[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Har också printat diverse bleed-block.

Det kan blir rätt pilligt att få bort dom när kolvarna är ute, iallafall utan att skruva loss oket.

Så mina har blivit simplare och simplare.

Skippa "vingarna" eller den del som sticker uppåt.

[OT] Visa din 3D-print
INSTA POST2.jpg

INSTA POST3.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Vet det inte är cykelrelaterat, men ser ju nästan ut som en fälg :) vilket jag tänkt på man kan använda om det är för dyrt/svårt o printa..

Vart vänder man sig om man skulle vilja få något printat? Och ni med er kunskap, vad skulle denna tänkas kosta att printa?

[OT] Visa din 3D-print
Vet det inte är cykelrelaterat, men ser ju nästan ut som en fälg :) vilket jag tänkt på man kan använda om det är för dyrt/svårt o printa..

Vart vänder man sig om man skulle vilja få något printat? Och ni med er kunskap, vad skulle denna tänkas kosta att printa?

Inte så dyrt att köpa en färdig lösning:

[OT] Visa din 3D-print
Var klantig och knäckte mitt Wahoo-Bolt fäste. Första tanken var att 3D-printa, så slipper man krångla med beställning. Drog igång printern och testade PETG för första gången, har undvikit det i snart två år. Blev perfekt på första försöket, fattar inte varför jag inte testat tidigare.
(Ender3v2 med hemmagjord inbyggnad med Lack-bord och plexiglas.)
Lite för fulmek-tråden egentligen, men jag är inte så känslig.

/A

PXL_20240427_170239744.jpg
PXL_20240427_170221105.jpg
PXL_20240427_170229677.jpg

Länk till modellen:

[OT] Visa din 3D-print
Någon som gjort något liknande detta kit? Är lite lat, så tänkte komma om något gjort en egen innan jag caddar upp en.

https://menditkits.com/mtb-kicker/
Det ser ju 3D-printat ut och borde inte vara så svårt att CADda heller. Det känns inte så smart att sätta ett med-kit där det garanterat blir skitigt och blött vid normal cykling. En zip-lock räcker nog inte långt.

Kanske kan idéen användas på andra ställen på cykel, det var lite elegant att rulla ihop paktet.

/A

[OT] Visa din 3D-print
Det ser ju 3D-printat ut och borde inte vara så svårt att CADda heller. Det känns inte så smart att sätta ett med-kit där det garanterat blir skitigt och blött vid normal cykling. En zip-lock räcker nog inte långt.

Kanske kan idéen användas på andra ställen på cykel, det var lite elegant att rulla ihop paktet.

/A
Nä precis. Tanken är att trycka in det någonstans. Typ upp under gaffeln eller något annat skyddat ställe. 2minuter in ser du kittet. Det är 3d printat.

[OT] Visa din 3D-print
Tog tag med hållaren för multiverktyget på min Domane. Köpte aldrig Treks egna då den var ur lager och rätt dyr. Tyvärr passar ju inte alla varianter, så 3dskrivaren får lösa biffen.

1000005634.jpg

Tre snabba prototyper för att testa passformen innan slutmodellen skrevs ut i svart PLA. Fulritad och kantig, men förhoppningsvis skakar den inte sönder första säsongen i alla fall. Med sina 29g och 40 minuter printtid lär jag bara göra en ny om den går sönder.

1000005636.jpg
P_20240503_152200_1.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Min garmin-hållare för toptube har spruckit för 3e gången på sin svagaste punkt, och jag har biffat upp designen så mycket som jag vill nu.

Har bara kört PLA

Har en Ender 3 som inte står ventilerat, vad kan jag testa för mer tåliga material?

[OT] Visa din 3D-print
Min garmin-hållare för toptube har spruckit för 3e gången på sin svagaste punkt, och jag har biffat upp designen så mycket som jag vill nu.

Har bara kört PLA

Har en Ender 3 som inte står ventilerat, vad kan jag testa för mer tåliga material?
Prova PETG istället, det är bättre lagervidhäftning och inte lika sprött.

[OT] Visa din 3D-print

Har bara kört PLA

Testa petg med så lite fläkt du kan och gärna runt 240c. PLA är väldigt styvt, så det spricker gärna. Använd inte filament med kolfiber om du vill ha bra lagerstyrka och mer flexibelt material.
TPU kan ju vara ett alternativ, men beror på vilken Ender 3 du har. Man bör ha direkt drive.

[OT] Visa din 3D-print
Ytterligare ett kylskåpsfix. Ytterligare en trasig hylla.

IMG_2986.jpeg

Hela hyllan fick inte plats på min plåt så jag caddade och printade i två delar. Delarna hålls ihop med sinkningar (insida och undersida) och superlim.
IMG_2987.jpeg

Jag har aldrig förstått varför kylskåpbelysning har samma ljustemperatur som i sådana där offentliga toaletter där man försvårar för pundare att hitta sina vener. Men här är i alla fall hyllan monterad och klar i tjackfri belysning.
IMG_2990.jpeg

[OT] Visa din 3D-print
Ytterligare ett kylskåpsfix. Ytterligare en trasig hylla.

Visa bilaga 697169

Hela hyllan fick inte plats på min plåt så jag caddade och printade i två delar. Delarna hålls ihop med sinkningar (insida och undersida) och superlim.
Visa bilaga 697170

Jag har aldrig förstått varför kylskåpbelysning har samma ljustemperatur som i sådana där offentliga toaletter där man försvårar för pundare att hitta sina vener. Men här är i alla fall hyllan monterad och klar i tjackfri belysning.
Visa bilaga 697171
Annars är ett tips att lösa upp plast från ett cd-fodral i en glasburk med lite aceton i.
Prima ytorna med aceton och sedan smeta på.
Blir kanske inte den finaste lösningen men jag har lagat ett flera fryslådor på detta sätt.
Problemet med snabblim är att det gärna blir sprött och går sönder igen.

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
Ja X-PLA känns stabilt och är lätt att lyckas med men hur står det emot uv-ljus och väta?
Jag hade inte valt det för utomhusbruk

[OT] Visa din 3D-print
Ja X-PLA känns stabilt och är lätt att lyckas med men hur står det emot uv-ljus och väta?
Jag hade inte valt det för utomhusbruk
Som vanlig PLA om man skall tro på Addnorth. Skillnaden är ju att det är väldigt segt jämfört med "vanlig" PLA. Har inte tänkt på att UV eller väta kan vara ett problem, har en del PLA-delar på en av cyklarna och de har klarat sig flera år. Cykeln står dock inne när jag inte använder den?

[OT] Visa din 3D-print
Nu har jag lekt lite med petg och inser att jag behöver betydligt mer värme på plattan, så pass mycket att jag kommer behöva göra nivåkalibrering varje gång jag byter material.

Är det dags för ABL?
Vad ska man isåfall har till en gammal Ender 3 v2?

Och om man ändå ska ta ut den ut skåpet börja skruva, nåt mer roligt man borde passa på att uppgradera? :)

Den är mer eller mindre original bortsett från att jag bytt nivåfjädrar och slang till extrudern, sen har den stått i ett skåp och bara rullat på ett par år.

[OT] Visa din 3D-print
Nu har jag lekt lite med petg och inser att jag behöver betydligt mer värme på plattan, så pass mycket att jag kommer behöva göra nivåkalibrering varje gång jag byter material.

Är det dags för ABL?
Vad ska man isåfall har till en gammal Ender 3 v2?

Och om man ändå ska ta ut den ut skåpet börja skruva, nåt mer roligt man borde passa på att uppgradera? :)

Den är mer eller mindre original bortsett från att jag bytt nivåfjädrar och slang till extrudern, sen har den stått i ett skåp och bara rullat på ett par år.
Om ABL står för auto bed leveling så kör jag CR-touch på en v2 och den funkar fint!

[OT] Visa din 3D-print
center lock adapter för 19mm hylsa
Fungerar det där?

Kan tänka mig oändliga möjligheter att printa vevlagerverktyg.
Efter att ha kollat runt nytt vevlager till THM så har varje jävla vevlager och varje tillverkare skapat sin helt egen standard som kräver specialhylsa

Allt från några hundralappar till +500kr som kommer användas 1 gång och passar inget annat.

Helt idiotiskt. Finns ingen anledning att skapa egna standarder bortsett från att få kund att köpa nya unika dumma verktyg.

[OT] Visa din 3D-print
Och så konstaterar jag att Ender-3 V3 SE finns färdig med ABL, direct drive, dual z-axis, för bara €200..

Upgraderingsjäveln börjar viska. Nån som söker begagnad V2? :)

[OT] Visa din 3D-print
De flesta material klarar uv utan några större problem om man håller sig till svart färg. Problemet med PLA är främst att det blir mjukt vid väldigt låga temperaturer. Utomhusanvändning i solsken har varit tillräckligt för att deformera plasten för mig. Ska jag printa för utomhusbruk brukar jag köra PETG.

[OT] Visa din 3D-print
Jag har en stor "distans-platta" i svart PLA för vindvisaren uppe på taket.
Extremt utsatt för både regn och solsken.

Inget kommer falla mer om den skulle lösas upp, grejer kommer bara sitta lite snett, så det är mitt "utomhusexperiment"

[OT] Visa din 3D-print
Ber om ursäkt för lite OT. Jag tänkte beställa en ny hållare till min pump i nylon och tänkte höra om någon har erfarenhet/känsla för hur hållarens innerdiameter ska förhålla sig till pumpens diameter för bäst "prestanda". Slarvigt mätt så verkar orginalfästets diameter vara just under pumpens diameter.Visa bilaga 691573
Då har jag fått hem min beställning. Körde till slut på en design utan band där både 17.4 och 17.6 innerdiameter med 2mm väggtjocklek funkade bra till en pump med 18mm diameter.
20240510_070647.jpg
20240510_065617.jpg
20240510_065408.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Jag har en del rullar med ca. 50g filament kvar. Så om det är någon happyride:eare som lurkar här och vill ha något utskrivet (givet att det finns en stl/step-fil) kostnadsfritt, är det bara att dra iväg ett PM.

[OT] Visa din 3D-print
Jag har en del rullar med ca. 50g filament kvar. Så om det är någon happyride:eare som lurkar här och vill ha något utskrivet (givet att det finns en stl/step-fil) kostnadsfritt, är det bara att dra iväg ett PM.

Jag skickar ett PM. ?

Med dagens barnsäkra batteriförpackningar behöver man något att ta med sig färdiguppbrutna batterier.

Cr2032 pack är jag intresserad av om det är möjligt ?

Tillbaka
Topp