The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Canyon har en Grizl med kolfiberram och elektronisk SRAM apex för dryga 29k, känns svårslaget i den prisklassen.
Det har du helt rätt i, och det fick bli en beställning på en sådan, tackar ödmjukast för tipset!

Var ute efter en Canyon från början men det kändes som att vilken cykel jag än tittade på hos dem så var den slut i lager, men just denna fanns kvar i dried tomato i S, så snart blir det åka av.

The Gravel tråd
9.5 mil gravel och 1170 Hm idag ?
20240426_103026.jpg

The Gravel tråd
Såklart var svaret klart på frågan om att köpa gruscyklar i tråden om frågor man inte vågar ställa. Igår konverterade jag sonens lvgcykel till gruscykel med 35 mm slicks på hjul med lite mindre diameter. Frun hittade en grustur på Komoot som innehöll flera fina grusvägar, men också en bit som var svårcyklat. På bilden en röttig isf grusig del. Sonens finns inte med på bilden för att han lyckades att snabbt köra genom allt. Nästan gång borde vi titta lite mer noggrant på turen ...

2024-05-01-17-23-26-502.jpg

The Gravel tråd
Såklart var svaret klart på frågan om att köpa gruscyklar i tråden om frågor man inte vågar ställa. Igår konverterade jag sonens lvgcykel till gruscykel med 35 mm slicks på hjul med lite mindre diameter. Frun hittade en grustur på Komoot som innehöll flera fina grusvägar, men också en bit som var svårcyklat. På bilden en röttig isf grusig del. Sonens finns inte med på bilden för att han lyckades att snabbt köra genom allt. Nästan gång borde vi titta lite mer noggrant på turen ...

Visa bilaga 696306
Familjerunda. Riktigt fint! Sånt man minns med glädje eller förskräckelse 30 år senare. Det gäller att få det att ge mersmak.

The Gravel tråd
Familjerunda. Riktigt fint! Sånt man minns med glädje eller förskräckelse 30 år senare. Det gäller att få det att ge mersmak.

Ja, jag är glad att vi bestämde oss för att köpa gruscyklar (även om frun hade föreslagit det för många år sen och jag sade nej, säger hon). Sonen sade att han ville tar MTB nästa gången, men jag tycker att vi ska undvika den här biten, eller så provar vi igen när det är torrt. Nu är det "bara" att hitta lite bättre 559x35 däck än sonens nuvarande Kojaks, inte enkelt ...

The Gravel tråd
Hemkommen besviken efter en månad på betydligt varmare breddgrader då det fortfarande är väldigt mycket snö kvar här. Vägarna och cykelbanorna är konstant blöta med smältvatten så fick bli stänkskärmar på i samband med vårservicen där tublösgegga bl.a byttes ut

Ska bli härligt att komma ut igen med graveln

20240501_213020.jpg

The Gravel tråd
Sladdade grusvägar är inte optimalt med däck med mindre volym, men på "sportgrus" är det ju perfekt!
Jag har funderat över vad termen "sportgrus" innebär. Finns det någon tråd som diskuterar olika typer av grusunderlag och dess terminologi?

Addendum: Annars finns det en del definitioner av olika storlekar för grus på Wiki-sidan.

"Grus är ett stenmaterial med dominerande kornstorlek mellan 2 mm och 63 mm. Grus delas upp i kornstorleksklasserna fingrus 2-6,3 mm, mellangrus 6,3-20 mm och grovgrus 20-63 mm." (enligt ISO 14688-1, kap. 4.2, sid. 7.)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grus

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Jag har funderat över vad termen "sportgrus" innebär. Finns det någon tråd som diskuterar olika typer av grusunderlag och dess terminologi?

Addendum: Annars finns det en del definitioner av olika storlekar för grus på Wiki-sidan.

"Grus är ett stenmaterial med dominerande kornstorlek mellan 2 mm och 63 mm. Grus delas upp i kornstorleksklasserna fingrus 2-6,3 mm, mellangrus 6,3-20 mm och grovgrus 20-63 mm." (enligt ISO 14688-1, kap. 4.2, sid. 7.)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Grus
Bra inlägg, så att vi alla pratar i samma termer om gruskvalité. HåkanC har du någon bra definition och input?

The Gravel tråd
Jag skulle säga att grus när det gäller gruscykling är allt som inte är asfalt och gräs och sten och rötter. Så allt mellan hårdpackad jord (som känns som asfalt) till fraktion på 63mm. Därav frågan "vilka däck till grusscykling" besvaras från all till 23 mm slicks - 60 mm XC-däck

The Gravel tråd
Cykeltypen är väl en cykel som är konstruerad för att i första hand användas på grusvägar, då troligtvis inom ramen för typerna fingrus och mellangrus enligt definitionen ovan. Det är väl också det som de flesta tänker på när man hör ordet grus.

Sen kan man ju framföra de flesta cyklar på många underlag utanför det avsedda. Alla cyklar funkar ju på asfalt och packad jord. Gruscyklar funkar, med rätt däck, på skogsstigar och grova stenar. Men jag skulle nog inte kalla det för gruscykling.

The Gravel tråd
Fast ”Gravel”- är det cykeln eller underlaget som gör det? Kan man cykla gravel med en moutainbike eller måste det vara både rätt underlag och redskap för att kvala in?

Visa bilaga 697655

Bild från helgens tur, var det gravel eller ej?
Ja, jag har ju "fel" redskap även om jag cyklar en del grusväg ändå. Men jag hänger kvar här i tråden tills någon kastar ut mig. Ja just ja, jag cyklar ju på grusväg, inte gravelväg. :unsure:

https://happyride.se/forum/threads/...eg-grusvaeg-till-26-mtb.3700497/#post-4471910

The Gravel tråd
Jag tror mer på kategorin träskcykling.

Addendum: Jämför t.ex. kategorin träskfotboll.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Träskfotboll
Fan vad arg jag var. Jag visste att rutten nog egentligen var för mountainbike och inte lastad grushoj och jag visste också att detta part skulle vara dåligt men jag var arg ändå. Dessutom fick jag bära cykeln flera hundra meter över ett nytt hygge men ville inte ta kort på det för det skulle säkert inte se så farligt ut på bild som jag just då upplevde det... men annars var det en fin gravel(!) tur.

Tillbaka
Topp