Tips på rostborttagning

Tips på rostborttagning
Exakt, och funkar mycket bättre! Renoverade min monark 828 i vintras och kämpade med ”styrstammen” som satt ordentligt fast. Sista försöket fick bli med ättika. Lyckades få ner lite runt stammen och väntade. Efter några timmars lossade den väldigt enkelt, trodde inte det var sant. Sen fick alla beslag och skruvar bada i ättika, behövde nog bara byta ut en skruv. Styrstammen var dock bortom räddning, så det blev en ny från k&s ?

Jag hittade f.ö. ättika hyfsat billigt på Willys. Typ 32 kr/liter för 24% ättiksyra. Jag tror det är svårt att komma undan billigare om man inte ska köpa industriella kvantiteter. Troligen bästa alternativet om man ska köra på ättiksyra-spåret.

1715270699335.png

Jag var även lite nyfiken på att testa citronsyra så jag köpte med mig en liten påse (150 g). Här är man lite friare att blanda egen önskad koncentration, även om citronsyra är svagare än ättiksyra. Inte det allra billigaste, men det verkar rätt drygt. Har sett man kan hitta typ för 80 kr/kg om man köper storförpackning. Men det går inte åt så mycket. I videofilmen om citronsyra ovan används 300 g till 10 liter vatten och det funkade bra på gamla rostiga yxor och 1800-tals-gångjärn till lagårdsdörrar.

1715270812299.png

Tips på rostborttagning
Bra tips, tack! Ska ta på mig plasthandskarna, sen fiska upp grejerna igen ur vinägern, borsta av snabbt med tandborsten, skölja med rinnande vatten, sen torka snabbt, antingen med handduk, trasa, papper, eller ev. varmluftpistol/hårtork e.d, sen snabbt torka med trasa/trassel med olja på. Intressant att se om det funkar bättre.
Men vilken olja skall du använda? Finns många sorter att välja på.

Tips på rostborttagning
Sådär, då var experimentet klart. Jag är klart nöjd med resultatet. ☺️

Setup, pre-op (@ADD, det blev rapsolja, av billigaste sort. 22 kr/liter):
IMG_3166.JPG

Jag tog ur pryttlarna ur burken med vinäger, borstade snabbt av dem med tandborsten (behövde knappt, då jag redan gjort det en gång tidigare idag), sköljde sedan under rinnande vatten, torkade det värsta med papper, sedan körde jag några sekunder med varmluftpistolen på högsta värme så att allt ev. kvarvarande vatten dunstade, doppade slutligen grejerna i rapsoljan (dl-måttet) och torkade av med trasslet.

Flyttade över vinägern till den bruna glasskålen för att få ned bromsarmarna. Bromsarmarna hade legat i en citronsyralösning (ICA Badrumsrengöring, se ovan) i ca. 7,5 timme. Jag kunde borsta bort spåren av rost på den ena armen, men den andra fick ligga i vinägern ytterligare någon halvtimme innan jag försökte ta bort rosten från den också. Det gick inte det heller, men jag antar att om jag hade gett den mer tid i vinägern så hade jag kunnat få bort rostspåren från den också. Nu orkade jag inte vänta, så jag fuskade lite med att använda Svinto (stålull) och ta bort rostspåren mekaniskt istället på den sista bromsarmen. Det blev bra det med.

IMG_3167.JPG

Slutresultatet nedan. De två tunna brickorna längst ned till vänster var av mässing eller liknande, därav den rödgula färgen. Den rostiga bromsvajern blev nästan som ny, iaf. till färgen.

IMG_3169.JPG

Tips på rostborttagning
För att ta bort vatten från metall så är wd-40 (water displacement 40) gjort för just det. Råkade av en slump hitta evaporust på ÖB igår, 200kr för en liter... Fy fan va dyrt.
Antag att man ska gå från metall i syrabad (avrostning) till metall infettad i olja (rostskydd), hur görs det i en industriell process med bästa ekonomi? Man kanske inte behöver gå via steget vatten öht. Jag tänkte mest att vattnet var ett sätt att stoppa avrostningsprocessen.

