Byta nav mtb bakhjul

Helleman

Aktiv medlem
Byta nav mtb bakhjul
Hej

Jag har en Canyon Neuron CF 9.0 Sl, dvs en stigcykel i kolfiber, som jag använder ofta.
På den sitter kolfiberhjul av märket Reynolds och jag har kört sönder frihjulsbodyn 3 gånger.
Jag har tröttnat på att den går sönder och att det är svårt att hitta rätt frihjulsbody till mitt nav, så nu funderar jag på att bygga om hjulet (eller snarare jag kommer låta Cykloteket göra det åt mig).
Jag har ingen erfarenhet av att byta nav, så jag har lite frågor:
Vad ska jag tänka på när jag byter nav?
Vad ”bör” ett bra nav kosta?

Det sitter Sram 12 speed på hjulet.
Jag cyklar regelbundet, kanske 2-3 gånger per vecka och jag kör på ganska hårt i stökig skogsterräng. Jag skulle säga att jag är en ganska snabb amatör som inte tävlar, för att försöka avgöra hur fina grejer jag behöver ha. ? Behöver inte ha proffsgrejer, men de behöver tåla hård skogscykling från relativt starka ben. ?

Byta nav mtb bakhjul
Det måste vara rätt dyra fälgar för att det ska vara lönt, men det kanske det är
Vet inte vad mina fälgar kostar då de ingick med cykeln, men det är ju kolfiberfälgar, så jag antar att de är ganska dyra.
Snabb googling så hittade jag Reynoldsfälgar på Tradeinn för mtb 29” som ligger på ca 25 000kr, så inte billigt.
Men absolut, kostnade för ombyggnationen måste ju vara rimlig mot kostnaden på fälgen.

Byta nav mtb bakhjul
Vet inte vad mina fälgar kostar då de ingick med cykeln, men det är ju kolfiberfälgar, så jag antar att de är ganska dyra.
Snabb googling så hittade jag Reynoldsfälgar på Tradeinn för mtb 29” som ligger på ca 25 000kr, så inte billigt.
Men absolut, kostnade för ombyggnationen måste ju vara rimlig mot kostnaden på fälgen.

Om du menar att hela hojen kostar 25 så ska man nog inte räkna med att det är några superfälgar.
Hur som helst, det ger sig

Byta nav mtb bakhjul
Tack ska ni ha och snyggt letat MagerValp, det är dom fälgarna. ?
Ja med frakt, tull och moms från USA så hamnar dom ju nära 25 på den länkade sidan och då känner jag också att det är värt att bygga om.

Ja verkligen tråkigt att frihjulsbodyn går sönder hela tiden (har en annan tråd om det här). Verkar inte vara vanligt på andra hjul, däremot är det ett par till med likadana hjul som råkat ut för det, som svarade mig i den andra tråden. Så min förhoppning är att den biten är skit på Reynoldsfälgen och att ett ombygge hjälper.

Ska läsa på om Dt Swiss 350 och vad som skiljer mot den dyrare 240 samt vad ratchet är. ?
Blir lite skön kvällsläsning efter cykelturen jag nu ska ge mig ut på.

Byta nav mtb bakhjul
240 är den flådigare varianten med lite lägre vikt och mer avancerade alternativ för ratchet. Knappt 3000 kr för ett par 350, drygt 4000 kr för ett par 240.

Byta nav mtb bakhjul
240 är den flådigare varianten med lite lägre vikt och mer avancerade alternativ för ratchet. Knappt 3000 kr för ett par 350, drygt 4000 kr för ett par 240.

Dessutom har 240 röda dekaler medan 350 har vita, också inte oviktigt. Jag valde versionen av mina grushjul med 350 för att flera delar på cykeln var svart med vita dekaler (och för att jag tänkte att det inte var värd att lägga till 2000 kr för lite mindre vikt).

Byta nav mtb bakhjul
Du kommer behöva en ekertång för att hålla i ekrarna när du ska spänna dem. Det bästa verktyget för att hålla ekrar är en Knipex tångnyckel, en polygrip som klämmer helt parallellt med käftarna och där käftarna är släta istället för räfflade. Den är dyr men bra.

Byta nav mtb bakhjul
Du kommer behöva en ekertång för att hålla i ekrarna när du ska spänna dem. Det bästa verktyget för att hålla ekrar är en Knipex tångnyckel, en polygrip som klämmer helt parallellt med käftarna och där käftarna är släta istället för räfflade. Den är dyr men bra.
Tror jag kommer låta Cykloteket bygga om åt mig. Har så väldigt ont om tid, dessutom har jag hjulet inne redan för att få hjälp att hitta frihjulsbody till Reynoldsnavet, vilket de gick bet på…
Men visst, jag gör ju allt annat meck på cykeln så får se vad de tar betalt för navet och arbetet först.

Hur vet jag vilka ekrar jag ska ha, om jag nu gör det själv? För visst måste de bytas ut till rött längd och kanske infästning?

Edit: Aha, det är det som ”straight pull” är. Hmm, har ju inte hjulet hemma så vet inte vilken typ av ekrar jag har. Kanske samma som framhjulet iofs..?

Byta nav mtb bakhjul
Tror jag kommer låta Cykloteket bygga om åt mig. Har så väldigt ont om tid, dessutom har jag hjulet inne redan för att få hjälp att hitta frihjulsbody till Reynoldsnavet, vilket de gick bet på…
Men visst, jag gör ju allt annat meck på cykeln så får se vad de tar betalt för navet och arbetet först.

Hur vet jag vilka ekrar jag ska ha, om jag nu gör det själv? För visst måste de bytas ut till rött längd och kanske infästning?
Jag skulle låta någon som kan bygga hjulen, men du kommer ändå behöva en ekertång.

Byta nav mtb bakhjul
För att räkna ut ekerlängd behöver du veta fälgens effective rim diameter (ERD) samt måtten på naven. DT Swiss har en ekerlängdskalkylator där man kan välja modell och få alla siffror, men den verkar ha ballat ur? Men ska du ändå låta någon bygga hjulet åt dig så behöver du ju inte bekymra dig.

Byta nav mtb bakhjul
Som andra redan har skrivit: det kan du överlåt åt den som du betalar för att bygga hjulen.
Men om du är noggrann med detaljerna kan du kolla upp nuvarande ekrars dimensioner och säkerställa att samma dimensioner används till det nya navet.
Enl åtminstone mig är ekrarnas dimensioner viktigare än fabrikatet (inom rimliga gränser förstås)

du kommer ändå behöva en ekertång.
Som @n3wton redan har undrat: För att använda till vad på hjulen?
Nu vet jag inte ngt alls om vilka verktyg TS har, men jag vet flera, även med riktigt dyra hjul,
som inte ens har en ekernyckel som de vet fungerar på sina hjul.
Skall även de skaffa en Knipex? Borde inte en passande ekernyckel + kunskap om hur den skall användas vara viktigare?

Byta nav mtb bakhjul
Förutom allt som skrivits ovan, så måste förstås nya navet vara för samma antal ekrar som det gamla.
Fråga vad LBS tar för att bygga upp hjulet med nytt nav. De vill säkert sälja navet också.
Kommer du med lös fälg och löst nav, så kan jag rekommendera Dr Spoke för hjulbygge. Dock risk för att Phil har fullt upp med båtmekande så här års.

Byta nav mtb bakhjul
ekrar går utmärkt att återanvända, om de är rätt längd. nästan är det att föredra; tried and tested;).

nipplar skulle jag allmänt sett rekommendera nya, särskilt om de är aluminium.

man kan parera några mm kort ekerlängd med höjden på ekernipplarna, och åt andra hållet med brickor.

Byta nav mtb bakhjul
ekrar går utmärkt att återanvända, om de är rätt längd. nästan är det att föredra; tried and tested;).
Visst är det så.
Åtminstone om man vet om vad de har varit med om.

