Bäst apparat för Strava?

Rassemouse

Aktiv medlem
Bäst apparat för Strava?
Snart tror jag att telefonen kommer åka i älven eller in i ett träd. Blir knäpp på att segment missas pga dålig GPS i telefonen (iphone8)…

Vilken apparat funkar strava bäst på?

Funderar på om jag skulle skaffa nått bättre än telefonen så jag slipper komma hem och vara sur för ett missat segment när cykelturen egentligen varit väldigt kul.

Bäst apparat för Strava?
Segment som är ”dåliga”, dvs den som skapat segmenten hade en dålig apparat kan missas om man har en bättre apparat enligt min erfarenhet. Det blir nog färre missade segment med en ny cykeldator men det är inte säkert du blir av med problemet.
Tillägg: jag kör ibland med telefon (iPhone 11 fram tills nyss) och ibland med en Wahoo nyare cykeldator. Kör jag samma sträckor där det finns många dubbletter på stravasegment så får jag då oftast inte samma segment när jag laddar upp turen om jag loggat med telefon eller dator.

Senast ändrad:
Bäst apparat för Strava?
Jag har Stravakonto men använder inte appen. När jag har tid laddar jag upp mina samlade GPS-spår (GPX-filer) genom deras webbsida.

1717923396582.png

Tidigare hade jag en Pythonskript som gjorde samma sak: ta en grupp GPX-filer och ladda dem upp. Men för några år sedan hade Strava ändrat sina officiella API:er vilket gjorde auktoriseringsprocessen mer komplicerad. Jag orkade inte att anpassa skripten till förändringarna.

Bäst apparat för Strava?
Multiband gps/Gnss är relativt nytt och nästan bara de senaste modellerna har det.

Tex Apple lanserade tekniken på iphone 14 pro/pro max och vissa Androidmobiler tidigare.

Dubbelkontrollera att den terminal du köper verkligen har multiband gps.

Bäst apparat för Strava?
Multi-Band finns bara i senaste generationen, 540/840/1040. Många äldre modeller har dock stöd för Galileo och Glonass, vilket ger märkbart bättre precision i skogen jämfört med GPS.

Bäst apparat för Strava?
Multi-Band finns bara i senaste generationen, 540/840/1040. Många äldre modeller har dock stöd för Galileo och Glonass, vilket ger märkbart bättre precision i skogen jämfört med GPS.
Har en 530 som ska ha Galileo/Glonass, jag tycker inte den duger för navigering i skogen. T ex om man följer ett trailforks-spår och stigen förgrenar sig då kan det det vara svårt för kartan att hänga med. Gäller även i områden med många korsande stigar.

Men kan ju mycket väl vara bättre än tidigare generationer.

Bäst apparat för Strava?
Har en 530 som ska ha Galileo/Glonass, jag tycker inte den duger för navigering i skogen. Men kan ju mycket väl vara bättre än tidigare generationer.
Tror vi får hålla isär två aspekter här. Den ena är hur lätt det är att följa en sträcka i skogen, och där är ju 5x0 med sin lilla skärm kanske inte toppen. Det andra är hur bra precision det är på datat när man kommer hem och synkar rutten man kört.

Så här såg det t ex ut med en Edge Explore som körde ren GPS, ofta ± 10 m:
1717945813339.png

Medan en 1030+ med Galileo ger en sån här:
1717945837092.png

Edge Explore 2 med Galileo är likvärdig:
1717946003098.png

1040 med Multi-GNSS:
1717946184392.png

Bäst apparat för Strava?
Har en 530 som ska ha Galileo/Glonass, jag tycker inte den duger för navigering i skogen. T ex om man följer ett trailforks-spår och stigen förgrenar sig då kan det det vara svårt för kartan att hänga med.
Edge 530/830 + x40-serien skall ha det som kallas ForkSight,
jag har ingen egen erfarenhet av det, men det kanske den kan underlätta din navigering i skogen?

Bäst apparat för Strava?
GPS och motsvarande system har svårt att få en fast position i skogen, framförallt då trädkronorna är blöta, vattnet i trädkronorna blockerar signalen och gör det svårt att få en exakt position, så det kan vara så att en cykeldator inte är så mycket mer precis än din telefon.

Bäst apparat för Strava?
Jag har gått i Hammarbybacken i Stockholm, och blivit local legend på ett segment. samtidigt har kompisen gått i backen och blivit reggad på ett segment...som jag inte blivit reggad på fast vi gått samma sträcka bredvid varandra.
Så, det där med segment...haha...jag vet inte...

Bäst apparat för Strava?
Edge 530/830 + x40-serien skall ha det som kallas ForkSight,
jag har ingen egen erfarenhet av det, men det kanske den kan underlätta din navigering i skogen?
Om jag förstår det rätt så måste båda stigarna vara på trailforks för att det ska funka. Så är oftast inte fallet i de svenska skogarna. Verkar ju vara påslaget som default men kan inte påminna mig om att jag sett notifieringarna.

Tillbaka
Topp