Tips på rostborttagning
Det beror ju helt på vilken typ av rostskydd/ytbehandling du använder och till vad.
Ok, jag har inga fackmannakunskaper om rostskydd/ytbehandling så det kanske var fel fråga av mig att ställa. Jag är bara en glad cykelamatör som vill att stålprylarna på cykeln inte ska fortsätta rosta efter att jag rengjort dem från rost med syra. Har du något bra förslag på hur jag bäst löser det?

Som i fallet ovan använder jag olja för att inte stålpryttlarna ska fortsätta rosta. Det är det rimligaste sättet jag känner till f.n. men det kanske finns bättre tillvägagångssätt. Antag att jag doppar stålpryttlarna i olja efter syrabadet, så som jag har gjort ovan, är det då rimligt att skölja pryttlarna i vatten och torka av dem mellan syrabadet och oljan? Eller finns det något bättre tillvägagångssätt?

Addendum: Jag hittade följande text, som jag tyckte var intressant, om hur man neutraliserar syran efter syrabehandlingen.

"Det är viktigt att man noggrant avlägsnar all syra från metallen efter rostborttagningen, annars kan det börja rosta på grund av syran. Skölj noga med vatten och använd gärna målarsoda eller maskindiskmedel – dessa är basiska och neutraliserar syror. Detta är särskilt viktigt på punktsvetsade plåtdetaljer där syran dras i mellan plåtarna av kapillärkraften och kan ligga kvar där och fräta under lång tid."

Källa: https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20110405/rostborttagning-med-citronsyra/

Senast ändrad:
Tips på rostborttagning
Om du bara vill ha en oljefinish så neutralisera syran och sedan olja. WD-40 tar bort vatten bättre än vanlig olja men skyddar inte lika bra som andra oljor, använd två oljor. Vill du vara lite fancy så kan du ta bort rosten och sedan köra gunblue/coldblue som gör stål svart och sedan olja in, det skapar små porer i stålet som oljan sitter i och skyddar utan att vara kladdigt

Tips på rostborttagning
Om du bara vill ha en oljefinish så neutralisera syran och sedan olja. WD-40 tar bort vatten bättre än vanlig olja men skyddar inte lika bra som andra oljor, använd två oljor. Vill du vara lite fancy så kan du ta bort rosten och sedan köra gunblue/coldblue som gör stål svart och sedan olja in, det skapar små porer i stålet som oljan sitter i och skyddar utan att vara kladdigt
Tack för tips! Coolt med blåneringsmetoderna från vapensidan. Kanske inte något jag vill ha på en cykel med kromdetaljer i övrigt, men om man har en svart hoj så kan det säkert funka bra, rent estetiskt.

Tips på rostborttagning
Efter ännu en natt kollade jag åter grejerna jag körde rostborttagning på. Jag iddes inte montera dem igår, och tur var väl det. Det visar sig att det har blivit rost på den sammansatta delen (längst ned i mitten i bilden nedan) som fäster sadeln i sadelstolpen, precis i skarvarna mellan de två ämnena. Övriga prylar ser dock fortfarande helt ok ut, tycker jag.

Det finns m.a.o. potential till förbättring av processen. Förstod jag dig rätt att jag både bör lägga till ett steg som neutraliserar syran, typ maskindiskmedel, samt ytterligare ett steg med WD-40 för att driva ut allt vatten?

Processen skulle i så fall se ut ungefär på följande sätt:

1. Rengöring/avfettning
2. Syrabad (rostborttagning)
3. Borstning (tandborste/mässingsborste)
4. Sköljning i rinnande vatten
5. Neutralisering av syra i lösning med maskindiskmedel (basiskt)
6. Snabbtorkning (papper + varmluftpistol)
7. Nedsänkning i / sprayning av WD-40 (för att driva ut ev. kvarvarande vatten)
8. Oljebad (rapsolja)
9. Avtorkning (trassel/papper/trasa)

IMG_3170.JPG

Tips på rostborttagning
Efter ännu en natt kollade jag åter grejerna jag körde rostborttagning på. Jag iddes inte montera dem igår, och tur var väl det. Det visar sig att det har blivit rost på den sammansatta delen (längst ned i mitten i bilden nedan) som fäster sadeln i sadelstolpen, precis i skarvarna mellan de två ämnena. Övriga prylar ser dock fortfarande helt ok ut, tycker jag.

Det finns m.a.o. potential till förbättring av processen. Förstod jag dig rätt att jag både bör lägga till ett steg som neutraliserar syran, typ maskindiskmedel, samt ytterligare ett steg med WD-40 för att driva ut allt vatten?

Processen skulle i så fall se ut ungefär på följande sätt:

1. Rengöring/avfettning
8. Oljebad (rapsolja)

Visa bilaga 698258
Kul med bra resultat! Men inser att jag hade det lite enkellare när jag fixade monarken som jag efter min rostbehandling bara målade med vit hammarlack, som enligt tillverkaren ska stoppa fortsatt rostbildning. Men bra att veta framåt att det behövs lite bearbetning efteråt för att det inte ska fortsätta rosta om man vill ha olackerad yta!

Tips på rostborttagning
För att ta bort vatten från metall så är wd-40 (water displacement 40) gjort för just det. Råkade av en slump hitta evaporust på ÖB igår, 200kr för en liter... Fy fan va dyrt.
WD-40 är inte helt billigt det heller. Jag letade just lite efter bra priser på nätet. Priset per liter blir naturligtvis lägre med större kvantiteter (5L, 25L osv.), men för mig får det räcka med ett par 200ml-förpackningar så länge. Priset landar på ca. 250 kr/liter. Annars hittade jag 25 liter för 2779 kr (111 kr/liter) om man är storkonsument. Finns det något billigare alternativ för att driva ut vatten, som är ungefär likvärdigt?

Edit: Hittade billigare pris på Jula.

Addendum: Surfar just nu runt och letar efter "diy wd-40", gds-hack för att tillverka egna WD-40-substitut. Kanske finns det något intressant.
https://duckduckgo.com/?q=diy+wd-40

1715319159511.png

Addendum 2: Jag hittar en hel del intressant som kan vara värt att testa istället för WD-40, för att driva ut vatten. Bl.a. läser jag om penetrerande oljor. Rapsolja är väl en vegetabilisk olja? Blanda rapsolja och aceton? Acetonet borde göra att rapsoljan tränger in i alla små utrymmen och tränger undan vattnet. Vattnet och acetonen dunstar och kvar blir rapsoljan. Kan det funka?

"Vegetable oil with 10% acetone performs as well as WD-40 to free seized bolts. And it costs about one- tenth of the price."
Källa: https://www.engineeringforchange.org/how-to-make-penetrating-oil/

Hmm. Inte alltför dyrt på Biltema. Om jag har 10% aceton i rapsolja så blir kostnaden för aceton i princip försumbar. Jag får då en penetrerande olja för drygt 20 kr/liter, kostnaden för rapsolja.

1715326242268.png

Bilagor

• 1715318348830.png
    1715318348830.png
    98.7 KB · Besök: 53
Senast ändrad:
Tips på rostborttagning
CRC mould protect.
Eller gå hela vägen och återställ till originalskick med elförzinkning. https://gdsbutiken.se/produkt-kategori/plating/
Intressanta grejer. Tack! CRC-produkten är sannolikt ett mer hållbart och bättre långtidsskydd mot rost på cykelns bultar, muttrar mm än vad rapsolja är. Kan vara intressant att testa.

Ang. förzinkning så är det inget jag satt mig in i ännu. Möjligen en lite hög tröskel för nybörjaren att ta sig över. Kanske ungefär som att ta bort rost med elektrolysmetoder istället för kemiska metoder.

