Fjärdebrunn
Aktiv medlem
Sportiga glasögon med slipning?
Mkt nöjd med läsrutor i mina fotokromatiska Cebé. Med nya ROAM är dock skärmen väldigt tydlig.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fotokromatiska glas har varit uppe här flera ggr tidigare, det finns även tester av hur snabbt de ändrar färgGått i samma tankar men lite fundersam hur det funkar för mtb. En försäljare på Synsam menade att det är för långsamma att ställa om från mörka till ljus ( typ öppet fält in i tät skog). Ngn med erfarenhet?
Uppmätt Uppmätt tid för omställning
omfång(%) mörkare ljusare
BBB Atacker PH 85 - 22 45s 110s
Oakley Radar G40 45 - 7 20s 90s
Rudy Project
Impact X photochromic 80 - 15 30s 120sMen varför inte läsa hela testet själva? Det innehåller fler modeller, och fler testparametrar:Tack, exakt vad jag var ute efter, ett tyskt test ?Fotokromatiska glas har varit uppe här flera ggr tidigare, det finns även tester av hur snabbt de ändrar färg
och det skiljer en del mellan de olika modellerna
Varför inte läsa hela testet själva? Det innehåller fler modeller, och fler testparametrar:
http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/bekleidung/brillen/selbsttoenende-radbrillen/a9574.htm
Vad som har hänt på fotokromtfronten har jag ingen aning om, även om jag hoppas förståsTack, exakt vad jag var ute efter, ett tyskt test ?
Edit: ser att artikeln är från 2010, kan det ha hänt ngt på "fotokromatlinsfronten" sedan dess?
Finns väl säkert någon 3D-modell att skriva ut.Feck, vid klotningen i måndags knäckte jag mina fotokromatiska…
Frunderar på att försöka snabblimma bågen.
Glädjande nog hade de gått upp i skarven. Gick att snäppa ihop igen.Finns väl säkert någon 3D-modell att skriva ut.
Syftar du på Oakleys glas?Finns det slipbara fotokromatiska glas? De jag läst om så har det varit fotokromatiska glas med heltäckande plastlinser a la läsrutor.
Snabbreagerande glas är tydligen på G. Med eldrift o utan.

Jag har bärnstensfärgade som mörknar mot brunt. I bakgrunden de gamla som var mer gula och mörknade mot brunt de också.Ni som har köpt fotokromatiska slipade glasögon vad har ni valt för färg på linserna?
Tack, det var bra att veta.Syftar du på Oakleys glas?
Mina är fotokromatiska och slipade
https://happyride.se/forum/threads/sportiga-glasoegon-med-slipning.3696483/post-4310201
Intressant. Vilka bågar och glas blev det? Ca pris totalt?Väntar på mina cykelglasögon med slipade glas. Beställde ett par för ett par veckor sedan och hoppas på att få ett SMS om att de är redo att hämtas upp.
Valde fotokromatiska glas som börjar som klarglas och blir ganska så mörka när solen ligger på. Vill inte ha någon toning på glasen när jag skall in i en butik eller liknande.
Ett par Oakley Holbrook med vanlig slipning, fotokromatiskt 5905 SEK.Intressant. Vilka bågar och glas blev det? Ca pris totalt?
Så, nu har jag fått glasögonen. Blev lite billigare än avtalet, säkert för att hon i kassan tyckte jag såg så bra ut i dem.
Aldrig, gillar inte tjejer med låg standard.Tjena!
När ska ni på dejt? ?
Synade du inte bluffen?Så, nu har jag fått glasögonen. Blev lite billigare än avtalat, säkert för att hon i kassan tyckte jag såg så bra ut i dem.
Blev lite intresserad av läsrutor när jag läste detta - var har du köpt dina?Mkt nöjd med läsrutor i mina fotokromatiska Cebé. Med nya ROAM är dock skärmen väldigt tydlig.
Jag har samma. Funkar riktigt bra. Satte på fula ”gummistoppar” på bågen för att hålla fast dem bakom öronen bättre.Ett par Oakley Holbrook med vanlig slipning, fotokromatiskt 5905 SEK.
Min kära optiker avrådar stark från att tvätta/skölja glasögon i varmt vatten som de olika coatningar inte tål. Max ljummet.Var in till optikern idag och fick nya glas på garanti. Ytbeläggningen hade släppt på ena glaset, så optikern beställde snabbt hem nya glas.
Hoppas jag hade otur med det första glaset, så det inte händer igen,
Okej, skall tänka på det. Optikern gav inga skötselråd och jag hann nog mest bara köra putstrasa.Min kära optiker avrådar stark från att tvätta/skölja glasögon i varmt vatten som de olika coatningar inte tål. Max ljummet.
Om det var därför din belaggning släppte.
Hustruns bäst vän är gift med en optiker, när de har besökt oss har han gjort rent sina egna glasögon genom attOkej, skall tänka på det. Optikern gav inga skötselråd och jag hann nog mest bara köra putstrasa.
Han kanske håller en liten termometer i handen, väl dold för att ta vattnets temperatur utan att avslöja sig?Hustruns bäst vän är gift med en optiker, när de har besökt oss har han gjort rent sina egna glasögon genom att
- Spola av dem under kökskranen, vattentemp okänt
- Gnugga rent med diskmedel
- Spola rent under samma kökskran
- Torka torrt med en mikrofibertrasa
Jag har 4 i synfel och har ett par oakley flak och dom är inte mycket tjockare än modellen utan styrka .. från synsamVart ska man gå i Göteborg för att få bäst hjälp? Oakley och synsam?
Edit: någonstans runt 6 i synfel så kanske för illa för Oakley. Osugen på glaslinser på insidan för gillar att cykla i regn och vill inte ha imma.
Ser sjyssta ut. Jag undrar hur mycket man får punga upp med om man ska ha ett par sådana med två uppsättningar linser med/utan solskydd, progressiva och för astigmatism. Räcker 10 tusen? Kanske idé att skaffa ett recept hos en optiker och beställa på nätet/utomlands för att komma billigare undan?Jag har 4 i synfel och har ett par oakley flak och dom är inte mycket tjockare än modellen utan styrka .. från synsam
Senast beställde jag glasögon från UK, men det var innan Brexit. Då var det förmånligast därifrån. Vet inte vad som gäller nu. Jag får kolla upp lite priser runt om i EU. Jag lägger definitivt inte 2400:-/år på glasögon, så abonnemang går nog bort för min del.Jag har abonnemang och betalar 199kr i månaden men det är en gammal kampanj. Men jag har fått sämre syn och bytt linser 2 ggr också så annars hade inte det varit värt det. Beställa online är garanterat billigare om man ska köpa
Nä man ska behöva byta linser rätt ofta för att det ska gå runt. Själv har jag bytt 2 gånger till en kostnad på runt 6500 totalt varje gång som ingår i 199kr/månadenSenast beställde jag glasögon från UK, men det var innan Brexit. Då var det förmånligast därifrån. Vet inte vad som gäller nu. Jag får kolla upp lite priser runt om i EU. Jag lägger definitivt inte 2400:-/år på glasögon, så abonnemang går nog bort för min del.
Linser har nästan inga nackdelar förutom att det är meckigt. Jag körde linser i 20 år. Hade sådana som satt i 1-2 månader i stöten. Togs aldrig ur och aldrig meckig rengöring.Jag är rätt ny med glasögon. Har med ålderns rätt börjat få svårt att se textremsan och vägskyltar. Så nu har jag glasögon när jag tittar på tv och kör bil och så. Jag märker absolut att jag skulle vilja se bättre även när jag cyklar och åker utför på vintern också. Men det är dyrt med slipade sportglas (och jag lyckas inte behålla ett par så väldigt många år innan jag tycker de behöver bytas pga repor) och verkar lite knöligt med glasinsatser på insidan.
Så hur fungerar det med linser innanför vanliga sportglasögon och goggles? Finns det några nackdelar för svettig cykling eller kall skidåkning?
Tack! Då ska jag prova det!Linser har nästan inga nackdelar förutom att det är meckigt. Jag körde linser i 20 år. Hade sådana som satt i 1-2 månader i stöten. Togs aldrig ur och aldrig meckig rengöring.
Men en dag kom ett mejl om att de linserna inte tillverkades längre så jag körde glasögon i väntan på orken att byta sort. Men nu har jag blivit för van med glasögon att jag skiter i det. Beställt slipade sportbrillor istället.
Så korta svaret, hittar du en lins som du trivs med så kan du absolut ha den bakom vanliga sportbrillor, goggles osv .
Om det är kontaktlinser du menar så är min erfarenhet att det kan bli klurigt att få till det om man samtidigt börjar få ålderssynthet, dvs börjar behöva läsglasögon för att kunna läsa liten text på nära håll osv.Jag är rätt ny med glasögon. Har med ålderns rätt börjat få svårt att se textremsan och vägskyltar. Så nu har jag glasögon när jag tittar på tv och kör bil och så. Jag märker absolut att jag skulle vilja se bättre även när jag cyklar och åker utför på vintern också. Men det är dyrt med slipade sportglas (och jag lyckas inte behålla ett par så väldigt många år innan jag tycker de behöver bytas pga repor) och verkar lite knöligt med glasinsatser på insidan.
Så hur fungerar det med linser innanför vanliga sportglasögon och goggles? Finns det några nackdelar för svettig cykling eller kall skidåkning?
Ja, just det. Det kan bli ett problem förstås. Jag kan ju prova genom att sporta lite med mina vanliga glasögon, som inte är progressiva.Om det är kontaktlinser du menar så är min erfarenhet att det kan bli klurigt att få till det om man samtidigt börjar få ålderssynthet, dvs börjar behöva läsglasögon för att kunna läsa liten text på nära håll osv.
Jag vet att en del äldre orienterare kör med en en närlins för att kunna läsa kartan, samt en avståndslins för att kunna se på håll (om man har problem med närsynthet). Själv har jag upplevt att jag känner mig lite snurrig i huvudet av att bara gå omkring med en avståndslins, så det känns inte som en hållbar lösning för mig. Jag tycker att jag tappar avståndsbedömningen, ungefär som om jag bara skulle se med ett öga.
Jag tror därför mer på progressivt slipade sportglasögon för min del, åtminstone v.g. cykling då jag ändå gärna vill ha glasögon vid cykling + kunna läsa liten text på kartor, elektroniska gadgets osv.