bra sen, då alla oljerester försvunnit/förkolnats.
Kommer skriket tillbaka efter ett tag? Då läcker nog bromsoket, vilket betyder att det är trasigt och behöver bytas.
bränner du både belägg och skiva? jag gjorde det med liten brännare från köket.av nån anledning verkar MT200 vara mer tolerent än dyrare skit men jag bränner av med gasol vid behos.
Sen får man själv cykla in det utanför huset. Ännu en bra andledning att vänta med disk till 24''
bara beläggbränner du både belägg och skiva? jag gjorde det med liten brännare från köket.
haha japp, det var utmaning nog på 24" att trampa uppför backen
Visst känner man sig som en kung när man kör barnens 24" ?haha japp, det var utmaning nog på 24" att trampa uppför backen
Jag har en 26" ny kolfiber för skivbroms om d e intressant. Den e ca 420mm a-2-c, vilket innebär att den passar på 24" cyklar som har dämpad gaffel man vill byta. Pma mig om du vill veta mer. MvhVad finns det för lätta stela 24" gafflar? De 26" stela jag har ligger kring 1-1,2kg.