Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Cyklade Smygehuk - Store Mosse idag.
Tog upp det här med ett flak öl så ikväll blir det fest med laxbiffar, skaldjurspate, råstekt potatis och en del annat samt öl, mycket öl.
Har en känsla av att avfärden imorgon blir senare än vanligt :)

20240501_190045.jpg

Bikepacking
det är okej, jag har läst på happy att det bara är puckon som kör cykelskor när dom cyklar. Ordentliga vandringskängor är det bästa
Och jag kan inte förstå hur man kan cykla i något annat än läderskor med ordentlig snörning. Allt annat är bjäfs. Bjäfs I tell you!

Varför ska människor få bestämma själva, när vi här på Happy alltid vet bäst? Obegripligt.

Senast redigerad av en moderator:
Bikepacking
Jag har cyklat en del men betydligt mindre än några här inne men har en kommentar.

Bekvämlighet är inte heller linjärt.
- jag sover bättre på ett tunt skumliggunderlag än på ett uppblåsbart.
- Det godaste jag vet i hela världen är en ostmacka. Hade haft svårt att säga vad som är godast av exv laxpate och nudlar med varma koppen.
- har inte så lätt för att frysa så kör med tunt billig sovsäck från Intersport. Cyklar bara turer med tält på sommaren.

Så för min del har jag gjort det bekvämt och det blev ganska lätt. Men ändå med mig extra skor här exv. Dumt i efterhand - borde kört plattisar men han inte testa ut ett bra par.

IMG_1396.jpeg

Bikepacking
Har nu testat mitt nya Nemo 9 cm tjocka uppblåsbara liggunderlag och jag vet inte riktigt, inte fel direkt men det var liksom lite svampig och svajig känsla, tycker nog bättre om vanliga liggunderlag faktiskt om det är brädgolv eller skogsmark jag ligger på, men ger det ett försök till, kan vara ovana bara och kanske för stora förväntningar.
Innan du överger det helt... har du testat med mindre luft i det? Är de helt uppblåsta så kan de vara rätt svajiga, men släpper jag ut lite luft så tycker iallafall jag att de blir mer stabila.
Lagom för mig är när man känner marken genom det om man trycker med bara en hand. När det får tryck från hela kroppen så blir det bra.

Men jag tycker också att vanligt liggunderlag i skumplast är bekvämare, men jag sover iofs bra direkt på ett golv också, men tar med ett uppblåsbart på cykelturer för att det tar betydligt mindre plats och är mer värmeisolerande.

Bikepacking
Varje tur är ju unik också beroende på höjdprofil, underlag, förväntad temperatur osv så vad man packar med sig skiljer sig ju en del. Min grundpackning är rätt lätt, mycket för att jag vandrat i många år och för en femton år sen blev bekant med Jörgen Johansson som skrivit "fjäderlätt"-böckerna med många bra tips och tankesätt. Kör nu med ett Gossamer Gear The One-tält på en bra bit under kilot, en Pajak-sovsäck på ca 330g och ett Exped Synmat så grundpackningen väger bara något kilo. Totalt kanske 5ish kg (exklusive vikt på väskor).

I år blir det en tur i Norge strax söder om Jotunheimen och då blir det en del höjdmeter och några längre backar på runt 10% så jag har konverterat till 12-delat Eagle GX AXS med 10-52 bak och en 34 klinga fram för kunna ta det lugnt i brantare och längre backar. Får hoppas att de elektroniska växlarna inte fallerar under turen..

Har även skaffat ett Aeroe Spider rack och två 8L säckar då jag troligen kommer ta med en lite varmare dunjacka och kanske en Marmot Hydrogen sovsäck beroende på hur vädret förväntas bli. Mat brukar jag sällan släpa längre sträckor utan planerar istället inköp efter hand men har en reserv med lite bars och annat så man klarar sig ett dygn extra.

Just nu funderar jag lite på om jag skulle testa köra med plattisar istället för spd.. hm..

Visa bilaga 696249
Visa bilaga 696250
Hur funkar Pandadesignväskorna? Lite sugen på att beställa såna.

Bikepacking
Gjorde en kort tur tisdag/onsdag för att det var bra väder. Packade väskorna och stack iväg direkt efter jobbet.
PXL_20240430_161850818.jpg

Tog vardagscykeln eftersom det är den enda som har pakethållare för tillfället.
Lite väl mycket packning för bara en övernattning, men det var för kallt för hängmattan så ett tält fick komma med och en tarp som markduk då jag var osäker på om det var vått i marken.
Ena väskan är bara för sovsaker som tält, liggunderlag, quilt, tarp och underställ.
Andra väska har mat, vatten, kök, verktyg, första hjälpen och anteckningsbok.
PXL_20240430_164319079.jpg

PXL_20240430_171747365.jpg

Lite asfalt men mest grus på tisdagskvällen.
PXL_20240430_172159190.jpg
PXL_20240430_173325418.jpg
PXL_20240430_175130469.jpg

Bjöds även på en del trevlig stig.
PXL_20240430_175853967.jpg

Kanske inte den bästa cykel för att köra stig med, men (spoiler) den tog mig till målet iallafall.
PXL_20240430_180332049.jpg

PXL_20240430_180832810.MP.jpg

Efter att ha slitit genom skogen så var kakbehovet stort innan jag orkade sätta upp tältet.
PXL_20240430_184958116.jpg

I väntan på glöd för att koka tortellini.
PXL_20240430_193921409.jpg

Efter en kall natt, 2°C, var det trevligt med frukost i morgonsolen.
PXL_20240501_064026277.MP.jpg

Onsdagen blev det mest asfalt för att cykla omväg hem igen för att få några mil i benen.
PXL_20240501_121944069.jpg

PXL_20240501_105914166.MP.jpg

Bikepacking
Gjorde en kort tur tisdag/onsdag för att det var bra väder. Packade väskorna och stack iväg direkt efter jobbet.
Visa bilaga 696516
Lite väl mycket packning för bara en övernattning, men det var för kallt för hängmattan så ett tält fick komma med och en tarp som markduk då jag var osäker på om det var vått i marken.
Ena väskan är bara för sovsaker som tält, liggunderlag, quilt, tarp och underställ.
Visa bilaga 696517
Visa bilaga 696519
Visa bilaga 696520Visa bilaga 696521Visa bilaga 696522
Visa bilaga 696523
Kanske inte den bästa cykel för att köra stig med, men (spoiler) den tog mig till målet iallafall.
Visa bilaga 696525
Visa bilaga 696526
Efter att ha slitit genom skogen så var kakbehovet stort innan jag orkade sätta upp tältet.
Visa bilaga 696527
Visa bilaga 696528
Visa bilaga 696529
Onsdagen blev det mest asfalt för att cykla omväg hem igen för att få några mil i benen.
Visa bilaga 696530
Visa bilaga 696531
Föredömligt gjort. "Korta" turer är också turer.

Bikepacking
Visa bilaga 696516
Visa bilaga 696517
Visa bilaga 696519
Visa bilaga 696523
Visa bilaga 696525
Visa bilaga 696526
Visa bilaga 696527
Visa bilaga 696528
Visa bilaga 696529
Visa bilaga 696530
Visa bilaga 696531

Snyggt cyklat!

Visst är det Bjän och Stjärnorpsskogarna jag känner igen på bilderna? Norr om Lkpg.

Bikepacking
Visa bilaga 696516
Visa bilaga 696517
Visa bilaga 696519
Visa bilaga 696523
Visa bilaga 696525
Visa bilaga 696526
Visa bilaga 696527
Visa bilaga 696528
Visa bilaga 696529
Visa bilaga 696530
Visa bilaga 696531
De där skogarna känner jag igen! Fint där.

Bikepacking
Däckhjälp: letar efter 700x40-ish, tan-wall, för grus och asfalt. Vill ha ett punkasäkert, ”grusgreppmenändårull” som tål lite vikt.
Har kört Terawail och Vittoria Terreno dry på tidigare cyklar för kortare bikepacking . Nu har jag en stålräser jag håller på att rusta för touring. Det blir mer vikt på cykeln, tänkte köra med slang. Har ett par Vittoria Randonneur på idag med de är 32c, har massor med plats..

Senast ändrad:
Bikepacking
Luftade nya hojen på en lugn tur (andra feberfria dagen). Jag vet att pakethållaren inte alls passar till hojen, men den var billig! Den får duga till utprovning. Passerade näst närmsta skidbacken.
20240504_142624.jpg

Cykeln är en Bombtrack Arise (small med 27,5 hjul). Köpt som ss (halva priset) men nu med en fet kaka och 11 växlar. Bromsarna tar som skit (lite bättre efter denna tur) men cykeln uppför sig riktigt bra. Mycket fästen för allt, stål, klassisk design (första hojen med TA). Kan bli bra! :)
20240504_143447.jpg

Ff en del vinter kvar i Norrland. Bitvis sugande grus/lervägar men (nästan) allt är bättre än att vara förkyld.

Bikepacking
Det är 8 L. Får plats med sovsäck, pyjamas och underställ i den ena, en BiB och liggunderlag i den andra.

BiB?
Rött, vitt eller rosé?
folkofolk%2FVin%2Fbag-in-box-2024

Det var ju 8 liters påsar och en BiB är ju på 2-3 liter så har han tur så får han plats med alla tre! (Och ibland undrar man ju hur de räknar när de anger hur mycket som ska få plats i en påse/väska…)

Bikepacking
Det var ju 8 liters påsar och en BiB är ju på 2-3 liter så har han tur så får han plats med alla tre! (Och ibland undrar man ju hur de räknar när de anger hur mycket som ska få plats i en påse/väska…)
Två BiB hade jag nog kunnat få plats med utan problem (då tar man ju självklart ur dem ur lådan), men det hade blivit lite slagsida på cykeln.

Bikepacking
Det börjar ta sig!
Blir mer bilder under helgen. Vill ju få med alla tre cyklar också.
Men det blir sjukt mycket mer när man behöver tänka på förstärkningsplagg på kvällen.
1715171729530.png

Tillbaka
Topp