Visa din misär!

Visa din misär!
I april gick växelörat av. Hade tur att det hände när jag rullade typ 5-10 km/h, faktiskt på platt mark, så det var nog bara en tidsfråga innan det hände. Växelörat måste ha långsamt blivit sämre...annars händer inte sånt här. Flera småsmällar? Några rejälare? Jag vet inte...
Växeln, en Shimano 105, blev också tilltygad.
Visa bilaga 697910

Nu har jag ett nytt växelöra, ny kedja, ny kassett, ny växelwire och en ny bakväxel.
38/50 fram om jag minns rätt, och nya kassetten hottades upp från 11/28 till 11/36, är fortfarande 10-delat. Halleluja!
Bakväxeln är en GRX 400.
På bilden nedan ser man också att jag har 37 mm däck, och jag bytte till Schwalbe Marathon Plus från de andra jag hade...som fick pyspunka...och bytte då från 28 mm till 37 mm.
Visa bilaga 697913

Jag är mest glad att växelörat inte gick av när jag rullade i 40 km/h...
Ingen tvärnit pga. trassel med växel i bakhjulet? Det vill man helst klara sig utan. Men det ser faktiskt ut som att det rök 4-5 ekrar på bakhjulet.

Visa din misär!
I april gick växelörat av. Hade tur att det hände när jag rullade typ 5-10 km/h, faktiskt på platt mark, så det var nog bara en tidsfråga innan det hände. Växelörat måste ha långsamt blivit sämre...annars händer inte sånt här. Flera småsmällar? Några rejälare? Jag vet inte...
Växeln, en Shimano 105, blev också tilltygad.
Visa bilaga 697910

Nu har jag ett nytt växelöra, ny kedja, ny kassett, ny växelwire och en ny bakväxel.
38/50 fram om jag minns rätt, och nya kassetten hottades upp från 11/28 till 11/36, är fortfarande 10-delat. Halleluja!
Bakväxeln är en GRX 400.
På bilden nedan ser man också att jag har 37 mm däck, och jag bytte till Schwalbe Marathon Plus från de andra jag hade...som fick pyspunka...och bytte då från 28 mm till 37 mm.
Visa bilaga 697913

Jag är mest glad att växelörat inte gick av när jag rullade i 40 km/h...
Det där är ju långt ifrån misär. Ingen kroppsskada och massor av uppgraderingar. Grattis!

Visa din misär!
Det där är ju långt ifrån misär. Ingen kroppsskada och massor av uppgraderingar. Grattis!

Ja, det platsar ju helt och hållet i:

Visa din misär!
Hmmm...jag läste noga det TS skrev innan jag postade här.
"Här postar vi bilder på våra felsteg, vurpor, trasiga cyklar, turer som blev skit, dåligt väder, dåliga kläder."

Det blev tydligen fel ändå på något sätt.

Visa din misär!
Hmmm...jag läste noga det TS skrev innan jag postade här.
"Här postar vi bilder på våra felsteg, vurpor, trasiga cyklar, turer som blev skit, dåligt väder, dåliga kläder."

Det blev tydligen fel ändå på något sätt.
Du har förmodligen helt rätt men tråden har urartat det senaste decenniet till att innehålla blodiga kroppsdelar eller åtminstone en cykel som har exploderat. Det ska alltså helst blöda eller brinna för att platsa här.

Därför har det skapats andra trådar för lite mindre allvarliga händelser. Fast ditt inlägg var ju ett enda stort lyckorus i jämförelse med historier även i dessa trådar. ?

Visa din misär!
Cyklade lite besvärlig vandringsled idag och fick mig en flygtur över styret. Nu är man blåslagen över hela kroppen och stel som en pinne. Bifogar bild på ena armen och benet.
20240512_194146.jpg
20240512_194327.jpg

Visa din misär!
Frontade med en moped på en cykelväg. Lyckades få ner hastigheten från 30 till 11 och sedan small det.
Vad jag kan se och hunnit testa så är det bara ramen som är trasig, eventuellt bakväxeln.
Herregud, det ser ju ut som en rinkocykel!?

Klarade du dig oskadd? Rejält differens mellan cykelns utseende och ditt skadeläge isåfall!?

Hoppas det löser sig bra!

Visa din misär!
Vafan, skulle bära ner katterna till bilen så sambon kunde åka o vaccinera dom hos veterinären och upptäcker det här.
Jävlar så arg man blir.
Bara stå där ner o flåsa under tiden jag tejpade dit en sopsäck så inte allt rasar ut när sambon åker till Rejmes med bilen.
Lunginflammation och vandaler är ingen bra kombination för humöret känner jag.
PXL_20240529_113908481.jpg
Lite cykelrelaterat iallafall eftersom att jag brukar lasta in cyklar i den ibland.

Visa din misär!
Stukade foten ganska illa för ett par år sedan, på en fotbollsplan, trots att jag kände mig stark rent allmänt. Målmedveten och konsekvent träning för fotleder och knän, parallellt med en massa annan träning (inte bara cykel), har gjort att jag i år känt mig i min förmodligen bästa form hittills i livet. Lätt, snabb, stark, smidig, uthållig.

Högmod går tydligen före fall. Under uppvärmningsövning på fotbollsplan i lördags gjorde jag någon form av utfallshopp, landade i en sidoförflyttning och BRAK sa det om foten. Snabbt som blixten (alltså typ inom en minut) lindade jag den stenhårt och la den i högläge. Hoppade på andra foten typ 500 m i uppförsbacke (lätt som en plätt, stark som man är.....) och lyckades vänsterfotsbromsa (automatväxlad bil) mig hem och sen konstant högläge. På bilden körde jag alltså inte - det gick fint att gasa med skadade foten och bromsa med den hela!?

IMG_7119.jpeg

Körde linda tills jag inte pallade mer, sen lindat växelvis med högläge. Gjorde tolkningen att det var samma sorts skada som senast (ledbanden) och nöjde mig med att boka in videomöte med fysioterapeut till på tisdagen. Sprang runt lite på söndagen (kan belasta foten om jag står på tå), men fick ont och blev supersvullen om foten efteråt. Lite oroväckande färg började ta form på foten:

IMG_7123.jpeg

Arbete haltandes/hoppandes på ett ben några timmar på måndag och tisdag, men på mötet med fysion blev det direkt order om att boka tid för röntgen. Nu såg dessutom foten ut som skit.

IMG_7145.jpeg

Rönten och undersökning idag sa dock att inget var brutet utan bara skadade mjukdelar. Fysio igen på måndag för att påbörja rehab på nytt. Kan redan alla övningarna skulle jag gissa...

Att foten gör ont är lite misär men att den gick sönder trots dedikerad och seriös träning just för att undvika denna typ av skada är så jävla tröttsamt och mentalt jobbigt. Har börjat återfå lite hopp men kändes rejält motigt och framtidslöst nyss. Har kört mycket prehab kombinerat med spänstövningar. Enbenshopp i sidled, boxjumps osv. Hoppar jämfota ca 1,5 m högt upp på box. Hoppar ner från höjd och hoppar vidare över 1,2 m hög häck osv. Svårt att se hur jag hade kunnat träna upp fötterna mer än jag gjort. Kanske någon form av "kontaktövning" i ytterlägen för att kroppen ska fatta vart det är påväg att barka hän. Och riktigt låga sulor med full markkänsla - smala fotbollsskor som är lite uppbyggda i hälen är knappast det bästa för mig...

Ladda om och kämpa på står på schemat nu! Senast cyklade jag efter fem dagar och när foten har "cykelvinkel" har jag full styrka och (nästan) ingen smärta. Stora planer för cyklingen under sommaren ju!

Visa din misär!
Stukade foten ganska illa för ett par år sedan, på en fotbollsplan, trots att jag kände mig stark rent allmänt. Målmedveten och konsekvent träning för fotleder och knän, parallellt med en massa annan träning (inte bara cykel), har gjort att jag i år känt mig i min förmodligen bästa form hittills i livet. Lätt, snabb, stark, smidig, uthållig.

Högmod går tydligen före fall. Under uppvärmningsövning på fotbollsplan i lördags gjorde jag någon form av utfallshopp, landade i en sidoförflyttning och BRAK sa det om foten. Snabbt som blixten (alltså typ inom en minut) lindade jag den stenhårt och la den i högläge. Hoppade på andra foten typ 500 m i uppförsbacke (lätt som en plätt, stark som man är.....) och lyckades vänsterfotsbromsa (automatväxlad bil) mig hem och sen konstant högläge. På bilden körde jag alltså inte - det gick fint att gasa med skadade foten och bromsa med den hela!?

Visa bilaga 706697

Körde linda tills jag inte pallade mer, sen lindat växelvis med högläge. Gjorde tolkningen att det var samma sorts skada som senast (ledbanden) och nöjde mig med att boka in videomöte med fysioterapeut till på tisdagen. Sprang runt lite på söndagen (kan belasta foten om jag står på tå), men fick ont och blev supersvullen om foten efteråt. Lite oroväckande färg började ta form på foten:

Visa bilaga 706698

Arbete haltandes/hoppandes på ett ben några timmar på måndag och tisdag, men på mötet med fysion blev det direkt order om att boka tid för röntgen. Nu såg dessutom foten ut som skit.

Visa bilaga 706699

Rönten och undersökning idag sa dock att inget var brutet utan bara skadade mjukdelar. Fysio igen på måndag för att påbörja rehab på nytt. Kan redan alla övningarna skulle jag gissa...