1715327307895.png

Addendum: Jag hittade f.ö. en intressant artikel om rostborttagning på GDS-butikens hemsida:

https://gdsbutiken.se/2019/12/15/rostborttagning/

Addendum 2: Apropå den där CRC-produkten... Ger en vaxliknande yta, tyckte jag att jag läste någonstans. Jag tycker det verkar som om det där är ungefär samma process som de som vaxar kedjorna använder. Korrekt?

Senast ändrad:
Tips på rostborttagning
Kör ett experiment med ättika (24% ättiksyra) i natt. Utspätt med ca. 1/10 ättiksprit (12% ättiksyra) för att jag bara hade och 9 dl ättika och det inte räckte hela vägen upp i bägaren. De här grejerna var lite rostigare än tidigare delar som jag körde i vitvinsvinäger (6% ättiksyra). Blir intressant att se om det finns något kvar i morgon bitti.

Smådelarna:

IMG_3365.JPG

Ned med allt i en glasbägare:

IMG_3367.JPG

Addendum: Ca. 15 timmar senare är det fortfarande full aktivitet i glasbägaren - det bubblar på. En del ren metall har börjat synas på t.ex. den långa bulten som sitter i styrröret. Den var helt röd av rost. Undrar om det blir några gängor kvar. :unsure:

Senast ändrad:
Tips på rostborttagning
Brukscykeln (stålram) hade rost under vevlagret. Borstade med stålborste. Dammade av det lösa. Gnodde med fin stålull, Häxan 0, doppad i såpvatten. Tvättade av det lösa igen, och eftertorkade. Hängde för trasor mm som mask., och grundspraymålade sedan det behandlade området. Tog väl 10 minuter och blev bra.

Tips på rostborttagning
Kör ett experiment med ättika (24% ättiksyra) i natt. Utspätt med ca. 1/10 ättiksprit (12% ättiksyra) för att jag bara hade och 9 dl ättika och det inte räckte hela vägen upp i bägaren. De här grejerna var lite rostigare än tidigare delar som jag körde i vitvinsvinäger (6% ättiksyra). Blir intressant att se om det finns något kvar i morgon bitti.

Smådelarna:

Visa bilaga 704051

Ned med allt i en glasbägare:

Visa bilaga 704050

Addendum: Ca. 15 timmar senare är det fortfarande full aktivitet i glasbägaren - det bubblar på. En del ren metall har börjat synas på t.ex. den långa bulten som sitter i styrröret. Den var helt röd av rost. Undrar om det blir några gängor kvar. :unsure:
Efter ca. 11 1/2 dygn i ättiksbadet...

Jag borde verkligen ta tag i detta. Ta upp delarna och se hur mycket som är kvar av dem. De har blivit liggandes i ättiksbadet pga. bristande energi och att jag prioriterat annat före cykelmekandet.

IMG_3381.JPG

Tips på rostborttagning

Jag borde verkligen ta tag i detta. Ta upp delarna och se hur mycket som är kvar av dem. De har blivit liggandes i ättiksbadet pga. bristande energi och att jag prioriterat annat före cykelmekandet.

Visa bilaga 706315
Passa så din "rostfria" diskbänk inte börjar rosta! Går ju bort med typ Svinto men får det stå länge kan det bli djupare rost.

Tips på rostborttagning

Visa bilaga 706315
Har nu äntligen fått tummen ur med rostborttagningen, efter nästan 13 dygn. Tyvärr var vissa delar utom räddning. Bl.a. "växelklockan" till Shimano 3CC samt låsmuttern till styret. De verkar ha varit gjorda av något annat material än resten. Aluminium? Nästan bara kromet kvar. För övrigt var det mesta välbehållet.

Jag hade över grejerna i en bytta med varmvatten och maskindiskmedel. Basiskt för att stoppa processen. Borstade av prylarna där i byttan, mestadels med mässingsborste, men även med stålborste för vissa delar. Sedan över med prylarna i en lösning med hemmagjord "krypolja" baserad på 90% rapsolja och 10% aceton. Nu får grejerna ligga ett par timmar i krypoljan innan jag tar upp dem och torkar av dem.

