Tubelesseländet

Tubelesseländet
Nu vill inte däcket upp ur mittkanalen. Släpper lös 10-11 bar ur tanken men det hjälper inte. Däcket vill inte alls upp på ena sidan. Såpa DT-tejpen?
Sätt ena däcksidan med slang och lägg sedan hjulet med den sidan upp så att gravitationen kan hjälpa till med den sidan som skall sättas slanglöst. En spann kan vara bra som underlag att lägga hjulet på.

Tubelesseländet
När däcket ligger mot fälgsidan men ändå inte vill hoppa upp så brukar jag hälla i lite tätningsvätska och snurra runt. Pumpar försiktigt medans det pyser och bubblar lite. Efter några sekunder så tätar vätskan och jag kan använda en vanlig golvpump för att få däcket att sätta sig.
Blir lite kladd på utsidan att toka av så inte felfritt.

Tubelesseländet
Troligen ingenting. Senast som ett däck inte ville upp från mittkanalen (för mig) var det ett däck som någon timma tidigare hade suttit tubless på just den fälgen. Jag såpade men däcket var inte nära att lyfta från mittkanalen. Att stoppa i en slang för att lyfta däcket och sedan ta bort slangen hade knappast hjälpt, däcket hade bevisligen en förmåga att hamna i mitten så fort som lufttrycket minskade.

Tubelesseländet
Jag har nu såpavattnat med liten svamp. Det hjälpte inte. Fortfarande en sektion spm inte poppade upp. Nu har jag stoppat i en slang, pumpat till drygt 8 bar och fått fina knäppar. För allt vad jag kan se har däcket satt sig. Nu får det gå så här en runda så däcket får hitta in ordentligt. En mm bredare och DT-tejp var förändringen som ställde till det, möjligen.

Tubelesseländet
Hypotes:

Vi som gillar TL kör på moderna hjul och däck av modellår typ 2022 och framåt.

Vi som gillar slang är antingen bakåtsträvare eller early adopters, testade TL för några år sedan innan tekniken och standarder hade mognat och gav upp.

En risk finns då att TL förespråkas utan att även säga att det krävs rätt grejer.

Har @Fjärdebrunn moderna fälgar?

Tubelesseländet
Hypotes:

Vi som gillar slang är antingen bakåtsträvare eller early adopters, testade TL för några år sedan innan tekniken och standarder hade mognat och gav upp.

En risk finns då att TL förespråkas utan att även säga att det krävs rätt grejer.

Ja, fullt TL ready LB Falcon från 2022, Conti 5000 TR samt DT TL-tejp. Framdäcket sitter som en fläskläpp och aktuellt bakdäck har tidigare gått TL på fälgen. Efter lite problem att hålla trycket över tid valde jag att tejpa om med 1 mm bredare tejp och med det byte från Orangeseal till DT.

Tubelesseländet
Jag har nu såpavattnat med liten svamp. Det hjälpte inte. Fortfarande en sektion spm inte poppade upp. Nu har jag stoppat i en slang, pumpat till drygt 8 bar och fått fina knäppar. För allt vad jag kan se har däcket satt sig. Nu får det gå så här en runda så däcket får hitta in ordentligt. En mm bredare och DT-tejp var förändringen som ställde till det, möjligen.

När du ska försöka igen, ta ur slangen från den sidan som gick bra och låt den besvärliga sitta kvar. Så har jag gjort för att poppa när det varit besvärligt.

Tubelesseländet
Av egen erfarenhet, så går det att poppa Zipp 303 FC Disc och Specialized S-Works 28 el 30 mm däck med vilken fungerande pump som helst. Bara att lägga däcket på plats och pumpa. Precis som det skall vara.

Kan jag skriva under på! Har egentligen inte haft några jätteproblem historiskt med tubeless, men visst har några hjulset/däck strulat. Oftast funkar det bra att poppa med en booster första gången, och sen så är de ju töjda och är lättare vid byte/punka.

Men Zipp 303 FC var nog det lättaste jag varit med om! Nya däck kränger du på med händerna, pumpar med vanlig pump utan att behöva ta bort ventilkäglan. Det enda man saknar är de distinkta popp-ljudet, visst det poppar men inte lika ljudligt.

Var väl lite orolig att det var FÖR lätt, att däcket inte sitter tillräckligt och då speciellt i kombination grusdäck och lågt tryck. Har pressat dem rätt rejält och de sitter stadigt. Enda minus jag märkt är att däcken (Cinturato M) läckte lite på sidorna efter första tre turerna.

Tubelesseländet
Hypotes:

Jag svarade tidigare med mina strul och ja, jag hade nya däck och fälgar, färdigmonterad från fabrik. Allt hade fungerat perfekt.

Tubelesseländet
Ja, fullt TL ready LB Falcon från 2022, Conti 5000 TR samt DT TL-tejp. Framdäcket sitter som en fläskläpp och aktuellt bakdäck har tidigare gått TL på fälgen. Efter lite problem att hålla trycket över tid valde jag att tejpa om med 1 mm bredare tejp och med det byte från Orangeseal till DT.

Ja då har du fälgar som troligtvis är up to date. För det var ju inte jättelänge sedan som TL ISO standarden blev officiell.

Tubelesseländet
Har kunnat rulla på bakhjulet i veckan, ett par fartpass och en recovery.

Idag när jag skulle ut på längre gruppcykling var hjulet platt med liten pöl gucka på golvet och igenkloggad ventil. Tydligen är gängorna så igensatta att det inte går att skruva i ventilen igen. Röret försökte jag peta fritt med en syl. Det fanns två guckpluppar i slitbanan så jag undrar om det har försökt täta.

Tur att det kom en rejäl skur så det fanns anledning att stanna hemma.

Det ska till något oväntat om jag inte ska peta i en slang.

Tubelesseländet
Blomsprutor, spannar och eoner av tid. Samt någon kläggig smet. Det hela får tubdäckseländet att framstå som en walk in the park. En kortare dagstur på sin höjd.
Mvh
Bakåtsträvare.
Och fortfarande är jag för rädd för att prova tubdäck. Det är för dåligt alltså. Jag kommer göra som havet: Våga!

Tubelesseländet
Idag när jag skulle ut på längre gruppcykling var hjulet platt med liten pöl gucka på golvet och igenkloggad ventil.
Du har inte en hund eller katt som biter håll i däcket för att hålla dig hemma??

Kanske någon cykelkompis med lite erfarenhet av slanglöst kan hjälpa dig? Jag började köra slanglöst på mtb och lärde mig vad som fungerar eller inte. Större däck och fälgar gör det lite enklare att hantera.

Om du får tätningsvätska i ventilröret kanske du har fyllt på via ventilröret, men ej rensat tillräckligt innan ventilen skruvades i?
Fyllt på med ventilen i tex klockan 8, tryckt lite på däcket för att trycka luft genom ventilröret och rensa eventuell tätningsvätska? Om din vätska är seg kanske du måste topsa ventilröret.

Tubelesseländet
Ja då har du fälgar som troligtvis är up to date. För det var ju inte jättelänge sedan som TL ISO standarden blev officiell.

Äntligen!
Jag kan ju berätta att mina senaste nya Hunt-hjul endast från fabrik är tejpade i fälgbotten, alltså inte på fälgens yttre insida, där däcksidan vilar. Och monterades med ett av de två däckfabrikat Hunt rekommenderar för sina hjul, i detta fall Conti 5000.
Återigen, rätt däck till fälgen (eller tvärtom) om man vill undvika strul.

Tubelesseländet
Jag tejpar bara botten. Lättare att få den riktigt sträckt då, tejpar man enda ut så tror jag att man inte alltid får den helt i botten. När man sen kränger på däcket så trycker däcket på tejpen i botten och då släpper den i sidorna.

Tubelesseländet
Någon har tips på tejp som sitter lite extra bra. Har svårt att få vidhäftning på mina Enve fälgar som tycks ha en extremt halkig yta jämfört med mina DT hjul.

Har kört med Tesa 4289 tidigare utan problem, men har svårt att få tätt med den på Enve fälgarna.

Tubelesseländet
Någon har tips på tejp som sitter lite extra bra. Har svårt att få vidhäftning på mina Enve fälgar som tycks ha en extremt halkig yta jämfört med mina DT hjul.

Har kört med Tesa 4289 tidigare utan problem, men har svårt att få tätt med den på Enve fälgarna.

Schwalbe.

Tubelesseländet
På riktigt

Köp Dt/Schwalbetejp som är 2-(3)
mm bredare än innermått fälg.
Tvätta ordentligt med sprit.
Tejpa 1 varv hårt med ca 2 dm överlapp vid ventilen.
Stick hål med ngt runt vasst.
Tryck I ventilen med rund konisk gummikägla och skruva till med tumtryck på gummikäglan.
Gör ren däckkanten från ev gjutkanter/skägg/liknande.
Kräng på 1a sidan med händerna.
Fyll på latex i däcket, luta det mot ex en vägg och lägg på sista sidan med händerna nerifrån och upp mot ventilen.
Applicera easy fit monteringsvätska(som försvinner efter några minuter så att däcket sitter fast)
Pumpa upp och det är klart,

Tubelesseländet
I dag gav jag upp, och tubekonverterade hojen!

Iofs sant att det åker i slang och den får nya däck. Men detta är min gamla gettokonverterade MTB, som nu förrådsställs som reserv- och låna ut till kompishoj. Friends don't let friends ride tubeless ?

Jag kommer att tubelesskonvertera min nya hoj som kom TL-ready, både fälg och däck, så det borde vara smidigt.

Gammal och äldre gucka. Bakhjulet, ljusare sås, har blivit omgjord två gånger pga att jag blev tvungen att sätta i slang tills jag hittade hålet i däckssidan som gick upp i bland. Med Salami blev även det tätt. Framhjulet har jag bara fyllt på under några år. Aldrig gjort rent.
Stan's.

20240602_151106.JPG

Man kan ju undra hur framhjulet har hållit tätt... Fullt med gucka i fälgen? Bakhjulet fick riktig TL-tejp a la tesa vid något tillfälle, och ser betydligt bättre ut än det eltejpade framhjulet.
20240602_152856.JPG

Nu ska jag skrubba hyfsat rent, sätta på fälgband däck och slang.

Tubelesseländet
Äntligen!
Jag kan ju berätta att mina senaste nya Hunt-hjul endast från fabrik är tejpade i fälgbotten, alltså inte på fälgens yttre insida, där däcksidan vilar.
Men Hunt har väl tidigare tejpat fälgbotten? Mina hjul från 2018 har bara tejp i botten, inget uppdrag på sidorna.

Någon som vet vad tejp på väggarna skall förbättra?

Tubelesseländet
Men Hunt har väl tidigare tejpat fälgbotten? Mina hjul från 2018 har bara tejp i botten, inget uppdrag på sidorna.

Någon som vet vad tejp på väggarna skall förbättra?
På skuldrarna, som förtydligande. Alltså en tejp som täcker just fördjupningen och inget mer och som är väsentligt smalare en fälgens inre bredd.

Tubelesseländet
På skuldrarna, som förtydligande. Alltså en tejp som täcker just fördjupningen och inget mer och som är väsentligt smalare en fälgens inre bredd.
Aha, du menar att skuldran ej skall tejpas längre utan bara mittfåran? Ja, det låter som ett steg framåt för att få en korrekt diameter.

Tubelesseländet
På riktigt

Köp Dt/Schwalbetejp som är 2-(3)
mm bredare än innermått fälg.
Tvätta ordentligt med sprit.
Tejpa 1 varv hårt med ca 2 dm överlapp vid ventilen.
Stick hål med ngt runt vasst.
Tryck I ventilen med rund konisk gummikägla och skruva till med tumtryck på gummikäglan.
Gör ren däckkanten från ev gjutkanter/skägg/liknande.
Kräng på 1a sidan med händerna.
Fyll på latex i däcket, luta det mot ex en vägg och lägg på sista sidan med händerna nerifrån och upp mot ventilen.
Applicera easy fit monteringsvätska(som försvinner efter några minuter så att däcket sitter fast)
Pumpa upp och det är klart,
Förr eller senare inser du att det inte alltid fungerar. Det har t ex hänt för mig att ett däck som suttit på just den fälgen inte lyfter från mittenfåran.

Tubelesseländet
Pratar vi mtb-däck, lvg eller gravel-däck?

Har personligen inte haft några som helst problem med tubelessdäck på mtb. Och då har jag både utfört konverteringen med lyx-prylar från välkända märken som med ghettolösning bestående av Gorilla-tejp och utklippt ventil från slang. Observera att undertecknad inte nyttjar med korvar i däcken. För den typen av cykling jag gör så räcket med med grövre Traildäck till min XC.

På landsvägssidan kan jag inte heller minnas att jag haft problem med att få upp däcket på fälgkanten, eller att det inte håller tätt eller motsvarande.

Dock har jag ett starkt minne av att jag svor en hel del med att installera Panaracer Gravelking på mina mtb-fälgar vid den tidpunkt då jag endast hade en cykel och ämnade att delta i ett gravel-lopp. Som redan beskrivits i denna tråd fick jag montera enda sidan för att sedan be en bön att andra sidan skulle sätta sig rätt på fälgen när jag drog på med kompressorn.

Värt att notera: jag har använt mig av Orange Seal (ordinare och Endurance) under alla år, och på samtliga cyklar oavsett disciplin. Märket har god renommé samt är relativt lättillgängligt.

Tubelesseländet
Jag ville cykla så jag tvättade rent och stoppade i 60g slang.
Jag kan tänka mig att att köra TL igen men först ska jag gå ett varv över TPU.
Med TPU-slang på hela 60g?

<REDIGERAT>
Den här, på 39g, har det tipsats om här tidigare

Senast ändrad:
Tubelesseländet
Aha, du menar att skuldran ej skall tejpas längre utan bara mittfåran? Ja, det låter som ett steg framåt för att få en korrekt diameter.
Utmärkt recept för att däckkanten ska skava loss tejpen från fälgen vid montering. Räcker med att den lyfter liiiiiite, så kan gucka penetrera under tejpen och sakta men säkert få tejpen att lossna på sikt.

Jag tejpar bara botten. Lättare att få den riktigt sträckt då, tejpar man enda ut så tror jag att man inte alltid får den helt i botten. När man sen kränger på däcket så trycker däcket på tejpen i botten och då släpper den i sidorna.
Ja, att få tejpen ända ner i botten är apviktigt. Vilket är väldigt svårt med vissa fälgar där "diket" är både smalt och djupt. Så snacket om att "gör såhär så funkar det" kommer troligen från folk som bara råkat testa vettiga fälgar med däck som passar precis lagom bra. Kan vara ett helvete även om man vet exakt hur man gör. Ibland går det ju inte ens att få på första sidan av däcket på fälgen utan extremt våld.

Edit: På min ena MTB har jag Spank-fälgar med "dubbelt" dike. De är halvt omöjliga att tejpa ordentligt. Det enda jag fått att funka nån längre tid är Newmens fälgband. Men då gäller det att inte ha däck som sitter för tajt, för då knör man undan fälgbandet vid montering av däcket.

Tillbaka
Topp