Retro mtb:s!!!

Finns ju gott om begagnade vevpartier i gott skick att välja bland istället för att köpa nytt. De är dessutom snyggare och antagligen av bättre kvalitet än det som går att köpa nytt nuförtiden.
Jag brukar inte ha turen på min sida när jag köper gamla cyklar. På dom få cyklar jag köpt har klingorna varit slitna på dom flesta. Men vevpartier som inte är slutkörda måste existera där ute, jag får börja spana lite. @n3wton erbjudande lät helt klart intressant.

Antar att behovet av 3-delat är ganska litet när man har fler växlar baktill. Spannet man får med 3-delat och en säg 11-36-kassett är ju helt enormt. Jag har tolkat det lite som att man i mtb-cyklarnas ungdom köpte en cykel som man använde till allt från att cykla till skolan som att cykla på stig, dvs lite allround utan specificerat användningsområde. För stig har man många för tunga växlar, för väg har man många för lätta. Vet man hur man kommer använda cykeln går det att snäva in sig rejält. Bra eller dåligt vet jag dock inte..

Jag lever i min lilla bubbla och har full förståelse för att man bedriver olika typer av cykling etc, men om man saknar så låga växlar man får med en "vanlig" lillklinga fram när man kör tvådelat istället så känns det spontant inte som att man någonsin använder storklingan och de riktigt höga växlarna på ett tredelat vevparti, så då skulle man istället kunna köra tvådelat men med mindre klingor.

Som Valdemar hann skriva innan så finns det ju därtill en helt enorm mängd gamla vevpartier att roa sig med. Jag köpte nyligen en hel STX-grupp där det råkade följa med en hel, fullt fungerande cykel för blott 500 kr totalt. Den är i närapå nyskick och klingorna på den skulle man kunna cykla jorden runt på innan de är utslitna. Nu var just vevpartiet inte det där fina (men dumma pga nitade klingor) som du la upp på bild men väl ett någorlunda stiligt. Det tror jag inte kommer till användning så det kan jag skicka över till dig om det inte blir några ändringar i byggplanerna för en barncykel.
Som du säger så är det ju en fråga om man faktist behöver 3x9 och den enorma utväxlingen det ger. Jag har dock varit ganska avogt inställd till att byta upp mig mot ett mindre antikt växelsystem.

När jag var ute i höstas med Miyatan var jag upp över 1500 meters höjd ett antal gånger och när jag korsade bergsmassivet Pindos i Grekland kom jag upp på 1710m.ö.h. Minsta klingan fram är 22-tandad och då hade jag en 8-delad kassett med 32-tandad lättaste växel. Jag låg ofta på den växelkombinationen uppför och hade önskat mig lättare växlar. Min cykel vägde givetvis en hel del med packning, den utväxlingen är säkert inte nödvändig på lättare cyklar.

Vid cykling på platt mark låg jag allt som oftast på största klingan fram. Jag skulle väl vilja hävda att jag använder mig av hela spannet som 3x9 ger och att byta rakt av till 2x9 är inget jag är sugen på att göra.

Det går förstås att köra 10 eller 11-delat bak istället för 9-delat, men jag uppskattar enkelheten och stryktåligheten med 8 och 9-delat. Dessutom är delar lätta att få tag på.

Om ditt vevparti inte går åt till en barncykel låter det helt klart intressant.

Som du säger så är det ju en fråga om man faktist behöver 3x9 och den enorma utväxlingen det ger. Jag har dock varit ganska avogt inställd till att byta upp mig mot ett mindre antikt växelsystem.

När jag var ute i höstas med Miyatan var jag upp över 1500 meters höjd ett antal gånger och när jag korsade bergsmassivet Pindos i Grekland kom jag upp på 1710m.ö.h. Minsta klingan fram är 22-tandad och då hade jag en 8-delad kassett med 32-tandad lättaste växel. Jag låg ofta på den växelkombinationen uppför och hade önskat mig lättare växlar. Min cykel vägde givetvis en hel del med packning, den utväxlingen är säkert inte nödvändig på lättare cyklar.

Vid cykling på platt mark låg jag allt som oftast på största klingan fram. Jag skulle väl vilja hävda att jag använder mig av hela spannet som 3x9 ger och att byta rakt av till 2x9 är inget jag är sugen på att göra.

Det går förstås att köra 10 eller 11-delat bak istället för 9-delat, men jag uppskattar enkelheten och stryktåligheten med 8 och 9-delat. Dessutom är delar lätta att få tag på.

Du har ju stor erfarenhet av vad som funkar, så där är det garanterat bara att lita på vad du själv tror på helt enkelt!? Jag gillar också äldre grejer som har en helt annan robusthet än de nyare, även om jag i praktiken mest kör 11-delat...

Jag ska riva den där cykeln och återkommer gällande vevpartiet!?

Jag använder också alla klingor fram, även på en liten kvällstur som idag ?
Kanske snarare att jag inte använder minsta drevet bak lika ofta isåfall.
Har haft både 1x, 2x, 3x och 7, 8, 9, 11, 12 delat (inte i alla kombinationer) och tycker att det finns olika fördelar men att jag kan sakna omfånget ibland när jag inte kör 3x. Men är en sån som gärna kör en cykel på många olika underlag som @n3wton var inne lite på.

Ja, det beror ju helt på hur man cyklar, var och i vilken hastighet. Jag har t ex låg kadens i backar och står gärna och bryter = liten nytta av små klingor. För @LWB som kör mycket högre kadens är det förstås en helt annan sak. Jag har t ex tvådelat 52/39 på min gruscykel med 11-34 bak och har aldrig behov av några lättare växlar. Kommer troligen aldrig cykla i Alperna eller liknande, men jag gissar att jag skulle kunna ångra mitt val av utväxling då…

Sen spelar ju omkretsen på däcket en viss roll. Har inte räknat så mycket på det men kanske borde? Fast känns det bra så känns det ju bra.

Hur ser framtiden ut för 3-delade vevpartier?

Med Shimanos nya Cues-gruppset för 9,10 och 11-delade drivlinor verkar det som att Shimano droppar 3-delade vevpartier helt och hållet.

När jag gjorde en snabb sökning på olika webbutiker hittade jag inte så många alternativ, det är mest äldre, billiga varianter med nitade klingor från Shimano.

Det jag kunde hitta som lät något så när vettigt var Shimano Acera FC M361. Vevpartiet har utbytbara klingor med bcd 4x104. Rejäl nedgradering i utseende och säkerligen kvalitet i jämförelse mot vevpartierna som sitter på våra retro-mtbs.
Visa bilaga 695077
Det andra vettiga alternativet var Sunrace M9, också med utbytbara klingor med bcd 4x104
Visa bilaga 695076
Finns det fler alternativ jag missat?

Istället för att byta hela vevpartiet går det ju givetvis att bara byta klingor. Problemet som jag funnit är att dom få retro Shimano-vevpartier jag är bekant med har haft bcd på 5x94. Det är få ställen jag hittat som har klingor med den bultdelningen och att byta samtliga klingor verkar då kosta över 1000kr, samtidigt som båda vevpartier listade ovan kostar under 500kr styck. Finns det äldre Shimano vevpartier med vettigare bultcirkeldelning eller alternativt någon butik som säljer billiga klingor för 5x94?

Jag ställer frågan för jag misstänker att Shimano LX vevpartiet på min Miyata börjar ha gjort sitt, även om jag brukar vara ganska dålig på att bedöma slitage:
Visa bilaga 695080Visa bilaga 695079Visa bilaga 695078
Jag har nyligen bytt till 9-delad drivlina och har vissa missljud efteråt som jag inte diagnostiserat helt. Om jag ska ut och touringcykla med den här cykeln vet jag inte om jag kan lita på vevpartiet som sitter på. Jag har även ett vevparti med 5x94 bcd där alla klingor är utbytbara, men det verkar nästan inte lönt att byta klingor, billigare med nytt vevparti.
Stora klingan ser ut att ha rätt mycket liv kvar i sig, mittenklingan tycker jag ser mest sliten ut. Men även där är det inte superslitet.
Ser förresten det nu att klingorna inte är rätt vridna på veven. Den lilla klacken som syns på bild tre är tänkt att linjera med veven.

