Tips på Swift trainer landsväg

Lillglaad

Medlem
Hej ? Jag har planen på att skaffa mig en trainer och prova köra Swift framförallt på vintern. Men det känns som en hel djungel vilken man ska titta på. Vill hålla en budget på runt 5-6000 hade jag tänkt, men finns ju en rad olika märken. Elite, Wahoo, tacs och saris har modeller i den prisklassen. Men vilken är mest prisvärd och fungerar bäst till ändamålet för en landsvägscyklist?

Eller så slår du till på en Swift Kickr med ett års abonnemang. Finns med Zwift Cog eller vanlig kasett.

Ja den har jag tittat på. Men är en Swift zog att föredra? Känns ju som det kan krångla. Eller är det stor skillnad mot vanlig kassett?

Eller så slår du till på en Swift Kickr med ett års abonnemang. Finns med Zwift Cog eller vanlig kasett.
Ja, men utanför OPs budget.

Ja, men utanför OPs budget.
Beror på om man räknar med års-kostnaden för Swift eller inte. :-)

Till TS: jag har inte någon erfarenhet av Zwift Cog, men kör själv Kickr på ERG-mode och kan tycka att det känns dumt att bara slita på några av dreven på kassetten. Till skillnad från när jag cyklar utomhus använder jag inte växlarna aktivt på en trainer.
Om kassett eller Zwift Cog ger lägts driftskostnader låter jag vara osagt.

DC Rainmaker har givetvis testat: https://www.dcrainmaker.com/2023/10/zwift-hub-one-zwift-cog-clicks-review.html

Kickr Core (BIKESHOP)Kickr Core Zwift ONE
Pris53947400
Zwift-rabatt-564-2257
Frakt0394
SUMMA48275537

Jag föredrar själv att ha kasett, om inte annat för att jag då inte är låst till Zwift, trots att jag förmodligen kommer betala för Zwift. Men det känns surt att köpa hårdvaran och sedan inte kunna köra något annat än just Zwift.

Jag hade köpt vanlig kickr core och eventuellt på sikt köpt en click eller play för virtuella växlar. Kasett-slitaget är överdrivet och man kan variera bak på kassetten för jämnare slitage litegrand.

Kickr Core (BIKESHOP)Kickr Core Zwift ONE
Pris53947400
Zwift-rabatt-564-2257
Frakt0394
SUMMA48275537

Jag föredrar själv att ha kasett, om inte annat för att jag då inte är låst till Zwift, trots att jag förmodligen kommer betala för Zwift. Men det känns surt att köpa hårdvaran och sedan inte kunna köra något annat än just Zwift.

Jag hade köpt vanlig kickr core och eventuellt på sikt köpt en click eller play för virtuella växlar. Kasett-slitaget är överdrivet och man kan variera bak på kassetten för jämnare slitage litegrand.
I stand corrected!

Kör man bara på ett drev på kassetten, så kan man ju byta bara det när det blivit slitet.

Många bra saker att tänka på. Men känns som att just den KICKR CORE kanske är den modellen som är lämpligast att titta efter. Känns som att köra med kasset är ett säkert kort så är man inte låst till något. Men får kanske läsa på lite mer om dem olika tillbehören.

Många bra saker att tänka på. Men känns som att just den KICKR CORE kanske är den modellen som är lämpligast att titta efter. Känns som att köra med kasset är ett säkert kort så är man inte låst till något. Men får kanske läsa på lite mer om dem olika tillbehören.
Tillbehören behövs verkligen inte, även om jag själv köpte så jag kan växla virtuellt. Men det är mest för att det är smidigt att kunna ”växla” snabbt under hög last.

Tillbaka
Topp