Skogling
Aktiv medlem
Retro mtb:s!!!
Och där bor jag. ?Backlura, hässelby :) Jolov, var väl först men återkommer med mått och mer info.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och där bor jag. ?Backlura, hässelby :) Jolov, var väl först men återkommer med mått och mer info.
Fin cykel! Jag var lite sugen men avstod pga skrapet på sadelröret.500kr var jag ensam om att tycka denna var värd.
Visa bilaga 697922
500kr var jag ensam om att tycka denna var värd.
Visa bilaga 697922
Ja. Det är inte så snyggt.Fin cykel! Jag var lite sugen men avstod pga skrapet på sadelröret.
Var såg du den och var fanns den? Blocket? Övre norrland?Såg den men den var så långt hemifrån. Fin!
Växjö auktionshus.Var såg du den och var fanns den? Blocket? Övre norrland?
Tack! Det är alltid intressant att veta. Jag tror utbudet och priserna varierar en del, både beroende på försäljningskanal och var i landet det är.Växjö auktionshus.
Vad satt det för däck på? Dom såg ganska trevliga ut (rent estetiskt iallafall, och det är ju naturligtvis det viktigaste)Pumpade däcken på MB-5(Gillar att den heter som en Honda moped) och cyklade några hundra meter. Trevligast av de äldre mountainbike jag äger. Men i skogen vill jag ha nåt annat. Men med annat styre och däck, så är den nog fin på väg.
Ritchey 26x2.0. Megabite antar jag.Vad satt det för däck på? Dom såg ganska trevliga ut (rent estetiskt iallafall, och det är ju naturligtvis det viktigaste)
Fin hoj! Synd att det är small ? Hade varit kul att prova en 90-tals Kona.
Dina inlägg är som sprickor där ljuset sipprar in. Ren poesi!Jag hade nyss det tvivelaktiga nöjet att rycka ut akut till grannen för att se vilket av de sex därstädes församlade barnen som skrek i högan sky och om LWB jr, som hade cyklat dit olovandes, möjligen var inblandad i ylandet. Det var han nu inte, utan det tvivelaktiga bestod i cykeln som jag använde:
Visa bilaga 699401
Fy Fabian, för att ta i ända inifrån vevlagerhylsan, vilket värdelöst skräp. Utväxlad för Robert Förstemann (hatten av för de damer som cyklade från vaggan till graven på sådana här cyklar) och en geometri som möjligen kan ha passat för korta turer i lätt medlut, något som dock inte på långa vägar när matchas av bromsen.
I analogi med uttrycket ”ju mer tid jag tillbringar bland människor, desto mer saknar jag mina hundar” så gav mig denna tur på 2x500 meter på en 60-tals (?) Svalan en fördjupad uppskattning för mina livstidsförlängda 90-talsstålisar. Fan vad bra de är ändå!
Jag pendlade ett tag 5 mil enkel resa på herrvarianten av en sådan cykel när jag läste vid universitetet i Lund, Jag gillade den cykeln riktigt bra hur uppsliten den än var och den gick i graven först så välanvänd som någon cykel kan bli. Så olika det kan vara :)Jag hade nyss det tvivelaktiga nöjet att rycka ut akut till grannen för att se vilket av de sex därstädes församlade barnen som skrek i högan sky och om LWB jr, som hade cyklat dit olovandes, möjligen var inblandad i ylandet. Det var han nu inte, utan det tvivelaktiga bestod i cykeln som jag använde:
Visa bilaga 699401
Fy Fabian, för att ta i ända inifrån vevlagerhylsan, vilket värdelöst skräp. Utväxlad för Robert Förstemann (hatten av för de damer som cyklade från vaggan till graven på sådana här cyklar) och en geometri som möjligen kan ha passat för korta turer i lätt medlut, något som dock inte på långa vägar när matchas av bromsen.
I analogi med uttrycket ”ju mer tid jag tillbringar bland människor, desto mer saknar jag mina hundar” så gav mig denna tur på 2x500 meter på en 60-tals (?) Svalan en fördjupad uppskattning för mina livstidsförlängda 90-talsstålisar. Fan vad bra de är ändå!
Är det cykeln du tänker ha till långturer?Bättrat, rubbat och vaxat lack. Monterat XTR styrlager, stam, styre, Mavic-stolpe och Brooks Swift. Vevarna är bara "mockade",
Visa bilaga 698141Visa bilaga 698140
Med så långt uppdragen både sadel o styre blir ju den naturliga följdfrågan:Köpt styren på tradera. Provade lite på min Trek. Mycket bättre. Cyklat några hundra meter.
Förstår varför detta blivit en grej.
Ptja. Det är ju inte en modern cykel. Men detta är mest ett test. Jag gjorde shims till styret. Jag är 178, och styrstammen satt på den redan när jag köpte den. Ska mäta och se vad det är för storlek på ramen.Med så långt uppdragen både sadel o styre blir ju den naturliga följdfrågan:
Är du helt säker på att just den cykeln är i en lämplig strl (dvs både reach o stack) för dig?
Är det cykeln du tänker ha till långturer?
Men när komponentgruppen beskådades, fingo de tårar i ögonen båda, och det tycktes dem att de aldrig sett en ordentlig cykel alltsedan de seglat ut med Krok.Dags att jag presenterar min vardags/pendlarhoj, en Gary Fisher Aquila (Gazza) Har mer jag vill göra på den. Utöver att rengöra och smörja så behöver jag flytta sadeln bakåt (kanske köpa en offset sadel om det heter så?) och köpa plattisar. Sedan har jag funderingar på att köpa ett fetare styre, typ Bullmoose eller cinelli double trouble men känner mig lite osäker på ifall den inte är för nätt för sådana.
Edit: Har också köpt skärmar ifrån Biltema som jag har tänkt montera men det är lättare sagt än gjort.Plus att jag har köpt ett set Rapid Rob som förmodligen är snyggare men de lär ju också vara slöare.
Visa bilaga 701414
Vilken poesi! Är det till och med en bättre tolkning av en klassiker än vad Seth Grahame-Smith lyckades åstadkomma med Stolthet och Fördom och Zombies? ?Men när komponentgruppen beskådades, fingo de tårar i ögonen båda, och det tycktes dem att de aldrig sett en ordentlig cykel alltsedan de seglat ut med Krok.
- Den gruppen är bäst av allt, sa Orm stilla.
- Det sitter DX på den, sade Toke med bruten röst.
Visst kan ni er Frans G?
Kanonfin! Gillar verkligen färgen på ram o gaffel! Och som @LWB säger, bara att testa med olika styren. Kan verkligen göra hela cykeln.Dags att jag presenterar min vardags/pendlarhoj, en Gary Fisher Aquila (Gazza) Har mer jag vill göra på den. Utöver att rengöra och smörja så behöver jag flytta sadeln bakåt (kanske köpa en offset sadel om det heter så?) och köpa plattisar. Sedan har jag funderingar på att köpa ett fetare styre, typ Bullmoose eller cinelli double trouble men känner mig lite osäker på ifall den inte är för nätt för sådana.
Edit: Har också köpt skärmar ifrån Biltema som jag har tänkt montera men det är lättare sagt än gjort.Plus att jag har köpt ett set Rapid Rob som förmodligen är snyggare men de lär ju också vara slöare.
Visa bilaga 701414
Wow! Kul att sadeln hittade hem! ?Visa bilaga 701520
Börjar bli klar med senaste projektet, en Univega Alpina Pro från 1989 omgjord till SS.
Vad har du för drivlina på den där? Ser ut som 3x8s, eller kanske t.o.m 3x7s. Är största drevet fram med 48T?
3x7, tror det är 11-32 bak och lagom många fram, gissar på 44 men vill du veta exakt får du räkna på bilden :DVad har du för drivlina på den där? Ser ut som 3x8s, eller kanske t.o.m 3x7s. Är största drevet fram med 48T?
Jag försökte räkna på bilden. Jag tycker mig se 44 synliga tänder, men några är dolda av veven. 2 st? 44+2=46T. 46T känns samtidigt som ett ovanligt nummer, men det kanske finns sådana drev också.3x7, tror det är 11-32 bak och lagom många fram, gissar på 44 men vill du veta exakt får du räkna på bilden :D
Håkan, jag älskar när du ställer den frågan.Med så långt uppdragen både sadel o styre blir ju den naturliga följdfrågan:
Är du helt säker på att just den cykeln är i en lämplig strl (dvs både reach o stack) för dig?