Det är därför de professionella hjulbyggare jag känner till gör som @n3wton skriver
Jag känner en professionell hjulbyggare med en ytterst vag "tjäna-pengar"-drivkraft som hävdar raka motsatsen
Så skulle även jag rekommendera andra att göra
Men till mina egna hjul återanvänder jag ekrar utan tvekan.
Detta eftersom ekrar inte slits, åtminstone i korrekt dimensionerade och tillverkade hjul som inte har varit inblandade i ngn (ekerskadande-)olycka.
Därför finns det tom professionella hjulbyggare som lämnar livstids garanti mot ekerbrott på de hjul de själva bygger och säljer.

Så har vi lite nyans bland åsikterna.
Lite förtydligande bland åsikterna, förhoppningsvis.

Byta nav mtb bakhjul
Som andra redan har skrivit: det kan du överlåt åt den som du betalar för att bygga hjulen.
Men om du är noggrann med detaljerna kan du kolla upp nuvarande ekrars dimensioner och säkerställa att samma dimensioner används till det nya navet.
Enl åtminstone mig är ekrarnas dimensioner viktigare än fabrikatet (inom rimliga gränser förstås)

Som @n3wton redan har undrat: För att använda till vad på hjulen?
Nu vet jag inte ngt alls om vilka verktyg TS har, men jag vet flera, även med riktigt dyra hjul,
som inte ens har en ekernyckel som de vet fungerar på sina hjul.
Skall även de skaffa en Knipex? Borde inte en passande ekernyckel + kunskap om hur den skall användas vara viktigare?
Ja jag tänkte mer om jag ändå skulle få för mig att bygga själv, hur vet jag vilka ekrar att välja.
Men som sagt, om Cykloteket bygger åt mig så får ju dom ta hand om det, det blir ju det jag betalar för tänker jag.

Angående verktyg så har jag en hel del och vill ständigt ha fler. ? Jag vill göra mer eller mindre allt meck och service på min cykel själv, för att slippa skicka grejer och behöva vänta på dom osv. Sen är det riktigt kul tycker jag.
Men justnu är tiden begränsad lite mer än vanligt och hjulet är redan hos Cykloteket, så då tänkte jag att jag kastar pengar på problemet, inom rimliga gränser… ?

Byta nav mtb bakhjul
Förutom allt som skrivits ovan, så måste förstås nya navet vara för samma antal ekrar som det gamla.
Fråga vad LBS tar för att bygga upp hjulet med nytt nav. De vill säkert sälja navet också.
Kommer du med lös fälg och löst nav, så kan jag rekommendera Dr Spoke för hjulbygge. Dock risk för att Phil har fullt upp med båtmekande så här års.
Cykloteket (där hjulet befinner sig nu) tar 1800kr för att bygga hjulet vill jag minnas, sen säljer de navet också. Kollade på deras hemsida och de har Dt Swiss, så borde kunna få rätt nav när jag bestämt mig för vad jag vill ha.
Lutar åt 350 ratchet med minst 36 ap.
Dom får kolla om ett straight pull är att föredra beroende på om ekrarna återanvänds eller ej, om inte straight pull är mycket dyrare.

Byta nav mtb bakhjul
Angående verktyg så har jag en hel del och vill ständigt ha fler. ? Jag vill göra mer eller mindre allt meck och service på min cykel själv, för att slippa skicka grejer och behöva vänta på dom osv. Sen är det riktigt kul tycker jag.
Det låter som en bra motivation för en hobbymekande cyklist
Men jag tycker då ännu mer att du inte skall skaffa en Knipextång enbart för mothåll till tunna aeroekrar.
DT har ett litet mothållsverktyg som passar tillsammans med deras ekernyckel, tillsamman verkar de vara tillräckligt små o lätta för att ha med sig under cykling. Läs mer o se bilder här
Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men @Manurhin2 kan förhoppningsvis berätta om dem.

Dom får kolla om ett straight pull är att föredra beroende på om ekrarna återanvänds eller ej, om inte straight pull är mycket dyrare.
Om jag kommer ihåg rätt skall SP-navet vara marginellt lättare, särskilt med CL-bromsfäste,
men SP-infästningen av ekrarna ger samtidigt sämre ekervinklar.
Hur viktigt ngt av detta är för dig kan bara du bestämma.

