The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Nej, för tidigt.
1000001105.jpg

Bilagor

• 20240225_120447.JPG
    20240225_120447.JPG
    1.4 MB · Besök: 76
The Gravel tråd
Jag är sugen på att testa assavers win wing. Ser ut att vara en bra lösning om man vill ha någon som är smidigt att knäppa av och på efter behov.

The Gravel tråd
Jag har två fendor bendor. De gör jobbet att hålla min rygg ren.

The Gravel tråd
Jag använder mina bendors på mtbn, gravlarna och rajsern efter behov. Spänn åt dem runt sadelröret så sitter de fint. Jag har inget att anmärka på. De levererar vad de ska och är tåliga.

The Gravel tråd
Däckrekommendationer till följande?
- ca 40-43 mm på fälg med innerbredd 23 mm
- tubeless
- 70% sportgrus
- 20% asfalt
- 10% grovgrus/stig+annat
- svart, inte tan. Grön eller orange hade varit kul...

Vad är i ropet?

Vh småbarnsförälder som önskar klicka hem något utan flera timmars analys :)

The Gravel tråd
I ropet vet jag inte men jag gillar mina Terra Speed och Spec Pathfinder. Eller Gravelking slicks. På temat man rekommendera det man kör på :)
För gröna finns ju Gravelking SK men kanske lite mkt mönster för det du tänkt köra.

The Gravel tråd
Tydligen någon ny gravelgrej i sthlm.

Personligen är jag lite skeptisk till det här att söka frivilliga guider, men fortfarande ha som mål att börja ta betalt för att folk ska få vara med på dessa "group rides"

Men kul att det händer något? Jag är antagligen inte målgruppen ?

IMG_1702.jpg

The Gravel tråd

Personligen är jag lite skeptisk till det här att söka frivilliga guider, men fortfarande ha som mål att börja ta betalt för att folk ska få vara med på dessa "group rides"

Visa bilaga 685385
Finns ju uppenbarligen gott om folk som betalar för löparkompisar i Stockholm, så det funkar säkert med cykling också. Märkligt. ?

The Gravel tråd

Visa bilaga 685385
Jag har inte några cykelkompisar men om jag måste betala för att få cykelkompisar är jag hellre utan.

För övrigt verkar det vara ett företag som arrangerar som håller i MTB-kurser eller något. Kanske är jag som är mossig men att idrott skall ske i företagsregi istället för inom föreningslivet är så tråkig utveckling.

The Gravel tråd
Jag har inte några cykelkompisar men om jag måste betala för att få cykelkompisar är jag hellre utan.

För övrigt verkar det vara ett företag som arrangerar som håller i MTB-kurser eller något. Kanske är jag som är mossig men att idrott skall ske i företagsregi istället för inom föreningslivet är så tråkig utveckling.
Föreningslivet går nog mot en långsam död i Sverige. Men bara för det så behöver inte ersättaren vara ett företag. Social medier och internet över lag kan ersätta stora delar av det som föreningarna tidigare stod för. Facebook-grupper som anordnar gruppkörningar och annat är ju toppen. Själv har jag inga som helst problem med att guida "nykomlingar i sporten". Vi har ju alla varit nya en gång i tiden som man brukar säga "sharing is caring".

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Visst är det lite segt med föreningar jämfört förr i tiden, men tror inte på en nära förestående död. Föreningar verkar ju främst där det finns någon slags ungdomsverksamhet. Det är bara då barnen är med man kan tvinga föräldrar att jobba gratis ?.

Gruscykling är nog än så länge en ganska dålig disciplin för att göra stickprov på föreningslivets välmående. Nu har ju UCI / SCF sent omsider plockat in det som egen gren, så ge det 10 år så kanske de traditionella cykelklubbarna har satsning på grus också. Men fortfarande är det mest en idrott som vuxna motionärer utövar med litet intresse att tävla.

Med det sagt finns det en del föreningar som riktar sig främst till vuxna motionärer också. Nära mig här i norrland kommer jag tänka på föreningen Cykelintresset som bland annat arrangerar Glassbonden Gravel Challenge och de kör träningspass på grus också. Jag själv är med i en ideell förening som arrangerar gruslopp, men vi har ingen medlemsverksamhet (ren arrangörsförening) så räknar nog inte oss riktigt. Skulle gissa att om man letar lite så hittar man, de har ju emellertid inte så stor reklambudget som ett kommersiellt arrangemang.

The Gravel tråd
Jag undrar lite vad som händer rent försäkringsmässigt osv när man går från "vi tar en spontan cykelrunda" till "vi betalar för att bli guidade av det här företaget på en cykelrunda" ?
Det lär tillkomma en hel del ansvar. Om jag var arrangör skulle jag minimum ha en tydlig beskrivning av svårighetsgraden i min inbjudan, en genomgång före cyklingen börjar och en friskrivningsblankett. Som arrangör skulle jag också ha en kökarl som ser till att ingen kör ut i skogen och glöms bort, stort förstaförband, någon hemma som har den exakta rutten (om det händer något kan det vara en bra hjälp) och mobil med SOS-appen.
Cykelintresset som arrangerar MSR1200 har krav på att alla har en egen försäkring.

