Det är med skräckblandad förtjusning jag ser att du läst min svårt autistiska tråd om dämperi. Utan att ha provat samma gaffel som du har, kanske jag kan kondensera mina erfarenheter lite snabbt här:
#1: Coil gör skillnad till det bättre. Och du får
inte mer sag bara för att du byter till en stålfjäder, om du väljer rätt hårdhet på sagda fjäder. Om något går det att köra med hårdare fjäder än motsvarande lufttryck just för att det är mindre friktion, och man behöver därmed inte kompensera usel fjäderprestanda med för mjuk fjäder.
#2: Hur mycket dämpning man villhöver beror väldigt mycket på var och hur man cyklar. Är du ofta sugen på nära-döden-upplevelser så behöver du mer dämpning än om du vill flyta fram över rotmattor och stenskrot i måttliga hastigheter. Dämpningen måste alltså sättas i relation till våldet som cykeln utsätts för.
#3: Ett stort fel i konstruktionen som många dämpar- och gaffeltillverkare verkar envisas med, är att den så kallade "mid valve":n ger för mycket dämpning. Det är ett shims på ovansidan av kolven som teoretisk ska kunna släppa igenom olja helt fritt (om man inte medvetet konstruerat in en dämpande faktor där), men samtidigt måste den ha en viss fjäderbelastning för att vara tät åt andra hållet. Denna fjäder verkar ofta (i regel?) alldeles för hård, vilket gör att man får en otäckt stenhård början på slaget, innan rörelsen satt igång så att säga. Detta påverkar främst känsligheten över ganska smått stök.
Jag byggde en egen fjäder, men exempelvis DSD har en mjukare. Som dock blir hiskeligt dyr från USA med tull/moms/frakt/elände.
#4: Returen spelar större roll än vad många tror. En för snabb retur kan ge en orolig gaffel som studsar och far, och som nån antydde; försöker "skjuta iväg" en från varje rot och sten. En för sölig retur gör å andra sidan att gaffeln antingen packar ihop eller blir allmänt hård för att returen faktiskt påverkar även dämpningen (åtminstone LSR-inställningen).
För egen del labbade jag mig fram till att det blev mycket bättre av att strypa HSR i princip helt. Det gör att man kan köra mer öppen LSR, vilket var fördelaktigt på flera sätt. Dels blir returen snabbare längst ut i slaget (eftersom bara LSR är aktiv där, då hastigheten på gaffeln är som lägst (på grund av lägst fjäderförspänning)). Dels gör det också att LSC minskar något eftersom LSR-nålens öppning är aktiv åt båda hållen så att säga.
------
Det allra svåraste i såna här frågor är att känna vad fan det är som faktiskt händer när man ändrar nåt. Det kan vara enormt ointuitivt. Jag trodde i början att min retur var för långsam när den visade sig vara för snabb, till exempel. ?

Så, var inte rädd att dra reglagen i botten åt "fel håll" bara för att kolla vad som händer.
Edit: #5: Det finns inget dämperi i världen som kan tävla med ett stort däck med lågt tryck, när det kommer till att absorbera knöligheter på en måttlig skala (även i hög fart). Får man det inte att hålla så kan det vara värt att prova Cush Core och köra sjukt lågt tryck. Då blir det "flygande matta" även med skitfjädring, är min erfarenhet. Däck med riktigt mjukt, dämpat gummi gör också brutal skillnad, men rullar som skit tyvärr. För mig är Maxxis MaxxGrip vs. MaxxTerra som natt och dag (eller tvärtom??), för att ta ett förhoppningsvis någorlunda bekant exempel.