salle
Aktiv medlem
Bikepacking
Är det ngn som testat Decathlons ramväska? https://www.decathlon.se/p/324051-2...#/demodelsize-254no_size/demodelcolor-8579471
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Intressant med dry bag på tempopinnar. Hur fungerar det med stabilitet och påverkan av styrningen?Jag har testat runt lite och kommit fram till mindre packning är nice, volym & kg.
Sen kör jag en drybag fram under tempopinnar (ska tillverka ett hölster för den) och ska bygga med @n3wton en hållare för en drybag bakom sadelstolpen, kläder & mat fram, sovsaker bak och sen ramväska + överrörsväska för snacks & viktiga pryttlar! Sen kanske jag adderar med löparrygga för att framförallt se gravelcool ut! ?
Visa bilaga 699631
Summa summarum för mig:
Lättare = bättre
Mindre = bättre
Aero = bättre
2x relativt aerogenomtänkta drybags
Ramväskor aero
Ryggsäck cool + mer aero än utan enligt vissa
Visa bilaga 699632
Nedan, min cykel! Kommer nog sy en lite större och mer välsittande ramväska. Hölster för främre drybag & en bra & stabil ram/hållare för större drybag bak.
Visa bilaga 699633
Men den nedan funkar också bra, @aben ikoniska setup är också bra, den går nog längst i denna gruppen! ?
Visa bilaga 699636
Allt gott,
Edvin
Låter som en riktigt genomtänkt och välfungerande setup! Ser fram emot att se resultatet av rack-slöjdandet.Jag har testat runt lite och kommit fram till mindre packning är nice, volym & kg.
Sen kör jag en drybag fram under tempopinnar (ska tillverka ett hölster för den) och ska bygga med @n3wton en hållare för en drybag bakom sadelstolpen, kläder & mat fram, sovsaker bak och sen ramväska + överrörsväska för snacks & viktiga pryttlar! Sen kanske jag adderar med löparrygga för att framförallt se gravelcool ut! ?
Visa bilaga 699631
Summa summarum för mig:
Lättare = bättre
Mindre = bättre
Aero = bättre
2x relativt aerogenomtänkta drybags
Ramväskor aero
Ryggsäck cool + mer aero än utan enligt vissa
Visa bilaga 699632
Nedan, min cykel! Kommer nog sy en lite större och mer välsittande ramväska. Hölster för främre drybag & en bra & stabil ram/hållare för större drybag bak.
Visa bilaga 699633
Men den nedan funkar också bra, @aben ikoniska setup är också bra, den går nog längst i denna gruppen! ?
Visa bilaga 699636
Allt gott,
Edvin
Ja ikväll ska vi förhoppningsvis knäcka rören, uppdatering sker i en tråd nära dig!Låter som en riktigt genomtänkt och välfungerande setup! Ser fram emot att se resultatet av rack-slöjdandet.
Panniers är ju bäst på volym, så är det och jag kunde korsa alperna med typ 60l / 25kg packning utan bekymmer!Min packvolym kommer hamna på ca 50-60l gissar jag och jag tror inte att jag kan minska den särskilt mycket mer utan rejäla uppgraderingar av utrustningen. Även om panniers inte är optimalt ser jag inga alternativ till dom.
Alperna låter häftigt! Vart cyklade du och hur långt blev det?Ja ikväll ska vi förhoppningsvis knäcka rören, uppdatering sker i en tråd nära dig!
Panniers är ju bäst på volym, så är det och jag kunde korsa alperna med typ 60l / 25kg packning utan bekymmer!
Visa bilaga 699643
Hur är det med tailfin aeropack, de säger 20l men får man i 20l, har för mig jag läst att folk säger att den är ”funktionell” till typ 15l, sen är det svårt att få ihop det bra!?Det går att få rejäl packvolym utan att den måste hamna där bak, men det blir förstås dyrare. Räknade på vad jag har på cykeln:
Tailfin Aeropack: 20L
Topeak frontloader: 8L
Wizard works Framebagracadabra XL: 4,5 L
Tailfin fork bags: 2x10L
Tailfin fuel tank: ~1 L
Feed bag: 0,5L
Summa: 54 L
(nej, jag fyller inte allt till max)
Det enda som borde skapa märkbart extra vindfång är gaffelväskorna. Vill man komma upp över 60 liter så går det att skruva på anything cages på benen till (den modell jag har av) Aeropacken.
