The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Intressant! Jag köpte deras "Contact Urban" i samma dimension att ha som försäsongsdäck på landsvägshojen i första hand, men har inte hunnit testa dom ännu.
BCRR ger båda däckvarianterna bra betyg!

Det som tydligast skiljer är att Contact Urban finns i en massa olika storlekar. Det är ca 150 gram tyngre i 35mm, inte vikbart, men har bättre punkteringsskydd och bättre våtgrepp. Kan mycket väl vara ett bättre och säkrare försäsongsval. Du får gärna återkomma med dina reflektioner om däcket.

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Jag surfade, men hittade ingen förklaring på BCRR. Känner mig som en idiot. Ge mig en ledtråd, snälla!

Det som tydligast skiljer är att Contact Urban finns i en massa olika storlekar. Det är ca 150 gram tyngre i 35mm, inte är vikbart, men har bättre punkteringsskydd och bättre våtgrepp. Kan mycket väl vara ett bättre och säkrare försäsongsval. Du får gärna återkomma med dina reflektioner om däcket.

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Var försiktig med att lita för mkt på BRR, åtminstone vad gäller rullmotståndsdelen av testet
det är ett alldeles för onaturligt underlag han testar på för att man skall kunna vara relatera det till hur däck fungerar på vanliga vägar.
Jan Heine har skrivit en del om varför, självklart skall man inte heller lita blint på det han skriver.
Men ändå....
Ett intressant utdrag
"It’s no secret how you optimize a tire for drum tests:

• First you minimize how much energy it takes to flex the tire. You’ll choose a thin casing, because this absorbs less energy as it flexes where the tire touches the drum.
    • Second, you also minimize how much the tire flexes altogether. Less flex means less energy lost. So you’ll make your casing stiff to minimize that flex. And you’ll spec a hard tread rubber, again to minimize flex.
In other words, you want a hard tire with a thin casing to ace the drum test. (That’s also why high pressure scores well on the drum—it makes the tire harder.)"
Men läs hela själva

The Gravel tråd
Var försiktig med att lita för mkt på BRR, åtminstone vad gäller rullmotståndsdelen av testet
det är ett alldeles för onaturligt underlag han testar på för att man skall kunna vara relatera det till hur däck fungerar på vanliga vägar.
Jan Heine har skrivit en del om varför, självklart skall man inte heller lita blint på det han skriver.
Men ändå....
Ett intressant utdrag
"It’s no secret how you optimize a tire for drum tests:

• First you minimize how much energy it takes to flex the tire. You’ll choose a thin casing, because this absorbs less energy as it flexes where the tire touches the drum.
    • Second, you also minimize how much the tire flexes altogether. Less flex means less energy lost. So you’ll make your casing stiff to minimize that flex. And you’ll spec a hard tread rubber, again to minimize flex.
In other words, you want a hard tire with a thin casing to ace the drum test. (That’s also why high pressure scores well on the drum—it makes the tire harder.)"
Men läs hela själva
Tack, får läsa den. Bra att få olika tänk.

The Gravel tråd
Tjena!

Har nu köpt en gravelram åt sambon, en kolfiberram.. men lite osäker angående grupp, jag kör shimano grx600 på min gravel och det har fu kat bra, hur står sig den gentemot typ Sram rival t.ex?

Kör Sram x01 på mtb:n och är nöjd, samtidigt har sambon shimano slx på sin mtb och de funkar också klanderfritt..

Vet inte hur jag ska tänka sram vs shimano?
Tror det blir 1x på denna då det sitter ett Gossamer FSA vevparti med raceface klinga på den..

The Gravel tråd
The Gravel tråd
Trafikverket satsar på cyklister och har placerat ut cykelställ längs vägarna.
IMG_6941.jpeg

Continentaldäcken slår både fram och bak. Får se om det går till sig eller om det är fabrikationsfel.

The Gravel tråd
Jag tycker det liknar slicks mer utifrån den bilden. Brukar stå SemiSlick på de jag har sett.

Visa bilaga 655091

Edit: angående din fråga så har jag funderat lite och tycker nästan mina SS snarare överstur än understyr, för att använda HåkanCs terminologi. Särskillt vid låg fart vill cykeln nästan styra av sig själv.

Har också märkt att de "suger sig fast" vid linjer och annat. Hamnar framhjulet precis på kanten av en vit linje längs vägen så dras det in i linjen. Kan vara allt från milt irriterande till hjärtat i halsgropen.
Jag köpte nu ett par SS och vilken skillnad det blev mot slicksmodellen. Även om jag nu valde + varianten känns hojen mycket kvickare och den läskiga känslan att hojen vill resa sig i kurvorna är helt borta.
Så vill någon ha mina slick är det bara höra av sig, dom är billiga :)

The Gravel tråd
Tittar lite på Malmös temperatur närmaste helg, och NEJ, stannar inte här i helgen!!! Bokade precis biljetter till Budapest, att fortsätta min DONAU resa. Flyger på fredag till Budapest, sover där, tåg till Wien 6.40 på lördag och start från Wien kl. 9.18. Lite genom Österrike, sen Slovakien, och övernattning i Velky Meder (158 km), med varma källor (öppet 365 dagar), slovakisk öl och mat (öl kanske slovakisk, men mat mer ungersk. I södra Slovakien 80% folk har Ungerska rötter ?.
Söndag morgon start mot Budapest, genom fantastiskt Esztergom och vidare längs Donau till punkt 79 på kartan, som ligger mitt emot Szob. I Szob började jag min resa mot Belgrad (förra året). Därifrån vidare till Budapest (men INTE längs Donau) och vidare till boendet vid flygplatsen. Flyg till Köpenhamn: måndag kl.12.00 (ca). Hemma i Malmö kl 15.00.
Det blir 23-27 grader (lördag-söndag) där ska jag cykla + många öl i Österrike och Slovakien!!!

P.S: ska testa mina nya WTB VULPINE (622x40C)

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Det som tydligast skiljer är att Contact Urban finns i en massa olika storlekar. Det är ca 150 gram tyngre i 35mm, inte vikbart, men har bättre punkteringsskydd och bättre våtgrepp. Kan mycket väl vara ett bättre och säkrare försäsongsval. Du får gärna återkomma med dina reflektioner om däcket.
Jag har cyklat på Contact Urban i dim 40-622 en bit över tusen mil sen slutet på förra sommaren och varit nöjd. BCRR värden för rullmotstånd är samma som jag upplevt, rullar lättare än t.ex. Contact Speed men sämre än "riktiga" landsvägsdäck. Ganska mjukt gummi men klarat sig riktigt bra slitagemässigt (tror det är däcksbredden) och inga punkteringar fram tills senaste turen när en sten från vinterns halkbekämpning gick igenom punkeringsskyddet nästan mitt under turen. Tur med punkteringen faktiskt för det gjorde att jag synade bakdäcket mera noga och det visade sig att sidorna på däcket hade skador på flera ställen, där det var värst buktade det ut så däcket var på väg att gå. Fanns även tecken på viss överbelastning på däckssidorna. Bytte med framdäcket för att kunna sänka trycket och satte en lapp på insidan och det klarade sig hela vägen hem som tur var för jag hade inget reservdäck. Däcket får kasseras och det är förargligt för det finns fortfarande mer gummi att slita på.

Så ett bra däck som jag nog kommer köpa igen men det är lite på gränsen till klent för min användning och jag kommer vara försiktigare i fortsättningen för att undvika skada sidorna.

53633483076_6e529dc422_o_d.jpg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Jag har cyklat på Contact Urban i dim 40-622 en bit över tusen mil sen slutet på förra sommaren och varit nöjd. BCRR värden för rullmotstånd är samma som jag upplevt, rullar lättare än t.ex. Contact Speed men sämre än "riktiga" landsvägsdäck. Ganska mjukt gummi men klarat sig riktigt bra slitagemässigt (tror det är däcksbredden) och inga punkteringar fram tills senaste turen när en sten från vinterns halkbekämpning gick igenom punkeringsskyddet nästan mitt under turen. Tur med punkteringen faktiskt för det gjorde att jag synade bakdäcket mera noga och det visade sig att sidorna på däcket hade skador på flera ställen, där det var värst buktade det ut så däcket var på väg att gå. Fanns även tecken på viss överbelastning på däckssidorna. Bytte med framdäcket för att kunna sänka trycket och satte en lapp på insidan och det klarade sig hela vägen hem som tur var för jag hade inget reservdäck. Däcket får kasseras och det är förargligt för det finns fortfarande mer gummi att slita på.

Så ett bra däck som jag nog kommer köpa igen men det är lite på gränsen till klent för min användning och jag kommer vara försiktigare i fortsättningen för att undvika skada sidorna.

53633483076_6e529dc422_o_d.jpg
Tack för återkopplingen. Mina Continental GP Urban 35. Rullar på. Både bra och bekvämt. Inga punkteringar. Några minimala skärsår på åkytan. I övrigt utan anmärkning.

The Gravel tråd
Jag har cyklat på Contact Urban i dim 40-622 en bit över tusen mil sen slutet på förra sommaren och varit nöjd. BCRR värden för rullmotstånd är samma som jag upplevt, rullar lättare än t.ex. Contact Speed men sämre än "riktiga" landsvägsdäck.
Vilka "riktiga" landsvägsdäck och i vilka dimensioner är det du har använt och som du jämför mot Contact Urban?

Mina Continental GP Urban 35. Rullar på. Både bra och bekvämt. Inga punkteringar. Några minimala skärsår på åkytan.
Det är väl olika däck ni jmf här

Själva har jag använt ytterligare ett annat Contidäck sedan i höstas:
GP 5000 AS TR i 35 mm, det är klart bättre än det GravelKing SK+ det ersatte
Enda "gnället" är att det är i smalaste laget
GP5k_AS_TR_35mm_R470_i20_bredd.jpg

The Gravel tråd
Vilka "riktiga" landsvägsdäck och i vilka dimensioner är det du har använt och som du jämför mot Contact Urban?

Det är väl olika däck ni jmf här

Själva har jag använt ytterligare ett annat Contidäck sedan i höstas:
GP 5000 AS TR i 35 mm, det är klart bättre än det GravelKing SK+ det ersatte
Enda "gnället" är att det är i smalaste laget
Visa bilaga 691745
"Det är väl olika däck ni jmf här" Det stämmer. Det skiljer på flera punkter och har olika testresultat. Continental GP Urban 35 finns bara i den modellen, som är 150 gram lättare än Continental Urban, som finns i olika bredder.

The Gravel tråd
Tack för återkopplingen. Mina Continental GP Urban 35. Rullar på. Både bra och bekvämt. Inga punkteringar. Några minimala skärsår på åkytan. I övrigt utan anmärkning.
Frågan är om en enskild användares erfarenheter är så meningsfulla för det skiljer så mycket mellan olika cyklister, De skador på sidorna jag fått är nog från stigar med större stenar eller vassa trottoarkanter i kombination med stor last och relativt högt däckstryck. Med mindre last och om man är lite försiktigare lär det inte vara något problem. Samma med det vassa vintergruset som tar jäkligt hårt, kan man undvika det sparar man däcken mycket.

Jag tycker själv att Bicyclerollingresistance tester ger bra vägledning.

The Gravel tråd
Jag satte ett par Conti Race King 2.2" på grushojjen i förra veckan. De helt transformerade cykeln till något annat jämfört med 45mm gravel däck. Lite trögare i snabba manövrer, men man flyter som på moln på allt underlag, med massor med grepp. Jag är förvånad, och positivt överraskad.
Den där Dylan Johnson verkar ha en poäng, XC däcken är konstruerade annorlunda än gravel däcken.

The Gravel tråd
Jag satte ett par Conti Race King 2.2" på grushojjen i förra veckan. De helt transformerade cykeln till något annat jämfört med 45mm gravel däck. Lite trögare i snabba manövrer, men man flyter som på moln på allt underlag, med massor med grepp. Jag är förvånad, och positivt överraskad.
Den där Dylan Johnson verkar ha en poäng, XC däcken är konstruerade annorlunda än gravel däcken.
Vilken cykel har du, där du får plats med dessa 2,2-tums däck? Mäter de 55mm bredd på dina fälgar?

The Gravel tråd
Jag sneglar mot en ny gravel. Allebike rocket såg fin ut men finns tidigast till våren. Är Bramley det mest prisvärda i klassen när inte rocket finns tillgänglig?

Har googlat runt en hel del och tex Cube nuroad ser ju fin ut och hade varit perfekt från xxl på 15% men den finns ju inte att köpa. Är 190cm med relativt korta ben så hamnar lite mitt emellan L/XL. Gillar Trek så checkpoint är väl ett alternativ, men då är väl alr 5 jämförbar med bramleyn och då skiljer det ju en del i pris..

The Gravel tråd
Jag sneglar mot en ny gravel. Allebike rocket såg fin ut men finns tidigast till våren. Är Bramley det mest prisvärda i klassen när inte rocket finns tillgänglig?

Har googlat runt en hel del och tex Cube nuroad ser ju fin ut och hade varit perfekt från xxl på 15% men den finns ju inte att köpa. Är 190cm med relativt korta ben så hamnar lite mitt emellan L/XL. Gillar Trek så checkpoint är väl ett alternativ, men då är väl alr 5 jämförbar med bramleyn och då skiljer det ju en del i pris..
Canyon grizl/grail?

The Gravel tråd
Något jag noterat när jag börjat använda Shimano GRX-växlarna (fram + bak). De är riktigt bra. Jag är extremt nöjd med funktionen. Känns som de nästan håller jämnt med Ultegra DI2! Inget dåligt betyg för en analog växelgrupp. Någon som glad i hågen instämmer eller har vilda invändningar?
1712955801411.jpeg

The Gravel tråd
Får man fråga vilken affär du köpte den i? Är också sugen på en Boone, ångrar att jag sålde min härom året.
Köpte på Percykel, dom hade en hyllvärmare i min strl hemma. Var väldigt oplanerat. Men jag har köpt mycket cyklar där både till mig och barnen så det är lätt att halka dit ?

Men det blir nog bra, beställde bredare däck nu så blir det lite bekvämare att hoja. ?

The Gravel tråd
Något jag noterat när jag börjat använda Shimano GRX-växlarna (fram + bak). De är riktigt bra. Jag är extremt nöjd med funktionen. Känns som de nästan håller jämnt med Ultegra DI2! Inget dåligt betyg för en analog växelgrupp. Någon som glad i hågen instämmer eller har vilda invändningar?
Visa bilaga 692068
Har GRX 400 på min gravel och Ultegra R8000 (ej DI2) på min racer (fälgbromsad). Ingen skillnad i växelprestanda men GRX vinner på bromsverkan (så klart) och skönare reglage.

Tillbaka
Topp