[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
IMGP8752 transition.jpg
IMGP8756.JPG

[OT] Visa din 3D-print
Fick en idé om att kunna montera en Garmin på ramen. Har själv ingen extrahållare för verktyg/slang etc men många ramar kommer ju med det numera. Så gjorde en som jag kommer slänga upp på Grabcad senare ?Tanken är att inte stirra på datorn utan fokusera på att ha kul på hojen men ändå kunna logga sin tur med bättre precision än en mobil (det är ju Happy, måste rättfärdiga designen innan massorna börjar klanka ner på den ?)..

1000026094.jpg
1000026103.jpg
1000026100.jpg

Den lilla ringen limmas fast med snabblim/cyanoakrylat men sitter rätt bra även utan då den hålls mot ramen och har en lätt presspassning.

Bilagor

• 1000026096.jpg
    1000026096.jpg
    278.3 KB · Besök: 75
  • 1000026100.jpg
    1000026100.jpg
    311.5 KB · Besök: 69
  • 1000026103.jpg
    1000026103.jpg
    339.2 KB · Besök: 61
  • 1000026094.jpg
    1000026094.jpg
    446.5 KB · Besök: 57
[OT] Visa din 3D-print
"Före-bilden" på legohögen är en konstruktion jag tidigare använde för att hålla lampan på plats när jag digitaliserar gamla filmfoton. Den fungerade sådär. Så jag caddade och printade en ny hållare. Med massor av ventilation, för den blir varm... (filmhållaren som står ovanpå lampan har jag köpt)

IMG_2353 - stor.jpeg

IMG_2349 - stor.jpeg

IMG_2348 - stor.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
När man står upp och bryter sig upp för en backen tittar man in i ljuset på lampan. Så en liten skärm ville jag ha.
20min CAD + 30min utskrift så är den klar men ännu inte provcyklad.

Man skall ha lite tur med press passning, perfekt första gången, utskriven med 0.28mm lagerhöjd på en Ender3. Billiga prylar kräver lite mer men duger för labbande.

/A

1000010830.jpg
1000010828.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Kul, jag har gjort liknande på min ender3 av samma anledning ☺️

Men på tal om att billiga prylar kräver lite mer så börjar jag tröttna. Jag vill bara kunna printa ut plastpryttlar till mina olika hobbys. Jag behöver inte att printen i sig kräver tid för prova inställningar osv osv. Skulle vilja ha något som är mer fit and forget. Finns det? Är beredd att offra printvolym.

[OT] Visa din 3D-print
Kul, jag har gjort liknande på min ender3 av samma anledning ☺️

Men på tal om att billiga prylar kräver lite mer så börjar jag tröttna. Jag vill bara kunna printa ut plastpryttlar till mina olika hobbys. Jag behöver inte att printen i sig kräver tid för prova inställningar osv osv. Skulle vilja ha något som är mer fit and forget. Finns det? Är beredd att offra printvolym.
Jag tänker i samma banor. Jag köpte printern tillsammans med tonårsson för som gemensamt projekt (han fick lägga in en peng så att han engagerade sig). Det har varit lyckat, han har blivit duktig på CAD, och jag tycker at det är kul att både cadda och skriva ut. Men ny bädd, cr-touch, PEI-platta, osv så är det inte helt billigt. Har också funderat på en fit-n-forget. Kanske en beg gammal Prusa eller ngt sådant.

/A

[OT] Visa din 3D-print
Är Prusa mer fit n forget? Tänkt att de ändå är relativt lik princip? Jag har funderat på flashforge. Spontant tänkt mer proprietär och mindre valmöjlighet, ger mer fit n forget. Men jag har inte direkt läst på. Jag vill ju som sagt inte lägga massa tid på verktyget, jag vill bara bygga mitt projekt ?

[OT] Visa din 3D-print
en förening på skolan hade två prusor som måste gått större delen av dygnet under ett par års tid utan några problem.

Löjligt driftsäkra.

[OT] Visa din 3D-print
Införskaffade en Bambulab A1 mini för någon månad sedan. Är väldigt nöjd med den. Sköter sig nästan helt själv. Plattan behöver tömmas och så måste man byta rullar när de är slut. Bläckstråleskrivaren kräver mer pyssel. Typ så.
Prusa var såklart med på upploppet men jag föll för A1a snygga integration av allt och att man kan byta munstycke på ett ögonblick utan verktyg. Nu blir det faktiskt av att jag byter beroende på om jag vill ha detaljer eller snabbare utskrifter.

[OT] Visa din 3D-print
Att byta nozzle är nog det enda jag tycker är "för osmidigt" på min Ender.
Och då vet jag inte ens hur jobbigt det är, för jag har aldrig provat ?

Men det skulle verkligen behövas, för originalet är skadat och kloggar igen ibland, och det är typ mina enda driftstop.

Överlag är jag grymt imponerad över hur mycket min billiga krångiga printer bara rullat på genom åren.

[OT] Visa din 3D-print
Nämnda erfarenheter med Prusa och Bambulab låter ju som utopi genomfört med min erfarenhet med min ender3. Men köpte den ju också för att jag tyckte sub 3k var mer rätt för mig än sub 10k... Var ju medveten om risken med då tyckte jag det kunde vara intressant (före småbarnsliv). @N_sandstrom verkar haft mer tur än mig! :)

A1 mini skulle eventuellt vara ok, strax under 5k. Men får väl hålla span på begmarknaden. Är ju ingen panik.

Läser också lite mer på flashforge. Flera är skeptiska kommentarer, men användarna verkar nöjda. Komplett med kabinett för kontrollerad miljö är intressant. Ett motiv när jag köpte ender3 var mer byggyta för pengarna, men jag har sen faktiskt aldrig skrivit ut större än ca 10 cm kub.

[OT] Visa din 3D-print
Vi hat två ultimaker S5 på jobbet, vilka är fantastiska på vissa sätt men svindyra och ganska långsamma. Vi har nyss köpt in 2st Bambulab X1C med AMS. Betydligt snabbare än Ultimaker, en tredjedel av priset för X1C + AMS jämfört med bara S5. Än så länge har de varit löjligt enkla att använda.

[OT] Visa din 3D-print
Nämnda erfarenheter med Prusa och Bambulab låter ju som utopi genomfört med min erfarenhet med min ender3.
... ? på jobbet är vi några som har skrivare. Det verkar lite som att de med Ender får hålla på och pyssla lite medans jag och en annan kollega har Prusa och vi bara skriver ut. Det var en kollega med Ender 5 som nyligen köpte en Bambulab och han är helt lyrisk. Helt plötsligt bara funkar allt, utan meck. Det var ofta han kom och knorrade förut om att något jävlades. Men nu är han med i klubben bara-skriva ?visst har jag haft problem med min Prusa men det är nästan alltid självförvållat har jag konstaterat.
Men hur som helst. Både Prusa och Bambulab verkar vara säkra kort. Vilken man väljer är ju lite en smaksak kanske. Prusa är lite mer old-school och väldigt stort community och bra support, europeisk också. Bambulab lite mer modernare och en del finesser från mycket dyrare skrivare som ger lite mer aha-upplevelse, de ligger dessutom väldigt konkurrenskraftigt i pris och det börjar bli många som har sådana nu också.

[OT] Visa din 3D-print
Fick en idé om att kunna montera en Garmin på ramen. Har själv ingen extrahållare för verktyg/slang etc men många ramar kommer ju med det numera. Så gjorde en som jag kommer slänga upp på Grabcad senare ?Tanken är att inte stirra på datorn utan fokusera på att ha kul på hojen men ändå kunna logga sin tur med bättre precision än en mobil (det är ju Happy, måste rättfärdiga designen innan massorna börjar klanka ner på den ?)..

Visa bilaga 679488Visa bilaga 679489Visa bilaga 679490
Den lilla ringen limmas fast med snabblim/cyanoakrylat men sitter rätt bra även utan då den hålls mot ramen och har en lätt presspassning.
Wow riktigt coolt! Har du laddat upp det för oss lata 3D ritare? ?

[OT] Visa din 3D-print
Vår tioåring är sugen som tusan på 3d-skrivare (han har kolllat på för mycket maker-filmer på youtube med mig). Han kan rita saker i Sketchup, men vet nog egentligen inte vad han vill skriva ut.

Jag kan också behöva en skrivare ibland.

Finns något som fungerar OK utan allt för mycket pyssel för 3000 kr ca? Begagnat känns lite risky om det inte är från någon man känner?

[OT] Visa din 3D-print
Vår tioåring är sugen som tusan på 3d-skrivare (han har kolllat på för mycket maker-filmer på youtube med mig). Han kan rita saker i Sketchup, men vet nog egentligen inte vad han vill skriva ut.

Finns något som fungerar OK utan allt för mycket pyssel för 3000 kr ca? Begagnat känns lite risky om det inte är från någon man känner?

Du hittar bra val hos webhallen.

Dem flesta 3d skrivare är bättre nu förtiden och är plug and play.

[OT] Visa din 3D-print

En kandidat iallafall.

Den kommer inte vara felfri över tid, men när man väl kommer förbi första nybörjarmisstagen så räcker den långt.

(tror jag, min är V2)

[OT] Visa din 3D-print

Min Ender 3 v2 skriver ut utan några större problem, som värst har TPU cloggat några gånger. Lite pilligt att justera bed leveling mellan varven så jag köpte en CR-touch för att få det automatiskt. Nu finns den här som har det inbyggt för 3095 SEK. Har bara haft denna så kan inte jämföra med någon annan, men svårt att tro att det finns mycket bättre för samma pris.

[OT] Visa din 3D-print

Kika på Ender 3 V3 KE, den är ett klart steg upp från SE, men kostar lika mycket

[OT] Visa din 3D-print
... ? på jobbet är vi några som har skrivare. Det verkar lite som att de med Ender får hålla på och pyssla lite medans jag och en annan kollega har Prusa och vi bara skriver ut. Det var en kollega med Ender 5 som nyligen köpte en Bambulab och han är helt lyrisk. Helt plötsligt bara funkar allt, utan meck. Det var ofta han kom och knorrade förut om att något jävlades. Men nu är han med i klubben bara-skriva ?visst har jag haft problem med min Prusa men det är nästan alltid självförvållat har jag konstaterat.
Men hur som helst. Både Prusa och Bambulab verkar vara säkra kort. Vilken man väljer är ju lite en smaksak kanske. Prusa är lite mer old-school och väldigt stort community och bra support, europeisk också. Bambulab lite mer modernare och en del finesser från mycket dyrare skrivare som ger lite mer aha-upplevelse, de ligger dessutom väldigt konkurrenskraftigt i pris och det börjar bli många som har sådana nu också.
Även jag har uppdaterat från Makerboten jag startade tråden med till en Bambulab X1 Carbon. Svinbra, det bara kör ut allt utan problem. Körde t ex ut materialhållare i abs, vilket innebär stora platta skivor med 200mm diameter. De hade sett ut som taco-skal i min Makerbot.

[OT] Visa din 3D-print
Nu har en annan kollega inte kunnat hålla sig längre. Han gick och köpte en sådan Ender 3 KE. Bra pris och hittills är han nöjd.
Det är mycket 3D-skrivarsnack på kafferasterna nu ?

[OT] Visa din 3D-print
Jag och en kollega köpte våra
Nu har en annan kollega inte kunnat hålla sig längre. Han gick och köpte en sådan Ender 3 KE. Bra pris och hittills är han nöjd.
Det är mycket 3D-skrivarsnack på kafferasterna nu ?
Jag och en kollega köpte våra Bambulabs på black friday och det har varit mycket kafferastsnack här med. Kanske inte heller bara kafferast…

Passar på att slänga in en grej jag ritade här med. Det är en vattenflaskhållare till ungarna med ett självlysande kattansikte:
IMG_7591.jpeg
IMG_7595.jpeg
IMG_7644.jpeg

Tillbaka
Topp