DT Swiss 240 DEG

Freddie L

Aktiv medlem
DT Swiss 240 DEG
Såg att DT lanserar nytt 240. 90T, dubbla fjädrar, bättre placerade lager, mm, men med betydligt högre vikt. Verkar som EXP ska finnas kvar parallellt, och att DEG är lite nischat mot enduro och ”teknisk” cykling.

Jag är ett stort fan av DT-nav generellt, och just mellanmodellen 240 specifikt. Men efter EXP-debaklet blev man ju lite besviken. De nya ratchetterna (svenska?) beskrivs som större underförstått starkare men jag tycker de ser rätt klena ut. Och 70g är ett tydligt viktstraff.

Vad tror ni? Har vi en ny Golden Standard som gör att man slipper fundera på exklusiva Nordamerikanska nav eller börjar det rapporteras om rasade ratchetts snart?

DT Swiss 240 DEG
Om klackarna är mindre än på de gamla 36T-ratchetarna, då är min framtidsspaning att det kommer vara väldigt mycket problem.
Vet inte hur mycket man måste skala för det, men det är väl inte direkt 60 mm diameter ratchets i DEG?

DT Swiss 240 DEG
Bra med val, med DT börjar har för många olika navmodeller nu tycker jag (och väljaren på websidan funkar dålig för mig på firefox). Jag ser inte att nya ratchet är starkare. Jag antar att DT har gjort den så mycket större att tänderna är lika starka som på gamla 54t. Jag har inte känt behov av mer än 36t, men jag har inte cyklat länge med mer en 36 POE.

OM jag inte minns fel var det DT som argumenterade att man inte behöver mer än 36/54 POE för att man annars får pedal kickback. Känns lite konstigt att nu komma ut med mer.

Och varför nu tillbaka till två fjädrar? Är EXP inte bra?

Jag vet inte var 90 gram viktskillnad kommer ifrån. Det är 47 gram på nav med annars samma spec. Löst kan man inte köpa straightpull och centerlock, den är 71 gram lättare med EXP.

DT Swiss 240 DEG

Lyssnade på den här, tyckte det var intressant.

Om klackarna är mindre än på de gamla 36T-ratchetarna, då är min framtidsspaning att det kommer vara väldigt mycket problem.
Vet inte hur mycket man måste skala för det, men det är väl inte direkt 60 mm diameter ratchets i DEG?
Nya ratcheten är så pass stor att gamla ratcheten ryms i centrumhålet på den nya, men snappade inte upp några mått.

Intervjun fick man intrycket att dom inte kommer gå högre än 90 iom kompromisser med hållbarhet efter det.

Lät väl inte vara jättepoppis bland utförs-åkare att ha så hög poe iom ökad kickback och försämrad dämpning?

DT Swiss 240 DEG

By my measurement, the original Star Ratchet rings are 27.6 mm in diameter, while the new DEGs add a whole 10 mm to that figure.

Låt oss för enkelhetens skull säga att klackarna är 5 mm breda på båda.

1713688916892.png

18T area: 19,722 mm2
36T area: 9,861 mm2
54T area: 6.574 mm2
90T DEG area: 5.69 mm2

Även från artikeln ovan:
... two incidents of what felt like a skip in the ratchet mechanism...

Jag har rundat ett set av 54T, när jag rullade igång vid ett övergångsställe.
Kuggade över once och fick kastas.

DT Swiss 240 DEG
Toppen! Kul att du vill bidra till tråden :)

Hoppas att du är konsekvent och översätter samtliga produktnamn från orginalspråket. DT stjärnspärrhjul och SRAM örn drivlina är ju onekligen mer korrekt
Jag gick och trodde att spärrhjul hette något annat och tyckte alla andra var okunniga :) Stjärnspärrhjul, vilket fint ord.

DT Swiss 240 DEG

Och det var inte problematiska nya EXP?

Jag körde en gång med en Schweizare och han berättade att han byter 54t Ratchet en gång om året. Han kör dock riktigt mycket och har varit kapten av en DH-lag.

DT Swiss 240 DEG

Låt oss för enkelhetens skull säga att klackarna är 5 mm breda på båda.