Diskbänken klarade sig bra iaf. Bara att gnugga lite med Svinto.

IMG_3383.JPG

IMG_3384.JPG

IMG_3385.JPG

Tips på rostborttagning
Har följt den här tråden med stort intresse och tänkte jag skulle avrapportera från mitt eget försök.

Bakgrund: I somras besökte jag min farbror och råkade få syn på en riktigt risig kolsvart Crescent-rejser ståendes under bar himmel i trädgården. Han hade fått den av en kollega på för ett par decennier sen (känner jag min farbror rätt så har den blivit stående i trädgården sedan han fick den). Jag hade ingen möjlighet att plocka med hela cykeln men erbjöd mig att montera isär den och ta vara på väl valda delar vilket framförallt hans fru tyckte var en utomordentlig idé. Ganska snabbt insåg jag att det i själva verket rörde sig om Nishiki från 80-talet som i något skede blivit svartsprayad och försedd med Crescent-dekaler och headbadge! Wierd.

Nåväl, från den cykeln plockade jag en rostig och missfärgad SR-sadelstolpe som jag tänkte testa Kalle Kulas DIY-antitostbehandling på.

Skick i utgångsläget:
IMG_001.JPG

IMG_002.JPG

1. Rengöring/avfettning
8. Oljebad (rapsolja)

Jag gick igenom hela Kalle Kulas process och kommenterar punkterna nedan.

1. Rengöring/avfettning

Tandborste, Muc-Offs rosa spray och citronrengöringsmedel. Ingen överdriven noggranhet.

Lade alla delar i stor glasburk med 24%-ig ättika. Så fick det stå i ungefär 4 dygn.

IMG_003.JPG

3 och 4. Borstning och sköljning

Plockade upp alla delar och borstade med tandborste och mässingborste. Här och var lite Svinto. Därefter sköljning i rinnande vatten.

Jag löste upp delar av en maskindisktablett i ljummet vatten. Delarna fick bada i lösningen i ungefär 1 timme.

Fråga: Vad är en rimlig mängd maskindiskmedel för säg 1 liter vatten?

Avtorkning med microfiberhandduk och babywipes. Saknade tyvärr tillgång varmluftpistol eller hårtork vid tillfället.

Fråga: I avsaknad av varmluftspistol, kan det i detta skede vara ett alternativ att lägga delarna i ugnen ett tag? Tänker låg värme, typ 50 grader.

Ingen nedsäkning i mitt fall. Men väl sprayning med traditionell WD-40 och ytterligare avtorkning.

8. Oljebad (rapsolja)

Rapsoljebad i ungefär 5 timmar.

IMG_004.JPG

Avtorkning med babywipes och microfiberdukar. Därefter liggandes på galler i rumstemperatur nåt dygn.

Resultatet:

IMG_005.JPG

Är absolut nöjd med resultatet, men det går säkert att förfina ytterligare. Tar tacksamt emot feedback på processen! Borde tidsåtgången justeras i något moment t.ex.?

Efter allt detta jobb visade det sig tyvärr att det är fel dimension för mitt nuvarande japanska bygge. Den ingraverade texten var oläsbar innan spabehandlingen och mitt skjutmått har inte precision nog att avgöra tiondels millimietrar.

IMG_007.JPG

Så om någon har behov av en vintage sadelstolpe i 26.6 diameter, hojta till! Kanske har du nåt gammalt skoj att byta med. Finns i Stockholm.

Bilagor

• IMG_006.JPG
    IMG_006.JPG
    241.9 KB · Besök: 40
  • IMG_005.JPG
    IMG_005.JPG
    521 KB · Besök: 39
  • IMG_005.JPG
    IMG_005.JPG
    521 KB · Besök: 39
Tillbaka
Topp