Stukade foten ganska illa för ett par år sedan, på en fotbollsplan, trots att jag kände mig stark rent allmänt. Målmedveten och konsekvent träning för fotleder och knän, parallellt med en massa annan träning (inte bara cykel), har gjort att jag i år känt mig i min förmodligen bästa form hittills i livet. Lätt, snabb, stark, smidig, uthållig.
Högmod går tydligen före fall. Under uppvärmningsövning på fotbollsplan i lördags gjorde jag någon form av utfallshopp, landade i en sidoförflyttning och BRAK sa det om foten. Snabbt som blixten (alltså typ inom en minut) lindade jag den stenhårt och la den i högläge. Hoppade på andra foten typ 500 m i uppförsbacke (lätt som en plätt, stark som man är.....) och lyckades vänsterfotsbromsa (automatväxlad bil) mig hem och sen konstant högläge. På bilden körde jag alltså inte - det gick fint att gasa med skadade foten och bromsa med den hela!?
Visa bilaga 706697
Körde linda tills jag inte pallade mer, sen lindat växelvis med högläge. Gjorde tolkningen att det var samma sorts skada som senast (ledbanden) och nöjde mig med att boka in videomöte med fysioterapeut till på tisdagen. Sprang runt lite på söndagen (kan belasta foten om jag står på tå), men fick ont och blev supersvullen om foten efteråt. Lite oroväckande färg började ta form på foten:
Visa bilaga 706698
Arbete haltandes/hoppandes på ett ben några timmar på måndag och tisdag, men på mötet med fysion blev det direkt order om att boka tid för röntgen. Nu såg dessutom foten ut som skit.
Visa bilaga 706699
Rönten och undersökning idag sa dock att inget var brutet utan bara skadade mjukdelar. Fysio igen på måndag för att påbörja rehab på nytt. Kan redan alla övningarna skulle jag gissa...
Att foten gör ont är lite misär men att den gick sönder trots dedikerad och seriös träning just för att undvika denna typ av skada är så jävla tröttsamt och mentalt jobbigt. Har börjat återfå lite hopp men kändes rejält motigt och framtidslöst nyss. Har kört mycket prehab kombinerat med spänstövningar. Enbenshopp i sidled, boxjumps osv. Hoppar jämfota ca 1,5 m högt upp på box. Hoppar ner från höjd och hoppar vidare över 1,2 m hög häck osv. Svårt att se hur jag hade kunnat träna upp fötterna mer än jag gjort. Kanske någon form av "kontaktövning" i ytterlägen för att kroppen ska fatta vart det är påväg att barka hän. Och riktigt låga sulor med full markkänsla - smala fotbollsskor som är lite uppbyggda i hälen är knappast det bästa för mig...
Ladda om och kämpa på står på schemat nu! Senast cyklade jag efter fem dagar och när foten har "cykelvinkel" har jag full styrka och (nästan) ingen smärta. Stora planer för cyklingen under sommaren ju!