Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blomspruta med såpvatten, sen går du runt mellan däck och fälg på båda sidor innan du pumpar.Nu vill inte däcket upp ur mittkanalen. Släpper lös 10-11 bar ur tanken men det hjälper inte. Däcket vill inte alls upp på ena sidan. Såpa DT-tejpen?
Sätt ena däcksidan med slang och lägg sedan hjulet med den sidan upp så att gravitationen kan hjälpa till med den sidan som skall sättas slanglöst. En spann kan vara bra som underlag att lägga hjulet på.Nu vill inte däcket upp ur mittkanalen. Släpper lös 10-11 bar ur tanken men det hjälper inte. Däcket vill inte alls upp på ena sidan. Såpa DT-tejpen?
Vad händer då?vänta något dygn.
Troligen ingenting. Senast som ett däck inte ville upp från mittkanalen (för mig) var det ett däck som någon timma tidigare hade suttit tubless på just den fälgen. Jag såpade men däcket var inte nära att lyfta från mittkanalen. Att stoppa i en slang för att lyfta däcket och sedan ta bort slangen hade knappast hjälpt, däcket hade bevisligen en förmåga att hamna i mitten så fort som lufttrycket minskade.Vad händer då?
Ja, fullt TL ready LB Falcon från 2022, Conti 5000 TR samt DT TL-tejp. Framdäcket sitter som en fläskläpp och aktuellt bakdäck har tidigare gått TL på fälgen. Efter lite problem att hålla trycket över tid valde jag att tejpa om med 1 mm bredare tejp och med det byte från Orangeseal till DT.Hypotes:
Vi som gillar TL kör på moderna hjul och däck av modellår typ 2022 och framåt.
Vi som gillar slang är antingen bakåtsträvare eller early adopters, testade TL för några år sedan innan tekniken och standarder hade mognat och gav upp.
En risk finns då att TL förespråkas utan att även säga att det krävs rätt grejer.
Har @Fjärdebrunn moderna fälgar?
Jag har nu såpavattnat med liten svamp. Det hjälpte inte. Fortfarande en sektion spm inte poppade upp. Nu har jag stoppat i en slang, pumpat till drygt 8 bar och fått fina knäppar. För allt vad jag kan se har däcket satt sig. Nu får det gå så här en runda så däcket får hitta in ordentligt. En mm bredare och DT-tejp var förändringen som ställde till det, möjligen.
Av egen erfarenhet, så går det att poppa Zipp 303 FC Disc och Specialized S-Works 28 el 30 mm däck med vilken fungerande pump som helst. Bara att lägga däcket på plats och pumpa. Precis som det skall vara.
Jag svarade tidigare med mina strul och ja, jag hade nya däck och fälgar, färdigmonterad från fabrik. Allt hade fungerat perfekt.Hypotes:
Vi som gillar TL kör på moderna hjul och däck av modellår typ 2022 och framåt.
Vi som gillar slang är antingen bakåtsträvare eller early adopters, testade TL för några år sedan innan tekniken och standarder hade mognat och gav upp.
En risk finns då att TL förespråkas utan att även säga att det krävs rätt grejer.
Har @Fjärdebrunn moderna fälgar?
Ja, fullt TL ready LB Falcon från 2022, Conti 5000 TR samt DT TL-tejp. Framdäcket sitter som en fläskläpp och aktuellt bakdäck har tidigare gått TL på fälgen. Efter lite problem att hålla trycket över tid valde jag att tejpa om med 1 mm bredare tejp och med det byte från Orangeseal till DT.
Och fortfarande är jag för rädd för att prova tubdäck. Det är för dåligt alltså. Jag kommer göra som havet: Våga!Blomsprutor, spannar och eoner av tid. Samt någon kläggig smet. Det hela får tubdäckseländet att framstå som en walk in the park. En kortare dagstur på sin höjd.
Mvh
Bakåtsträvare.
Man kan göra rätt också men då behöver man såklart inte skriva i tråden?Blomsprutor, spannar och eoner av tid. Samt någon kläggig smet. Det hela får tubdäckseländet att framstå som en walk in the park. En kortare dagstur på sin höjd.
Mvh
Bakåtsträvare.
Du har inte en hund eller katt som biter håll i däcket för att hålla dig hemma??Idag när jag skulle ut på längre gruppcykling var hjulet platt med liten pöl gucka på golvet och igenkloggad ventil.
Äntligen!Ja då har du fälgar som troligtvis är up to date. För det var ju inte jättelänge sedan som TL ISO standarden blev officiell.
![]()
Technical FAQ: Road tubeless reliability, squealing carbon rims
Recent standardizations in tubeless wheels and tires have changed Lennard Zinn's mind on tubeless.velo.outsideonline.com
Någon har tips på tejp som sitter lite extra bra. Har svårt att få vidhäftning på mina Enve fälgar som tycks ha en extremt halkig yta jämfört med mina DT hjul.
Har kört med Tesa 4289 tidigare utan problem, men har svårt att få tätt med den på Enve fälgarna.
Gorilla tejp!Schwalbe.
Vävtejpen eller den genomskinliga gorilla tejpen?Gorilla tejp!
Men Hunt har väl tidigare tejpat fälgbotten? Mina hjul från 2018 har bara tejp i botten, inget uppdrag på sidorna.Äntligen!
Jag kan ju berätta att mina senaste nya Hunt-hjul endast från fabrik är tejpade i fälgbotten, alltså inte på fälgens yttre insida, där däcksidan vilar.
Vem har tejp på väggarna?Men Hunt har väl tidigare tejpat fälgbotten? Mina hjul från 2018 har bara tejp i botten, inget uppdrag på sidorna.
Någon som vet vad tejp på väggarna skall förbättra?
På skuldrarna, som förtydligande. Alltså en tejp som täcker just fördjupningen och inget mer och som är väsentligt smalare en fälgens inre bredd.Men Hunt har väl tidigare tejpat fälgbotten? Mina hjul från 2018 har bara tejp i botten, inget uppdrag på sidorna.
Någon som vet vad tejp på väggarna skall förbättra?
Vävtejpen har jag använt många gånger. Det är enkelt att riva den i önskad bredd och den sitter som berget.Vävtejpen eller den genomskinliga gorilla tejpen?
Nej det låter konstigt. Tapetklister, rekommenderar jag.Vem har tejp på väggarna?
Aldrig sett.
Aha, du menar att skuldran ej skall tejpas längre utan bara mittfåran? Ja, det låter som ett steg framåt för att få en korrekt diameter.På skuldrarna, som förtydligande. Alltså en tejp som täcker just fördjupningen och inget mer och som är väsentligt smalare en fälgens inre bredd.
Förr eller senare inser du att det inte alltid fungerar. Det har t ex hänt för mig att ett däck som suttit på just den fälgen inte lyfter från mittenfåran.På riktigt
Köp Dt/Schwalbetejp som är 2-(3)
mm bredare än innermått fälg.
Tvätta ordentligt med sprit.
Tejpa 1 varv hårt med ca 2 dm överlapp vid ventilen.
Stick hål med ngt runt vasst.
Tryck I ventilen med rund konisk gummikägla och skruva till med tumtryck på gummikäglan.
Gör ren däckkanten från ev gjutkanter/skägg/liknande.
Kräng på 1a sidan med händerna.
Fyll på latex i däcket, luta det mot ex en vägg och lägg på sista sidan med händerna nerifrån och upp mot ventilen.
Applicera easy fit monteringsvätska(som försvinner efter några minuter så att däcket sitter fast)
Pumpa upp och det är klart,
Jag ville cykla så jag tvättade rent och stoppade i 60g slang.
Med TPU-slang på hela 60g?Jag kan tänka mig att att köra TL igen men först ska jag gå ett varv över TPU.
Om man har fel fälg/däckkombo är det svårare.Förr eller senare inser du att det inte alltid fungerar. Det har t ex hänt för mig att ett däck som suttit på just den fälgen inte lyfter från mittenfåran.
I den här tråden pratas det primärt lvg och gravel.Pratar vi mtb-däck, lvg eller gravel-däck?
Jag har fabriksmatchade fälgar och däck.Om man har fel fälg/däckkombo är det svårare.
Utmärkt recept för att däckkanten ska skava loss tejpen från fälgen vid montering. Räcker med att den lyfter liiiiiite, så kan gucka penetrera under tejpen och sakta men säkert få tejpen att lossna på sikt.Aha, du menar att skuldran ej skall tejpas längre utan bara mittfåran? Ja, det låter som ett steg framåt för att få en korrekt diameter.
Ja, att få tejpen ända ner i botten är apviktigt. Vilket är väldigt svårt med vissa fälgar där "diket" är både smalt och djupt. Så snacket om att "gör såhär så funkar det" kommer troligen från folk som bara råkat testa vettiga fälgar med däck som passar precis lagom bra. Kan vara ett helvete även om man vet exakt hur man gör. Ibland går det ju inte ens att få på första sidan av däcket på fälgen utan extremt våld.Jag tejpar bara botten. Lättare att få den riktigt sträckt då, tejpar man enda ut så tror jag att man inte alltid får den helt i botten. När man sen kränger på däcket så trycker däcket på tejpen i botten och då släpper den i sidorna.