[OT] Reparationstråd diskmaskin

vad jag inte gillar är att det kapats 5cm på höjden av de nya maskinerna. när gick det snett kan man undra? det finns ju plats under en normal diskbänk för det gamla måttet...
.Visa bilaga 524108

Moderna maskiner har en inbyggd balja under för att fånga upp läkage. Kan det vara den som stjäl utrymme?

det där gör en diskbalja med skräddarsydd plats i underskåp bättre! diskmaskinen är hemmets elcykel. den påstås spara arbete men man måste ändå hålla på och veva runt grejer manuellt.

Diskmaskinens förträfflighet står i direkt proportion till hur många man är i hushållet...

ytterhöjden på maskinerna har minskats från ca 87 till 81,5. skälet är för mig outgrundligt. bänkhöjden har inte minskats iaf.

även vår gamla har balja, med en flottör som stänger vattentillförseln.

Dessutom med bestickkorg som är helt överlägset sån där separat bestickhylla
+Snabbare att fylla, även om man bara ska plocka i bestick.
+Enklare att tömma, framförallt om man är två om jobbet.
+Man kan stoppa in bestick och tallrikar samtidigt utan att dra ut och in lådor
+Man kan möblera köket med besticklådan en bit från diskmaskinen
+Två höga lådor för kastruller och tallrikar istället för en hög och en halvhög.
Bestickhylla kändes kanske mer nytt och modernt än korg för 15 år sen, men det har gått över.
Bestickhylla är bäst. Ingen diskmaskinshitler kan leva utan. Kadaverdiciplin bland knivar och gafflar ftw!

bestick.jpg

(ot)det finns hopp. t ex bosch levererar nu en mindre bestickkorg med sina toppmodeller, den passar med lite tweak även på mellannivån. riv ut den tredje översta hyllan och du har ett ergonomiskt koncept med tallrikar, glas och bestick på mellannivån, och grovdisk i den nedre.

vad jag inte gillar är att det kapats 5cm på höjden av de nya maskinerna. när gick det snett kan man undra? det finns ju plats under en normal diskbänk för det gamla måttet...
.Visa bilaga 524108
Intressant. Måste kollas upp. Redan nu är Bosch och Siemens de enda fabrikaten jag kan ha hemma eftersom de är några millimeter lägre än övriga. Men jag måste lik förbannat trycka upp bänken ytterligare med en hydraulisk domkraft för att kunna baxa in eller ut maskinen. Det är ett platsbyggd kök, anno 1954 och att riva ut det finns inte på kartan. Så om nu Bosch har kapat ytterligare lite på höjden så är det helt perfekt för oss. De lär väl redan vara ute på begmarknaden från folk som river ut helt nya kök bara för att.

Förr kallades 87cm-maskinerna för XL-maskiner, då var det något man specifikt fick välja. Kräver 90 cm (med normal 30 mm bänkskiva) bänkhöjd för att gå in. Jag köpte en sådan senast i somras men jag är övertygad om att det finns både och fortfarande.

Tyvärr med besticklåda. Jag tycker korgen är grym, lyfter alltid ur när jag plockar i och ur besticken. Får se hur jag trivs med låda i nya köket..

ytterhöjden på maskinerna har minskats från ca 87 till 81,5. skälet är för mig outgrundligt. bänkhöjden har inte minskats iaf.

även vår gamla har balja, med en flottör som stänger vattentillförseln.
Kan tänka mig att det även finns marknader utan för Sverige (!) och som hör och häpna inte tillämpar svensk standard ?
Då bli det enklare ( och såklart billigare) att tillverka en storlek för alla marknader och bara anpassa skalet, evt fräckt nog med passbit.
Men det är vad jag tror.

För övrigt tycker jag illa om besticklådor som stjäl höjd i maskinen.

Kan tänka mig att det även finns marknader utan för Sverige (!) och som hör och häpna inte tillämpar svensk standard ?
Då bli det enklare ( och såklart billigare) att tillverka en storlek för alla marknader och bara anpassa skalet, evt fräckt nog med passbit.
Men det är vad jag tror.

För övrigt tycker jag illa om besticklådor som stjäl höjd i maskinen.
Det finns väl inget annat än barbarer utanför rikets gräns?

tack för utvikningen:)

det blir väl lite semi-off topic, men lösningen på vårt problem lutar väl åt en ny maskin. tog ett varv igår, och lättast inredningsmässigt att tweaka till önskat do-it-all bestick-glas-tallrikar på övervåningen visade sig vara miele.