The Gravel tråd
Cykelintresset som arrangerar MSR1200 har krav på att alla har en egen försäkring.
Just den biten tror jag inte är ett krav faktiskt (rätta mig om jag har fel). I det sammanhanget behöver man inte ens kräva att folk har cykelhjälm, fast man gör ju det ändå förstås, och man kräver försäkring för att det blir mindre risk att nån deltagare surnar till på arrangören och ställer till problem. MSR1200 är randonnée och i legal bemärkelse bygger det på att varje deltagare i lagens mening är ute på en egen privat cykeltur, och följaktligen gäller samma lagar och förordningar som gäller när man är ute själv och cyklar på egen hand. Annars skulle man behöva ha tillstånd från Länsstyrelsen och då blir det en massa besvär.

För att göra det försvarbart inför Länsstyrelsen att arrangemanget inte är tillståndspliktigt så måste det vara tillräckligt väsenskilt från nåt som kan liknas vid tävling. Och det råder en del godtycke runt det (alltså beror på handläggarens individuella bedömning), så det man gör som arrangör är en egen bedömning på vad man tycker är tillräckligt inte-tävling och så kör man utan att fråga Länsstyrelsen och hoppas att ingen anmäler en, och om någon gör det hoppas man att ens egen bedömning matchar den Länsstyrelsen gör.

The Gravel tråd
Just den biten tror jag inte är ett krav faktiskt (rätta mig om jag har fel). I det sammanhanget behöver man inte ens kräva att folk har cykelhjälm, fast man gör ju det ändå förstås, och man kräver försäkring för att det blir mindre risk att nån deltagare surnar till på arrangören och ställer till problem. MSR1200 är randonnée och i legal bemärkelse bygger det på att varje deltagare i lagens mening är ute på en egen privat cykeltur, och följaktligen gäller samma lagar och förordningar som gäller när man är ute själv och cyklar på egen hand. Annars skulle man behöva ha tillstånd från Länsstyrelsen och då blir det en massa besvär.

För att göra det försvarbart inför Länsstyrelsen att arrangemanget inte är tillståndspliktigt så måste det vara tillräckligt väsenskilt från nåt som kan liknas vid tävling. Och det råder en del godtycke runt det (alltså beror på handläggarens individuella bedömning), så det man gör som arrangör är en egen bedömning på vad man tycker är tillräckligt inte-tävling och så kör man utan att fråga Länsstyrelsen och hoppas att ingen anmäler en, och om någon gör det hoppas man att ens egen bedömning matchar den Länsstyrelsen gör.
Ja men om något "cykla själv"-arrangemang kräver försäkring så borde det finnas betydligt fler skäl för en arrangör av ett ledarlett arrangemang att fundera på egen försäkring och på annan juridik.

The Gravel tråd
Ja men om något "cykla själv"-arrangemang kräver försäkring så borde det finnas betydligt fler skäl för en arrangör av ett ledarlett arrangemang att fundera på egen försäkring och på annan juridik.
Ja kanske. Jag vet inte.

Varning: lekman spekulerar nedan:

SCF hade förr i tiden (upplever att de mjuknat på senare år) en ganska aggressiv "marknadsföring" av deras sanktion och då blev det en himla fokus på de här försäkringarna och en massa hypotetiska olyckor som skulle kunna hända en som arrangör om man inte hade SCF-sanktion. Men vete fanken om de där försäkringarna gör så stor skillnad egentligen, man är ju ansvarig oavsett. Så vitt jag förstår ingår det ingen försäkring för arrangören typ att betala rättegångskostnader i civilrättsmål eller något sådant i en SCF-sanktion. Man kanske kan köpa en sån försäkring separat om man anordnar nåt dödsföraktande gravel event i och för sig :unsure: .

Hursomhelst, om man som arrangör gör nåt potentiellt straffbart så är det straffbart oavsett om deltagarna är försäkrade eller ej. Till exempel om jag skulle lägga en bana som går längs en smal kant intill ett stup eller gör nån annan helt orimligt livsfarligt och nåt händer så kan man mycket väl bli åtalad för det, typ någon form av vållande till kroppsskada/död. Eller om man kör ett lopp och nåt händer och så uppdagas det att man inte hade nåt tillstånd för Länsstyrelsen fast man borde haft det, eller man hade det men inte följt kraven som Länsstyrelsen ställt upp, då ligger man också brunt till.

Jag tror inte det går att avskriva sig ansvar heller genom att hitta på nåt på-egen-risk-avtal, det brukar inte gå avtala bort ansvar hursomhelst i Sverige. Det är säkert bra att skriva att det är på egen risk ändå så deltagaren inser allvaret, men tror inte en sådan skrivning har någon betydelse om man hamnar i en rättegång.

Om deltagarna är försäkrade så är det förstås mindre risk för badwill, dels att nån väljer att anmäla en om nåt skit händer, eller att någon som skadat sig försöker stämma arrangören för att få loss pengar som de annars skulle ha fått från försäkringen till exempel. En stämning kommer dock inte lyckas om man som arrangör inte gjort nåt ganska uppenbart fel.

The Gravel tråd
Ja kanske. Jag vet inte.

Varning: lekman spekulerar nedan:

SCF hade förr i tiden (upplever att de mjuknat på senare år) en ganska aggressiv "marknadsföring" av deras sanktion och då blev det en himla fokus på de här försäkringarna och en massa hypotetiska olyckor som skulle kunna hända en som arrangör om man inte hade SCF-sanktion. Men vete fanken om de där försäkringarna gör så stor skillnad egentligen, man är ju ansvarig oavsett. Så vitt jag förstår ingår det ingen försäkring för arrangören typ att betala rättegångskostnader i civilrättsmål eller något sådant i en SCF-sanktion. Man kanske kan köpa en sån försäkring separat om man anordnar nåt dödsföraktande gravel event i och för sig :unsure: .

Hursomhelst, om man som arrangör gör nåt potentiellt straffbart så är det straffbart oavsett om deltagarna är försäkrade eller ej. Till exempel om jag skulle lägga en bana som går längs en smal kant intill ett stup eller gör nån annan helt orimligt livsfarligt och nåt händer så kan man mycket väl bli åtalad för det, typ någon form av vållande till kroppsskada/död. Eller om man kör ett lopp och nåt händer och så uppdagas det att man inte hade nåt tillstånd för Länsstyrelsen fast man borde haft det, eller man hade det men inte följt kraven som Länsstyrelsen ställt upp, då ligger man också brunt till.

Jag tror inte det går att avskriva sig ansvar heller genom att hitta på nåt på-egen-risk-avtal, det brukar inte gå avtala bort ansvar hursomhelst i Sverige. Det är säkert bra att skriva att det är på egen risk ändå så deltagaren inser allvaret, men tror inte en sådan skrivning har någon betydelse om man hamnar i en rättegång.

Om deltagarna är försäkrade så är det förstås mindre risk för badwill, dels att nån väljer att anmäla en om nåt skit händer, eller att någon som skadat sig försöker stämma arrangören för att få loss pengar som de annars skulle ha fått från försäkringen till exempel. En stämning kommer dock inte lyckas om man som arrangör inte gjort nåt ganska uppenbart fel.
De flesta föreningar har försäkringsskydd som täcker ansvar (jag misstänker att Riksidrottsförbundet har det till medlemsföreningarna). Dessa försäkringar är inte dyra (jag är ordis i en förening) och försäkringen täcker t o m medlemmarnas resor till arrangemang/möten.
Friskrivning skyddar inte mot idioti men det ger mig ett bevis på att jag har informerat i inbjudan och haft en genomgång innan start.
Deltagarnas försäkring kan skydda arrangören från deltagarnas kostnader om något händer.

The Gravel tråd
De flesta föreningar har försäkringsskydd som täcker ansvar (jag misstänker att Riksidrottsförbundet har det till medlemsföreningarna). Dessa försäkringar är inte dyra (jag är ordis i en förening) och försäkringen täcker t o m medlemmarnas resor till arrangemang/möten.
Friskrivning skyddar inte mot idioti men det ger mig ett bevis på att jag har informerat i inbjudan och haft en genomgång innan start.
Deltagarnas försäkring kan skydda arrangören från deltagarnas kostnader om något händer.
Kollade upp lite snabbt, det kan mycket riktigt vara bra ha en ansvarsförsäkring som arrangör, om det blir skadestånd och sånt så kan den försäkringen gå in och täcka kostnader. Och är man en idrottsförening så har man som du säger redan en genom anslutningen till riksidrottsförbundet (Folksams RF Föreningsförsäkring bas), men är man inte det (gissar att de flesta kommersiella gravel event drivs av företag och inte idrottsföreningar), så kan det vara bra att teckna en separat om man inte redan har en förstås, det är nog ganska vanligt att företag redan har en ansvarsförsäkring i någon form, som även kan täcka saker som om kassören förskingrar pengar och såna grejer.

