(OT) Riktningsstabila sommardäck (bil).

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------

> Vad finns det för volvomodell som är ovanlig?
> P1800 undantaget möjligtvis.

Nja, nu sa jag bara att den inte var den vanligaste :)
Det är en C70 coupe. Inte jättepraktisk, men jag gillar den. Och det går att ha cykeln på taket.

BOFH skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vad finns det för volvomodell som är ovanlig?
> > P1800 undantaget möjligtvis.
>
> Nja, nu sa jag bara att den inte var den
> vanligaste :)
> Det är en C70 coupe. Inte jättepraktisk, men jag
> gillar den. Och det går att ha cykeln på taket.

Ja den ser man ju faktiskt inte så ofta. I synnerhet faceliftmodellen.

Rattnalle skrev:
> BOFH skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > Står det inget om alternativa
> däcksstorlekar?
> >
> >
> > nope.
> > Det är inte den vanligaste volvo-modellen
> direkt.
> > De tänkte sig väl att det skulle vara lite
> > exklusivt eller nåt.
>
> Vad finns det för volvomodell som är ovanlig?
> P1800 undantaget möjligtvis.

780?

/Johan

JojjeM skrev:

> 780?
>
> /Johan

och 262c förstås :)

Rattnalle skrev:
> BOFH skrev:
> -----
> > Rattnalle skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > Vad finns det för volvomodell som är
> ovanlig?
> > > P1800 undantaget möjligtvis.
> >
> > Nja, nu sa jag bara att den inte var den
> > vanligaste :)
> > Det är en C70 coupe. Inte jättepraktisk, men
> jag
> > gillar den. Och det går att ha cykeln på
> taket.
>
> Ja den ser man ju faktiskt inte så ofta. I
> synnerhet faceliftmodellen.

Kanske missar något, men "nya" looken finns ju inte som coupe så där har du kanske en naturlig förklaring :)

perzzon skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > BOFH skrev:
> >
>
> > -----
> > > Rattnalle skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > >
> > > > Vad finns det för volvomodell som är
> > ovanlig?
> > > > P1800 undantaget möjligtvis.
> > >
> > > Nja, nu sa jag bara att den inte var den
> > > vanligaste :)
> > > Det är en C70 coupe. Inte jättepraktisk,
> men
> > jag
> > > gillar den. Och det går att ha cykeln på
> > taket.
> >
> > Ja den ser man ju faktiskt inte så ofta. I
> > synnerhet faceliftmodellen.
>
> Kanske missar något, men "nya" looken finns ju
> inte som coupe så där har du kanske en naturlig
> förklaring :)

Inte ens reflekterat över. Inte tittat så noga att jag kunnat se skillnad på plåtcab och vanligt tak.

Men ja jag ser mig besegrad i att det finns ett par ovanliga modeller men att någon skulle ha dem som bruksbil känns mindre sannolikt :-)

Man är inte låst till däcksdimensionerna som står i registreringsbeviset ens för helfordonsgodkänd bil.

Bilprovningen hade lite information som var lättbegriplig, http://www.bilprovningen.se/Privat/Kundservice/Fragor-och-svar/Dackfragor.html

- Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h
- Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
- Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
- Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

Tyskarna kan vara väldigt petiga. Ej godkänd dimension kan innebära bärgning, om man skulle ha oturen att bli undersökt.

Har TS kör däck ännu?
Teknikens Värld testar sommadäck just i dimensionen 225/45-17. Vinnare totalt är Continental SportContact 5. Vinner även komfortronden: "presterar med fin marginal testets bästa komfort. Däcket är tyst, det hanterar vägens ojämnheter bra och det ger bilen en behaglig riktningsstabilitet som gör långfärden mer avslappnad."

Senast ändrad:
Oskar skrev:
> ...och varför Conti SportContact inte är ett
> vettigt alternativ för TS har också behandlats.

Jag kan inte hitta inlägget där TS skriver att inte det är ett alternativ.

För att dom slits snabbt eller vadå?
Är det verkligen värre än andra däck i samma dimension? Det är ju främst de litr mer sportiga modellerna som finns i 45-profil.

Jag köpte precis nya däck Premiun Contact5 som jag monterade förra helgen. Däcket är MYCKET tystare än förra däcket som var Pirelli Cinturato P7 (och som sitter på original). Finns dock ej som 225/45-17 (jag har 225/55-16).

Innan dess hade jag Pirelli Cinturado P7 i dimension 245/45-17. Dom lät som att man körde bil i Niagrafallet! Stötiga var dom också. Spårade gjorde dom inte så mycket men 16" är mycket skönare och mer avslappnad styrning.

Senast ändrad:
Har det hänt något sedan 2015 eller är det Conti som rekommenderas fortfarande?

195/45R17​

Pirelli P Zero satt original, nu har jag Goodyear Eagle F1 GSD3 som varit ok men lite "nervösa" tycker sambon. ;)
Inte heller de tystaste däcken, dubbdäcken är nästan tystare!

Har det hänt något sedan 2015 eller är det Conti som rekommenderas fortfarande?

195/45R17​

Pirelli P Zero satt original, nu har jag Goodyear Eagle F1 GSD3 som varit ok men lite "nervösa" tycker sambon. ;)
Inte heller de tystaste däcken, dubbdäcken är nästan tystare!
Har du möjlighet att gå ner till 16 tum så har du Michelin Primacy 4+ i 195/55 R16 som är ett tystare och bekvämare däck med mindre risk för att spåra.

Ah, en tråd för mig! Hur i helsike vet man vad alla bokstavskombinationer betyder? Här exempelvis är det två däck med identiska mått, men det är nåt som skiljer. Frågan är vad.

Edit: Ignorera dimensionen dock. Ska vara 225/45R17 istället.

Screenshot 2024-04-23 at 21.26.53.png

Senast ändrad:
En kvalificerad gissning är att det dyrare däcket har bättre fälgskydd. FP står väl för flange protection. Kör du för nära trottoarkanten skaver du inte på fälgen utan på nån gummilist typ… är väl tanken iaf..

De skiljer sig åt i bränsleeffektivitet och våtgrepp.
Det dyrare drar lite mindre bränsle men har sämre våtgrepp.

En kvalificerad gissning är att det dyrare däcket har bättre fälgskydd. FP står väl för flange protection. Kör du för nära trottoarkanten skaver du inte på fälgen utan på nån gummilist typ… är väl tanken iaf..
Låter troligt men det där "+" före FP är oklart. Måste ju vara nåt mer som skiljer när det inte är samma rullmotstånd och våtgrepp. Fälgskydd är väl bara en utstående gummilist?

Tack! Grymt frustrerande att det är så jäkla usel info, även på tillverkarnas hemsidor. Halvt omöjligt att veta vad man ska köpa när det finns ett dussin däck med exakt samma mått, belastnings- och hastighetsindex, men nåt icke uppenbart annat som skiljer men som inte framgår.
Fast i ditt exempel ovan var det väl ganska tydligt att det skiljde i bränsleeffektivitet och våtgrepp.
För övrigt tror jag inte "+"-tecknet betyder någonting annat än att vara skiljetecken. De hade bara petat in det på det ena däcket men inte på det andra.

Ofta finns det tillverkar- eller modellspecifika däck där de anpassat något minimalt till just den modellen. Kan vara något så enkelt som skum på insidan av däcket för att få lägre däckljud eller någon minimal skillnad i stommens styvhet etc.

Det är en djungel helt klart.

Kika på threadwear, det är inte säkert det är samma gummi. Generellt har du bättre grepp i ett däck med lägre vilket kan förklara det värderade bättre våtgreppet ovan.

Däck till bil är svårare än däck till en Ripley :)
Och betydligt dyrare att prova sig fram.

Fast i ditt exempel ovan var det väl ganska tydligt att det skiljde i bränsleeffektivitet och våtgrepp.
För övrigt tror jag inte "+"-tecknet betyder någonting annat än att vara skiljetecken. De hade bara petat in det på det ena däcket men inte på det andra.
Det är ju uppmätta värden och inte något som tillverkaren specar, så det gör det bara ännu mer obegripligt att två identiska däck (enligt tillverkaren) har tämligen olika egenskaper.

Edit: Just nu har jag Dunlop-nånting med "run flat", vilket enligt de flesta suger. Har inte så mkt att jämföra med, men eftersom de är tämligen slut fram så tänkte jag byta till nåt som väsnas mindre. Då troligen med mindre stabila däcksidor.
Steg ett borde ju vara att inte köpa däck med högre hastighets- och belastningsklass än nödvändigt, för det gör dem rimligen styvare. Vilket borde ge sämre rull, sämre komfort och mer oväsen.
Har 225 fram och 245 bak, men tänker 225 runtom istället. Om inte annat kan man rotera hjulen med slitaget, för nu är fram avsevärt mer slitna än bak (hjulinställningarna nyligen kollade och perfekta).

Och angående trådens ursprungliga ämne så spårar nuvarande hjul nåt fruktansvärt mycket mer än vinterdäcken som är 195 breda (och troligen betydligt mindre styva).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp