(OT) Riktningsstabila sommardäck (bil).

Bert

Aktiv medlem
Nån som är i däckbranschen här? Söker däck som inte följer alla fördjupningar i asfalten utan strävar rakt fram. Saab 93 sportcombi.... Några tips?

När jag körde 93 tyckte jag Continental Sport Contact var bra.
Pirell P6 som bilen kom med var odugliga.
Har även kört på en av de dyrare Kumho som funkat bra.

Luzen skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag körde 93 tyckte jag Continental Sport
> Contact var bra.
> Pirell P6 som bilen kom med var odugliga.
> Har även kört på en av de dyrare Kumho som
> funkat bra.

Håller med! Körde sport contact 4 & 5 på min 9-3 med v6. 235*45/17. Börjar inte spåra förrän det är dags att byta däcken.
Tyvärr är sportcontact lite för bra, dvs mjuka så de slits ganska fort.
Rekommenderar att köpa från däckonline för lägsta pris.

+1 på Continental.
Är stor skillnad mot billigare märken som jag prövat när det gäller spårkänsligheten.

Frid!

Mtp hur dåliga vägarna ofta är så spelar det ingen roll vad man har för däck. Det spårar iaf...

Generellt kan jag säga att feta sulor är ganska överskattat sen är det bara att välja nåt från topp 10

Bert skrev:
> Nån som är i däckbranschen här? Söker däck
> som inte följer alla fördjupningar i asfalten
> utan strävar rakt fram. Saab 93 sportcombi....
> Några tips?

Ringtryck rätt?
Framvagnen rätt inställd map vinklar?
Alla bussningar och länkar i framvagnen i gott skick?
Dämpare och fjädrar hela och korrekta?
Rätt fälgar med rätt offset?

:)

Jag ser att flera här ovan rekommenderar Conti SportContact till någon som vill ha däck som INTE spårar. SportContact slits snabbt (om man inte är superförsiktg med gaspedalen) och då blir det jävligt spårkänsligt.

För övrigt är Kristoffer R:s tips här ovan såklart jätteviktiga att tänka på. Och handen på hjärtat; hur många gör t.ex. en fyrhjulsinställning på sin bil med jämna mellanrum?

Bilen går mkt mer riktningsstabilt med vinterdäcken som är 1 cm smalare. Men tror jag ska fortsätta med samma dimension som förut på sommardäcken. Tack för svar.

Fälgar med rätt et om du kör annat än orginal, sen undvika så kallade pilmönster på däcken. Kör själv på continental sport och även falken har funkat bra , iofs 235 30 20 men går spikrakt.?

Bert skrev:
> Bilen går mkt mer riktningsstabilt med
> vinterdäcken som är 1 cm smalare. Men tror jag
> ska fortsätta med samma dimension som förut på
> sommardäcken. Tack för svar.

Troligen är det mer en fråga om att vinterdäcken är allmänt mjukare i såväl gummiblandning som stomme och att mönstret med klackar viker sig istället för att påverkas av det som händer på vägen. Kanske har du även en mindre fälgdiameter och högre profil.

De är egentligen inte mer riktningstabila utan agerar mer som ett filter och bakom ratten upplever du minskad spårkänslighet. Ursäkta semantiken. :)

Om du eftersträvar den typen av beteende kan du försöka hitta ett "mjukt" däck. Den enklaste lösningen är förstås att gå ner i fälgstorlek.

Toleranserna för en "fabrikshjulinställning" är ganska stora. Det kan göra stor skillnad att ställa det exakt rätt.

Likaså det jag skrev om bussningar i framvagnen mm. Ofta smyger slitaget sig på gradvis när milen tickar på och är svårt att sätta fingret på och behöver inte heller ge "utslag" på besiktningen.

Ett byte kan ge en aha-upplevelse. Det är lite som att byta växelvajrar på cykeln, bara våldsamt mycket dyrare... :)

Continental Premium Contact 5 vann de flesta testerna förra året för "icke sportiga" däck (tror att det är sådana du bör ha, och inte Sport Contact om dina nuvarande sommardäck spårar). Sägs var bekväma och riktningsstabila. Jag ska själv testa dem i vår när jag köper nya sommardäck.

