Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Oj vilka I-landsproblem. Det är därför man behöver lite extra space & volym i packningen. Kaffepanna är onödigt kan jag tycka, men tar med en aeropress. Eller gör kokkaffe i kastrullen. En lite större stekpanna är suveränt om man vill laga lite smarrig mat, men en del minimalister nöjer sig med att koka vatten till frystorkat. Up to you vilken ambition man har med matlagningen. Själv gillar jag att kunna fixa bra mat när man campar.

Bikepacking
Det var en aning dum fråga av mig, gasbrännaren är MSR, inte Trangias egna. Jag vet att stekpannan är tänkt för att ligga över hela köket och inte bara kastrullerna. Hade hoppats att det skulle gå att använda Trangias kastruller med MSR-brännaren, utan Trangias vindskydd. Brännaren går ner i kaffepannan utan problem.

Får bli att köpa något annat kök.
Trangiaköket är så himla bra, men jag får inte med det på bikepackingen (använder det när jag vandrar).

Står själv inför att fundera igenom sommarens köksval. Har en sån där 1,1-liters kastrull med lock där både gas och brännare får plats (de bild). Bra med lock, gedigen konstruktion. Men den är liksom lite för hög och smal, både när man lagar mat och när man packar ner den.. Min mest minimalistiska lösning skulle vara att ta Trangias minsta kastrull, ner med en brännare och gas i den och sen packa den i "änden" av någon av drybagsen jag har på cykeln. Minimalistiskt men funkis, tror jag.. Återkommer i frågan!

IMG_6925.jpeg

Bikepacking
Trangiaköket är så himla bra, men jag får inte med det på bikepackingen (använder det när jag vandrar).

Står själv inför att fundera igenom sommarens köksval. Har en sån där 1,1-liters kastrull med lock där både gas och brännare får plats (de bild). Bra med lock, gedigen konstruktion. Men den är liksom lite för hög och smal, både när man lagar mat och när man packar ner den.. Min mest minimalistiska lösning skulle vara att ta Trangias minsta kastrull, ner med en brännare och gas i den och sen packa den i "änden" av någon av drybagsen jag har på cykeln. Minimalistiskt men funkis, tror jag.. Återkommer i frågan!

Visa bilaga 701251

Sea to Summit kanske har något som fungerar?

Bikepacking
Jag har testat runt lite och kommit fram till mindre packning är nice, volym & kg.
Sen kör jag en drybag fram under tempopinnar (ska tillverka ett hölster för den) och ska bygga med @n3wton en hållare för en drybag bakom sadelstolpen, kläder & mat fram, sovsaker bak och sen ramväska + överrörsväska för snacks & viktiga pryttlar! Sen kanske jag adderar med löparrygga för att framförallt se gravelcool ut! ?
Visa bilaga 699631
Vad är det för ryggsäck jag tittar på här? Ser väldigt bekväm ut och något man kan sy ihop hemma också.

Bikepacking
Jag vet inte om de här har varit uppe tidigare. Ser ut att passa prima för bikepacking:
Har dem! Finfina som camp/badskor när det är varmt och/eller vasst, väldigt mycket enklare att packa än fullsize-Teva, givetvis sämre komfort. Läste nåt test där en snubbe levde i dem en sommar så de verkar ha OK hållbarhet.

Bikepacking

Visa bilaga 701251

Min favoritkastrull är Soto New River Pot. Det är 1 liter, 120 mm bred och 100 mm hög, vilket fungerat helt perfekt. Får plats med mellanstor gasflaska, brännare, tändare, en liten trasa, skursvamp, salt och peppar och en liten Opinel #4-kniv. Använder ett silikonband som håller locket på plats i väskorna. Gick också perfekt att pressa ner i en gaffelväska ovanpå mitt tält.

Bikepacking

Visa bilaga 701251

Testat det mesta och har ett skåp full med kök men Trangia är fortfarande favoriten under sommarhalvåret! Trangia brännare och 1L kastrull har du redan så du behöver bara skaffa en alu-form från fryst matpaj till lock, valfri pet-flaska till tenolen och en Trangia Triangel så har du ett oslagbart lätt, driftsäkert och billigt kök!

Bikepacking
Testat det mesta och har ett skåp full med kök men Trangia är fortfarande favoriten under sommarhalvåret! Trangia brännare och 1L kastrull har du redan så du behöver bara skaffa en alu-form från fryst matpaj till lock, valfri pet-flaska till tenolen och en Trangia Triangel så har du ett oslagbart lätt, driftsäkert och billigt kök!
Precis, jag har nog det som behövs redan i princip, men hade inte tänkt använda Trangiabrännaren utan en Primus Micron. Problemet med en sådan är att den är väderkänslig som satan och jag tycker alltid det är lite otrevligt med kokande vatten ovanpå en sådan..

IMG_6937.jpeg

Men när du skriver om den där triangeln så började jag fundera lite. En sådan kombinerad med Trangiagasbrännaren kanske hade varit något. Inte ett under av stabilitet gentemot det "riktiga" Trangiaköket kanske, men lär fungera mycket bättre än en helt öppen variant. Har du erfarenhet av den?

IMG_6938.jpeg

Aluform som lock är ju ett grymt tips! Perfekt!? Jag funderade på om en stekpanna till Trangias minikök skulle passa ovanpå innerkastrullen (kastrull 148 mm, stekpanna 150)...

IMG_6939.png

Bikepacking
Precis, jag har nog det som behövs redan i princip, men hade inte tänkt använda Trangiabrännaren utan en Primus Micron. Problemet med en sådan är att den är väderkänslig som satan och jag tycker alltid det är lite otrevligt med kokande vatten ovanpå en sådan..

Visa bilaga 701415

Men när du skriver om den där triangeln så började jag fundera lite. En sådan kombinerad med Trangiagasbrännaren kanske hade varit något. Inte ett under av stabilitet gentemot det "riktiga" Trangiaköket kanske, men lär fungera mycket bättre än en helt öppen variant. Har du erfarenhet av den?

Visa bilaga 701418

Aluform som lock är ju ett grymt tips! Perfekt!? Jag funderade på om en stekpanna till Trangias minikök skulle passa ovanpå innerkastrullen (kastrull 148 mm, stekpanna 150)...

Visa bilaga 701419
I mitt kökspaket ligger stekpannan i botten med 1/2 kastruller i varandra ovanpå och med spindelkök (haft 2 olika), msr alu-folie-vindskydd och tändare+annat inuti kastrullen/rna. Allt i en hemsydd påse. Gas har jag alltid haft för stor för att få plats i köket. Inte weight-weenie, men mycket funktionellt, lika delar använt till paddling, basecampande på tält-klätterresor och vandring.

Bikepacking
I mitt kökspaket ligger stekpannan i botten med 1/2 kastruller i varandra ovanpå och med spindelkök (haft 2 olika), msr alu-folie-vindskydd och tändare+annat inuti kastrullen/rna. Allt i en hemsydd påse. Gas har jag alltid haft för stor för att få plats i köket. Inte weight-weenie, men mycket funktionellt, lika delar använt till paddling, basecampande på tält-klätterresor och vandring.
Låter funkis! Med en liten mjuk trasa att vira in grejer i brukar det gå att få skrammelfritt dessutom tänker jag.

Gällande gas tycker jag det är lite mentalt ansträngande att ha minsta gasbehållaren. Har typ 5 halvfulla mellanstora behållare i en låda eftersom jag alltid står och väljer mellan en halv och en hel men safear och väljer en full. Trygghetsknarkare..

Bikepacking
Låter funkis! Med en liten mjuk trasa att vira in grejer i brukar det gå att få skrammelfritt dessutom tänker jag.

