Byta nav mtb bakhjul

Helleman

Aktiv medlem
Byta nav mtb bakhjul
Hej

Jag har en Canyon Neuron CF 9.0 Sl, dvs en stigcykel i kolfiber, som jag använder ofta.
På den sitter kolfiberhjul av märket Reynolds och jag har kört sönder frihjulsbodyn 3 gånger.
Jag har tröttnat på att den går sönder och att det är svårt att hitta rätt frihjulsbody till mitt nav, så nu funderar jag på att bygga om hjulet (eller snarare jag kommer låta Cykloteket göra det åt mig).
Jag har ingen erfarenhet av att byta nav, så jag har lite frågor:
Vad ska jag tänka på när jag byter nav?
Vad ”bör” ett bra nav kosta?

Det sitter Sram 12 speed på hjulet.
Jag cyklar regelbundet, kanske 2-3 gånger per vecka och jag kör på ganska hårt i stökig skogsterräng. Jag skulle säga att jag är en ganska snabb amatör som inte tävlar, för att försöka avgöra hur fina grejer jag behöver ha. ? Behöver inte ha proffsgrejer, men de behöver tåla hård skogscykling från relativt starka ben. ?

Byta nav mtb bakhjul
Det måste vara rätt dyra fälgar för att det ska vara lönt, men det kanske det är
Vet inte vad mina fälgar kostar då de ingick med cykeln, men det är ju kolfiberfälgar, så jag antar att de är ganska dyra.
Snabb googling så hittade jag Reynoldsfälgar på Tradeinn för mtb 29” som ligger på ca 25 000kr, så inte billigt.
Men absolut, kostnade för ombyggnationen måste ju vara rimlig mot kostnaden på fälgen.

Byta nav mtb bakhjul
Vet inte vad mina fälgar kostar då de ingick med cykeln, men det är ju kolfiberfälgar, så jag antar att de är ganska dyra.
Snabb googling så hittade jag Reynoldsfälgar på Tradeinn för mtb 29” som ligger på ca 25 000kr, så inte billigt.
Men absolut, kostnade för ombyggnationen måste ju vara rimlig mot kostnaden på fälgen.

Om du menar att hela hojen kostar 25 så ska man nog inte räkna med att det är några superfälgar.
Hur som helst, det ger sig

Byta nav mtb bakhjul
Tack ska ni ha och snyggt letat MagerValp, det är dom fälgarna. ?