Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Hade en incident på väg hem förra veckan. Bara en kilometer hemifrån så small det helt plötsligt till och bakhjulet låste sig totalt. Jag hade ganska bra fart, kanske 25 km/h men lyckades med nöd och näppe klicka ut och inte ramla. Jag var helt paff och ganska chockad för det var ingen annan i närheten. Det visade sig vara en pinne som på nåt viss trasslat in sig i hjulet på tvären. Sjukt glad att det var bakhjulet och inte framhjulet, då vet det fan hur det hade gått. Notera hur bakskärmen vikt sig dubbel.

Fick bli racern till jobbet idag medan jag beställer ny bakskärm. Inte helt fel med tanke på vädret dock.

Skönt att det gick bra, kanske säkrast jag blir bättre på att montera av skärmarna de ggr jag kör grus/skogsvägar med min pendlare.

Senast ändrad:
Varma vindar och ödsligt imorse, jobbar 1/2 dag idag har tid hos bergsprängaren ?

Förresten, tappade en laddsladd under pendlingen hem i fredags. usb c-usb c 150 mm. Sågs senast i skymningen, någonstans mellan Nykvarn och Mariefred.

Pendlade på lls nomaden idag fick ju punka igår så jag bytte däck och ackompanjerades av ett härligt skrapande ljud på väg till jobbet, det oanvända däcket var tydligen 2-3mm högre än det slitna och tog i stänkskärmen lite grann, nåja monterade bort den på jobbet och njöt av hempendling i tystnad.
Får anpassa stänkan lite ikväll har ingen lust bromsa bort däcket för att ska passa?
(Ganska tydligt var det tog i iallafall)
IMG_0579.jpeg

Firar att vintern nu är över i Stockholm.
Trafikkontoret har till slut lyckats soppa bort det mesta av gruset som hälldes ut för ett halvår sedan.

//j

Vacker morgon idag igen. Medvind in dessutom. Liten incident i början. Bilist, som har stopskylt, lägger sig rakt över cykelvägen vid korsning, får bromsa in rätt så rejält samt väja. Lyckas med att "vänligt" klappa till bakluckan i min frustration över dessa blinda bilister. Hundra meter senare kommer denna nu tutande bil upp bredvid mig, öppnar fönstret, där "pappas lilla prinsessa som aldrig gjort nåt fel" öppnar truten. Tänk er att se Taylor Swift sjunga men det enda du hör är Slipknot. Började nästan skratta av det hela. Det jag kunde förstå av allt var ju självklart att allt var mitt fel. Såklart...

Cyklade hem lite tidigare går, bytte cykel och hängde på en träningsrunda med en välkänd klubb. Av någon anledning kände jag tydligen ett behov av ryckig klungkörning, panikbromsningar för stora jordbruksmaskiner och medcyklister som krockar med bilar...

Lite svalt i morse. Knackade på rutan och påpekade för en förare av en mopedbil att det är lämpligt att titta åt båda hållen när man har väjningsplikt. Tror h*n förstod.

Har en överfart i stan där gående och cyklar får grönt samtidigt som bilar får grönt för att svänga. Gående får rött innan cyklar och bilisterna ser inte att cyklisternas ljus pga ljusens position samtidigt som de ser att gående har rött. Bilisterna tror därför att även cyklister har rött...

Idag tutades det ordentligt på cyklister bakom mig som hamnade i denna situation.. Kass infrastruktur som kan vara ruskigt frustrerande.

Har en överfart i stan där gående och cyklar får grönt samtidigt som bilar får grönt för att svänga. Gående får rött innan cyklar och bilisterna ser inte att cyklisternas ljus pga ljusens position samtidigt som de ser att gående har rött. Bilisterna tror därför att även cyklister har rött...

Idag tutades det ordentligt på cyklister bakom mig som hamnade i denna situation.. Kass infrastruktur som kan vara ruskigt frustrerande.
Felanmäl till den som är ansvarig. Samma dåliga lösning har rättats till i Bromma efter klagomål, kanske kan den ansvarige göra samma med ditt trafikljus.

Var otroligt trött i benen eftersom jag inte haft en vilodag på jag kan inte ens minnas när så det blev segt när det var motvind hela vägen. Gick ändå snabbare än det kändes och äntligen inget grus på vägen. Otroligt fascinerad över hur mycket kläder andra cyklister har på sig fortfarande. Även om det står typ 10 grader på termometern värmer solen ordentligt nu. Tror jag var den enda med kortbyxor i morse på vägen jag cyklade....

Vacker morgon idag igen. Medvind in dessutom. Liten incident i början. Bilist, som har stopskylt, lägger sig rakt över cykelvägen vid korsning, får bromsa in rätt så rejält samt väja. Lyckas med att "vänligt" klappa till bakluckan i min frustration över dessa blinda bilister. Hundra meter senare kommer denna nu tutande bil upp bredvid mig, öppnar fönstret, där "pappas lilla prinsessa som aldrig gjort nåt fel" öppnar truten. Tänk er att se Taylor Swift sjunga men det enda du hör är Slipknot. Började nästan skratta av det hela. Det jag kunde förstå av allt var ju självklart att allt var mitt fel. Såklart...
Det är generellt ett stort vanligt problem tyvärr för en rad olika situationer. Bilister som är totalt övertygade om att de själva har rätt i förhållande till cyklister i kombination med uppenbara anger management problem. Säger inte att alla cyklister är bra, gör rätt eller har rätt, nej, men vi är trots allt avsevärt mera oskyddade än bilarna men det verkar de tyvärr ofta ge blanka f-n i när de väl blivit heligt förbannade och demonstrativt gör farliga manövrar.

Lite väl svalt och blåsigt imorse så det fick bli en vindjacka, hemåt var betydligt skönare.

Nu börjar det bli rejält dammigt på grusvägarna och pollen-damm på asfalten.
Fin pendling o allmänhet !

P.s. såg en liten hare/harpalt. Kör de solo redan nu eller letade den efter mamma?
Gott om mat och skönt väder har de i alla fall.

Fortsätter på spåret mycket bra trots ostliga vindar som med lite tur håller lite nordöst på morgonen och sydöst på eftermiddagen så blire lite extra träning, nu ska jag och stora killen till bmxbanan å prova hans nya däck , så det blir några kilometer till ikväll?
Det blev ytterligare en vända dit igår kväll, mötte upp Berk och hans fantomcyklande pojk på banan .
Trevligt att träffas irl ?

Bilagor

• IMG_0591.jpeg
    IMG_0591.jpeg
    1.2 MB · Besök: 35
Senast ändrad:
1000023091.jpg

Blev omkörd av den här sköningen utanför Danderyd mot Mörby, en 4dm hemmasnickrad styrhöjare gjord av typ en stege eller något annat skrot han hittat vid en stig i en skog.
Han kunde varken bromsa eller växla från höjningen, kanske var bra, tror det hade vikt sig annars.
Men cykla i 35+ uppför en backe med händerna rakt framför sig var inget problem..

+4 grader vid start (enligt appen) så fick bli långa kläder idag. Efter 5min cyklade jag om en herreman på mtb i kort-kort. Hälsade på honom glatt: "varmt och skönt idag va?"...
5km senare skrämde jag tydligen livet av en flaggvakt (med näsan i mobilen) vid ett asflateringsjobb. Jesus vad han skrek nåt i bakgrunden... Dock ingen fara skedd. Bromsade in fint och rullade sakta förbi arbetarna.
Inne i stan höll jag på att klippa en mötande medcyklist som tvärvände rakt framför mig. Hann få ur mig nåt i stil med: "SVOOOORDOOOOM" ?
Din vakt kanske åtminstone hade flagga; den jag råkade ut för på Ekerö för ett par år sedan hade ingen, stod still och sade inget när jag cyklade förbi. Först då ropade han ”de spränger nu!”

Gav häromdagen klapp på motorhuv åt bilist som parkerat rakt över cykelbana och satt och tittade i mobilen. Men vi vet ju alla att allt är cyklisternas fel…

Tog en längre sväng till jobbet och fick lite draghjälp från Södermalms trä upp mot Årstaberg. Stort tack till denna medcyklist som helt klart förnöjde dagens pendling. Insåg dock att om man vill cyklar fort med 1x12 på min hoj är det dags att ändra utväxling mao köpa nya prylar :)

Tog en längre sväng till jobbet och fick lite draghjälp från Södermalms trä upp mot Årstaberg. Stort tack till denna medcyklist som helt klart förnöjde dagens pendling. Insåg dock att om man vill cyklar fort med 1x12 på min hoj är det dags att ändra utväxling mao köpa nya prylar :)
Nya prylar löser allt!

Behöver nog investera i en ny hjälm med skärm då jag alltid har motljus när jag cyklar. Den jag har är ändå gammal och bör väl bytas hursomhelst men känns bara som en tråkig utgift. Men en dum sak att snåla med. Märker hur mycket snabbare jag cyklar nu kurvorna när allt grus är borta, är ju faktiskt mycket roligare.

Tog en annan väg idag med landsvägscykeln för att undvika cykelbanorna, vilka är ytterst oplatta och därmed inte så behagliga på rejsern.

Betydligt fler höjdmeter men kändes säkrare, trots ganska mycket biltrafik. Därtill bättre i själen att vara omgiven av skog istället för 100 meter ifrån en vrålande motorväg.

Stod och kikade på pendlande cyklister i Stockholm nu i veckan, förvånansvärt många som fortfarande trampar runt med dubbdäck monterade på sina hojar.
Ja, jag tror det beror på att man tycker det är krångligare att byta däck än att cykla vidare på vinterdäck.
Att byta däck/laga punktering på en cykel är faktiskt ganska svårt tycker jag. Jämfört med att t.ex. justera växlar. Det kräver kraft och övning för att få till handlaget.

Tillbaka
Topp