Gällande gas tycker jag det är lite mentalt ansträngande att ha minsta gasbehållaren. Har typ 5 halvfulla mellanstora behållare i en låda eftersom jag alltid står och väljer mellan en halv och en hel men safear och väljer en full. Trygghetsknarkare..
Låter som att en investering i en flipfuel skulle kunna vara något?

Bikepacking

Visa bilaga 701415

Visa bilaga 701418

Visa bilaga 701419
Det var i dom banorna jag också tänkte när jag ställde min fråga. Funderade faktist om stekpannan till Trangia Mini skulle kunna funka som lock. Helt klart att man skulle kunna pussla ihop ett ganska litet och funktionellt kök av delar från ett Trangia.

För min del blev det ändå att beställa hem ett sådant här:
C9ECA200-4731-40D4-B265-87504AEE5B79.jpeg
Gillar att locket även kan användas som stekpanna. Kastrullen har en pip, så det borde gå smidigt att göra kokkaffe med den också. Formen på sådana här kök där en gasflaska får plats i är ju lite udda, men eftersom jag har panniers lär det gå att packa ner bra ändå.

Bikepacking
Apropå senaste diskussionen om kök, jag var nyss över hos morfar och kollade igenom hans samlingar.

Jag hittade något som jag bara var tvungen att ta med mig hem:
5790F44B-FDFA-4ABE-8E98-ED6AC580FBAB.jpeg
D9BABBFF-5B6A-47C0-9E21-1533F6C832A3.jpeg

Ett gammalt kastrullset från Trangia. Locket går nog att använda som stekpanna:
12726F53-49D5-40D4-9B65-29B291D02ECF.jpeg

En 230g gasflaska får plats i:
21CFB608-84FE-4517-AC8B-AABF74BAB436.jpeg

Handtag går fortfarande att få tag på:
280C2E09-6C61-4BB5-812A-4691CE81A451.png

Diametern på köket är 150mm och höjden 90mm.

Nu har jag visserligen redan köpt mig en förhoppningsvis bra kastrull, men det här antika Trangiaköket går nog säkert utmärkt att använda även idag med en modern gasbrännare.

Jag fann det bara lite intressant att det redan då fanns kök som nästan fyller samma funktion som dagens.

Bikepacking
Så, igår var planen att det var dag för min första längre tur med packning, så fort jobbet var avklarat.
Ingen övernattning eller liknande utan mest för att se hur cykeln beter sig med full packning och för att jag skall se hur mycket jag pallar...

Men när man väl kommer hem från jobbet och tittar på väderprognosen så säger den åska...
Så vad gör man? Den planerade långa turen ändrades snabbt till något kortare, som dessutom låg närmre hemmet och med attityden att jag hinner hem före ovädret kommer.

(Beklagar bildkvaliteten, vete f*n vad som hände där)
IMG_20240524_150337.jpg

Så sagt å gjort, så beger man sig glad i hågen iväg, på vad som skulle visa sig vara den mest brutala 1.5 mil långa cykel turen jag varit med om...

Det första som jag ser när jag kommer ut i skogen är två par färska björnspår, från vad jag misstänker är en hona med unge.
Men jag trampar vidare uppför med obehagskänslan längs ryggraden enda tills jag når den näst högsta toppen under turen och möts av följande vy

IMG_20240524_153953.jpg

Rutten fortsätter till höger här (utanför bild) så efter en kort vattenpaus och en snickers så bar det av igen.
Nu gick det svagt utför en bit enda tills jag kom till vad som närmast kan kallas för grusvägsstup... (45gradig lutning ungefär) Så jag tog inga risker utan hoppade av och ledde fetingen hela vägen ned.

Går det utför, så skall det ju gå uppåt också, och det gjorde det samtidigt som det nästan tog knäcken på mig...
Samma lutning som utför, men nu var jag tvungen att dra hela ekipaget uppåt i vad som kändes som en evighet.
Så på toppen utav backen så vart det dags för vatten och snacks paus igen.
Därefter så bar det av svagt utför på krokiga grusvägar enda tills jag nådde bebyggelse igen och möttes av den här vyn

IMG_20240524_160650.jpg

IMG_20240524_160911.jpg

Efter det så var det raka spåret hem via landsväg, och för de som undrar, jo jag hann hem före åskan började.

Edit: så här ser rutten ut via komoot
1000007298.png

Senast ändrad:
Bikepacking

Visa bilaga 701415

Visa bilaga 701418

Visa bilaga 701419
Toppbrännare med smal kastrull kan bli vingligt så bra att komplettera med fällbart benställ för gasbehållaren. Det är väl delvis därför därför mina brännare ofta får stanna hemma men mest för att sprit är så mycket trevligare och idiotsäkert, något som jag tydligen behöver. För mina gasbrännare har strulat en del så köpte en Esbit kopia av Trangia Triangeln under en tur genom Baltikum. Den passar Trangias spritbrännare men valde metatabletter mest för skoj skull. Funkade över förväntan med gott om tid att förbereda ingredienserna och njuta av naturen under tiden. Trangias gasbrännare är både snål, tyst och reglerbar så bäst i klassen om man gillar att laga mat från grunden. Perfekt om du även kör med Trangia 27/25 ibland. Trevligt med stekpanna men osäker på om den passar kastrullerna från 25/27.
Esbit Pot Stand & Folding Stove 93g 1.jpegEsbit Pot Stand & Folding Stove 93g 2.jpeg

Bikepacking
Om några dagar bär det av mot Budapest från Göteborg, via Karlskrona över till Gdansk. Ruttat mycket grusvägar men utnyttjar 50mm däck och en del av de asfalterade cykellederna i Polen för att inte bara skumpa fram hela vägen. Ingen direkt spikad plan, tältar ute och njuter. Skriver förhoppningsvis ihop någon rapport när jag är tillbaka :)
1716746854543.png

Bikepacking
Om några dagar bär det av mot Budapest från Göteborg, via Karlskrona över till Gdansk. Ruttat mycket grusvägar men utnyttjar 50mm däck och en del av de asfalterade cykellederna i Polen för att inte bara skumpa fram hela vägen. Ingen direkt spikad plan, tältar ute och njuter. Skriver förhoppningsvis ihop någon rapport när jag är tillbaka :)Visa bilaga 701976
Låter som en underbar resa är i antågande.
På gränsen till oförlåtlig synd om du inte skriver en reseberättelse efter hemkomst ?
Berätta gärna mer om din packning och framför allt din styrväska som ser riktigt smutt ut.

Bikepacking
Första hjälpen, vad packar ni ned?

Och tips på djävulskt bra myggmedel mottages taksamt, då den säsongen har börjat...

Bikepacking

Och tips på djävulskt bra myggmedel mottages taksamt, då den säsongen har börjat...
I min lilla första-hjälpen-drybag har jag ett första förband, lite sårtvätt, en fästingplockare, vanliga plåster, större plåster YTyp såna här: https://www.apohem.se/sar-bett-stic...er/salvequick-plaster-med-maxi-cover-xxl-5-st), sorbact-väv, Ibuprofen, paracetamol.

Har ett jättebra myggmedel i stiftform. Tyvärr hittar jag det inte längre hos någon nätnasare, och jag har glömt vad dt heter. Ska kika när jag kommer hem.

Bikepacking

Tjära och beckolja är bra mot mygg. Nordic summer är ett exempel på en produkt baserad på detta, vet dock inte om den säljs fortfarande. Tror inte heller att det kanske är så hälsosamt, varken för mygg eller människor. Men jäkligt effektivt och man luktar som en nytjärad eka. Underbart! ?

Addendum: Jo, den verkar finnas kvar på marknaden.

https://www.wilmanaturprodukter.se/produkt/nordic-summer/?v=f003c44deab6

1716972251146.png

Addendum 2: Jag hittade en rätt bra tråd på Utsidan med många tips kring medel mot mygg och knott.

www.utsidan.se/forum/threads/motmedel-mot-knott.27729/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp