kais01
Aktiv medlem
[OT] Reparationstråd diskmaskin
tyvärr inne i maskinen. vår gamla bosch är 65 cm inre höjdmått, de nya 60.Var har centimetrarna försvunnit? Uppe eller nere?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
tyvärr inne i maskinen. vår gamla bosch är 65 cm inre höjdmått, de nya 60.Var har centimetrarna försvunnit? Uppe eller nere?
vad jag inte gillar är att det kapats 5cm på höjden av de nya maskinerna. när gick det snett kan man undra? det finns ju plats under en normal diskbänk för det gamla måttet...
.Visa bilaga 524108
det där gör en diskbalja med skräddarsydd plats i underskåp bättre! diskmaskinen är hemmets elcykel. den påstås spara arbete men man måste ändå hålla på och veva runt grejer manuellt.
Bestickhylla är bäst. Ingen diskmaskinshitler kan leva utan. Kadaverdiciplin bland knivar och gafflar ftw!Dessutom med bestickkorg som är helt överlägset sån där separat bestickhylla
+Snabbare att fylla, även om man bara ska plocka i bestick.
+Enklare att tömma, framförallt om man är två om jobbet.
+Man kan stoppa in bestick och tallrikar samtidigt utan att dra ut och in lådor
+Man kan möblera köket med besticklådan en bit från diskmaskinen
+Två höga lådor för kastruller och tallrikar istället för en hög och en halvhög.
Bestickhylla kändes kanske mer nytt och modernt än korg för 15 år sen, men det har gått över.
Intressant. Måste kollas upp. Redan nu är Bosch och Siemens de enda fabrikaten jag kan ha hemma eftersom de är några millimeter lägre än övriga. Men jag måste lik förbannat trycka upp bänken ytterligare med en hydraulisk domkraft för att kunna baxa in eller ut maskinen. Det är ett platsbyggd kök, anno 1954 och att riva ut det finns inte på kartan. Så om nu Bosch har kapat ytterligare lite på höjden så är det helt perfekt för oss. De lär väl redan vara ute på begmarknaden från folk som river ut helt nya kök bara för att.(ot)det finns hopp. t ex bosch levererar nu en mindre bestickkorg med sina toppmodeller, den passar med lite tweak även på mellannivån. riv ut den tredje översta hyllan och du har ett ergonomiskt koncept med tallrikar, glas och bestick på mellannivån, och grovdisk i den nedre.
vad jag inte gillar är att det kapats 5cm på höjden av de nya maskinerna. när gick det snett kan man undra? det finns ju plats under en normal diskbänk för det gamla måttet...
.Visa bilaga 524108
Kan tänka mig att det även finns marknader utan för Sverige (!) och som hör och häpna inte tillämpar svensk standard ?ytterhöjden på maskinerna har minskats från ca 87 till 81,5. skälet är för mig outgrundligt. bänkhöjden har inte minskats iaf.
även vår gamla har balja, med en flottör som stänger vattentillförseln.
Det finns väl inget annat än barbarer utanför rikets gräns?Kan tänka mig att det även finns marknader utan för Sverige (!) och som hör och häpna inte tillämpar svensk standard ?
Då bli det enklare ( och såklart billigare) att tillverka en storlek för alla marknader och bara anpassa skalet, evt fräckt nog med passbit.
Men det är vad jag tror.
För övrigt tycker jag illa om besticklådor som stjäl höjd i maskinen.
Nä.Det finns väl inget annat än barbarer utanför rikets gräns?
Gör de?Nä.
Men nog fan köper även barbarer diskmaskiner.
Japp.Gör de?
Åfan! Jag är rädd för att åka över kanten om man åker för långt ifrån mälardalenJapp.
Och inte bara det, de pratar inte ens svenska!
Jag har varit utrikes så jag vet att det är sant.
Så fina foliehattar kan säkert jag också göra det på min 63-års dag!

Man är klar när det inte finns någon återvändo.för att återgå till trådens egentliga ämne;
i helgen blev det dags att skrota den gamla maskinen. och det som är värt att skrota är också värt att tas isär. alltid lär man sig något. och kanske spara på något bra-att-ha:)
så sido- och frontplåtarna togs till vara i plåtförrådet, och diverse skruvar till skruvlådan.
i övrigt inte så mycket jag såg användning för. men att få isär pumpens område kunde ju eventuellt vara intressant. bara det att när aktuella skruvar var borta allt var hårt hopjoxat av packningar som varit hårt hopskruvade i 25 år.
en annalkande förkylning och surt uteväder begränsade entusiasmen, och inomhus tänkte jag inte låta vätskorna rinna ut. så längre än så här sträckte sig inte isärtagandet. den fullt fungerande pumpmotorn centralt i bild.
.Visa bilaga 525190
Hej!ja det finns en tråd om reparation av diskmaskiner som heter Diskmaskiner samlingstråd, men den rubriken ger inte rätt ingång, tolkar det som den snarare borde handla om inköp. det finns hursomhelst några bra reparationstips där:)
men nu startar vi här på nytt. här gäller reparationer!
Fel med PCB-överföringen borde vara strul med överföring till/från logikenheten, dvs kretskortet bära knapparna du styr programmen med.Hej!
Har fått problem med diskmaskinen, en Sandstrøm. Den visar felkod EC på alla program vi provat vilket betyder "Fel med PCB-överföringen" enligt manualen. Vi har gjort en rejäl rengöring av maskinen och dragit ur strömmen en stund, utan framgång.
Jag undrar om någon har någon kunskap kring detta problem? ?
Mvh vikner
ett vanligt och 'bra' fel, se inlägg 78:)Jag resignerade och kallade på en reparatör.
750 kr efter rut senare, verkar maskinen funka. Det satt något "pappersliknande" i pressostaten, (överfyllnadsskyddet om jag fattat rätt)
Skönt av flera skäl. Ekonomi, miljö, besvär och tid.
Jag kikade på nya maskiner i går. Men man får ju bara ångest av överflödet av olika modeller, även inom ett märke.
det är för många (alla?) maskiner viktigt att tömningsröret är uppe och vänder under diskbänken. en klammer kan t ex lossna.Jag var nyligen på vippen att byta ut vår diskmaskin. Dock så verkar problemet med att den inte tömde ordentligt ha berott på två löjligt enkla problem:
Den förre husägaren hade inte fått till rätt böj på avloppsslangen uppe vid vasken. Vattnet kunde rinna baklänges in i maskinen pga detta.
Den nuvarande husägaren (= jag...) hade aldrig tagit isär vattenlås med tillhörande rör under vasken och gjort en riktigt grundlig mekanisk rengöring förut. Detta stoppade upp utflödet från diskmaskinen.
Nu verkar det funka även om det inte är optimalt hopkopplat pga att den mest lämpliga anslutningspipen på vaskrören har fel dimension i förhållande till diskmaskinens avloppsrör, och därför har jag fått välja alternativpipen som jag bedömer är lite mindre gynnsamt placerad.
På vår 23 år gamla aeg har tillvattenventilen börjat läcka. Enkel funktion, men tyvärr finns den ej längre som reservdel och den har lite speciell utformning.Vad slits mer? Gångjärn? Packningar/tätningar? Är 20 år gammal maskin värd att felsöka/reparera?
Funktioner man saknar är ju väldigt relativt. Min livserfarenhet är väl att en diskmaskin bör ha ett expressprogram, ett eco/långtidsprogram samt bra torkfunktion. Har nog aldrig stört mig på avsaknad av andra funktioner varken hemma eller tex i hyrda hus på semestrar.Finns det funktioner på nya som du saknar?
Jag tror nog du får ut ett par år till ur sen Siemens men kanske drar lite mycket mot en ny?