Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Jag har testat runt lite och kommit fram till mindre packning är nice, volym & kg.
Sen kör jag en drybag fram under tempopinnar (ska tillverka ett hölster för den) och ska bygga med @n3wton en hållare för en drybag bakom sadelstolpen, kläder & mat fram, sovsaker bak och sen ramväska + överrörsväska för snacks & viktiga pryttlar! Sen kanske jag adderar med löparrygga för att framförallt se gravelcool ut! ?
Visa bilaga 699631
Summa summarum för mig:
Lättare = bättre
Mindre = bättre
Aero = bättre
2x relativt aerogenomtänkta drybags
Ramväskor aero
Ryggsäck cool + mer aero än utan enligt vissa
Visa bilaga 699632

Nedan, min cykel! Kommer nog sy en lite större och mer välsittande ramväska. Hölster för främre drybag & en bra & stabil ram/hållare för större drybag bak.
Visa bilaga 699633

Men den nedan funkar också bra, @aben ikoniska setup är också bra, den går nog längst i denna gruppen! ?

Visa bilaga 699636

Allt gott,
Edvin
Intressant med dry bag på tempopinnar. Hur fungerar det med stabilitet och påverkan av styrningen?

Bikepacking
Jag har testat runt lite och kommit fram till mindre packning är nice, volym & kg.
Sen kör jag en drybag fram under tempopinnar (ska tillverka ett hölster för den) och ska bygga med @n3wton en hållare för en drybag bakom sadelstolpen, kläder & mat fram, sovsaker bak och sen ramväska + överrörsväska för snacks & viktiga pryttlar! Sen kanske jag adderar med löparrygga för att framförallt se gravelcool ut! ?
Visa bilaga 699631
Summa summarum för mig:
Lättare = bättre
Mindre = bättre
Aero = bättre
2x relativt aerogenomtänkta drybags
Ramväskor aero
Ryggsäck cool + mer aero än utan enligt vissa
Visa bilaga 699632

Nedan, min cykel! Kommer nog sy en lite större och mer välsittande ramväska. Hölster för främre drybag & en bra & stabil ram/hållare för större drybag bak.
Visa bilaga 699633

Men den nedan funkar också bra, @aben ikoniska setup är också bra, den går nog längst i denna gruppen! ?

Visa bilaga 699636

Allt gott,
Edvin
Låter som en riktigt genomtänkt och välfungerande setup! Ser fram emot att se resultatet av rack-slöjdandet.

Håller med dig om volym vikt och aerodynamik och jag jobbar på att slimma min packning. Men jag bygger min setup för långfärdscykling och då krävs det ändå lite volym. Min packvolym kommer hamna på ca 50-60l gissar jag och jag tror inte att jag kan minska den särskilt mycket mer utan rejäla uppgraderingar av utrustningen. Även om panniers inte är optimalt ser jag inga alternativ till dom.

Bikepacking
Såhär har det blivit förut, för en långtur på >1.5 månad. Väger väl ca 13-14kg ?, camping och kök och verktyg osv. Lite mindre och lätta apidura bakväskor, framebag, och en stor drybag under styret. Liten nästan tom ryggsäck på pakethållaren. Då finns det extra space att ta med mat & öl oxå.... Liten top-tube bag oxå, för att ha phone & kamera, kan samtidigt laddas från navdynamo.
En nackdel är väl att en drybag på tvären under styret inte är helt aero, men för mig spelar det ingen roll.

b42.jpg

Bikepacking
Det går att få rejäl packvolym utan att den måste hamna där bak, men det blir förstås dyrare. Räknade på vad jag har på cykeln:

Tailfin Aeropack: 20L
Topeak frontloader: 8L
Wizard works Framebagracadabra XL: 4,5 L
Tailfin fork bags: 2x10L
Tailfin fuel tank: ~1 L
Feed bag: 0,5L
Summa: 54 L

(nej, jag fyller inte allt till max)

Det enda som borde skapa märkbart extra vindfång är gaffelväskorna. Vill man komma upp över 60 liter så går det att skruva på anything cages på benen till (den modell jag har av) Aeropacken.

Bikepacking
Låter som en riktigt genomtänkt och välfungerande setup! Ser fram emot att se resultatet av rack-slöjdandet.
Ja ikväll ska vi förhoppningsvis knäcka rören, uppdatering sker i en tråd nära dig!
Min packvolym kommer hamna på ca 50-60l gissar jag och jag tror inte att jag kan minska den särskilt mycket mer utan rejäla uppgraderingar av utrustningen. Även om panniers inte är optimalt ser jag inga alternativ till dom.
Panniers är ju bäst på volym, så är det och jag kunde korsa alperna med typ 60l / 25kg packning utan bekymmer!

IMG_3389.png

Bikepacking
Alperna är superhäftigt, har cyklat där många gånger, men med mer traditonell touringpackning. Men det är jobbigt med backar och packning, bäst att kolla in höjdprofil och hur brant det är i förväg, så att man inte ger sig på något som är för jobbigt. Om det inte är för brant går det bra, annars kommer man inte långt !

a12.jpg

a14.jpg

a16.jpg

Bikepacking
Det går att få rejäl packvolym utan att den måste hamna där bak, men det blir förstås dyrare. Räknade på vad jag har på cykeln:

Tailfin Aeropack: 20L
Topeak frontloader: 8L
Wizard works Framebagracadabra XL: 4,5 L
Tailfin fork bags: 2x10L
Tailfin fuel tank: ~1 L
Feed bag: 0,5L
Summa: 54 L

(nej, jag fyller inte allt till max)

Det enda som borde skapa märkbart extra vindfång är gaffelväskorna. Vill man komma upp över 60 liter så går det att skruva på anything cages på benen till (den modell jag har av) Aeropacken.
Hur är det med tailfin aeropack, de säger 20l men får man i 20l, har för mig jag läst att folk säger att den är ”funktionell” till typ 15l, sen är det svårt att få ihop det bra!?

Bikepacking
Hur är det med tailfin aeropack, de säger 20l men får man i 20l, har för mig jag läst att folk säger att den är ”funktionell” till typ 15l, sen är det svårt att få ihop det bra!?
Kan nog stämma, ser ut som jag fyllde den till typ 15 på bilder. Jag har bara testat den en tur där packningen skedde under hög stress så har ingen ordentlig mätdata att bidra med ...

Bikepacking
Den är inte 20 l och dom har visst ändrat det lite också. Teoretisk ska den visst vara 18 l men det tror jag inte på, 15 låter realistiskt - deras packpåsar ger totalt 12 l men reelt tror jag att det är plats till mer. Min erfarenhet är att man ska hitta ett bra sätt att packa på och därefter kräver det lite teknik för att komprimera den helt. På sätt och vis är den svårare att packa än en rövraket eftersom det är svårare att bara mosa, delarna ska passa lite bättre.

Bikepacking
Bikepacking
Kul att fler experimenterar med bakstabilisatorer! Min ihopskapelse från 2020 är inte världens mest polerade och raka, men håller förhoppningsvis resten av livet.

Punkig tillverkning:

https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/post-3674181

Och min mest happykorrekta bild (nåja, försökte i alla fall) från långturen i somras, för referens:

E22FB683-F68B-48AD-BFF8-A52B76C13D93.jpeg

Alla väskor/konstruktioner är egentillverkade, förutom den blå torrsäcken och väskan som hänger på rullen längst fram som jag fick i present. Varför konsumera överprisade coolheter när en kan konstruera konstigheter. ?

Bikepacking
This hurts my eyes!

Kul att fler experimenterar med bakstabilisatorer! Min ihopskapelse från 2020 är inte världens mest polerade och raka, men håller förhoppningsvis resten av livet.

Punkig tillverkning:

https://happyride.se/forum/threads/bikepacking.2777089/post-3674181

Och min mest happykorrekta bild (nåja, försökte i alla fall) från långturen i somras, för referens:

Visa bilaga 700101
Det är ju riktigt tjusigt! Hur gjorde du för vattentäthet med sadelväskan?

Bikepacking
Framförallt ganska funktionellt! Själva väskan är gjord av cordura, så tyget är vattentätt men inte själva sömmarna. Jag packar ändå saker i vattentäta packpåsar, så det har ingen betydelse.
Right on! Jag har sytt en del i xpac och de är nice, att köra vattentäta påsar som ”organisatörer” är nog ingen nackdel mer än lite gram!

Jag sydde två snabba modeller av ett hölster, ena blev rent ut sagt asdåligt och de andra så pass bra att de blir gjort på riktigt!
IMG_3466.jpeg

Remmen bak trycker in påsen och remmen runt sadeln låser ihop det tight!

Sytt med segelduk, gammal spännrem och Ikeas tunnaste skärbräda som förstyvning!

Bikepacking
Bikepacking
Vad kör ni med för flaskhållare som kan hålla en 1.5L flaska? Typ vanliga cola flaskor eller liknande. Googlat en del men känns som att många är lite för veka för att köra grus och stig med.

Bikepacking
Vad kör ni med för flaskhållare som kan hålla en 1.5L flaska? Typ vanliga cola flaskor eller liknande. Googlat en del men känns som att många är lite för veka för att köra grus och stig med.
Jag har två. Bägge rätt billiga (minns inte märke/modell). De har hållit bra bägge två (en har hängt med i 15-20 år). Kör mest asfalt men det blir en del grus och annat också.

Bikepacking
Känns lite otaktiskt tidigt på säsongen om man vill sätta rekord. Inlandsvägarna brukar vara väldigt tungcyklade så här tidigt när snön precis försvunnit men hoppas det går lättare för honom längre fram så det går att ta igen tid.

Sant, egentligen kanske det vore mest taktiskt att starta under sensommaren/slutet av säsongen när allt hunnit bli snustorrt i norr, och södra Europa inte längre är stekhett. Men gissar att det helt enkelt passade bäst att ta ledigt nu och det var "bra nog" säsongsmässigt.

Bikepacking
Hellre cykla på sugande grus/lerväg än att inte cykla alls. :) Kan tillägga att höga vattenflöden i kombination med lågt liggande grusvägar ger oväntade och tillfälliga naturupplevelser.
20240517_155721.jpg

Detta är inte bävermarker. :)

Bikepacking
vad kan det då vara? bikepackinginfluerare som gjort ett test av olika miniyxor till sina youtubekanaler med 10 följare kanske?
En tillfällig bävermark. En bäver har, iom det höga vattenflödet, fått en helt felaktig uppfattning om området. Det är/var bortkastat arbete.
En bikeraftare kanske hade kunnat paddla ut och hacka lite men... Flisorna ser väldigt bäverlika ut. Finns kanske en bäveryxa!?

Bikepacking
Hellre cykla på sugande grus/lerväg än att inte cykla alls. :) Kan tillägga att höga vattenflöden i kombination med lågt liggande grusvägar ger oväntade och tillfälliga naturupplevelser.
Visa bilaga 701079
Detta är inte bävermarker. :)
Med undantag för bävern var det min upplevelse på en av mina första gravelrundor med en stelopererad mtb. 500 meter med vattnet långt upp på smalbenet, som tur var fanns det orange plastkäppar som hjälpte mig att hålla mig kvar på traktorvägen. Efter den turen köpte jag en riktig gravel.

Bikepacking
Med undantag för bävern var det min upplevelse på en av mina första gravelrundor med en stelopererad mtb. 500 meter med vattnet långt upp på smalbenet, som tur var fanns det orange plastkäppar som hjälpte mig att hålla mig kvar på traktorvägen. Efter den turen köpte jag en riktig gravel.
Nästan vattengympa. :) Jag gillar inte att inte se vad jag cyklar på. Och gillar inte kallt vatten heller. Hade nog burit cykeln i skogen (även om man oftast plurrar där också).

Bikepacking
Är det någon som lyckats para Trangias kastruller med en gasbrännare och fått ner packstorleken hyfsat?
53223CF9-C70C-4957-9287-9ED33D2A6EC1.jpeg

Jag är trött och något trög idag, själv ser jag inte riktigt hur pusslet skulle kunna gå ihop. Stekpannan ligger inte platt mot kastrullerna, oavsett om man placerar gasbehållaren eller kaffepannan innanför kastrullerna. Dessutom är stekpannan överdrivet stor.

Finns det något bra sätt att få ihop det? Möjligtvis att det skulle gå att modda kaffepannan så att den får plats innanför kastrullerna och hitta ett mindre lock istället för stekpannan. Eller är det att köpa ett kastrullset där gasflaskan ryms innanför kastrullerna som t.ex. Primus Litech Trek Kettle som gäller? Till Primus fanns det en kaffepress att köpa separat såg jag.

Bikepacking
Är det någon som lyckats para Trangias kastruller med en gasbrännare och fått ner packstorleken hyfsat?
Visa bilaga 701213
Jag är trött och något trög idag, själv ser jag inte riktigt hur pusslet skulle kunna gå ihop. Stekpannan ligger inte platt mot kastrullerna, oavsett om man placerar gasbehållaren eller kaffepannan innanför kastrullerna. Dessutom är stekpannan överdrivet stor.

Finns det något bra sätt att få ihop det? Möjligtvis att det skulle gå att modda kaffepannan så att den får plats innanför kastrullerna och hitta ett mindre lock istället för stekpannan. Eller är det att köpa ett kastrullset där gasflaskan ryms innanför kastrullerna som t.ex. Primus Litech Trek Kettle som gäller? Till Primus fanns det en kaffepress att köpa separat såg jag.
Går inte. Gasen får man ha separat om man ska ha med sig kaffepannan.

Stekpannan ska ju inte passa med kastrullerna utan med själva köket. Det blir supermycket grejer med om man har hela kittet, men då med gasen utanför. Trangia säger att man inte får ner gasbrännaren (alltså deras egen, en sån som du har vet jag inte) i lilla kaffepannan men det får man visst.

Däremot behöver man kanske inte ett helt kök ofta. Då kör man väl mer gas och pytteliten brännare i en enda kastrull och sen är man nöjd.

Senast ändrad:
Bikepacking
Går inte. Gasen får man ha separat om man ska ha med sig kaffepannan.

Stekpannan ska ju inte passa med kastrullerna utan med själva köket. Det blir supermycket grejer med om man har hela kittet, men då med gasen utanför. Trangia säger att man inte får ner gasbrännaren i lilla kaffepannan men det får man visst.

Däremot behöver man kanske inte ett helt kök ofta. Då kör man väl mer gas och pytteliten brännare i en enda kastrull och sen är man nöjd.
Det var en aning dum fråga av mig, gasbrännaren är MSR, inte Trangias egna. Jag vet att stekpannan är tänkt för att ligga över hela köket och inte bara kastrullerna. Hade hoppats att det skulle gå att använda Trangias kastruller med MSR-brännaren, utan Trangias vindskydd. Brännaren går ner i kaffepannan utan problem.

Får bli att köpa något annat kök.

Tillbaka
Topp