Sportiga glasögon med slipning?

Skärmavbild 2024-04-24 kl. 10.24.24.png

Gått i samma tankar men lite fundersam hur det funkar för mtb. En försäljare på Synsam menade att det är för långsamma att ställa om från mörka till ljus ( typ öppet fält in i tät skog). Ngn med erfarenhet?
Fotokromatiska glas har varit uppe här flera ggr tidigare, det finns även tester av hur snabbt de ändrar färg
och det skiljer en del mellan de olika modellerna
Här är ett utdrag ur ett gammalt test
                       Uppmätt      Uppmätt tid för omställning
                       omfång(%)      mörkare       ljusare

BBB Atacker PH          85 - 22         45s           110s

Oakley Radar G40        45 -  7         20s            90s

Rudy Project
Impact X photochromic   80 - 15         30s           120s
Men varför inte läsa hela testet själva? Det innehåller fler modeller, och fler testparametrar:
http://www.tour-magazin.de/technik/.../brillen/selbsttoenende-radbrillen/a9574.html

Fotokromatiska glas har varit uppe här flera ggr tidigare, det finns även tester av hur snabbt de ändrar färg
och det skiljer en del mellan de olika modellerna
Varför inte läsa hela testet själva? Det innehåller fler modeller, och fler testparametrar:
http://www.tour-magazin.de/technik/test_center/bekleidung/brillen/selbsttoenende-radbrillen/a9574.htm
Tack, exakt vad jag var ute efter, ett tyskt test ?

Edit: ser att artikeln är från 2010, kan det ha hänt ngt på "fotokromatlinsfronten" sedan dess?

Tack, exakt vad jag var ute efter, ett tyskt test ?

Edit: ser att artikeln är från 2010, kan det ha hänt ngt på "fotokromatlinsfronten" sedan dess?
Vad som har hänt på fotokromtfronten har jag ingen aning om, även om jag hoppas förstås
Men Tour har åtminstone publicerat två ytterligare test
och
Det senaste från 2020 är kanske det mest intressanta

Jag köpte ett par skyddsglasögon med "läsruta" på Biltema. Funkar utmärkt att se cykeldatorn med, behöver inga glasögon på avstånd längre än 40 cm.
Synd att de inte finns i gult och mörkt glas också.

Samtal med optikern idag angående glasögonbeställning.
Det går inte att kombinera Oakleys Prizm/Prizm Road går inte att kombinera med fotokromatiska egenskaper.
Oakleys fotokromatiska glas går inte heller att kombinera med polarisation enligt denna optiker. Optikern rekommenderade inte heller polariserade glas för landsvägscykling. Argumentet var att man kunde då missa hala fläckar på asfalten.
Det gick att få andra glas i Oakleys bågar i kombinationen fotokromatiska + polariserade, men då är de inte okrossbara (som Oakleys egna är).

Finns det slipbara fotokromatiska glas? De jag läst om så har det varit fotokromatiska glas med heltäckande plastlinser a la läsrutor.
Snabbreagerande glas är tydligen på G. Med eldrift o utan.

Ett exempel till på slipade glasögon, från min egen profilbild. Jag är närsynt så jag behöver dem får att se skarpt på långt håll. (Snart är jag gammal nog att inte kunna samtidigt se cykeldatorn med den här typen av slipning och då blir det inte roligt.)

Det är ett par rudy project rydon med välvda slipade klarglas. Det är inte alla glasslipare som kan göra så välvda glas, gick inte få från Hoya till exempel, dessa slipas av ett svensk företag som jag glömt namnet på (edit: Optileks). Optikern man går till brukar kunna vara lite hemliga med vilka leverantörer de har som slipar för övrigt, men Hoya är ju en av de stora. Det är mitt andra par, ytbehandlingen höll inte bra på de första, blev lite förhandling då jag tyckte att de borde hålla bättre så fick inte på garanti men i alla fall på rejäl rabatt på andra paret.