Jag fick nu en god anledning för mig själv att se över vårt eget försäkringsskydd, har faktiskt inte så bra koll på vad vi har och inte. Man kan ha en personlig ansvarsförsäkring via hemförsäkringen, och för riktigt små sammanhang där det inte finns några värden att tala om i själva föreningen kan nog det räcka.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Finns ju uppenbarligen gott om folk som betalar för löparkompisar i Stockholm, så det funkar säkert med cykling också. Märkligt. ?
Jag betalar gärna, men då vill jag ha expert-hjälp/tränare, som lägger sin tid på mig. Jag bjuder gärna mina cykelkompisar på fika och hjälp med att mecka cykeln. Men att betala för att få träningssällskap känns konstigt. Lite som att köpa göka...

The Gravel tråd
Bredare slicks!

Det är en period här i Stockholm mellan mars och slutet av april med en massa grus på asfaltsvägarna och samtidigt är det väldigt smetigt i skog och på grusvägar. En period då racern får vila sig i form och stå inomhus på trainern. Men jag vill vara ute om det är bra väder och klämma så mycket mil jag hinner/orkar. Tänkte att jag kunde kränga på ett par slicks på gruscykeln och köra landsväg. Sagt och gjort, bytte Pirelli Cinturato Gravel M 40mm mot ett par Continental GP Urban 35mm (ca 34mm IRL). Något som kanske kan intressera andra med liknande däck-bytar-funderingar.

Kikade på andra däck som Continental Gatorskin som jag nöjt har flera 1000 mil med tidigare och modernare Continental 4 seasons, som sägs rullar lite lättare. Valde det lätta och något bredare Continental GP Urban. Brukar inte vara så "wild and crazy". Får se om de nya 35mm däcken klarar sig utan allt för många punkteringar.
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-grand-prix-urban

På premiärturen kunde jag konstatera att däcket rullar märkbart lättare, snabbare och ger samtidigt en mycket behaglig gång (4,2+4,5 BAR). Höjde snittfarten från tidigare runda med ca 1,8 km/h, med ungefär samma puls, dock med 400 gram lättare hjul. Får återkomma med omdöme om det finns intresse?
IMG_20240318_080357.jpg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Bredare slicks!

Det är en period här i Stockholm mellan mars och slutet av april med en massa grus på asfaltsvägarna och samtidigt är det väldigt smetigt i skog och på grusvägar. En period då racern får vila sig i form och stå inomhus på trainern. Men jag vill vara ute om det är bra väder och klämma så mycket mil jag hinner/orkar. Tänkte att jag kunde kränga på ett par slicks på gruscykeln och köra landsväg.
+1

bytte Pirelli Cinturato Gravel M 40mm mot ett par Continental GP Urban 35mm (ca 34mm IRL).
Även Conti GP5k AS TR 35mm är smala i verkligheten, åtminstone mitt ex
gp5k_as_tr_35mm_r470_i20_bredd-jpg.678065

På premiärturen kunde jag konstatera att däcket rullar märkbart lättare, snabbare och ger samtidigt en mycket behaglig gång (4,2+4,5 BAR).
Är inte det onödigt(?) högt tryck i ~34mm däck?
Jag nöjer mig med ~3,5 bar i mina ~34mm däck för vägcykling.

Får återkomma med omdöme om det finns intresse?Visa bilaga 686801
Gör gärna det

The Gravel tråd
Bredare slicks!

Det är en period här i Stockholm mellan mars och slutet av april med en massa grus på asfaltsvägarna och samtidigt är det väldigt smetigt i skog och på grusvägar. En period då racern får vila sig i form och stå inomhus på trainern. Men jag vill vara ute om det är bra väder och klämma så mycket mil jag hinner/orkar. Tänkte att jag kunde kränga på ett par slicks på gruscykeln och köra landsväg. Sagt och gjort, bytte Pirelli Cinturato Gravel M 40mm mot ett par Continental GP Urban 35mm (ca 34mm IRL). Något som kanske kan intressera andra med liknande däck-bytar-funderingar.

Kikade på andra däck som Continental Gatorskin som jag nöjt har flera 1000 mil med tidigare och modernare Continental 4 seasons, som sägs rullar lite lättare. Valde det lätta och något bredare Continental GP Urban. Brukar inte vara så "wild and crazy". Får se om de nya 35mm däcken klarar sig utan allt för många punkteringar.
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/continental-grand-prix-urban

På premiärturen kunde jag konstatera att däcket rullar märkbart lättare, snabbare och ger samtidigt en mycket behaglig gång (4,2+4,5 BAR). Höjde snittfarten från tidigare runda med ca 1,8 km/h, med ungefär samma puls, dock med 400 gram lättare hjul. Får återkomma med omdöme om det finns intresse?Visa bilaga 686801

Intressant! Jag köpte deras "Contact Urban" i samma dimension att ha som försäsongsdäck på landsvägshojen i första hand, men har inte hunnit testa dom ännu.
BCRR ger båda däckvarianterna bra betyg!

Tillbaka
Topp