Byta nav mtb bakhjul
Men jag tycker då ännu mer att du inte skall skaffa en Knipextång enbart för mothåll till tunna aeroekrar.
DT har ett litet mothållsverktyg som passar tillsammans med deras ekernyckel, tillsamman verkar de vara tillräckligt små o lätta för att ha med sig under cykling. Läs mer o se bilder här
Jag har ingen egen erfarenhet av dem, men @Manurhin2 kan förhoppningsvis berätta om dem.

Om jag kommer ihåg rätt skall SP-navet vara marginellt lättare, särskilt med CL-bromsfäste,
Tack för länken, ska kolla den ikväll.

Ekervinkeln spelar ingen roll för mig alls, kände inte till fenomenet för en halvtimme sen. ?
Läste dock att hållbarheten på ekrarna blir bättre med straight pull just för att man inte får en svag vinkel på ekern vid infästningen.
Men som sagt, möjligheten till att återanvända mina helt oskadade ekrar samt priset får styra.

Har nog bestämt mig för navet nu och ser att Cykloteket verkar ha det jag behöver för 2615kr, så ska ringa dom lite senare och beställa bygge. Får se vad det landar på…

Stort tack alla som hjälpt till med kunskap och insikter! Hade noll koll på nav innan, har inte behövt lära mig, men nu öppnades en ny intressant värld. ??
Grymt forum detta!
Fortsätt gärna komma med idéer och synpunkter om det finns några.

Byta nav mtb bakhjul
Ekervinkeln spelar ingen roll för mig alls, kände inte till fenomenet för en halvtimme sen.
Ekervinkeln kan i förlängningen ha betydelse för om hjulen känns snabba och kvicka eller svampiga och tröga.
Men i det här faller är dels skillnaden liten sedan är det även ett boost-nav,
vilket minskar betydelsen.

Läste dock att hållbarheten på ekrarna blir bättre med straight pull just för att man inte får en svag vinkel på ekern vid infästningen.
Det stämmer inte.
Men det kanske räcker med hjulbyggardetaljer i den här tråden nu, eller?

Men som sagt, möjligheten till att återanvända mina helt oskadade ekrar samt priset får styra.
+1

Byta nav mtb bakhjul

Jobbar man med aeroekrar är det guld värt med avsett verktyg, utan= anus

Byta nav mtb bakhjul
Jag har tydligen ekrar som passar straight pull, så det får bli det.
Jag sa att de kunde använda mina oskadade ekrar för detta i möjligaste mån.
Verkar landa totalt på 3900-4200 med allt.
Mycket pengar, men om det får mina frihjulsbodyn att sluta gå sönder plus att jag får en bättre ”engagement angle” så känns det värt det.

HåkanC: många olika träffar på Google sa att straight pull är starkare, men när jag nu undersökte lite mer och hittade mer seriösa youtube-klipp och artiklar så verkar det inte stämma. Snarare att det inte är någon skillnad. Anledningen till straight pull verkar vara enkelheten i massproduktion. De som bygger enskilda hjul för hand föredrar j-bend, vad det verkar.

Men som sagt, för mig spelar det ingen roll. Kan de återanvända mina med straight pull så kör jag på det. Kan de inte göra det, ja då kommer jag nog be dom köra ett classic nav och j-bend…

Byta nav mtb bakhjul
Någon som har erfarenhet av Spank Hex Drive?
Verkar vara ett populärt nav med bra engagement, bättre än Dt Swiss 350.
Verkar inte vara ratchet teknik som Dt Swiss. Sämre hållbarhet kanske?

Läste ett test (https://thelostco.com/blogs/blog/top-4-mtb-hubs) där denna vann, så kollade Cykloteket och de säljer denna, så vill höra lite med er.
Just engagement (hittar ingen bra svensk benämning) menar dom är riktigt bra. Alltså att det är liten ”dö-rörelse” på pedalen mellan de olika tänderna i navet där hubens flärpar får grepp.

Edit: lade in länken till testet

Byta nav mtb bakhjul
Har nu äntligen fått tillbaka mitt hjul med DT-swiss 350 nav. Precis innan min semester, så perfekt tajming.
MEN, när jag ska montera hjulet märker jag att det är helsnett, förskjutet i sidled, så däcket ligger emot baksvingen och kan inte snurra runt. Damn vilken besvikelse!
Läste att man justerar detta genom att släppa på spänningen på ekrarna på ena sidan och spänna motsvarande på andra sidan. Men läste också att man bör använda ett riktigt riktverktyg.
Vad tror ni om detta? Så himla besviken efter att spenderat 5000kr på att få det ombyggt, och så blir det så här…

Bilagor

• IMG_2074.jpeg
    IMG_2074.jpeg
    527.5 KB · Besök: 92
  • IMG_2078.jpeg
    IMG_2078.jpeg
    626 KB · Besök: 70
Byta nav mtb bakhjul
Kan du ta lite bilder från båda sidor som visar navet med endcapsen och hur det sitter i ramen också?
Edit: det är nog sak samma förstås om bromsskivan ändå ligger rätt för oket.
Det låter bara för osannolikt att någon som kan bygga hjul inte skulle ha koll på att hjulet är dishat korrekt.

Senast ändrad:
Byta nav mtb bakhjul
Men läste också att man bör använda ett riktigt riktverktyg.
Det finns det som kallas dishing-tool som egentligen är överflödigt när man bygger eller riktar hjul. Men det går på en kvart att bygga ett eget provisoriskt med lite träpinnar, tejp och annat för att snabbt kolla hur fälgen centrerar över navet inkl kassett och endcaps då bakhjulet inte enkelt låter sig vändas i ramen.

Byta nav mtb bakhjul
Det finns vissa cyklar där hjulet måste dishas "fel". Cannondale till exempel har modeller där navet måste ligga förskjutet jämfört med fälgen. Idiotiskt så klart eftersom man aldrig kan låna någon annans hjul förutom om han också kör Cannondale.

Byta nav mtb bakhjul
Ja, fast nu är det ingen cannondale och det är ett nybyggt hjul. Så troligen är inte det första man ska göra att bygga om det med en pinne och tejp

Byta nav mtb bakhjul
Kan du ta lite bilder från båda sidor som visar navet med endcapsen och hur det sitter i ramen också?
Edit: det är nog sak samma förstås om bromsskivan ändå ligger rätt för oket.
Det låter bara för osannolikt att någon som kan bygga hjul inte skulle ha koll på att hjulet är dishat korrekt.
Jag tog faktiskt lite bilder på det igår, få se om de är vad du menar.
Jag plockade loss endcapsen och jämförde mot mitt reservhjul som jag använt medan detta hjul blivit byggt och de är exakt lika. Bromsskivan passar också korrekt.
De första två bilderna är mitt nybyggda hjul, de sista 3 är mitt reservhjul som passar.

Bilagor

• IMG_2076.jpeg
    IMG_2076.jpeg
    625.1 KB · Besök: 81
  • IMG_2077.jpeg
    IMG_2077.jpeg
    629.1 KB · Besök: 59
  • IMG_2082.jpeg
    IMG_2082.jpeg
    439.1 KB · Besök: 78
  • IMG_2083.jpeg
    IMG_2083.jpeg
    720.1 KB · Besök: 67
  • IMG_2084.jpeg
    IMG_2084.jpeg
    672 KB · Besök: 66
Byta nav mtb bakhjul
Det finns det som kallas dishing-tool som egentligen är överflödigt när man bygger eller riktar hjul. Men det går på en kvart att bygga ett eget provisoriskt med lite träpinnar, tejp och annat för att snabbt kolla hur fälgen centrerar över navet inkl kassett och endcaps då bakhjulet inte enkelt låter sig vändas i ramen.
Vet inte hur du menar med ”vändas i ramen”, men jag testade att vända på hjulet då jag hade bromsskiva och kasset bortmonterad, och det gick att montera och man såg att förskjutningen flyttade över till andra sidan.
Testade det mest för att se om något annat är snett…

Tillbaka
Topp