Hur ser framtiden ut för 3-delade vevpartier?
Med Shimanos nya Cues-gruppset för 9,10 och 11-delade drivlinor verkar det som att Shimano droppar 3-delade vevpartier helt och hållet.
När jag gjorde en snabb sökning på olika webbutiker hittade jag inte så många alternativ, det är mest äldre, billiga varianter med nitade klingor från Shimano.
Det jag kunde hitta som lät något så när vettigt var Shimano Acera FC M361. Vevpartiet har utbytbara klingor med bcd 4x104. Rejäl nedgradering i utseende och säkerligen kvalitet i jämförelse mot vevpartierna som sitter på våra retro-mtbs.
Visa bilaga 695077
Det andra vettiga alternativet var Sunrace M9, också med utbytbara klingor med bcd 4x104
Visa bilaga 695076
Finns det fler alternativ jag missat?
Istället för att byta hela vevpartiet går det ju givetvis att bara byta klingor. Problemet som jag funnit är att dom få retro Shimano-vevpartier jag är bekant med har haft bcd på 5x94. Det är få ställen jag hittat som har klingor med den bultdelningen och att byta samtliga klingor verkar då kosta över 1000kr, samtidigt som båda vevpartier listade ovan kostar under 500kr styck. Finns det äldre Shimano vevpartier med vettigare bultcirkeldelning eller alternativt någon butik som säljer billiga klingor för 5x94?
Jag ställer frågan för jag misstänker att Shimano LX vevpartiet på min Miyata börjar ha gjort sitt, även om jag brukar vara ganska dålig på att bedöma slitage:
Visa bilaga 695080Visa bilaga 695079Visa bilaga 695078
Jag har nyligen bytt till 9-delad drivlina och har vissa missljud efteråt som jag inte diagnostiserat helt. Om jag ska ut och touringcykla med den här cykeln vet jag inte om jag kan lita på vevpartiet som sitter på. Jag har även ett vevparti med 5x94 bcd där alla klingor är utbytbara, men det verkar nästan inte lönt att byta klingor, billigare med nytt vevparti.