Att foten gör ont är lite misär men att den gick sönder trots dedikerad och seriös träning just för att undvika denna typ av skada är så jävla tröttsamt och mentalt jobbigt. Har börjat återfå lite hopp men kändes rejält motigt och framtidslöst nyss. Har kört mycket prehab kombinerat med spänstövningar. Enbenshopp i sidled, boxjumps osv. Hoppar jämfota ca 1,5 m högt upp på box. Hoppar ner från höjd och hoppar vidare över 1,2 m hög häck osv. Svårt att se hur jag hade kunnat träna upp fötterna mer än jag gjort. Kanske någon form av "kontaktövning" i ytterlägen för att kroppen ska fatta vart det är påväg att barka hän. Och riktigt låga sulor med full markkänsla - smala fotbollsskor som är lite uppbyggda i hälen är knappast det bästa för mig...

Ladda om och kämpa på står på schemat nu! Senast cyklade jag efter fem dagar och när foten har "cykelvinkel" har jag full styrka och (nästan) ingen smärta. Stora planer för cyklingen under sommaren ju!

Lite pepp på vägen kan du få. Jag halkade och slog i ena tån mycket hårt för någon månad sen. Mycket smärta, missfärgning och svullnad, samt misstänkt fraktur. Röntgen visade ingen fraktur och redan dag fyra gick plötsligt svullnaden tillbaka ganska kraftigt bara över natten. Dag fem tror jag att jag kunde få på cykelskor igen och tog ett lugnt pass. Det borde se hoppfullt för din sommarcykling!

Visa din misär!

Visa bilaga 706697

Visa bilaga 706698

Visa bilaga 706699

Furulundsplan är lurig! (om det är där?) Båda mina grabbar har brutit varsin arm där... Krya!

Visa din misär!
Tyvärr går det svårligen att träna tillbaka ligamenten i välstukade fötter. Är de av så är de. Även med full styrka behövs de för att hålla i mot i ytterlägena, när det har gått fel.
Jo, så är det säkert.. Sen får man väl se det som så att träningen ger andra fördelar - utan att strukturerna runt omkring är starka går det än värre när det väl händer något. Så bortkastat är det inte att rehaba såklart. Tänker att jag ska jaga fysioterapeuten under längre tid - även när det är bra igen ska jag försöka få mer progression i övningarna osv. Sen ligger väl operation med upptightning av ledband nära till hands, men med det följer nog en hel del andra bekymmer. Återkommer med uppdatering i framtiden tänker jag!

Lite pepp på vägen kan du få. Jag halkade och slog i ena tån mycket hårt för någon månad sen. Mycket smärta, missfärgning och svullnad, samt misstänkt fraktur. Röntgen visade ingen fraktur och redan dag fyra gick plötsligt svullnaden tillbaka ganska kraftigt bara över natten. Dag fem tror jag att jag kunde få på cykelskor igen och tog ett lugnt pass. Det borde se hoppfullt för din sommarcykling!
Tack! Jo ibland går det snabbt åt rätt håll! Jag har inte spenderat många dagar utslagen från vad jag vill ägna mig åt i mitt liv heller för den delen, så en viss acceptans behöver jag nog ha..?

Furulundsplan är lurig! (om det är där?) Båda mina grabbar har brutit varsin arm där... Krya!
Snyggt spottat!? Just den planen är det. Kommunen skulle lägga om gräset där för ett par veckor sedan, så egentligen borde träningarna vara inställda. "Som tur var" kunde vi köra vidare även sista träningen i lördags.... Fast om man ska tänka "tänk om" så kan man ju likaväl ha blivit överkörd av en lastbil när man var ute och cyklade också för den delen, så ingen ånger föreligger!?

Sen ska sägas att det här knappast var planens fel heller för den delen.?

Visa din misär!

Visa bilaga 706697

Visa bilaga 706698

Visa bilaga 706699

Balansplatta var det som hjälpte bäst när jag stukade om min fot minst en gång i veckan när jag tävlade motocross. Jag testade dock inte allt annat som du gjort.

Visa din misär!
Jag rehabbade en bruten (helt) och ihopskruvad fot.

1. Rörlighetsträning med i högläge. För att få bort svullnad och aktivera. Fick aircask efter 2v. Började även gå lite, på ordination.
2. Från v4 lätt styrka på ett ben. Även veva lite trainer
3. 6v ”Avgipsning” (åkte in med aircasken i handen) Mer enbensövningar, balansbräda, promenader, trainer
4. 8v Testade MTB, lite grus. Började hoppa på benet, mer balansbräda, testade att springa. Mer trainer.
5. 3 mån kunde röra mig bra. Mycket gå i skogen m hund. Började köra racer.

Jag hade tur som fick en lyckad operation. Att springa i skogen, spela fotboll och annat är väl ett slutmål.

Du verkar veta hur du funkar.
Lycka till!

P.S. Jag försöker återhämta mig från gårdagens ryggskott.

Visa din misär!
Såja! Skrotfotstest idag på lastcykeln, och det blev framgång! Foten är stabil i cykelläge (tro fan det så många tramptag man gjort...). 561 watt uppför en backe utan känning!

Rörligheten är påväg tillbaks och jag kan gå lite bättre idag. Trött i hälsena och hålfot pga att jag går på tå, men har lovat fysioterapeut att inte halta, så jag försöker gå avslappnat.?

Pepp!

IMG_7154.jpeg

Tillbaka
Topp