The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Har GRX 400 på min gravel och Ultegra R8000 (ej DI2) på min racer (fälgbromsad). Ingen skillnad i växelprestanda men GRX vinner på bromsverkan (så klart) och skönare reglage.
Själv har jag GRX 810 (eller vad de heter? 11x2 växlar), men föredrar oftast Ultegra DI2 (11-del) bromshandtagens ergonomi. Men det beror troligen på användarens anatomi. Men båda fungerar utmärkt för de ändamål de är gjorda för.

Det är inget fel på GRX-bromsarna, men använder lätta fälgbromsar så länge det går på racern.

The Gravel tråd
Och på sista bilden ser ni Szob (på andra sidan Donau). Där började jag min resa ner förra året. Där vände jag mot Budapest med några klättringar i liten bergskedja norr om Budapest. Nu har jag 25 km till hotellet vid flygplatsen. Det blir ca 187-190 km idag.
IMG_4211.jpeg
IMG_4214.jpeg
IMG_4213.jpeg
IMG_4212.jpeg
IMG_4215.jpeg
IMG_4220.jpeg
IMG_4219.jpeg
IMG_4218.jpeg
IMG_4221.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
En cykelcross ❤️❤️ fin cykel. Lite avis...
Ja jag fastnade för den, är ingen som behöver packa med mig mycket saker så att det inte finns fästen etc. gör inte mig något.

Grymma bromsar var det också, låste dom enkelt på asfalt sittande på sadeln +90 kg. På min billiga gravel kan jag sakta ner på sin höjd.. ?

Möjligt att den är lite väl lätt växlad men får väl hänga dit en större klinga fram.

The Gravel tråd
För att det gick så smidigt i Österrike, Slovakien och Ungern, så planerar jag nästa delen av min DONAU.
Vet inte VAD blir först, källan - Wien, eller Vidin mot Deltan.
Är sugen nu på mindre civiliserat och det betyder BULGARIEN-RUMÄNIEN. Donau är mycket "vildare" där nere, än sträckan i Tyskland och Österrike. Om jag ska börja i Vidin, gäller det flyg till Sofia och tåg till Vidin (4-5 timmar fantastisk resa genom bergen). Sen är det 60 mil till Cernavoda, var Rumänska fångar har byggt kanal mellan Donau och Svarta Havet (det sägs, att det dog 200 000 fångar !!! Man kallade kanalen, CANALUL MORTI (Dödens Kanal) ).
Därifrån kan man ta tåg mot Bucuresti och flyga hem. 4 dagars cykling, men kanske 5-6 dagar med tåg, flyg ETC.
Så ser det ut iaf :

Del 1: https://en.mapy.cz/s/hagukomage
Del 2: https://en.mapy.cz/s/dubakulupu
Del 3: https://en.mapy.cz/s/becerepevu

Har Del 2 separat, för att det vill INTE "gå" kort sträcka (ett par hundra meter) med Mapy.cz, men på kartan finns tydlig grusvägg.
Nu gäller det hitta billiga biljetter och vädret helst +25 grader.

The Gravel tråd
Ni som kör slanglöst, kör ni insert bak? Jag är rätt tung +90 kg och fick ju punka direkt. På mtbn kör jag insert på alla hjul, riktar hjul varje år på mtbn så jag är inte så smidig i sadeln..

The Gravel tråd
Fredagsmys med en dag som var betydligt bättre än den här veckans alla dagar. Körde en runda på 47.5km snurrade runt på Livgardets övningsfält. Kollade skjutvarningar först, var fritt fram hela dagen. Fina grusvägar, med utsikt mot Mälaren och Sigtuna. Finns några branta backar både uppe och ner. Men den som kallas "Branta backen" på Strava var för grisig, pågick avverkning av alla granar. Fick ihop nästan 500hm. Helt bilfri runda.
Screenshot_2024-04-14-16-16-47-36_3bb53944894d9646ec5754b62cc2584b.jpg
IMG_20240412_160325.jpg

The Gravel tråd
Ni som kör slanglöst, kör ni insert bak? Jag är rätt tung +90 kg och fick ju punka direkt. På mtbn kör jag insert på alla hjul, riktar hjul varje år på mtbn så jag är inte så smidig i sadeln..
Nope, tycker mitt bakdäck GK sk 43mm känns sladdrigt under ca 2,7 bar och där drar jag inte på mig genomslag. Fram kör jag 1,8 och får genomslag på stökig singletrack som vi gärna hamnar på. Där finns poäng med korv kan jag känna.

The Gravel tråd
Kör inte slanglöst, men väger som en hel familj. Har bara en genomslagspunktering med slang. Då med anledning av att jag hade för lågt tryck. Fel på tryckmätaren.

The Gravel tråd
Kör inte slanglöst, men väger som en hel familj. Har bara en genomslagspunktering med slang. Då med anledning av att jag hade för lågt tryck. Fel på tryckmätaren.
Väger oxå +90. Kör slanglöst 2.5bar ingen punktering
Låter som det borde räcka med lite högre tryck då ?.

Körde på en rätt stygg sten på vägen när jag fick punka så det var nog lite otur inblandat också..

The Gravel tråd
Terra trail fram och bak, skulle kanske haft speed bak, men men..

700cx43 hade fått plats det också, gott om plats med 40mm.
Visa bilaga 693212
Inbillar mig att man såklart får köra lite lugnare med gravel än mtb över sten osv... mtb är monstertraktor (även i känslan).
Slog till på en fulgravel i en härlig päronglassgrön färg. 10,91kg utan pedaler ?

Bilagor

• IMG_3173.jpeg
    IMG_3173.jpeg
    895.8 KB · Besök: 181
The Gravel tråd
Inbillar mig att man såklart får köra lite lugnare med gravel än mtb över sten osv... mtb är monstertraktor (även i känslan).
Slog till på en fulgravel i en härlig päronglassgrön färg. 10,91kg utan pedaler ?
Absolut, men jag fick punka på vanlig grusväg sist. Körde på en lös sten typ makadam strl, har en sån där White jag också fast den fula i orange ?

The Gravel tråd
Den ser snygg ut. Hade föregångaren och var väldigt nöjd. Den var dock inte så tung. Men jag lättade cykeln så gott det gick med enkla medel. Ser att det finns en del du kan göra som är gratis eller vart fall ekonomiskt försvarbart att byta ut.

The Gravel tråd
Den ser snygg ut. Hade föregångaren och var väldigt nöjd. Den var dock inte så tung. Men jag lättade cykeln så gott det gick med enkla medel. Ser att det finns en del du kan göra som är gratis eller vart fall ekonomiskt försvarbart att byta ut.
Det är tredje white gx jag har haft och alla har varit lika tung ??
Kanske fel tråd egentligen för den ska ju bli pendlare...

The Gravel tråd
"men fastna för tusan inte i psi-träsket. prat om psi visar på fundamental okunskap om mätenheter, och klassar dig hårt i cykelkamratgruppen."

?

The Gravel tråd
Tejpade mitt första hjul med gorilla tejp idag. Varför har jag inte använt det innan? 60:-/rullen, bubbelfritt och sjukt enkelt att tejpa med! Det hade väl någon kunnat berätta för mig tycker jag!?

The Gravel tråd
Vet inte om detta är rätt tråd för tips, men jag gör ett försök så får ni hojta om jag kladdar till det.

Våren är i annalkande, och därmed också den enorma längtan ut i naturen - förra året köpte jag mig en busrolig hardtail som har gett mig många timmar glädje, men den är inte helt optimal eftersom jag bor i stan och får cykla iväg en bra bit innan jag kommer till något som kan likna en skogsväg, och med tunga, svårrullade däck som förstås är toppen i skog och mark är den inte supertrevlig att ha med att göra på asfalt, och jag har gjort mig av med allt vad bil heter.

Tanken har därför slagit mig att det är dags att komplettera vagnsparken med en gravel, så jag får roligare på asfalt men ändå kan dyka ner i en skogsdunge och härja lite om jag skulle stöta på en sådan under mina turer.

Har sonderat marknaden lite, men jag tycker det är lite svårnavigerat, så letar egentligen efter trevliga rekommendationer från er som om än förmodligen väldigt glada iallafall är något mindre amatör än jag.

Jag har hittat denna hos TCM som jag tycker verkar trevlig:

https://www.tcmcykel.se/p/cyklar/gravelbike/cannondale-topstone-apex-1-gravelbike-mercury

Är det ett katastrofköp, eller skulle jag ha roligt med denna cykeln tror ni?

SRAM-växlar och hydrauliska skivbromsar är ett skallkrav, ser också gärna att det finns någorlunda möjlighet att kasta på ett par väskor och testa detta med bikepacking. Budget gärna under 30 000, men finns såklart svängrum om det finns otroliga deals att göra inte alltför norr om det strecket.

The Gravel tråd
Vet inte om detta är rätt tråd för tips, men jag gör ett försök så får ni hojta om jag kladdar till det.

Våren är i annalkande, och därmed också den enorma längtan ut i naturen - förra året köpte jag mig en busrolig hardtail som har gett mig många timmar glädje, men den är inte helt optimal eftersom jag bor i stan och får cykla iväg en bra bit innan jag kommer till något som kan likna en skogsväg, och med tunga, svårrullade däck som förstås är toppen i skog och mark är den inte supertrevlig att ha med att göra på asfalt, och jag har gjort mig av med allt vad bil heter.

Tanken har därför slagit mig att det är dags att komplettera vagnsparken med en gravel, så jag får roligare på asfalt men ändå kan dyka ner i en skogsdunge och härja lite om jag skulle stöta på en sådan under mina turer.