Visa bilaga 694005

18T area: 19,722 mm2
36T area: 9,861 mm2
54T area: 6.574 mm2
90T DEG area: 5.69 mm2

Även från artikeln ovan:

Ökad diameter på ratcheten innebär väl även minskat moment på den också. Procentuellt är diameterökningen rätt rejäl

DT Swiss 240 DEG
Ökad diameter på ratcheten innebär väl även minskat moment på den också. Procentuellt är diameterökningen rätt rejäl

Denna viktiga poängen hade jag inte tänkt på. En sak är att ringen kan vara smalare för att diametern är större: man kan sätta fler, lite smalare tänderna på en ring med större diameter. Men lägre moment gör också att tänderna kan vara lite mindre höga, som man ser. Jag hoppas att de inte blir känsligare.

DT Swiss 240 DEG
Jag kanske missförstått, och har självklart inte läst något.
Men om tänderna fortfarande är lika stora, men längre från centrum, borde väl det öka kraften som kan påverka tänderna?

DT Swiss 240 DEG
Denna viktiga poängen hade jag inte tänkt på. En sak är att ringen kan vara smalare för att diametern är större: man kan sätta fler, lite smalare tänderna på en ring med större diameter. Men lägre moment gör också att tänderna kan vara lite mindre höga, som man ser. Jag hoppas att de inte blir känsligare.

Jag litar ändå rätt blint på DTs ingenjörer, dom har ändå haft den här konstruktionen sen 94, så den är väl rätt väl beprövad

DT Swiss 240 DEG
Och det var inte problematiska nya EXP?

Jag körde en gång med en Schweizare och han berättade att han byter 54t Ratchet en gång om året. Han kör dock riktigt mycket och har varit kapten av en DH-lag.
Låter ju ändå märkligt. Mina ser fortfarande nya ut och de köpte jag 2017. att han skulle cyklat mer per år än jag skrapat ihop sen dess är mer än en elitåkares träningsdos.

DT Swiss 240 DEG
Eller så gjorde han något fel. Eller så byter han helt i onödan.

Helt tror jag inte, men nästan helt kankse. Förresten är lönerna i Schweiz dobbelt svenska löner, så en ratchet är småpengar.

EDIT: lite OT kan jag tillägga att han inte har bil. I Schweiz kan man tar cykeln på tåget överallt för att cykla berg. Jag är avundsjuk.

DT Swiss 240 DEG
OM jag inte minns fel var det DT som argumenterade att man inte behöver mer än 36/54 POE för att man annars får pedal kickback. Känns lite konstigt att nu komma ut med mer.
Jag såg den här för nån dag sen och vill minnas att han pratade om att just DT varit konservativa men att dagens länkage börjar vara så effektiva att det inte är samma problem längre.

DT Swiss 240 DEG
Jag såg den här för nån dag sen och vill minnas att han pratade om att just DT varit konservativa men att dagens länkage börjar vara så effektiva att det inte är samma problem längre.
Sen kan man ju alltid diskutera värdet i det. Jag märkte steget 18-36 ´som en stor förbättring men 36-54 har jag växlat lite nu det senaste och märker knappt nåt. Vid teknisk relativt långsam stigcykling då. Utför spelar det verkligen ingen roll tycker jag.

Och olika länkage fungerar rätt olika. Occamen hade mycket pedal-kickback, då är ju några graders engagement extra inte nödvändigtvis något dåligt. Yetin nu har mycket mindre märkbar kickback.

Däremot att alltid ha exakt samma, som med många poe och de där vevarna som adderar en ställbar engagement kan jag se poängen med, så man aldrig behöver bli överraskad över var det greppar.

DT Swiss 240 DEG
Däremot att alltid ha exakt samma, som med många poe och de där vevarna som adderar en ställbar engagement kan jag se poängen med, så man aldrig behöver bli överraskad över var det greppar.

Men då har man fortfarande inte alltid samma engagement. Engagement berör på var klackarna är relativt mot tänderna när man börjar trampa, och framförallt på hur snabbt man accelererar vevarna.

DT Swiss 240 DEG
Sen kan man ju alltid diskutera värdet i det. Jag märkte steget 18-36 ´som en stor förbättring men 36-54 har jag växlat lite nu det senaste och märker knappt nåt. Vid teknisk relativt långsam stigcykling då. Utför spelar det verkligen ingen roll tycker jag.

Och olika länkage fungerar rätt olika. Occamen hade mycket pedal-kickback, då är ju några graders engagement extra inte nödvändigtvis något dåligt. Yetin nu har mycket mindre märkbar kickback.

Dum fråga kanske. Jag vet vad kickback är när det gäller verktyg, och antar att det är samma här, man får en "motkraft" upp i foten från pedalerna?

Men i vilka situationer kan det uppstå?

DT Swiss 240 DEG
Dum fråga kanske. Jag vet vad kickback är när det gäller verktyg, och antar att det är samma här, man får en "motkraft" upp i foten från pedalerna?

Om du har en baksving som roterar runt någon annan punkt än centrum av vevlagret, så kommer effektiva kedjestagslängden ändras beroende på var i "slaget" du är.
Det vanliga tror jag är att de blir längre ju mer du utnyttjar fjädringen, vilket betyder att kedjan måste växa (vilket den inte kan), så istället vevas pedalerna bakåt när du landar.

Edit:
Eller är det "roterar runt någon annan punkt än där kedjan lämnar framklingan"? ?

DT Swiss 240 DEG

När det går fortare utför framförallt - antisquat ger en motsatt effekt som känns som att någon sparkar på pedalerna underifrån. Man kan bli rätt trött av det - och är man oförberedd kan det vara lite obehagligt.

DT Swiss 240 DEG
Om du har en baksving som roterar runt någon annan punkt än centrum av vevlagret, så kommer kedjestagen effektivt ändra längd beroende på var i "slaget" du är.
Det vanliga tror jag är att de blir längre ju mer du utnyttjar fjädringen, vilket betyder att kedjan måste växa (vilket den inte kan), så istället vevas pedalerna bakåt när du landar.
Normalt utnyttjar man detta för att få bättre trampeffektivtet - alltså att kedjan spänner kedjestaget så att det inte kan röra sig lika mycket och cykeln känns mindre svampig. Har man trimmat för mycket åt det hållet blir motsatt effekt som regel starkare. DH-cyklar och liknande som aldrig trampas saknar det och då slipper man effekten.

DT Swiss 240 DEG
Men då har man fortfarande inte alltid samma engagement. Engagement berör på var klackarna är relativt mot tänderna när man börjar trampa, och framförallt på hur snabbt man accelererar vevarna.
Ja men om du har många PoE så blir mellanskillnaden liten, och framklingorna med fix engagement har löst det där på något sätt så att det alltid är t ex 6 grader.

DT Swiss 240 DEG
Ja men om du har många PoE så blir mellanskillnaden liten, och framklingorna med fix engagement har löst det där på något sätt så att det alltid är t ex 6 grader.

Ja, jag förstår fördelen av framklingan. Men om du står stilla är det då mellan 0 och 6 grader, inte alltid 6 grader. Om cyklen rullar måste man först accelerera upp till hastigheten av rotationen av bakhjulet (med frihjul bak) eller till hastigheten av kedjan (med frihjul i vevparti). Sen måste man accelerera lite mer för att får klackarna att tar i. Bara sista biten påverkas av POE. Jag vet inte vilken del tar mer tid, men om första delen tar mer tid hjälper fler POE inte mycket.

DT Swiss 240 DEG
Att pedal kickback ska vara ett reellt problem är helt löjligt. Hur många millimeter i hur många millisekunder kan pedalen trycka uppåt på foten. Jämfört med trycken uppåt pga terräng som man far över.

DT Swiss 240 DEG
Att pedal kickback ska vara ett reellt problem är helt löjligt. Hur många millimeter i hur många millisekunder kan pedalen trycka uppåt på foten. Jämfört med trycken uppåt pga terräng som man far över.
Så tänkte jag också tills jag hade en cykel där det faktiskt kändes.
Sen huruvida det är ett problem är en annan femma men märkbart i vissa lägen. Skillnaden mot en vanlig smäll från terrängen är ju att man plötsligt för en del av kompressionen har en hardtail som inte fjädrar nåt.

Tillbaka
Topp