Ja kanske. Jag vet inte.
Varning: lekman spekulerar nedan:
SCF hade förr i tiden (upplever att de mjuknat på senare år) en ganska aggressiv "marknadsföring" av deras sanktion och då blev det en himla fokus på de här försäkringarna och en massa hypotetiska olyckor som skulle kunna hända en som arrangör om man inte hade SCF-sanktion. Men vete fanken om de där försäkringarna gör så stor skillnad egentligen, man är ju ansvarig oavsett. Så vitt jag förstår ingår det ingen försäkring för arrangören typ att betala rättegångskostnader i civilrättsmål eller något sådant i en SCF-sanktion. Man kanske kan köpa en sån försäkring separat om man anordnar nåt dödsföraktande gravel event i och för sig

.
Hursomhelst, om man som arrangör gör nåt potentiellt straffbart så är det straffbart oavsett om deltagarna är försäkrade eller ej. Till exempel om jag skulle lägga en bana som går längs en smal kant intill ett stup eller gör nån annan helt orimligt livsfarligt och nåt händer så kan man mycket väl bli åtalad för det, typ någon form av vållande till kroppsskada/död. Eller om man kör ett lopp och nåt händer och så uppdagas det att man inte hade nåt tillstånd för Länsstyrelsen fast man borde haft det, eller man hade det men inte följt kraven som Länsstyrelsen ställt upp, då ligger man också brunt till.
Jag tror inte det går att avskriva sig ansvar heller genom att hitta på nåt på-egen-risk-avtal, det brukar inte gå avtala bort ansvar hursomhelst i Sverige. Det är säkert bra att skriva att det är på egen risk ändå så deltagaren inser allvaret, men tror inte en sådan skrivning har någon betydelse om man hamnar i en rättegång.
Om deltagarna är försäkrade så är det förstås mindre risk för badwill, dels att nån väljer att anmäla en om nåt skit händer, eller att någon som skadat sig försöker stämma arrangören för att få loss pengar som de annars skulle ha fått från försäkringen till exempel. En stämning kommer dock inte lyckas om man som arrangör inte gjort nåt ganska uppenbart fel.