Har sonderat marknaden lite, men jag tycker det är lite svårnavigerat, så letar egentligen efter trevliga rekommendationer från er som om än förmodligen väldigt glada iallafall är något mindre amatör än jag.

https://www.tcmcykel.se/p/cyklar/gravelbike/cannondale-topstone-apex-1-gravelbike-mercury

SRAM-växlar och hydrauliska skivbromsar är ett skallkrav, ser också gärna att det finns någorlunda möjlighet att kasta på ett par väskor och testa detta med bikepacking. Budget gärna under 30 000, men finns såklart svängrum om det finns otroliga deals att göra inte alltför norr om det strecket.
Man har roligt med alla cyklar, men topstone är väl ganska "lite för pengarna".
Jag har både Sram och Shimano så snöa inte in på "skall". Det blir bättre så :)

The Gravel tråd
Bra, beprövad gruscykel (Shimano GRX, 11-delad, kolfiber ram, kolfiber gaffel, kolfiber sadelstolpe, oljebromsar, mycket lätta hjul och låg totalvikt) dina pengar räcker lagom till en Cube Nuroad C:62 Pro. Samma modell finns även med dubbla klingor fram, (som ger 22-växlar och utökat växlingsområde, det vill säga tyngre och lättare växlar) och dessutom kolfiberstyre, till ett något högre pris.

https://www.cube.eu/se-en/cube-nuroad-c-62-pro-swampgrey-n-black/2df0958ed6d21fa6dc294510f4f90012

1713682125800.jpeg

1713682086727.jpeg

Senast ändrad:
The Gravel tråd

Ägde en topstone för två år sen, hade mycket kul med den!

The Gravel tråd

Canyon har en Grizl med kolfiberram och elektronisk SRAM apex för dryga 29k, känns svårslaget i den prisklassen.
https://www.canyon.com/en-se/gravel.../3696.html?dwvar_3696_pv_rahmenfarbe=R095_P11
Finns också samma cykel med alu-ram och mekaniska apex 1x12 för 20k

Sen är cannondalen säkert en fin cykel, dock något dyr för en alu cykel med mekanisks växlar i mitt tycke. Beror på vad man värdesätter. Det är inget felköp ändå tycker jag inte.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Jag har cyklat på Contact Urban i dim 40-622 en bit över tusen mil sen slutet på förra sommaren och varit nöjd. BCRR värden för rullmotstånd är samma som jag upplevt, rullar lättare än t.ex. Contact Speed men sämre än "riktiga" landsvägsdäck. Ganska mjukt gummi men klarat sig riktigt bra slitagemässigt (tror det är däcksbredden) och inga punkteringar fram tills senaste turen när en sten från vinterns halkbekämpning gick igenom punkeringsskyddet nästan mitt under turen. Tur med punkteringen faktiskt för det gjorde att jag synade bakdäcket mera noga och det visade sig att sidorna på däcket hade skador på flera ställen, där det var värst buktade det ut så däcket var på väg att gå. Fanns även tecken på viss överbelastning på däckssidorna. Bytte med framdäcket för att kunna sänka trycket och satte en lapp på insidan och det klarade sig hela vägen hem som tur var för jag hade inget reservdäck. Däcket får kasseras och det är förargligt för det finns fortfarande mer gummi att slita på.

Så ett bra däck som jag nog kommer köpa igen men det är lite på gränsen till klent för min användning och jag kommer vara försiktigare i fortsättningen för att undvika skada sidorna.

53633483076_6e529dc422_o_d.jpg
Synade Contact Urban däcket mera noga inför nästa tur, tanken var att använda bakdäcket fram men det var totalt slut även i slitbanan, gummit har liksom trasats sönder och delaminerat från väven under och man kan riva av små sjok med fingrarna. De köptes nya i slutet av förra sommaren så det är inte på grund av hög ålder. Fått ut hyfsat med mil men lite besviken är jag ändå. Mjukt gummi och tunn stomme så de rullar en aning lättare men hållbarheten kunde varit bättre.

53668063607_58100afa55_o_d.jpg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Synade Contact Urban däcket mera noga inför nästa tur, tanken var att använda bakdäcket fram men det var totalt slut även i slitbanan, gummit har liksom trasats sönder och delaminerat från väven under och man kan riva av små sjok med fingrarna. De köptes nya i slutet av förra sommaren så det är inte på grund av hög ålder. Fått ut hyfsat med mil men lite besviken är jag ändå. Mjukt gummi och tunn stomme så de rullar en aning lättare men hållbarheten kunde varit bättre.

53668063607_58100afa55_o_d.jpg
Hur många mil blev det?

The Gravel tråd
Hur många mil blev det?
Har inte riktig koll men en bit över tusen mil i varje fall, det som stör mig är att det fortfarande finns gummi kvar så de är inte utlitna i traditionell bemärkelse men gummit har liksom blivit skört(?) Ser liknande fast inte lika mycket på ett par Conti GP-däck som sitter på en annan cykel så antar att det är det mjukare gummit som gör det

The Gravel tråd
Har inte riktig koll men en bit över tusen mil i varje fall, det som stör mig är att det fortfarande finns gummi kvar så de är inte utlitna i traditionell bemärkelse men gummit har liksom blivit skört(?) Ser liknande fast inte lika mycket på ett par Conti GP-däck som sitter på en annan cykel så antar att det är det mjukare gummit som gör det
Över 1000 mil är ett lysande resultat.

Tillbaka
Topp