Stora klingan ser ut att ha rätt mycket liv kvar i sig, mittenklingan tycker jag ser mest sliten ut. Men även där är det inte superslitet.
Ser förresten det nu att klingorna inte är rätt vridna på veven. Den lilla klacken som syns på bild tre är tänkt att linjera med veven.
Agree! ser verkligen helt ok ut :) hade absolut nöjt mig med att byta mittenklingan!

Snygg hoj!
Jag håller också på att sätta på korg fram och måste göra om vajern till bromsen. Tänker att V broms kan vara ett bra alternativ, annars måste jag höja cantilevern en decimeter ungefär.
Har du bytt bromsar inklusive handtag? Eller kan det funka med att bara sätta på V broms med gamla alivio reglage?
Det går rent teoretiskt att köra v-broms med cantihandtag om jag inte missminner mig men det kräver en satans tajt justering eftersom v-broms drar mer vajer och det blir aldrig riktigt bra är min uppfattning. I så fall värt att investera i ett par nya handtag också, brukar inte vara så dyrt.

Det går rent teoretiskt att köra v-broms med cantihandtag om jag inte missminner mig men det kräver en satans tajt justering eftersom v-broms drar mer vajer och det blir aldrig riktigt bra är min uppfattning. I så fall värt att investera i ett par nya handtag också, brukar inte vara så dyrt.
Tack för input. Tror jag kör en sån här lösning istället. Vill gärna behålla originalreglagen.

Låter bra det! Insåg att jag hade den här mellanklingan liggandes också. Har något svårt att bedöma om den är i bättre skick eller ungefär lika sliten
6F1E1EAA-BEB5-4202-93A8-F3E11BF6E7BD.jpeg

Klassiskt urvuxen, med rost stölskyddad sadelstolpe, fastärgad vänsterpedal och farligt uppdraget styre! Men ändå.. Samma outslitliga
20240427_153551.jpg
STX-RC nav och 21 gripshiftade växlar, som när den registrerades 1996! En Marin Bear Valley SE, som numera olåst flyttas från gård till gård i Umeå..
Ett stycke nostalgi, från den smått magiska butiken "Bike"!
Det gula klistermärken sitter kvar.

En liten uppföljning från diskussionen tidigare i veckan om vevpartier.

Jag tackar för tipset från @Mashimaro och @bekväm grop hejdå om att återuppliva slitna klingor. Beslöt mig för att ge mitt befintliga vevparti den behandlingen för att få några fler mil ur det.

Jag hittade inga lämpliga verktyg till dremeln, så jag gick loss med en uppsättning filar istället. Jag tror resultatet blev bra nog. Jag försökte fila bort det hajtandade, gjorde lite radie på vissa av topparna och snyggade till skägget som fanns på vissa av tänderna

Före:
4BBE8485-3ACF-4D33-AD6D-9E80C92B536B.jpeg

Efter:
E2AB5B92-59C1-49C1-A779-75C4DDDB62E4.jpeg
30F84B6C-3478-4BD8-B369-E400610FAF0F.jpeg

C8670F02-D4E6-4F36-9DB5-E577D745975A.jpeg

Som @MTBemil påpekade satt klingorna inte orienterade rätt, nu ska det vara löst:
D67916AC-424C-4B68-AB68-B8845BC8D028.jpeg

508418AD-B682-46E7-B6A0-5D83DB765102.jpeg

Min Miyata gör mig fortfarande något förbryllad. När jag trampar lätt hörs missljud från kassett/kedja och det känns som att det inte kuggar i som det ska. Under belastning är det inga konstigheter. Det ser ut som att kedjan tar i nästkommande tand på kassetten innan den hoppar på plats. Helt ny kassett och kedja, växlarna är vettigt inställda och funkar bra. Jag har testat flertalet olika justeringar på b-skruven utan resultat. Just nu sitter det en kedja på Alivio-nivå på cykel (CN-HG53). Jag tycker det vore märkligt om den skulle vara ett problem, men jag läser mycket negativt om den kedjan, så imorgon åker det på en kedja på XT-nivå (CN-HG93). Om inte det är mitt problem har jag snart slut på idéer.

Senast ändrad:
När storklingan slits ut är det svårt att få tag på ny så med lite dremel-magic är dom utmärkta till x2 eller x1 konvertering. Har ett par LX vevar men med 40-26t klingor och ett par mm längre vevaxel blir det nog lagom för beatern.

Bilagor

• Shimano FC-M739 Double Chainset conversion! 22+32t 1 -ed.jpg
    Shimano FC-M739 Double Chainset conversion! 22+32t 1 -ed.jpg
    171.6 KB · Besök: 62
När storklingan slits ut är det svårt att få tag på ny så med lite dremel-magic är dom utmärkta till x2 eller x1 konvertering. Har ett par LX vevar men med 40-26t klingor och ett par mm längre vevaxel blir det nog lagom för beatern.
Man kan ju även göra så här för att få ett kedjeskydd

Bilagor

• 20230817_113229.JPG
    20230817_113229.JPG
    390 KB · Besök: 74
  • 20230727_120444.JPG
    20230727_120444.JPG
    539.8 KB · Besök: 80
Suktade efter något liknande kring 93~94, men föräldrarna tyckte att en gul crescent var vettigare, men nu står en sliten mongoose hemma och väntar på omvårdnad i alla fall ?
20240429_193042.jpg

20240429_195126.jpg

Planen är service, nya däck, kortare styrstam och kanske en stel gaffel. Den borde ha sett ut ungefär som på bilden nedan från början.

1714458704032.png

Suktade efter något liknande kring 93~94, men föräldrarna tyckte att en gul crescent var vettigare, men nu står en sliten mongoose hemma och väntar på omvårdnad i alla fall ?
Visa bilaga 696055

Visa bilaga 696054

Planen är service, nya däck, kortare styrstam och kanske en stel gaffel. Den borde ha sett ut ungefär som på bilden nedan från början.

Visa bilaga 696057

Tjena!

Ohh, precis likadant som min! Som har hängt isärplockad alldeles för länge.

Rev ned min 1992 Diamond Back Axis Pro (M900 XTR) idag och snodde Tange struts-gaffeln till ett annat projekt. Har en Axis (utan Pro = modellen under) som jag fick hem från ebay Tyskland och som var så dåligt packad att ramen blev värdelös. Fick tillbaka hela pengen och säljaren sade att jag kunde behålla skrotet. Så jag lackade den gaffeln matchande idag och i helgen som kommer blir det tvätt, bättring och montering av styrlager.

Mock up-bild utan innehåll i styrlagret.

20240501_165439.jpg

Rev ned min 1992 Diamond Back Axis Pro idag och snodde Tange struts-gaffeln till ett annat projekt. Har en Axis (utan Pro = modellen under) som jag fick hem från ebay Tyskland och som var så dåligt packad att ramen blev värdelös. Fick tillbaka hela pengen och säljaren sade att jag kunde behålla skrotet. Så jag lackade den gaffeln matchande idag och i helgen som kommer blir det tvätt, bättring och montering av styrlager.

Visa bilaga 696329

Ser väldigt bra ut!

Rev ned min 1992 Diamond Back Axis Pro (M900 XTR) idag och snodde Tange struts-gaffeln till ett annat projekt. Har en Axis (utan Pro = modellen under) som jag fick hem från ebay Tyskland och som var så dåligt packad att ramen blev värdelös. Fick tillbaka hela pengen och säljaren sade att jag kunde behålla skrotet. Så jag lackade den gaffeln matchande idag och i helgen som kommer blir det tvätt, bättring och montering av styrlager.

Visa bilaga 696329
Är det där 26-tums Nobby Nic? Det är väl "riktiga" däck? Svårt med 26-tums annars ju...

Är det där 26-tums Nobby Nic? Det är väl "riktiga" däck? Svårt med 26-tums annars ju...

Jag är inte insatt i MTB. Ännu mindre i det som kom efter 26"-eran. Det var ett tag sedan jag köpte däcken. Tror att jag utgick från att jag ville ha gummerad sida, sedan tittade jag på vad som fanns vikbart och så insåg jag någonstans på vägen att 26" tydligen inte anses vara något att ha - och därför fanns mest leksaksdäck. I slutänden tror jag att Nobby Nic var enda alternativet. 2.4 26". Nu när jag tittar på bilden kan jag tycka att de kanske är FÖR feta.

Samtidigt så kommer den att byggas för att rulla runt på traktor-/skogsvägar och sämre grusvägar i rent avslappningssyfte. En sväng för att snurra på benen lite och njuta av (lands)bygden där jag bor. Så lite extra fjädring gör väl inget. Fälgarna är 19mm så de är inom "reglerna" för 2.4.
Späker mig gör jag på landsväg...

Senast ändrad:
Jag är inte insatt i MTB. Ännu mindre i det som kom efter 26"-eran. Det var ett tag sedan jag köpte däcken. Tror att jag utgick från att jag ville ha gummerad sida, sedan tittade jag på vad som fanns vikbart och så insåg jag någonstans på vägen att 26" tydligen inte anses vara något att ha - och därför fanns mest leksaksdäck. I slutänden tror jag att Nobby Nic var enda alternativet. 2.4 26". Nu när jag tittar på bilden kan jag tycka att de kanske är FÖR feta.

Samtidigt så kommer den att byggas för att rulla runt på traktor-/skogsvägar och sämre grusvägar i rent avslappningssyfte. En sväng för att snurra på benen lite och njuta av (lands)bygden där jag bor. Så lite extra fjädring gör väl inget. Fälgarna är 19mm så de är inom "reglerna" för 2.4.
Späker mig gör jag på landsväg...
Din iakttagelse stämmer med vad jag själv sett, speciellt om man vill ha ljusa däcksidor.

De där däcken blir säkert ypperliga till den användning du beskriver!

Din iakttagelse stämmer med vad jag själv sett, speciellt om man vill ha ljusa däcksidor.

De där däcken blir säkert ypperliga till den användning du beskriver!

För 4-5 år sedan kunde man köpa dessa - vet inte om de fortfarande går att få tag på:

2020 10 08.jpg

Ramen (1989) är såld (den var lite liten för mig - eller rättare sagt - den blev det med tiden...) men delarna (1994) har jag kvar utifall.

20201010_154356_resized.jpg

För 4-5 år sedan kunde man köpa dessa - vet inte om de fortfarande går att få tag på:

Visa bilaga 696409

Ramen (1989) är såld (den var lite liten för mig - eller rättare sagt - den blev det med tiden...) men delarna (1994) har jag kvar utifall.

Visa bilaga 696410
Jag H A T A D E Panaracer smoke när det begav sig på 90-talet. De var "low profile", alltså i princip platta på mitten och sedan kändes det som man gick över en kant och tappade allt fäste när man svängde. Dock pluspoäng för tidstypiskt korrekt :) Själv fastnade jag för Ritchey Z-max på 90-talet. Jag blev tvungen att googla och inser att samma däck finns än idag, 30 år senare, med samma mönster :)

Halloj! Grävde ut den här cykeln ur dagens cykelrumsstädning i bostadsrätsföreningen. Tyckte ramen såg och kändes lite B, dock väldigt speciell dämpning, med fina bussningar och rätt fina komponenter (full XTR) från sent (?) nittiotal. BMW Top Tech, Super Tech eller High Tech hittar jag när jag googlar, men på den finns det nästan bara dead-end-länkar. Har någon något kul om den här? Superknasig framdämpning, men såg vi inte exempel på en modern liknande tanke bara för något år sedan?

Bilagor

• IMG_1312.jpeg
    IMG_1312.jpeg
    1.7 MB · Besök: 147
Senast ändrad:
Halloj! Grävde ut den här cykeln ur dagens cykelrumsstädning i bostadsrätsföreningen. Tyckte ramen såg och kändes lite B, dock väldigt speciell dämpning, med fina bussningar och rätt fina komponenter (full XTR) från sent (?) nittiotal. BMW Top Tech, Super Tech eller High Tech hittar jag när jag googlar, men på den finns det nästan bara dead-end-länkar. Har någon något kul om den här? Superknasig framdämpning, men såg vi inte exempel på en modern liknande tanke bara för något år sedan?
Gaffeln liknar (inte helt oväntat) BMWs telelevergaffel (som satt på vissa/många motorcyklar). Ser kul ut!

Den verkar ju vara något eftertraktad i Tyskland och Japan.

Tjena!

Ja tack! Egentligen inget jag vill cykla på men en fantastisk conversationpiece.

Tillbaka
Topp