Torpedo Duomatic 102

Torpedo Duomatic 102
Hej!

För ett par år sedan köpte jag spontant ett Duomatic-nav för att sätta i min gamla Monark.

Idag var det dags att byta navet men när jag snurrade på det lät det som en stenkross... Så, in på youtube och söka på alla varianter av Duomatic (mycket lastbilar...) hittade jag tysken coasterbrake som troligen föddes med Duomatic-navet i näven.

Jag har plockat isär det och gjort rent allting. Jag hittade att Drive ring (medbringare?) hade gått tvärt av. Jag hittade en reservdel på en sida och la en beställning.

Men, otålig som man är vill man ju torrköra själva monteringen så jag gjorde i omvänd ordning mot demonteringen.
Ganska snabbt insåg jag att axeln var väldigt vinglig och att det lilla lagret inte hade någon kona att vila i, jag hittade då denna pdf från tysken. Vad jag kan se saknar jag delen som sitter direkt efter det lilla drevet märkt 37 eller 0574 105 000.

Jag har googlat runt men inte hittat något och undrar nu om det finns någon här som eventuellt har en reservdel eller vet någon som kanske har?

Alternativt kanske någon vet med sig om att man kan ta reservdelar från ett annat drev som motsvarar denna kona?

Alternativ 2, du kanske har ett Duomatic 102 och kan mäta dimensionerna på delen åt mig?

Bilagor

• 20240519_203017.jpg
    20240519_203017.jpg
    430.3 KB · Besök: 141
  • 20240519_203038.jpg
    20240519_203038.jpg
    397.9 KB · Besök: 94
  • 20240519_150436.jpg
    20240519_150436.jpg
    421.8 KB · Besök: 92
Torpedo Duomatic 102
FRåga till er Duomatic-kingar: Vilken är bästa resurs på nätet när det kommer till just Duomatic? Har en gammal DBS vars nav behöver kärlek...

Torpedo Duomatic 102
Det mesta har väl framkommit här med gemensamma insatser. Medbringaren skall vara den med två klackar. Det går INTE med den senare som har tio.
Det är oftast den lilla kulringen intill den efterlysta konan som får stryk i det navet.
De stora ringarna brukar klara sig bättre.

Coasterbrake är Scheunefun de' s engelska sida. Han är allmänt erkänd i Torpedokretsar världen över. Det finns några danskar som är värda en visit här:

Torpedo Duomatic 102
Stalltips är smuts/ gammalt fett som beckar ihop pryttlarna. Spärrklinkorna måste kunna röra sig fritt för att greppa.
( Det är de små fjäderbelastade vingarna på bilden) Brukar bara olja dem, inget fett.

Bilagor

• Screenshot_20240520_213827_Chrome.jpg
    Screenshot_20240520_213827_Chrome.jpg
    173.4 KB · Besök: 87
Torpedo Duomatic 102
Stalltips är smuts/ gammalt fett som beckar ihop pryttlarna. Spärrklinkorna måste kunna röra sig fritt för att greppa.
( Det är de små fjäderbelastade vingarna på bilden) Brukar bara olja dem, inget fett.
Jag tror det var coasterbrake som hade en bra minnesregel med:
- Kullagerfett till kullager (hörs lite namnet).
- Vaselin om bromsringen är i mässing och vaselin i depån bakom bromsarmen.
- Bromsfett om bromsringen är i stål och bromsfett i depån nämnd ovan.
- Vanlig olja (motorolja) till allt annat.

Innan man smörjer in mässingsbromsen ska ytan ruggas upp lite med ett sandpapper.

Torpedo Duomatic 102
Jag tror det var coasterbrake som hade en bra minnesregel med:
- Kullagerfett till kullager (hörs lite namnet).
- Vaselin om bromsringen är i mässing och vaselin i depån bakom bromsarmen.
- Bromsfett om bromsringen är i stål och bromsfett i depån nämnd ovan.
- Vanlig olja (motorolja) till allt annat.

Innan man smörjer in mässingsbromsen ska ytan ruggas upp lite med ett sandpapper.
Stämmer exakt. Rent praktiskt brukar det vara svårt att få bett i 50 år gamla mässingsbromshylsor och NOS är sällsynta som bara den. Stålbromshylsan biter bra och är lätt att modda in.

Torpedo Duomatic 102
Bump: Letar efter hållaren till planetdreven till det senare r2110. Min har tyvärr en del pittingskador i den stora lagerbanan.. Någon som sitter på delar eller ett komplett nav?

20250908_081347.webp
20250908_081332.webp

Torpedo Duomatic 102
Sårigheterna ser inte ut att vara så allvarliga. Jag skulle initialt sätta upp planethjulshållaren i en borrmaskin eller svarv och putsa ytan blank mha finare slippapper. Kom ihåg att byta kulorna i kulringen efteråt.
I annat fall går det att få tag på nya planethjulshållare. Skicka en förfrågan på cykelhistoriska föreningens pryltorg på Facebook.

Torpedo Duomatic 102
Bump: Letar efter hållaren till planetdreven till det senare r2110. Min har tyvärr en del pittingskador i den stora lagerbanan.. Någon som sitter på delar eller ett komplett nav?

Visa bilaga 792240Visa bilaga 792241

Har en av varje sort, är det den till vänster eller höger du behöver? Den vänstra har också smågropar i lagerbanan så kanske inte är till någon större hjälp. Den högra är däremot väldigt fin i detta avseende, andra bilden.

20250908_100146.webp

20250908_100200.webp

Torpedo Duomatic 102
Och nu ser jag att drevclipsets läge verkar vara den till höger! Vad vill du ha för den?
Med den infon är jag säker på att det är höger, cylindriska ytan nedanför lagerbanan är betydligt bredare på den och det ser man i din bild att det matchar, + totalmått och drevclipsets läge. Kugghjul och pinnar behåller jag gärna om du inte behöver dom, kan va bra att ha. 100:- plus frakt (vilket borde vara 59:-)

Torpedo Duomatic 102
Ja det har du ju rätt i! Ja men pinns och drev som satt var i gott skick, köper gärna den då. Skriver ett PM till dig med all info :) Tänk vad bra det här forumet fortfarande levererar!

Tillbaka
Topp