The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Fan vad arg jag var. Jag visste att rutten nog egentligen var för mountainbike och inte lastad grushoj och jag visste också att detta part skulle vara dåligt men jag var arg ändå. Dessutom fick jag bära cykeln flera hundra meter över ett nytt hygge men ville inte ta kort på det för det skulle säkert inte se så farligt ut på bild som jag just då upplevde det... men annars var det en fin gravel(!) tur.
Vi har alla varit där.

The Gravel tråd
Fredagsgrus

IMG_1310.jpeg

AB
IMG_1312.jpeg

The Gravel tråd
Blev vittne till en skum händelse. Missade självaste olyckan, men resten fick jag allt se. En tjej som kör bil kör på en kvinna på cykel och fortsätter iväg från händelsen med bilen. Kvinnans sällskap (gissar på man/sambo) cyklar ikapp bilen skriker att tjejen skall stanna bilen.
Tjejen blir skitsur och verkar bry sig mer om hennes bil blivit skadad av kvinnans cykel.
Förstår inte varför hon blir så förbannad när det är hon som kört på en cyklist.

The Gravel tråd
Blev vittne till en skum händelse. Missade självaste olyckan, men resten fick jag allt se. En tjej som kör bil kör på en kvinna på cykel och fortsätter iväg från händelsen med bilen. Kvinnans sällskap (gissar på man/sambo) cyklar ikapp bilen skriker att tjejen skall stanna bilen.
Tjejen blir skitsur och verkar bry sig mer om hennes bil blivit skadad av kvinnans cykel.
Förstår inte varför hon blir så förbannad när det är hon som kört på en cyklist.
Hoppas att de tog reg-numret och anmälde bilisten för smitning, usch.
Slänger med en bild från senaste turen för att avsluta med god ton, taget vid Finnsjön.
1715362954760.png

The Gravel tråd
Det borde räknas som smitningsolycka va? Någon som är mer begåvad med det juridiska?

The Gravel tråd
Underbart, @Makten ?

Eftersom delad glädje är dubbel glädje vill jag meddela att du kan få samma upplevelser i mina trakter. Allra bäst blir det när valfri app tilldelas uppdraget att välja vägar.
"You left the Tour, take a look at the map", föreslår en metallisk röst när jag undviker att cykla in i hagen där det inte legat en väg de senaste femtio åren enligt grannarna.
"Why don't the map take a look at me!", muttrar jag glatt för mig själv och känner mig som en rebellisk tonårsanarkist igen.

Inte för att jag klagar men det är omöjligt att undvika ironin när metallrösten slänger in mig på nästa "väg".
Nästan som att den tjuvlyssnat på mina tankar...

Bilagor

• 1711902408460.jpg
    1711902408460.jpg
    1.7 MB · Besök: 79
Senast ändrad:
The Gravel tråd
Är du seriöst? Tror att du vet att Rekon finns i 2,8", men den är för grovt och tung. Skulle tänka att Ikon i 2,6" kan vara ok.
Jag är hyfsat seriös, ja, men 2,6 är nog max jag kan få in i ramen.
Rekon 2,6 sitter bak på cykeln jag använde och det rullar onödigt trögt vid jättelågt tryck. Vilket man vill ha på sånt underlag.

Min tanke är att ett ordentligt stort däck borde kunna funka hyfsat på stig också även om det är lite för lätt, så att säga.

Edit: Det är förvånansvärt vidrigt att cykla på makadam faktiskt. Och det är förvånansvärt många grusvägar här som är belagda med just sånt. ?

The Gravel tråd
Rekon 2,6 sitter bak på cykeln jag använde och det rullar onödigt trögt vid jättelågt tryck. Vilket man vill ha på sånt underlag.

Min tanke är att ett ordentligt stort däck borde kunna funka hyfsat på stig också även om det är lite för lätt, så att säga.

Edit: Det är förvånansvärt vidrigt att cykla på makadam faktiskt. Och det är förvånansvärt många grusvägar här som är belagda med just sånt. ?

Vi har just skaffat gruscyklar och jag är förvånad över hur bra det rullar på många olika underlag, men då har jag (ännu) inte hittat makadam. Är riktigt nöjd med mina 42 mm Specialized Tracer däck, som mäter 44 mm.

Makadam har jag bara cyklat på i bikepark med breda enduro-däck, det gick men det är riktigt tungtrampad.

The Gravel tråd
Vi har just skaffat gruscyklar och jag är förvånad över hur bra det rullar på många olika underlag, men då har jag (ännu) inte hittat makadam. Är riktigt nöjd med mina 42 mm Specialized Tracer däck, som mäter 44 mm.

Makadam har jag bara cyklat på i bikepark med breda enduro-däck, det gick men det är riktigt tungtrampad.
Jag tror det används på vägar där i princip bara timmerbilar behöver köra. Det är antagligen mycket billigare och borde dränera bättre. Tyvärr ser man inte underlaget på kartan innan man är där.

På min vardags/grus-cykel kör jag väldigt lätta 2,25:or, men det är fasen för smalt på grovt makadam. Men här på torpet där jag är nu, har jag HT:n eftersom den funkar även på stökig stig. Svårt att hitta en vettig däckkompromiss bara.

Edit: Har en vag tanke om att bygga en helstel "äventyrscykel" med stora, lätta däck och nåt slags kombinationsstyre. ?

The Gravel tråd
Jag tror det används på vägar där i princip bara timmerbilar behöver köra. Det är antagligen mycket billigare och borde dränera bättre. Tyvärr ser man inte underlaget på kartan innan man är där.

På min vardags/grus-cykel kör jag väldigt lätta 2,25:or, men det är fasen för smalt på grovt makadam. Men här på torpet där jag är nu, har jag HT:n eftersom den funkar även på stökig stig. Svårt att hitta en vettig däckkompromiss bara.

Edit: Har en vag tanke om att bygga en helstel "äventyrscykel" med stora, lätta däck och nåt slags kombinationsstyre. ?
Kanske https://r2-bike.com/VITTORIA-Tire-Mezcal-29-x-26-TNT-TL-Ready-Graphene-20-4C-black-anthracite

The Gravel tråd

Grov makadam och sen lite tvättbräda pga. travhästar, visst är det underbart att cykla på ?

The Gravel tråd
När vi ändå är inne på grus och feta däck. Har en runda kring Nykvarn, där det fanns en tjock nygrusad sträcka på några kilometer. Tjejen som väger 20-30 Kg mindre än mig flöt fram. Inga problem. Jag sjönk igenom. I med lättaste växeln samtidigt som benen for som lärkvingar. Tog rejält på krafterna. Bestämde mig där och då för att framöver byta från 38mm till 45mm däck! Året därpå hade samma sträcka satt sig med hjälp av regn, snö och lastbilar, så det var inte i närheten så knepigt att ta sig fram, med de 38mm, som jag fortfarande hade kvar på cykeln. Men efter bytet till 45mm, så klarar jag sand och löst/mjukt underlag mycket bättre. Skönt med breda däck, men samtidigt önskar jag lätta däck. Balans i livet, så väl som vid däckvalet...

natursingel-10-16-mm-1274_large.jpg

The Gravel tråd
Monterade samma däck igår på en kompis fulldämpade MTB. Däck med korv och tätningsvätska. Inte helt lätta att montera...

Kunde dock notera att det totalt blev cirka 120 gram lättare än med butylslang för båda hjulen.

Continental Race King verkar vara ett snabbt och beprövat MTB, bland snabba gravelåkare, som har plats för grova däck. Något bland annat Dylan Johnson visat prov på Youtube.

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Monterade samma däck igår på en kompis fulldämpade MTB. Däck med korv och tätningsvätska. Inte helt lätta att montera...

Kunde dock notera att det totalt blev cirka 120 gram lättare än med butylslang för båda hjulen.

Continental Race King verkar vara ett snabbt och beprövat MTB, bland snabba gravelåkare, som har plats för grova däck. Något bland annat Dylan Johnson visat prov på Youtube.

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020
Ser ut att vara i samma härad som de WTB Nineline jag har på krullstyrecykeln. Mycket lättrullade för att vara såpass stora, men fortfarande lite små (2,25) på makadam.

Edit: Det är mest på asfalt som större däck börjar rulla uselt, så kompromissandet beror mycket på hur mycket asfalt man behöver stå ut med.

The Gravel tråd
Ser ut att vara i samma härad som de WTB Nineline jag har på krullstyrecykeln. Mycket lättrullade för att vara såpass stora, men fortfarande lite små (2,25) på makadam.

Edit: Det är mest på asfalt som större däck börjar rulla uselt, så kompromissandet beror mycket på hur mycket asfalt man behöver stå ut med.
Tack. Bra input!

The Gravel tråd
Senast ändrad:
The Gravel tråd
Om man sneglar på nya hjul till grushojen ~10k budget. Är Zipp 303s det man ska gå på?

Det berör på om man vill har earofälgar på gruscyklen. Om man inte bryr sig om det finns Cannondale Hollowgram G-S, som jag köpte: 1410 gram och 27 mm innerbredden, dessutom bra byggt, med 350 nav bak och mässing nipplar. Nästan för bra för 10k.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Det berör på om man vill har earofälgar på gruscyklen. Om man inte bryr sig om det finns Cannondale Hollowgram G-S, som jag köpte: 1410 gram och 27 mm innerbredden, dessutom bra byggt, med 350 nav bak och mässing nipplar. Nästan för bra för 10k.

Just det, ja dom där kollade jag på igår. Bra vikt, hade ju varit kul med lite höjd på fälgarna ?

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Jag valde höjd på däck istället. Tycker att det ser konstigt ut med stora runda däck ovanpå relativt smala, höga fälgar. Men om man kör lite smalare grusdäck är det väl snygg.
Jag har 40mm däck, ryms inte mycket mer heller. Jag har ju en cross. Är man villig att gambla så har ju Stefan Z36 också till bra kurs ?

Jag är ju svag för newmen och dessa verkar komma om några veckor https://www.newmen-components.de/Konfigurator?&StuffId=68c93e2e-ddc8-445b-a0db-0677f948868b

The Gravel tråd
Jag har 40mm däck, ryms inte mycket mer heller. Jag har ju en cross. Är man villig att gambla så har ju Stefan Z36 också till bra kurs ?

Jag tittade också på Newmen X.R.36, priset varierar mycket mellan butikerna. Fina, lätta (1390 gram) hjul och jag är nöjd med Newmen på två MTB i familjen. Den har dock en konstig ventiladapter, jag vet inte om man kan köra vanlig ventil.

The Gravel tråd
Jag tittade också på Newmen X.R.36, priset varierar mycket mellan butikerna. Fina, lätta (1390 gram) hjul och jag är nöjd med Newmen på två MTB i familjen. Den har dock en konstig ventiladapter, jag vet inte om man kan köra vanlig ventil.
Ja jag har sett den, vet inte om det är samma skumma ventil på G.34.

Edit: Lutar åt att jag inväntar G.34, ser fina ut.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp