Köpråd MTB budget max 15000kr

Hej!
Är ute efter en mtb för max cirka 15 000 kr, (men gärna runt 10k). Är helt nybörjare så är helt lost på vad som är bra och inte.
Är 163 cm lång (kort), så är i valet och kvalet om 27,5 eller 29 tums däck.
De cyklar jag har kollat på är
-Ghost: Kato Essential 29 AL
Ska inte ljuga dras mycket till den pga. färg kombinationen ?

-Scott Aspect 950
Bra rabatt på denna 34%

-Scott Aspect 940
Rabatt 20 %

-Merida Big Nine 200
Rabatt 25 %

-Gt Avalanche sport 29

-Trek Roscoe 6

-Rock Machine Chaterine CRB 20-29

Någon som har någon åsikt om dessa, eller kan rekommendera någon annan modell
All hjälp uppskattas!

Här har du Happyrides köpguide som du kan börja med: https://happyride.se/kopa-mountainbike/

Kastar in happyfavoriten MB31 som ett bättre alternativ än de du postat ovan: https://www.allebike.com/sv/produkter/cyklar/mountainbike/rescue
Har läst där och lutar mot en trail bike utifrån beskrivningen. Finns det någon vettig sådan för cirka 15k. Den du länkar verkar bara finnas i silver & svart, vet det är dumt att blanda in färgen på cykel, men tycker tyvärr att dem var rätt trista.

Har en XCO bana relativt nära där jag bor så lär bli mycket cykling där men vill även att den ska vara okej för grusvägar och helt enkelt bara kunna ta till affären.
Enkelklinga fram, luftgaffel och headtube angel under 68 grader är det jag skulle leta efter. Kompromissen skulle bli att vara utan luftgaffel.

Första rådet blir att strunta i påstådda rabatter eller beakta att de kan utgå från ett rek pris som cyklarna inte går att sälja för idag. Priserna är på väg ner. Viktigast av allt är vad du får pengarna, inte hur mycket rabatt det är.

Åtminstone tidigare var Scott Aspect en tråkig cykel och dålig valuta för pengarna. Till skillnad från @PJF skulle jag hellre välja luftgaffel framför singelklinga. Mycket handlar om personliga preferenser. För dig kanske färg är viktigare än en viss nivå på en viss komponent. Själv har jag för en CX som jag köpte svalt att jag inte var så förtjust i färgen, men med allt annat och priset i synnerhet. Den är nu visserligen ersatt av en ännu bättre CX, men jag var mycket nöjd med det köpet.

Edit: Vid närmare eftertanke så köpte jag faktiskt inte en en riktigt top of the line-cykel pga färgen när den såldes till ett riktigt bra pris. Det handlade om ganska mycket pengar och då ville jag åtminstone tycka att färgen var ok.

Senast ändrad:
Har läst där och lutar mot en trail bike utifrån beskrivningen. Finns det någon vettig sådan för cirka 15k. Den du länkar verkar bara finnas i silver & svart, vet det är dumt att blanda in färgen på cykel, men tycker tyvärr att dem var rätt trista.
Inte alls dumt, ska man lägga 15 papp på en pryl vill man ju ha något som man tycker är snyggt. Jag är själv förtjust i den klarlackade varianten, men det behöver ju inte alla vara.

Kolla på Orbea Laufey H30, den finns i lite trevliga färger och ligger ungefär samma i pris som MB31.

Står nog mellan en
Orbea Alma H20
Orbea Laufey H30
dvs en XC vs en trail hoj,
Som okunnig och enkelt förklarat så har jag förstått att en trial hoj är mer allround, men dock inte bäst på någon gren. Har ju en XCO bana nära där jag bor så kommer ju garanterat bli mest cykling där men tycker mer stökiga banor och lite utför verkar jättekul och något jag skulle vilja testa. Men som sagt det lär nog inte bli så ofta.

Så nu till frågan hur mycket sämre är Laufey(trail) på en XCO bana jämfört med Alma(XC), för en otränad motionär som inte har någon fokus på vara snabbast. Är det som natt och dag?

Så nu till frågan hur mycket sämre är Laufey(trail) på en XCO bana jämfört med Alma(XC), för en otränad motionär som inte har någon fokus på vara snabbast. Är det som natt och dag?
Det är till 99% din kondition som avgör hur snabbt det går på en XCO-bana. En XC-cykel är optimerad för att klämma ur den sista procenten prestanda när du jagar tid eller position i ett lopp, men på bekostnad av saker som komfort och trygghet.

Tycker du stök och utförsåkning är skoj ska du definitivt inte skaffa en XC, det kommer bara att hämma dig.

Istället för att se det som att en trailcykel inte är bäst på nåt, så är det snarare så att den inte gör bort sig någonstans. Jagar du inte stravatider så är Laufeyn ett mycket klokt val, den kommer ingjuta ett jäkla självförtroende allt eftersom.

Står nog mellan en
Orbea Alma H20
Orbea Laufey H30
dvs en XC vs en trail hoj,
Som okunnig och enkelt förklarat så har jag förstått att en trial hoj är mer allround, men dock inte bäst på någon gren. Har ju en XCO bana nära där jag bor så kommer ju garanterat bli mest cykling där men tycker mer stökiga banor och lite utför verkar jättekul och något jag skulle vilja testa. Men som sagt det lär nog inte bli så ofta.

Sådär,

Nu är det köpläge. Jag gillar guldfärgen skarpt ?

Man kan ju xc-kita en trial hoj. Det kan vara från lätta däck bara men det går att komma ner ordentligt i vikt om man vill

Vill tacka så otroligt mycket för all hjälp betyder jättemycket ?. Har en fråga till gällande att välja en S eller M.
Jag är 163 cm
Och s passar 150-165cm
Och M passar 160-176 cm
Vad tror ni blir bäst?

På de XCO-banor jag kört är jag helt mer trygg med en trailcykel än en XC-cykel. Roliga, tekniska och rätt stökiga stigar det jag sett.

Såg nu även att det verkar vara en del skillnad mellan (antar) 2023 & 2024 årsmodell

Vilken tycker ni man bör välja?

Såg nu även att det verkar vara en del skillnad mellan (antar) 2023 & 2024 årsmodell

Vilken tycker ni man bör välja?
Köp den nya så får du antagligen bättre andrahandsvärde. Strl S blir bra i den nya (2024) då de har gjort den lite längre.

Kom ihåg att kapa styret när du fått hem den, alla cyklar skickas med 800mm styre. Ca 740mm är lagom för din längd.

På min lokala XCO bana samsas ungdomsträningar (XC Ht, ofta ganska enkla hojar) och sällskap som rest en bit med bil och lastar av trail- och enduro-hojar och spänner på sig knäskydd och grejor. Båda extremerna har nog lika roligt.

Om det är en hyfsat krävande bana kommer man som nybörjare trivas mycket bättre på en trail-hoj. Å andra sidan kan jag tycka att belöningen är rätt stor om man kommer över tillräckligt med trösklar för att trivas på XC-hojen.

Är det större chans att du åker till Järvsö än anmäler dig till ett lopp i långloppscupen, välj en trail.

Började cykla i år. Köpte mig en mb31 och är sjukt nöjd med den. Har även köpt en heldämpad.
Har en xco bana runt hörnet och jag skulle säga att mb31 tar sig runt rätt bra. Men tycker inte den är så bra när det är teknisk stigning över mycket rötter. Om det är bakdäcket det hänger på låter jag vara osagt.
När man kör nedför både flow och tekniskt kör den över allt som en monstertruck. Då jag inte cyklat mtb på över 20år var jag sjukt imponerad över hur säker den kändes. Inte alls orolig över greppet på framhjulet och jag upplever den som väldigt smidig trots att jag har en large och är 177cm (i början på L skalan). Kanske inte den mest lekfulla cykeln om man man nu söker det.

Tillbaka
Topp