H. skrev:
> Är riktningsstabila ett annat ord för långsam
> återkoppling?

Nej inte direkt. Men däck som har snabbare återkoppling ( "sportiga" breda däck med låg profil) ger oftare problem med spårning. Men det beror lite på vad man menar med "riktningsstabil". Lågprofildäck går stabilare i hög fart men kräver ofta "passning" (små korrigeringar med ratten) vid körning rakt fram. Mjuka högprofilhjul kan kännas svajiga i hög fart men kan i normal motorvägsfart köras med ett finger på ratten typ.

Jag säger också smalare med högre profil. Efter att ha provat att köra 235/35-19 en sommar så vill jag aldrig ha annat än 15"-fälgar på bilen igen. Dels för komforten men också för att bilen är så mycket lugnare på vägen, i synnerhet de värst tjälskadade vägarna.
Då har jag också gjort en fyrhjulsinställning nyligen.

Nu kör jag en stor och slö S80 men ärligt talat är ju de flesta normala bilar så osportiga att lågprofilhjulen inte tillför något. 9-3an är väl en ungefär lika tung container som min bil.

Rattnalle skrev:
> Jag säger också smalare med högre profil. Efter
> att ha provat att köra 235/35-19 en sommar så
> vill jag aldrig ha annat än 15"-fälgar på bilen
> igen. Dels för komforten men också för att
> bilen är så mycket lugnare på vägen, i
> synnerhet de värst tjälskadade vägarna.
> Då har jag också gjort en fyrhjulsinställning
> nyligen.
>
> Nu kör jag en stor och slö S80 men ärligt talat
> är ju de flesta normala bilar så osportiga att
> lågprofilhjulen inte tillför något. 9-3an är
> väl en ungefär lika tung container som min bil.
+2

Smalare på samma fälgar tror jag inte funkar. Och nya fälgar blir för dyrt, det är ju inte en cykelrelaterad utgift :)

Bert skrev:
> Smalare på samma fälgar tror jag inte funkar.
> Och nya fälgar blir för dyrt, det är ju inte en
> cykelrelaterad utgift :)

jo det funkar. Googla lite på tyskstuk :)

Är det 17"?
Bäst blir det antagligen om du bytet till 16" i så fall.
Vet inte vad det är för dimension på en 9-3 men om det sitter tex 225/45-17 kan du byta till 205/55-16. Kräver ju nya fälgar dock men är antagligen värt det. Jag bytte från 245/45-17 till 225/55-16 och det blev en otrolig skillnad i framförallt ljudnivå, men även komfort.

Som tidigare varit uppe så är det bredden på däcken som påverkar spårkänsligheten.

Du behöver ett däck som är mjukt i stommen som ett vinterdäck.

Jag rekommenderar Michelin Primacy HP eller 3.

och jag är i däcksvängen sen 10 år/50000 däck senare

geologen skrev:
> Jag önskar så att det blir mode med smala, höga
> däck. I stället för skiten som de sätter på
> bilarna nu.

+1!
Speciellt med det vägnät vi har här Sverige så blir det både stötigt, spårigt och bullrigt (pga den grova asfalten). Samma sak med de allt vanligare sportpaketen Helt obegripligt hur man helt frivilligt (eller till och med betalar extra) vill förstöra komforten på en annars jättebekväm familjebil genom att utrusta den med stenhård fjädring och breda hjul. En 80-talsbil har ju ofta bättre fjädringskomfort än en helt ny bil från 2015. Dessutom så är många bilars antisladdsystem kalibrerat för standarddimension på däck, och det bättre greppet på torr asfalt som breda däck ger gör att en del bilar (främst SUV:ar och pickuper) riskerar att välta eller att däcken krängs av vid kraftig undanmanöver.

Senast ändrad:
+1 fattar inte dom som sätter på lågprofildäck på en bil och tror dom får en tävlingsbil bara för det , som att sminka en gris.

Supertramp skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag önskar så att det blir mode med smala,
> höga
> > däck. I stället för skiten som de sätter
> på
> > bilarna nu.
>
> +1!
> Speciellt med det vägnät vi har här Sverige så
> blir det både stötigt, spårigt och bullrigt
> (pga den grova asfalten). Samma sak med de allt
> vanligare sportpaketen Helt obegripligt hur man
> helt frivilligt (eller till och med betalar extra)
> vill förstöra komforten på en annars
> jättebekväm familjebil genom att utrusta den med
> stenhård fjädring och breda hjul. En 80-talsbil
> har ju ofta bättre fjädringskomfort än en helt
> ny bil från 2015. Dessutom så är många bilars
> antisladdsystem kalibrerat för standarddimension
> på däck, och det bättre greppet på torr asfalt
> som breda däck ger gör att en del bilar (främst
> SUV:ar och pickuper) riskerar att välta eller att
> däcken krängs av vid kraftig undanmanöver.

+1 på höga smala däck som ger en bättre komfort i laglig fart på svenska normalvägar.

Saab 9-3 har oftast smalare och högre däck på mindre fälgar än vad Bert har på sin bil.
9-3 med breda 17 tums hjul är känsligare för spårig vägbana än 9-3 med smalare hjul, speciellt med vissa "piratfälgar" som breddar mer utåt.
Har man dessutom sänkta fjädrar så blir det ännu känsligare, speciellt om man inte har stötdämpare avsedda för sänkta fjädrar. Vill man ha en låg bil så är fabrikens "sportpaket" att föredra.

Byter man till andra däck på 9-3 sportsedan och sportkombi så ska antisladdsystemet programmeras med däckfabrikat, modell och dimension enligt listan i bilens programvara. Finns ej däcket i listan så kan man lägga in vissa mått manuellt.
Denna programmering görs sällan vid däckbyte, och ärligt talat så tror jag inte många skulle märka någon skillnad.
Men är den 9-3 som tråden ursprungligen handlade om en sportsedan/kombi, så har den inte ett fast kalibrerat värde i antisladdsystemet.

Oj vad tekniskt det blev nu. Bilen är köpt beg. och fälgarna är Saab lättmetallfälgar. Antingen ingick dom i Vector-paketet eller också var det ett tillval av den första ägaren. Även jag minns tiden när man körde på 165-15 t.ex..... Men nu är det som det är....

Nu har Bert 17"fälgar så han kan inte åka ngt annat än detta utan att byta fälgar, man kan tycka vad man vill om komforten i Volvo 245 med 165/80-15 men den bilen har ju inte TS.

Välj de kända fabrikaten, Michelin, Continental , Nokian. Alla dessa gör bra däck, som några skrivit tidigare i tråden så slits Continental ganska så fort, men det är ingenting emot Pirelli Pzero som satt på bilarna när de var nya.
Michelin anses som i branschen som ett problemlösardäck, när inget annat funkar tar man Michelin då det är överlägset rundast, bäst balans osv.

Nu kommer det alltid finnas andra som tycker helt annorlunda än jag,

Många har bra svar verkar det som. Prova en enkel grej, pumpa i mycket tryck å se hur det funkar. Hade ett par 215 40 18 på en mitsubishi som spårade extremt mycket. när jag ökade trycket från 2.5 till ca 2,8plus så spårade den inget alls nästan.

Fast med tanke på att de större fälgarna verkar dyrare begagnade så tror jag att det går att köpa en ny uppsättning bättre begagnade nya fälgar, nya däck till dem och sedan sälja fälgarna för samma pengar som bara däcken. Dessutom är däcken billigare i smalare storlekar med hög profil.

Rattnalle skrev:
> Fast med tanke på att de större fälgarna verkar
> dyrare begagnade så tror jag att det går att
> köpa en ny uppsättning bättre begagnade nya
> fälgar, nya däck till dem och sedan sälja
> fälgarna för samma pengar som bara däcken.
> Dessutom är däcken billigare i smalare storlekar
> med hög profil.