Kan nog stämma, ser ut som jag fyllde den till typ 15 på bilder. Jag har bara testat den en tur där packningen skedde under hög stress så har ingen ordentlig mätdata att bidra med ...Hur är det med tailfin aeropack, de säger 20l men får man i 20l, har för mig jag läst att folk säger att den är ”funktionell” till typ 15l, sen är det svårt att få ihop det bra!?
Den är inte 20 l och dom har visst ändrat det lite också. Teoretisk ska den visst vara 18 l men det tror jag inte på, 15 låter realistiskt - deras packpåsar ger totalt 12 l men reelt tror jag att det är plats till mer. Min erfarenhet är att man ska hitta ett bra sätt att packa på och därefter kräver det lite teknik för att komprimera den helt. På sätt och vis är den svårare att packa än en rövraket eftersom det är svårare att bara mosa, delarna ska passa lite bättre.Hur är det med tailfin aeropack, de säger 20l men får man i 20l, har för mig jag läst att folk säger att den är ”funktionell” till typ 15l, sen är det svårt att få ihop det bra!?
Aha, så det var från den cykeln skärmarna "som var inköpta till Miyatan" kom i från. Det förklarar den gåtan.Ja ikväll ska vi förhoppningsvis knäcka rören, uppdatering sker i en tråd nära dig!
Panniers är ju bäst på volym, så är det och jag kunde korsa alperna med typ 60l / 25kg packning utan bekymmer!
Visa bilaga 699643
Det är dyrt (tid är pengar) att göra det själv, men man har gjort det själv!Testing testing...
Handsmitt öra i 6 mm rundstång (bortse från finnishen, här testas lite).
Visa bilaga 699731
Avsett att passa i 8 mm rör som resten av lastbärarna ska bestå av.
Visa bilaga 699733
Herregud vad mycket jobb det här kommer bli...?
Bekvämlighet är självrespekt! Jag har likadana på en gammal MTB, de är superbra. Bra mycket bättre än traditionella barends som fastnar i allt man kör förbi.Här är dagens tips om ni har mer krav på bekvämlighet än självrespekt, sqlab innerbarends
Stiligt! Spännande att följa.
Första utkastet av denna lösning, ett tygstycke kommer sys så det hela blir lite mer elegant!
Detta är något jag skulle sett tidigare för inspo, inte helt olikt! Great minds think alike va?! ?Stiligt! Spännande att följa.
Mera inspiration, men ni har ju stenkoll!
![]()
Saddlebag support big
protostudia.com
Du kan inte ha ett par ombytesbyxor? Man vill ju ändå ha något varmare på kvällen
Inte nödvändigtvis…Måste köpa ny väska då...?
This hurts my eyes!Inte nödvändigtvis…
Visa bilaga 700469
Det är ju riktigt tjusigt! Hur gjorde du för vattentäthet med sadelväskan?Kul att fler experimenterar med bakstabilisatorer! Min ihopskapelse från 2020 är inte världens mest polerade och raka, men håller förhoppningsvis resten av livet.
Punkig tillverkning:
https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/post-3674181
Och min mest happykorrekta bild (nåja, försökte i alla fall) från långturen i somras, för referens:
Visa bilaga 700101
This hurts my eyes!
Det är ju riktigt tjusigt! Hur gjorde du för vattentäthet med sadelväskan?
Right on! Jag har sytt en del i xpac och de är nice, att köra vattentäta påsar som ”organisatörer” är nog ingen nackdel mer än lite gram!Framförallt ganska funktionellt! Själva väskan är gjord av cordura, så tyget är vattentätt men inte själva sömmarna. Jag packar ändå saker i vattentäta packpåsar, så det har ingen betydelse.
Känns lite otaktiskt tidigt på säsongen om man vill sätta rekord. Inlandsvägarna brukar vara väldigt tungcyklade så här tidigt när snön precis försvunnit men hoppas det går lättare för honom längre fram så det går att ta igen tid.Det är en svensk ute på rekordförsök på European Divide:
Jag har två. Bägge rätt billiga (minns inte märke/modell). De har hållit bra bägge två (en har hängt med i 15-20 år). Kör mest asfalt men det blir en del grus och annat också.Vad kör ni med för flaskhållare som kan hålla en 1.5L flaska? Typ vanliga cola flaskor eller liknande. Googlat en del men känns som att många är lite för veka för att köra grus och stig med.
Vad kör ni med för flaskhållare som kan hålla en 1.5L flaska? Typ vanliga cola flaskor eller liknande. Googlat en del men känns som att många är lite för veka för att köra grus och stig med.
Jag har också kört på olika typer av cargocages och typ voilestraps, inte det smidigaste men sitter bra i alla fall.Vad kör ni med för flaskhållare som kan hålla en 1.5L flaska? Typ vanliga cola flaskor eller liknande. Googlat en del men känns som att många är lite för veka för att köra grus och stig med.
Jag har också kört på olika typer av cargocages och typ voilestraps, inte det smidigaste men sitter bra i alla fall.
Ja, vi brukar köra 2L Colaflaskor i blackburns cargo cage, hängande på underröret, och det funkar alldeles utmärkt, sitter bra även på cykling i skog utan stig.Just blackburns, som jag nämnde tidigare, vet jag klarar av 2L flaskor utan problem.
Så en 1.5 tom läskflaska bör inte vara några problem.
Känns lite otaktiskt tidigt på säsongen om man vill sätta rekord. Inlandsvägarna brukar vara väldigt tungcyklade så här tidigt när snön precis försvunnit men hoppas det går lättare för honom längre fram så det går att ta igen tid.
vad kan det då vara? bikepackinginfluerare som gjort ett test av olika miniyxor till sina youtubekanaler med 10 följare kanske?Detta är inte bävermarker. :)
En tillfällig bävermark. En bäver har, iom det höga vattenflödet, fått en helt felaktig uppfattning om området. Det är/var bortkastat arbete.vad kan det då vara? bikepackinginfluerare som gjort ett test av olika miniyxor till sina youtubekanaler med 10 följare kanske?
Fint!
Här är dagens tips om ni har mer krav på bekvämlighet än självrespekt, sqlab innerbarends
Visa bilaga 699769
Har funderat på ett par men skulle vilja montera dem närmare stammen. Tror du att det skulle fungera?(
Med undantag för bävern var det min upplevelse på en av mina första gravelrundor med en stelopererad mtb. 500 meter med vattnet långt upp på smalbenet, som tur var fanns det orange plastkäppar som hjälpte mig att hålla mig kvar på traktorvägen. Efter den turen köpte jag en riktig gravel.Hellre cykla på sugande grus/lerväg än att inte cykla alls. :) Kan tillägga att höga vattenflöden i kombination med lågt liggande grusvägar ger oväntade och tillfälliga naturupplevelser.
Visa bilaga 701079
Detta är inte bävermarker. :)
Nästan vattengympa. :) Jag gillar inte att inte se vad jag cyklar på. Och gillar inte kallt vatten heller. Hade nog burit cykeln i skogen (även om man oftast plurrar där också).Med undantag för bävern var det min upplevelse på en av mina första gravelrundor med en stelopererad mtb. 500 meter med vattnet långt upp på smalbenet, som tur var fanns det orange plastkäppar som hjälpte mig att hålla mig kvar på traktorvägen. Efter den turen köpte jag en riktig gravel.
Går inte. Gasen får man ha separat om man ska ha med sig kaffepannan.Är det någon som lyckats para Trangias kastruller med en gasbrännare och fått ner packstorleken hyfsat?
Visa bilaga 701213
Jag är trött och något trög idag, själv ser jag inte riktigt hur pusslet skulle kunna gå ihop. Stekpannan ligger inte platt mot kastrullerna, oavsett om man placerar gasbehållaren eller kaffepannan innanför kastrullerna. Dessutom är stekpannan överdrivet stor.
Finns det något bra sätt att få ihop det? Möjligtvis att det skulle gå att modda kaffepannan så att den får plats innanför kastrullerna och hitta ett mindre lock istället för stekpannan. Eller är det att köpa ett kastrullset där gasflaskan ryms innanför kastrullerna som t.ex. Primus Litech Trek Kettle som gäller? Till Primus fanns det en kaffepress att köpa separat såg jag.
Det var en aning dum fråga av mig, gasbrännaren är MSR, inte Trangias egna. Jag vet att stekpannan är tänkt för att ligga över hela köket och inte bara kastrullerna. Hade hoppats att det skulle gå att använda Trangias kastruller med MSR-brännaren, utan Trangias vindskydd. Brännaren går ner i kaffepannan utan problem.Går inte. Gasen får man ha separat om man ska ha med sig kaffepannan.
Stekpannan ska ju inte passa med kastrullerna utan med själva köket. Det blir supermycket grejer med om man har hela kittet, men då med gasen utanför. Trangia säger att man inte får ner gasbrännaren i lilla kaffepannan men det får man visst.
Däremot behöver man kanske inte ett helt kök ofta. Då kör man väl mer gas och pytteliten brännare i en enda kastrull och sen är man nöjd.