Retro mtb:s!!!

500kr var jag ensam om att tycka denna var värd.
20240508_140839.jpg

Pumpade däcken på MB-5(Gillar att den heter som en Honda moped) och cyklade några hundra meter. Trevligast av de äldre mountainbike jag äger. Men i skogen vill jag ha nåt annat. Men med annat styre och däck, så är den nog fin på väg.

Pumpade däcken på MB-5(Gillar att den heter som en Honda moped) och cyklade några hundra meter. Trevligast av de äldre mountainbike jag äger. Men i skogen vill jag ha nåt annat. Men med annat styre och däck, så är den nog fin på väg.
Vad satt det för däck på? Dom såg ganska trevliga ut (rent estetiskt iallafall, och det är ju naturligtvis det viktigaste)

IMG_0576.jpeg
Har just hjälpt till och småfixat en släktings Marin Sausalito från mitten av 90-talet. Inget superfint i nivå med en del av mästerverken i tråden men tycker ändå den blev fin. Fick anledning att gräva lite i bra-att-ha-lådan - sitter nu niodelat Sorareglage och -bakväxel. Diverse lossa och smörja mest överallt, den har stått still utomhus i femton år… Blev lite ställd när jag provcyklade. Den känns lätt, tight och pigg. Är nu på väg ner i LetaGamlaMöjligaRamarträsket. Hoppas jag kommer upp igen med nån fin fångst :)

Denna hoj är till salu. Enligt säljaren är det troligen en 90-tals wheeler. Någon som känner igen ramen? Ommålad. Lite förvånad att vajern går inne i övre röret, men det kan ju vara gjort i samband med renovering.
IMG_4733.jpeg

Jag hade nyss det tvivelaktiga nöjet att rycka ut akut till grannen för att se vilket av de sex därstädes församlade barnen som skrek i högan sky och om LWB jr, som hade cyklat dit olovandes, möjligen var inblandad i ylandet. Det var han nu inte, utan det tvivelaktiga bestod i cykeln som jag använde:

IMG_4128.jpeg

Fy Fabian, för att ta i ända inifrån vevlagerhylsan, vilket värdelöst skräp. Utväxlad för Robert Förstemann (hatten av för de damer som cyklade från vaggan till graven på sådana här cyklar) och en geometri som möjligen kan ha passat för korta turer i lätt medlut, något som dock inte på långa vägar när matchas av bromsen.

I analogi med uttrycket ”ju mer tid jag tillbringar bland människor, desto mer saknar jag mina hundar” så gav mig denna tur på 2x500 meter på en 60-tals (?) Svalan en fördjupad uppskattning för mina livstidsförlängda 90-talsstålisar. Fan vad bra de är ändå!

Jag hade nyss det tvivelaktiga nöjet att rycka ut akut till grannen för att se vilket av de sex därstädes församlade barnen som skrek i högan sky och om LWB jr, som hade cyklat dit olovandes, möjligen var inblandad i ylandet. Det var han nu inte, utan det tvivelaktiga bestod i cykeln som jag använde:

Visa bilaga 699401

Fy Fabian, för att ta i ända inifrån vevlagerhylsan, vilket värdelöst skräp. Utväxlad för Robert Förstemann (hatten av för de damer som cyklade från vaggan till graven på sådana här cyklar) och en geometri som möjligen kan ha passat för korta turer i lätt medlut, något som dock inte på långa vägar när matchas av bromsen.

I analogi med uttrycket ”ju mer tid jag tillbringar bland människor, desto mer saknar jag mina hundar” så gav mig denna tur på 2x500 meter på en 60-tals (?) Svalan en fördjupad uppskattning för mina livstidsförlängda 90-talsstålisar. Fan vad bra de är ändå!
Dina inlägg är som sprickor där ljuset sipprar in. Ren poesi!❤️

Visa bilaga 699401

Jag pendlade ett tag 5 mil enkel resa på herrvarianten av en sådan cykel när jag läste vid universitetet i Lund, Jag gillade den cykeln riktigt bra hur uppsliten den än var och den gick i graven först så välanvänd som någon cykel kan bli. Så olika det kan vara :)

MuddyFox-Pathfinder-Motobars - 1 (7).jpeg

Muddy Fox Pathfinder från 1990.

Jag byggde först upp den med drops och den funkade rätt bra som monstercross, men jag märkte att jag inte använde den särskilt ofta. Nu ska jag ha den som lunchhoj på kontoret (jo, det är en officiell fixpunkt på N-plus-1-spektrumet) så tanken var att slänga på lite komponenter som inte är alltför dyra. Så glöm för att ögonblick att ni såg Pelago-racket, i övrigt är det mest 3x7 Deore DX. Originalstammen är rätt cool men den fick vika för setupen med BMX-stam och motobars.

Bilagor

• MuddyFox-Pathfinder-Motobars - 1 (8).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder-Motobars - 1 (8).jpeg
    516.1 KB · Besök: 73
  • MuddyFox-Pathfinder-Motobars - 1 (9).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder-Motobars - 1 (9).jpeg
    654.4 KB · Besök: 81
  • MuddyFox-Pathfinder-Motobars - 1 (10).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder-Motobars - 1 (10).jpeg
    590.8 KB · Besök: 77
  • MuddyFox-Pathfinder-Motobars - 1 (11).jpeg
    MuddyFox-Pathfinder-Motobars - 1 (11).jpeg
    570.1 KB · Besök: 80
Med så långt uppdragen både sadel o styre blir ju den naturliga följdfrågan:
Är du helt säker på att just den cykeln är i en lämplig strl (dvs både reach o stack) för dig?
Ptja. Det är ju inte en modern cykel. Men detta är mest ett test. Jag gjorde shims till styret. Jag är 178, och styrstammen satt på den redan när jag köpte den. Ska mäta och se vad det är för storlek på ramen.

Verkar vara en 20" så enligt den tiden, så är den passande.

Senast ändrad:
20240523_202931.jpg

Shakedown av en sminkad gris. Handla-mat-hoj till stugan. Byggd på en svintung DBS-ram, mismatchade hjul (om än med araya-fälgar), Biltemas billigaste sadel och handtag. Gratis styre from Taylor Swift (här på happy alltså) och Shimanos finaste (Alivio) rakt igenom. Ingen raket men den håller nog till ICA och tillbaka. Var man ska ha maten man handlat? Ingen aning.

Dags att jag presenterar min vardags/pendlarhoj, en Gary Fisher Aquila (Gazza) Har mer jag vill göra på den. Utöver att rengöra och smörja så behöver jag flytta sadeln bakåt (kanske köpa en offset sadel om det heter så?) och köpa plattisar. Sedan har jag funderingar på att köpa ett fetare styre, typ Bullmoose eller cinelli double trouble men känner mig lite osäker på ifall den inte är för nätt för sådana.

Edit: Har också köpt skärmar ifrån Biltema som jag har tänkt montera men det är lättare sagt än gjort.Plus att jag har köpt ett set Rapid Rob som förmodligen är snyggare men de lär ju också vara slöare.
1000011655.jpg

Senast ändrad:
Dags att jag presenterar min vardags/pendlarhoj, en Gary Fisher Aquila (Gazza) Har mer jag vill göra på den. Utöver att rengöra och smörja så behöver jag flytta sadeln bakåt (kanske köpa en offset sadel om det heter så?) och köpa plattisar. Sedan har jag funderingar på att köpa ett fetare styre, typ Bullmoose eller cinelli double trouble men känner mig lite osäker på ifall den inte är för nätt för sådana.

Edit: Har också köpt skärmar ifrån Biltema som jag har tänkt montera men det är lättare sagt än gjort.Plus att jag har köpt ett set Rapid Rob som förmodligen är snyggare men de lär ju också vara slöare.
Visa bilaga 701414
Men när komponentgruppen beskådades, fingo de tårar i ögonen båda, och det tycktes dem att de aldrig sett en ordentlig cykel alltsedan de seglat ut med Krok.
- Den gruppen är bäst av allt, sa Orm stilla.
- Det sitter DX på den, sade Toke med bruten röst.

Visst kan ni er Frans G?

Snygg cykel hyfsatseg!
Att skifta styren kan ändra cykeln totalt, så om den passar si eller så nu så är det helt klart värt att laborera med andra styren för att ta den åt ett annat håll. Jag tycker att gamla 26:or tål nästan vilka styren som helst utseendemässigt. Gå loss!

Men när komponentgruppen beskådades, fingo de tårar i ögonen båda, och det tycktes dem att de aldrig sett en ordentlig cykel alltsedan de seglat ut med Krok.
- Den gruppen är bäst av allt, sa Orm stilla.
- Det sitter DX på den, sade Toke med bruten röst.

Visst kan ni er Frans G?
Vilken poesi! Är det till och med en bättre tolkning av en klassiker än vad Seth Grahame-Smith lyckades åstadkomma med Stolthet och Fördom och Zombies? ?

Visa bilaga 701414
Kanonfin! Gillar verkligen färgen på ram o gaffel! Och som @LWB säger, bara att testa med olika styren. Kan verkligen göra hela cykeln.

Med så långt uppdragen både sadel o styre blir ju den naturliga följdfrågan:
Är du helt säker på att just den cykeln är i en lämplig strl (dvs både reach o stack) för dig?
Håkan, jag älskar när du ställer den frågan.

En gång i tiden, för många månvarv sedan, ställde du samma fråga till mig. Då blev jag sur, till dess jag insåg att du nog hade rätt. Då blev jag ännu surare. Men det är andra tider nu.

I was so much older then. I’m younger than that now.

❤️

Tillbaka
Topp