Har följt den här tråden med stort intresse och tänkte jag skulle avrapportera från mitt eget försök.
Bakgrund: I somras besökte jag min farbror och råkade få syn på en riktigt risig kolsvart Crescent-rejser ståendes under bar himmel i trädgården. Han hade fått den av en kollega på för ett par decennier sen (känner jag min farbror rätt så har den blivit stående i trädgården sedan han fick den). Jag hade ingen möjlighet att plocka med hela cykeln men erbjöd mig att montera isär den och ta vara på väl valda delar vilket framförallt hans fru tyckte var en utomordentlig idé. Ganska snabbt insåg jag att det i själva verket rörde sig om Nishiki från 80-talet som i något skede blivit svartsprayad och försedd med Crescent-dekaler och headbadge! Wierd.
Nåväl, från den cykeln plockade jag en rostig och missfärgad SR-sadelstolpe som jag tänkte testa Kalle Kulas DIY-antitostbehandling på.
Skick i utgångsläget:
1. Rengöring/avfettning
2. Syrabad (rostborttagning)
3. Borstning (tandborste/mässingsborste)
4. Sköljning i rinnande vatten
5. Neutralisering av syra i lösning med maskindiskmedel (basiskt)
6. Snabbtorkning (papper + varmluftpistol)
7. Nedsänkning i / sprayning av WD-40 (för att driva ut ev. kvarvarande vatten)
8. Oljebad (rapsolja)
9. Avtorkning (trassel/papper/trasa)
Jag gick igenom hela Kalle Kulas process och kommenterar punkterna nedan.
1. Rengöring/avfettning
Tandborste, Muc-Offs rosa spray och citronrengöringsmedel. Ingen överdriven noggranhet.
2. Syrabad (rostborttagning)
Lade alla delar i stor glasburk med 24%-ig ättika. Så fick det stå i ungefär 4 dygn.
3 och 4. Borstning och sköljning
Plockade upp alla delar och borstade med tandborste och mässingborste. Här och var lite Svinto. Därefter sköljning i rinnande vatten.
5. Neutralisering av syra i lösning med maskindiskmedel (basiskt)
Jag löste upp delar av en maskindisktablett i ljummet vatten. Delarna fick bada i lösningen i ungefär 1 timme.
Fråga: Vad är en rimlig mängd maskindiskmedel för säg 1 liter vatten?
6. Snabbtorkning (papper + varmluftpistol)
Avtorkning med microfiberhandduk och babywipes. Saknade tyvärr tillgång varmluftpistol eller hårtork vid tillfället.
Fråga: I avsaknad av varmluftspistol, kan det i detta skede vara ett alternativ att lägga delarna i ugnen ett tag? Tänker låg värme, typ 50 grader.
7. Nedsänkning i / sprayning av WD-40 (för att driva ut ev. kvarvarande vatten)
Ingen nedsäkning i mitt fall. Men väl sprayning med traditionell WD-40 och ytterligare avtorkning.
8. Oljebad (rapsolja)
Rapsoljebad i ungefär 5 timmar.
9. Avtorkning (trassel/papper/trasa)
Avtorkning med babywipes och microfiberdukar. Därefter liggandes på galler i rumstemperatur nåt dygn.
Resultatet:
Är absolut nöjd med resultatet, men det går säkert att förfina ytterligare. Tar tacksamt emot feedback på processen! Borde tidsåtgången justeras i något moment t.ex.?
Efter allt detta jobb visade det sig tyvärr att det är fel dimension för mitt nuvarande japanska bygge. Den ingraverade texten var oläsbar innan spabehandlingen och mitt skjutmått har inte precision nog att avgöra tiondels millimietrar.
Så om någon har behov av en vintage sadelstolpe i 26.6 diameter, hojta till! Kanske har du nåt gammalt skoj att byta med. Finns i Stockholm.