+1

Jag gick plus när jag köpte original 16" på Blocket och sålde mina original 17". Finns gott om dumskallar som köpt nya stora fälgar och vill bli av med dom gamla små. :-) Men kolla noga att du får rätt ET (inpressningsdjup, anges i mm och avgör hur långt ut från navet mitten av fälgen hamnar).

Senast ändrad:
Som bonus sparade jag en jävla massa ofjädrad vikt i bytet från 19 till 15 tum. Helt galen viktskillnad när jag släpade runt på båda vid bytet.

Johnnyrubber skrev:
> Nu har Bert 17"fälgar så han kan inte åka ngt
> annat än detta utan att byta fälgar, man kan
> tycka vad man vill om komforten i Volvo 245 med
> 165/80-15 men den bilen har ju inte TS.
>
> Välj de kända fabrikaten, Michelin, Continental
> , Nokian. Alla dessa gör bra däck, som några
> skrivit tidigare i tråden så slits Continental
> ganska så fort, men det är ingenting emot
> Pirelli Pzero som satt på bilarna när de var
> nya.
> Michelin anses som i branschen som ett
> problemlösardäck, när inget annat funkar tar
> man Michelin då det är överlägset rundast,
> bäst balans osv.
>
> Nu kommer det alltid finnas andra som tycker helt
> annorlunda än jag,

Näh.

Jag kapar med en helt annan fråga. Jag kollade lite för nyfikenhetens skull hur utbudet såg ut om jag skulle gå ner en storlek i bredd på sommardäck. Då hamnar jag på dimensionen 195/70-15. Nästan alla däck i den dimensionen är "cargodäck" för lätta lastbilar. Vad skiljer såna däck från personbilsdäck egentligen?

Rattnalle skrev:
> Jag kapar med en helt annan fråga. Jag kollade
> lite för nyfikenhetens skull hur utbudet såg ut
> om jag skulle gå ner en storlek i bredd på
> sommardäck. Då hamnar jag på dimensionen
> 195/70-15. Nästan alla däck i den dimensionen
> är "cargodäck" för lätta lastbilar. Vad
> skiljer såna däck från personbilsdäck
> egentligen?

Ganska mycket gissning från mig nu, men...
Jag gissar att "cargodäck" är gjort för att tåla tyngre fordon men lägre hastigheter.
Förmodligen har däcket fler kord-lager och är styvare och tyngre än ett personbilsdäck.
Jonnyrubber får gärna rätta mig.

Lars.E skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kapar med en helt annan fråga. Jag kollade
> > lite för nyfikenhetens skull hur utbudet såg
> ut
> > om jag skulle gå ner en storlek i bredd på
> > sommardäck. Då hamnar jag på dimensionen
> > 195/70-15. Nästan alla däck i den dimensionen
> > är "cargodäck" för lätta lastbilar. Vad
> > skiljer såna däck från personbilsdäck
> > egentligen?
>
> Ganska mycket gissning från mig nu, men...
> Jag gissar att "cargodäck" är gjort för att
> tåla tyngre fordon men lägre hastigheter.
> Förmodligen har däcket fler kord-lager och är
> styvare och tyngre än ett personbilsdäck.
> Jonnyrubber får gärna rätta mig.

Det är ungefär så långt jag tänkt också. Men med en totalvikt på 2 ton gissar jag att min bil är tyngre än en del små lätta lastbilar typ Caddy. För de större med totalvikter på 3,5 ton köper jag att det kan behövas lite kraftigare däck. Men jag har inte kört några i den större klassen med de däcksdimensionerna.

Frågan är skapligt teoretisk eftersom jag egentligen inte har något större skäl att inte köra på ursprunglig storlek, 10mm i bredd lär inte göra så mycket för bränsleförbrukningen på en så stor bil. Det är i låga hastigheter automaten blir törstig ändå.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp