Vet inte om detta är rätt tråd för tips, men jag gör ett försök så får ni hojta om jag kladdar till det.
Våren är i annalkande, och därmed också den enorma längtan ut i naturen - förra året köpte jag mig en busrolig hardtail som har gett mig många timmar glädje, men den är inte helt optimal eftersom jag bor i stan och får cykla iväg en bra bit innan jag kommer till något som kan likna en skogsväg, och med tunga, svårrullade däck som förstås är toppen i skog och mark är den inte supertrevlig att ha med att göra på asfalt, och jag har gjort mig av med allt vad bil heter.
Tanken har därför slagit mig att det är dags att komplettera vagnsparken med en gravel, så jag får roligare på asfalt men ändå kan dyka ner i en skogsdunge och härja lite om jag skulle stöta på en sådan under mina turer.
Har sonderat marknaden lite, men jag tycker det är lite svårnavigerat, så letar egentligen efter trevliga rekommendationer från er som om än förmodligen väldigt glada iallafall är något mindre amatör än jag.
Jag har hittat denna hos TCM som jag tycker verkar trevlig:
https://www.tcmcykel.se/p/cyklar/gravelbike/cannondale-topstone-apex-1-gravelbike-mercury
Är det ett katastrofköp, eller skulle jag ha roligt med denna cykeln tror ni?
SRAM-växlar och hydrauliska skivbromsar är ett skallkrav, ser också gärna att det finns någorlunda möjlighet att kasta på ett par väskor och testa detta med bikepacking. Budget gärna under 30 000, men finns såklart svängrum om det finns otroliga deals att göra inte alltför norr om det strecket.