Man får inte ha för stort synfel dock, stora slipade glas innebär att de blir tjocka på det tjockaste stället så det finns gränser. Glasögonen blir ganska tunga pga stora glas, men det här helt fantastiskt stort synfält jämfört att ha nån liten insats. Så om man ligger inom intervallet det funkar så kan det helt klart vara värt. När jag kör lite ruffigare så brukar jag ha hjälmremmarna utanpå skalmarna för när man skakar runt med relativt sett tunga glasögon på näsan så känns de inte sitta så tryggt. På landsväg kan man köra med skalmarna utanpå så slipper man att stilpolisen tar en (av den anledningen). På vintern använder jag inte dessa utan kör med vanliga vardagsglasögon med tätliggande skalmar, för när jag har hjälmmössa på och har dessa grovisskalmar innanför blir det värsta luftinsläppet ?.

Jag är en förespråkare av klarglas, men så är jag ingen solglasögonanvändare i största allmänhet. Nackdelen som jag ser det med all sorts färgning och fotokramatiska är att hur mild färgning det än är så tappar man signifikant ljusstyrka vilket gör att man inte kan använda glasögonen lika länge på kvällarna på hösten. På sommaren kisar jag som Clint Eastwood, funkar för mig.

Dessutom tycker jag man ser trevligare ut när ens ögon är synliga istället för dolda bakom solglasögon :cool:?.

En nackdel när man är på långtur och tar en fikapaus är att så fort man tar av sig hjälmen så ser man ut som en tönt som har sportglasögon utan anledning, och jag ser så dåligt utan glasögon att jag måste ha dem på mig. Men det får jag bjuda på.

Jag svettas stora mängder så imma har alltid en tendens att vara ett problem med glasögon som är tättslutande runt ansiktet. Så länge jag rör mig är det inget problem, och på vår och sommar går det bra, men på höstkanten så fort man stannar immar det igen direkt. Lösningen är 1) att aldrig stanna, 2) svindyr antifog-sprej som man alltid glömmer applicera innan passet, 3) ha med sig en torkduk för att ta av sig och torka glasögon så fort man stannar, 4) lämna sportglasögonen hemma och använd vanliga luftiga vardagsglasögon med mindre synfält.

signal-2024-05-14-165559_002.jpeg

Senast ändrad:
Ni som har köpt fotokromatiska slipade glasögon vad har ni valt för färg på linserna?
Jag har bärnstensfärgade som mörknar mot brunt. I bakgrunden de gamla som var mer gula och mörknade mot brunt de också.

Uppskattar mycket den ökad kontrasten och varmare färgerna, särskilt när det är ett kallt och blått ljus ute. Jag blir gladare och det känns som att vädret är ett snäpp bättre, haha. :love:

Kör med dessa i alla väder och uppskattar dem minst lika mycket när det är mulet. Har även haft dem på löpning i mörker utan problem. Tycker ljusförlusten är försumbar i relation till fördelarna med färgtemperaturen. I solen blir de inte så mörka som "vanliga" solglasögon men för mig räcker det gott i typiska svenska landskap, året runt.

2024-03-29 13_20_34.jpg

Jag har också fotokromatiska. Funkar bra, men om du ska cyckla i Alperna eller Pyrenéerna är det inte så bra. De blir helt svarta pga stark sol uppför col du Tourmalet och sedan vid nedfarten körde jag med 80 km/hr inne i tunnel som blev ett svart hål, såg ingenting. Men i Sverige är det en bra lösning.

Väntar på mina cykelglasögon med slipade glas. Beställde ett par för ett par veckor sedan och hoppas på att få ett SMS om att de är redo att hämtas upp.
Valde fotokromatiska glas som börjar som klarglas och blir ganska så mörka när solen ligger på. Vill inte ha någon toning på glasen när jag skall in i en butik eller liknande.

Väntar på mina cykelglasögon med slipade glas. Beställde ett par för ett par veckor sedan och hoppas på att få ett SMS om att de är redo att hämtas upp.
Valde fotokromatiska glas som börjar som klarglas och blir ganska så mörka när solen ligger på. Vill inte ha någon toning på glasen när jag skall in i en butik eller liknande.
Intressant. Vilka bågar och glas blev det? Ca pris totalt?

Mycket nöjd med glasögonen. Det har väl mest att göra med passformen, att de sitter så bra helt enkelt.
Gillar också det fotokromatiska, även om jag skulle vilja ha ett snäpp eller två ljusare när man är inomhus.
Har dock erkänt kass mörkerseende, så det kanske är svårt att få det helt bra.

Var in till optikern idag och fick nya glas på garanti. Ytbeläggningen hade släppt på ena glaset, så optikern beställde snabbt hem nya glas.
Hoppas jag hade otur med det första glaset, så det inte händer igen,

Var in till optikern idag och fick nya glas på garanti. Ytbeläggningen hade släppt på ena glaset, så optikern beställde snabbt hem nya glas.
Hoppas jag hade otur med det första glaset, så det inte händer igen,
Min kära optiker avrådar stark från att tvätta/skölja glasögon i varmt vatten som de olika coatningar inte tål. Max ljummet.
Om det var därför din belaggning släppte.

Okej, skall tänka på det. Optikern gav inga skötselråd och jag hann nog mest bara köra putstrasa.
Hustruns bäst vän är gift med en optiker, när de har besökt oss har han gjort rent sina egna glasögon genom att
  • Spola av dem under kökskranen, vattentemp okänt
  • Gnugga rent med diskmedel
  • Spola rent under samma kökskran
  • Torka torrt med en mikrofibertrasa

Hustruns bäst vän är gift med en optiker, när de har besökt oss har han gjort rent sina egna glasögon genom att
  • Spola av dem under kökskranen, vattentemp okänt
  • Gnugga rent med diskmedel
  • Spola rent under samma kökskran
  • Torka torrt med en mikrofibertrasa
Han kanske håller en liten termometer i handen, väl dold för att ta vattnets temperatur utan att avslöja sig?
Röstar för att jag hade otur med det där glaset och hoppas på bättre lycka med denna uppsättning.

Vart ska man gå i Göteborg för att få bäst hjälp? Oakley och synsam?

Edit: någonstans runt 6 i synfel så kanske för illa för Oakley. Osugen på glaslinser på insidan för gillar att cykla i regn och vill inte ha imma.

Vart ska man gå i Göteborg för att få bäst hjälp? Oakley och synsam?

Edit: någonstans runt 6 i synfel så kanske för illa för Oakley. Osugen på glaslinser på insidan för gillar att cykla i regn och vill inte ha imma.
Jag har 4 i synfel och har ett par oakley flak och dom är inte mycket tjockare än modellen utan styrka .. från synsam

Jag har 4 i synfel och har ett par oakley flak och dom är inte mycket tjockare än modellen utan styrka .. från synsam
Ser sjyssta ut. Jag undrar hur mycket man får punga upp med om man ska ha ett par sådana med två uppsättningar linser med/utan solskydd, progressiva och för astigmatism. Räcker 10 tusen? Kanske idé att skaffa ett recept hos en optiker och beställa på nätet/utomlands för att komma billigare undan? 😅

Jag har abonnemang och betalar 199kr i månaden men det är en gammal kampanj. Men jag har fått sämre syn och bytt linser 2 ggr också så annars hade inte det varit värt det. Beställa online är garanterat billigare om man ska köpa

Jag har abonnemang och betalar 199kr i månaden men det är en gammal kampanj. Men jag har fått sämre syn och bytt linser 2 ggr också så annars hade inte det varit värt det. Beställa online är garanterat billigare om man ska köpa
Senast beställde jag glasögon från UK, men det var innan Brexit. Då var det förmånligast därifrån. Vet inte vad som gäller nu. Jag får kolla upp lite priser runt om i EU. Jag lägger definitivt inte 2400:-/år på glasögon, så abonnemang går nog bort för min del.

Senast beställde jag glasögon från UK, men det var innan Brexit. Då var det förmånligast därifrån. Vet inte vad som gäller nu. Jag får kolla upp lite priser runt om i EU. Jag lägger definitivt inte 2400:-/år på glasögon, så abonnemang går nog bort för min del.
Nä man ska behöva byta linser rätt ofta för att det ska gå runt. Själv har jag bytt 2 gånger till en kostnad på runt 6500 totalt varje gång som ingår i 199kr/månaden

Jag är rätt ny med glasögon. Har med ålderns rätt börjat få svårt att se textremsan och vägskyltar. Så nu har jag glasögon när jag tittar på tv och kör bil och så. Jag märker absolut att jag skulle vilja se bättre även när jag cyklar och åker utför på vintern också. Men det är dyrt med slipade sportglas (och jag lyckas inte behålla ett par så väldigt många år innan jag tycker de behöver bytas pga repor) och verkar lite knöligt med glasinsatser på insidan.

Så hur fungerar det med linser innanför vanliga sportglasögon och goggles? Finns det några nackdelar för svettig cykling eller kall skidåkning?

Jag är rätt ny med glasögon. Har med ålderns rätt börjat få svårt att se textremsan och vägskyltar. Så nu har jag glasögon när jag tittar på tv och kör bil och så. Jag märker absolut att jag skulle vilja se bättre även när jag cyklar och åker utför på vintern också. Men det är dyrt med slipade sportglas (och jag lyckas inte behålla ett par så väldigt många år innan jag tycker de behöver bytas pga repor) och verkar lite knöligt med glasinsatser på insidan.

Så hur fungerar det med linser innanför vanliga sportglasögon och goggles? Finns det några nackdelar för svettig cykling eller kall skidåkning?
Linser har nästan inga nackdelar förutom att det är meckigt. Jag körde linser i 20 år. Hade sådana som satt i 1-2 månader i stöten. Togs aldrig ur och aldrig meckig rengöring.

Men en dag kom ett mejl om att de linserna inte tillverkades längre så jag körde glasögon i väntan på orken att byta sort. Men nu har jag blivit för van med glasögon att jag skiter i det. Beställt slipade sportbrillor istället.

Så korta svaret, hittar du en lins som du trivs med så kan du absolut ha den bakom vanliga sportbrillor, goggles osv .

Linser har nästan inga nackdelar förutom att det är meckigt. Jag körde linser i 20 år. Hade sådana som satt i 1-2 månader i stöten. Togs aldrig ur och aldrig meckig rengöring.

Men en dag kom ett mejl om att de linserna inte tillverkades längre så jag körde glasögon i väntan på orken att byta sort. Men nu har jag blivit för van med glasögon att jag skiter i det. Beställt slipade sportbrillor istället.

Så korta svaret, hittar du en lins som du trivs med så kan du absolut ha den bakom vanliga sportbrillor, goggles osv .
Tack! Då ska jag prova det!

Om det är kontaktlinser du menar så är min erfarenhet att det kan bli klurigt att få till det om man samtidigt börjar få ålderssynthet, dvs börjar behöva läsglasögon för att kunna läsa liten text på nära håll osv.

Jag vet att en del äldre orienterare kör med en en närlins för att kunna läsa kartan, samt en avståndslins för att kunna se på håll (om man har problem med närsynthet). Själv har jag upplevt att jag känner mig lite snurrig i huvudet av att bara gå omkring med en avståndslins, så det känns inte som en hållbar lösning för mig. Jag tycker att jag tappar avståndsbedömningen, ungefär som om jag bara skulle se med ett öga.

Jag tror därför mer på progressivt slipade sportglasögon för min del, åtminstone v.g. cykling då jag ändå gärna vill ha glasögon vid cykling + kunna läsa liten text på kartor, elektroniska gadgets osv.

Om det är kontaktlinser du menar så är min erfarenhet att det kan bli klurigt att få till det om man samtidigt börjar få ålderssynthet, dvs börjar behöva läsglasögon för att kunna läsa liten text på nära håll osv.

Jag vet att en del äldre orienterare kör med en en närlins för att kunna läsa kartan, samt en avståndslins för att kunna se på håll (om man har problem med närsynthet). Själv har jag upplevt att jag känner mig lite snurrig i huvudet av att bara gå omkring med en avståndslins, så det känns inte som en hållbar lösning för mig. Jag tycker att jag tappar avståndsbedömningen, ungefär som om jag bara skulle se med ett öga.

Jag tror därför mer på progressivt slipade sportglasögon för min del, åtminstone v.g. cykling då jag ändå gärna vill ha glasögon vid cykling + kunna läsa liten text på kartor, elektroniska gadgets osv.
Ja, just det. Det kan bli ett problem förstås. Jag kan ju prova genom att sporta lite med mina vanliga glasögon, som inte är progressiva.

Tillbaka
Topp