är skeptisk till deras konsument-diskmaskiner efter att mina föräldrar hade en som gick sönder några gånger. men åtminstone verkar det servas en marknad där folk ändå kan få hjälp att reparera dessa maskiner, vilket knappast gäller övriga?

när det gäller miele finns ju också trefas proffsmaskiner som diskar på 18 minuter, kostar 40+ ksek, beggat kring 10. men de jag sett väsnas en del, och de är inte särskilt rymliga.

så här skulle det kunna funka i en konsument-miele. pinnarna till den gröna tallriken fick man vinkla om, så den vänds åt andra hållet. ett plus med maskinen är riktig spolarm i taket.
9754591F-47A1-49AB-A227-15EE4C11405D.jpeg

-

@kais01 även min Husqvarna av XL-modell rymmer tallrikar på båda våningarna, eller kastruller och bunkar även där uppe som det snarare ofta blir. Väldigt praktiskt. Övre hyllan har två lägen i höjd och allt jag behöver få in ryms där nere i övre korgens låga läge, vilket gör den övre våningen rätt rymlig.
Att sätta bestickskorgen där uppe har jag faktiskt inte provat.
Den har även riktig spolarm i taket.
Men skulle som sagt vilja trimma så den använde lite lite mer vatten när den sköljer även i standardprogrammet...

vad bra nalle:)

funnit att det är en vanebildande fördel att ha allt plock, det större antalet grejor på övervåningen, utan att behöva dra hylllor ut och in, och utan att böja ryggen.

sen får kastruller, formar, ugnsplåtar och andra stora ting gå där nere. diskkraften är också oftast lite bättre där.

Tyvärr är våra vardagstallrikar för stora för att rymmas uppe, tror de är 29 cm. :( Annars är det ett bra upplägg.

efter lite efterforskning blev det tyvärr en nyköpt maskin. var väl mest inställd på mielen på bilden ovan, övervägde också en begagnad trefas proffs-miele som stod i hallsberg, men säljaren var trög att svara.

och i väntan på vad black friday kunde tänkas erbjuda hittade jag en månadsgammal annons på blocket angående en highest end bosch med touchkontroll. ägd två år av en ensam äldre man, nu i ett garage efter att nya ägare som så brukligt är rensat ur köket.

förstås viss risk i projektet. men för 2000 blev den värd att prova. det s k nypriset syns här, verkar dock ingen betala..
.
408AAF45-4E4A-4FE6-BC0C-2024088D7808.jpeg96ACA9BA-C198-45B2-861C-60F78113F588.jpeg

den förhatliga bestickhyllan bort snabbt som tusan, sedan har det prövats ett par varianter på hur att placera bestikkorgen.

främre delen av tallriksraden räknar jag med att vända riktning på så ytan med matrester hamnar inåt, men vill först säkerställa att bestickkorgen står på en plats med sas god rengöring.
.9CE872B9-45E5-40F0-A5CA-C928E530CB84.jpeg9F4ACCBE-BB88-4BCE-A81F-081EF12CA601.jpeg

installationen gick smidigt, men var tvungen att såga till tre passbitar 42 mm höga eftersom nya maskinen är lägre.

inte bara nackdel med det, man slipper lyfta bänken när maskinen skall in och ut, och arbetshöjden på lägre hylllan förbättras något.

kontrollerade före köp att det mest skrymmande vi diskar får plats, nämligen plåtar från en fullbred ugn i 70cm, och ett fettfilter till köksfläkten.

på bilderna skymtar egenhändigt tillverkade skåpstommar och inredning i ek. även fronterna har jag tillverkat själv, på balkongen:) men lämnades in för lack..

även båtgolvet fixade jag på egen hand genom att fräsa spår i köpeparkett. gjorde nytta när gamla diskmaskinen svämmade över en gång. plankorna svällde ihop enligt plan, sikaflexen jäste upp. golvet sattes i press ett par veckor och det osynliga resultatet kan ni studera framför diskmaskinen:)BB4648D0-18A1-451D-B4B5-733793644E71.jpeg674C6540-4FCE-4B00-ABF1-DE449494BA16.jpeg

Senast ändrad:
för att återgå till trådens egentliga ämne;

i helgen blev det dags att skrota den gamla maskinen. och det som är värt att skrota är också värt att tas isär. alltid lär man sig något. och kanske spara på något bra-att-ha:)

så sido- och frontplåtarna togs till vara i plåtförrådet, och diverse skruvar till skruvlådan.

i övrigt inte så mycket jag såg användning för. men att få isär pumpens område kunde ju eventuellt vara intressant. bara det att när aktuella skruvar var borta allt var hårt hopjoxat av packningar som varit hårt hopskruvade i 25 år.

en annalkande förkylning och surt uteväder begränsade entusiasmen, och inomhus tänkte jag inte låta vätskorna rinna ut. så längre än så här sträckte sig inte isärtagandet. den fullt fungerande pumpmotorn centralt i bild.
.9E82142E-0ADD-4657-B887-8E6FC6CEF591.jpeg

för att återgå till trådens egentliga ämne;

i helgen blev det dags att skrota den gamla maskinen. och det som är värt att skrota är också värt att tas isär. alltid lär man sig något. och kanske spara på något bra-att-ha:)

så sido- och frontplåtarna togs till vara i plåtförrådet, och diverse skruvar till skruvlådan.

i övrigt inte så mycket jag såg användning för. men att få isär pumpens område kunde ju eventuellt vara intressant. bara det att när aktuella skruvar var borta allt var hårt hopjoxat av packningar som varit hårt hopskruvade i 25 år.

en annalkande förkylning och surt uteväder begränsade entusiasmen, och inomhus tänkte jag inte låta vätskorna rinna ut. så längre än så här sträckte sig inte isärtagandet. den fullt fungerande pumpmotorn centralt i bild.
.Visa bilaga 525190
Man är klar när det inte finns någon återvändo.

sista anhalten på återbruket. ett skitfel som ett trasigt pumpskovelhjul, men likväl svårt att nå, ändar en bra maskin efter 25 år.

ett ganska bra facit ändå, och nog utanför det den konstruerades för. undrar hur många promille av diskmaskinproduktionen 1996 som fortfarande är igång på daglig basis..
30B97F39-E598-4DC7-8803-8B9EA88C626F.jpeg

Senast ändrad:
Har problem med luckan till diskmedlet på vår Ariston Hotpoint. Har hittat ett ställe på nätet som säljer nya som kanske passar (måste kolla upp exakt modellbeteckning), men vet inte om jag är sugen på att lägga ett gäng hundralappar på detta. Kan slå vad om att ngt annat pajar om jag lyckas pilla dit ett nytt diskmedelsfack.

Har testat att köra med att bara lägga in tabletten i maskinen före start. Verkar ok. Läst på olika forum och en del menar att det inte blir riktigt lyckat eftersom maskinen kör ett sköljprogram innan själva diskprogrammet. Skall se om jag hittar instruktionsbok på nätet för att kanske kunna stänga av förskölj?

Erfarenheter kring detta? Provisoriska workaround som funkar ngt år tills man byter maskin?

allt-i-ett tabletter med omslag brukar väl tåla den kalla försköljningen rätt bra?
Enklast är ju om du provar och öppnar när du hör att den pumpar ur första vattnet efter 10-15 min eller vad nu första sköljningen brukar ta och ser hur tabletten ser ut då.

moderna maskiner med 'sense' skippar rutinmässigt försköljningen, och då är det ju bara att slänga i tabletten från start.

om du sitter bredvid en gång när maskinen går, är det lätt konstatera om så är fallet. det smäller till när solenoiden (försöker) öppna facket. om det sker utan att tömning skett har din maskin den funktionen. undvik sedan alltför mycket sås kvar på tallrikarna och du är hemma. men fördiska för helvete inte; det är för ovetande pensionärer:)

är försköljningen däremot sas obligatorisk kan man aktivera en timer på typ en kvart i t ex mobilen, och när den ringer gå till maskinen och slänga i tabletten.

ja det finns en tråd om reparation av diskmaskiner som heter Diskmaskiner samlingstråd, men den rubriken ger inte rätt ingång, tolkar det som den snarare borde handla om inköp. det finns hursomhelst några bra reparationstips där:)

men nu startar vi här på nytt. här gäller reparationer!
Hej!
Har fått problem med diskmaskinen, en Sandstrøm. Den visar felkod EC på alla program vi provat vilket betyder "Fel med PCB-överföringen" enligt manualen. Vi har gjort en rejäl rengöring av maskinen och dragit ur strömmen en stund, utan framgång.
Jag undrar om någon har någon kunskap kring detta problem? ?
Mvh vikner

Hej!
Har fått problem med diskmaskinen, en Sandstrøm. Den visar felkod EC på alla program vi provat vilket betyder "Fel med PCB-överföringen" enligt manualen. Vi har gjort en rejäl rengöring av maskinen och dragit ur strömmen en stund, utan framgång.
Jag undrar om någon har någon kunskap kring detta problem? ?
Mvh vikner
Fel med PCB-överföringen borde vara strul med överföring till/från logikenheten, dvs kretskortet bära knapparna du styr programmen med.
Om det går att komma åt detta så prova att koppla loss och in alla anslutningar ett par ggr för att rengöra kontaktytorna. Spraya med elektronikrengöring (eller Bräkleen/liknande) på kontakterna om de ser oxiderade ut. Se om det verkar finnas glapp i kablarna in i kontakterna.

Se dock till att strömmen är frånkopplad när du gör detta, kommer aldrig glömma när farsan låg och bökade med vår gamla Cylinda när jag var liten och kom åt en pumpkontakt som 'absolut inte borde ligga på spänning just nu'.

Lycka till!
//Mange

Jaha, nu var det dags för mig.

10 år gammal elux. Började för någon månad sedan ta längre tid. Programmet jag använder brukade ta 1:10, men ökade till 1:30. Troligen en sensor som kollar hur klart vattnet är som lade av.

Idag varnade maskinen att den inte kunde fylla på vatten. Jag startade om, och då gick det bra. Tills att jag upptäckte vatten på golvet. Den har läckt inuti, så "baljan" om man kan kalla den det, svämmat över.

Känns surt att ta hit någon för att reparera för x tusen, för en maskin där även plasten på inredningen har börjat ge sig. Vad är nästa sak som går sönder? Jag har inte tid och lust att försöka laga själv...

Jag hade dykt in här: https://www.byggahus.se/forum/forums/vitvaror.150/ och sökt efter någon med liknande problem, och om jag inte hittat postat en egen tråd. Det finns en användare där som av allt att döma jobbar med att laga vitvaror och gärna delar med sig av sin kunskap.

Han hade superkoll på vad som var fel på vår förra diskmaskin iaf och det hjälpte mig att laga den för under en tusenlapp, den fungerade i många år efter det och lever numera vidare (tror den just nu står på lagring) hos en annan användare här :)

ja, inte osannolikt. sedan kan nivåvakten sägas vara misstänkt. eller snarare röret som leder dit.

en ofta framgångsrik åtgärd är att se till att det inte sitter smuts eller föremål i någon av anslutningarna längst ner i brunnen. en piprensare kan vara värdefull.

Jag var nyligen på vippen att byta ut vår diskmaskin. Dock så verkar problemet med att den inte tömde ordentligt ha berott på två löjligt enkla problem:

Den förre husägaren hade inte fått till rätt böj på avloppsslangen uppe vid vasken. Vattnet kunde rinna baklänges in i maskinen pga detta.

Den nuvarande husägaren (= jag...) hade aldrig tagit isär vattenlås med tillhörande rör under vasken och gjort en riktigt grundlig mekanisk rengöring förut. Detta stoppade upp utflödet från diskmaskinen.

Nu verkar det funka även om det inte är optimalt hopkopplat pga att den mest lämpliga anslutningspipen på vaskrören har fel dimension i förhållande till diskmaskinens avloppsrör, och därför har jag fått välja alternativpipen som jag bedömer är lite mindre gynnsamt placerad.

Jag resignerade och kallade på en reparatör.

750 kr efter rut senare, verkar maskinen funka. Det satt något "pappersliknande" i pressostaten, (överfyllnadsskyddet om jag fattat rätt)

Skönt av flera skäl. Ekonomi, miljö, besvär och tid.

Jag kikade på nya maskiner i går. Men man får ju bara ångest av överflödet av olika modeller, även inom ett märke.

Jag resignerade och kallade på en reparatör.

750 kr efter rut senare, verkar maskinen funka. Det satt något "pappersliknande" i pressostaten, (överfyllnadsskyddet om jag fattat rätt)

Skönt av flera skäl. Ekonomi, miljö, besvär och tid.

Jag kikade på nya maskiner i går. Men man får ju bara ångest av överflödet av olika modeller, även inom ett märke.
ett vanligt och 'bra' fel, se inlägg 78:)

750 för hembesök tycker jag var rätt prisvärt.

Jag var nyligen på vippen att byta ut vår diskmaskin. Dock så verkar problemet med att den inte tömde ordentligt ha berott på två löjligt enkla problem:

Den förre husägaren hade inte fått till rätt böj på avloppsslangen uppe vid vasken. Vattnet kunde rinna baklänges in i maskinen pga detta.

Den nuvarande husägaren (= jag...) hade aldrig tagit isär vattenlås med tillhörande rör under vasken och gjort en riktigt grundlig mekanisk rengöring förut. Detta stoppade upp utflödet från diskmaskinen.

Nu verkar det funka även om det inte är optimalt hopkopplat pga att den mest lämpliga anslutningspipen på vaskrören har fel dimension i förhållande till diskmaskinens avloppsrör, och därför har jag fått välja alternativpipen som jag bedömer är lite mindre gynnsamt placerad.
det är för många (alla?) maskiner viktigt att tömningsröret är uppe och vänder under diskbänken. en klammer kan t ex lossna.

ja, biologiskt stopp vid påfyllningen till vattenlåset är också en typisk felkälla....

Siemens/Bosch-maskin som nu är snart 20 år. Bytte pumpen för 5-6 år sedan. Nu havererad igen, och mycket pekar väl mot pumpen.
Har aldrig haft ngn diskmaskin över 20 år, och funderar på om det är värt ytterligare byte av pump, eller om 20 år m normalanvändning innebär att det kommer andra haverier maa slitage/ålder på löpande band framöver, och det är dags att låta maskinen upphöra och återvinnas.

Vad slits mer? Gångjärn? Packningar/tätningar? Är 20 år gammal maskin värd att felsöka/reparera?

Finns det funktioner på nya som du saknar?
Jag tror nog du får ut ett par år till ur sen Siemens men kanske drar lite mycket mot en ny?

Vad slits mer? Gångjärn? Packningar/tätningar? Är 20 år gammal maskin värd att felsöka/reparera?
På vår 23 år gamla aeg har tillvattenventilen börjat läcka. Enkel funktion, men tyvärr finns den ej längre som reservdel och den har lite speciell utformning.
Har bytt bottensilen för något år sedan pga plastnätet hade en spricka.

Vissa reservdelar finns, andra inte.

Har beställt en ny DM, men om det inte vore för vattenventilen skulle den säkert fungera bra några år till.

Återvinning, är det riktig återvinning, eller skickas den till Indien eller Afrika för att grävas ner? Vi vi svenskar blir ofta lurade att tro vi återvinner grejer, men några år senare visar det sig att grejerna skickas till någon firma som dumpar dem i naturen.

Var Bosch fick problem efter 5 år. Tror att det värmaren. Tror att maskinen innan hade problem med pumpen, men jag kan har blandat ihop det. Bosch tyckte att det inte var värt att reparera. Vi valde att kalla till en reparatör och priset var rimligt. Nu funkar den i 14 år. Själva skulle jag sätta gränsen nånstans vid 20 år, men med lite tur funkar den flera år till.

EDIT: jag är förvånad att saker (från några tillverkare) håller så länge. Jag trodde att allt var gjort för att går sönder inom 5-10 år.

Senast ändrad:
Finns det funktioner på nya som du saknar?
Jag tror nog du får ut ett par år till ur sen Siemens men kanske drar lite mycket mot en ny?
Funktioner man saknar är ju väldigt relativt. Min livserfarenhet är väl att en diskmaskin bör ha ett expressprogram, ett eco/långtidsprogram samt bra torkfunktion. Har nog aldrig stört mig på avsaknad av andra funktioner varken hemma eller tex i hyrda hus på semestrar.

Däremot vid nyinköp ser jag ju gärna uppkopplad funktion som gör att jag tex kan styra drifttider mht energipriser, och av ren nyfikenhet se siffror för div driftstatistik.

Senast ändrad:
Något går väl inte bara sönder en dag... Har ni besvärligt vatten, med t ex orsten? Kolla insidan om där finns missfärgningar eller "damm". Följer ni serviceschema och felsökningstablåer? Rengör filtren, diskmedelsfacken och 'propellrarna-vad de heter? Det går ofta att hitta filter under de synliga filtren: Däri finns mycket godis. Kör högre temperatur ibland, med eller utan rengöringstabletter. Diskmaskinssalt gör vattnet mer användbart, och godset blankare, för det mesta, men då får inte den funktionen vara avstängd, förstås.

Tillbaka
Topp